Merläsning
Fotoboken ”Sångsvan - tillbaka i ljuset” finns nu i butiken
Nytt på Fotosidan
Jonas Classons och Anna Forsters nya bok ”Sångsvan - tillbaka i ljuset” finns nu i butiken. För några år sedan släppte Jonas Classon den framgångsrika boken ”Lappuggla – skogens dolda väsen”. Nu kommer en uppföljare, även den dedikerad till en enskild fågelart. Denna gång är det sångsvanen som är i fokus. Under större delen av 1800-talet och början av 1900-talet minskade beståndet av sångsvan så mycket att arten har varit utrotningshotad i vissa regioner. Nu fyller de åter himlen varje vår. I tio år har Jonas följt den mytomspunna arten, vilket resulterat i boken ”Sångsvan – tillbaka i ljuset”. Som Plus-medlem har du extra bra pris på boken.
Läs mer...
11 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Att köpa överblivna cinefilmer blir oftast inte billigare och kan många gånger kräva mycket merarbete. En vanlig cinefilm har ett skyddslager som kallas för rem-jet. För att kunna framkalla filmen med vanliga kemi så måste rem-jet först tvättas bort (finns olika instruktioner om hur man kan göra det själv på nätet) men de flesta fotolabbar vägrar hantera sådana filmer i och med att de förstör kemin (lämnar kvar rester som kan fastna på andra filmer). I Lomos fall och även CineStill så har de som fotosidan skrev tagit bort rem-jet, det gör att den kan framkallas som vanliga C41 stillbildsfilmer.
Om Lomos cine200 är ompackad Kodak 200T så kan jag säga att detta inte är någon kassfilm. Could atlas, Django Unchained är exempel på filmer som har filmat på Kodak 200T.
https://www.flickr.com/groups/656147@N20/
http://www.project-double-x.org/devdata.html
"thank your for your enquiry.
Interesting observation on the difference between still and motion picture. Critics in our field have often argued with us that the visual impact of a defect, that flicks past at 1/24th of a second, is more objectionable or distracting - given the heightened sensitivity of ones peripheral vision in the typically darkened environment in which you are likely to be watching film... I do however agree that any imperfection, no matter what the nature of film use, is an annoyance we would not want you to experience - so let me hopefully put you at some ease.
The process by which Kodak sensitizes and coats motion picture film is almost entirely automated in a completely controlled environment where no human contamination is easily introduced. The emulsion layering process is controlled by strategic infra-red and other scanner applications which monitor the process so that even the smallest imperfection or defect is netted-out before the product moves onto the finishing area - where again additional physical tests are conducted.
There are of course a few but rare occasions where we are unlucky and an escaped defect has found its way into the market, but it becomes mine and other technical mangers responsibility across our region to get this out of circulation as quickly as possible.
I do hope this provides you the confidence to shoot on the 65mm negative, I'm convinced you will be impressed with the absolute beauty such a wide format film stock provides."
Med det som svar så känner jag mig säker med cinefilmer. För stillbilder så är det framför allt färg cinefilmer som är intressant, på grund av den stora skillnaden i egenskaper och karaktär. Jag och ett par vänner har gjort mycket research just om cinefilmer för stillbildsbruk. Än så länge har vi lyckats hålla nere priserna (jämfört med vad Lomo tar), men som sagt det kräver mycket arbete. Vi införskaffar filmer från Taiwan (stor indiescen inom rörlig bild, därav tillgängligheten av cinefilmer) och förhoppningsvis kunna framkalla i England, alt. USA. Med allt inräknat så tycker jag att 92kr per rulle är ett rimligt pris för att kunna fota med cinefilmer så smidigt som möjligt.
På 90-talet skickade jag filmer till Seattle Filmworks (i Seattle, USA alltså) och fick pappersbilder, diabilder och negativ tillbaka. Det funkade från Negativ färgfilm och dia. Deras egen film var Cine-film som ni kallar den.
Hade aldrig några invändningar mot kvaliteten.