Merläsning
Nordiska museet digitaliserar 100 000 hotade bildminnen i nya projekt
Fotografer
Nordiska museet fortsätter att rädda och digitalisera fotografier från sina stora bildsamlingar. Under perioden 2024-2026 pågår två digitaliseringsprojekt med syfte att säkra material som riskerar att annars brytas ner. Bilderna görs även tillgängliga för forskare och allmänhet.
Läs mer...
Test: Ramverk Pro Sling - smidig och praktisk
Fotosidan testar
Plus
Trenden med multifunktionella väskor håller i sig. Och visst är det smartare med modulära system som går att kombinera för allt från resa och fotografi till fritid och skola. Db Journey Ramverk Pro Sling är en smidig axelremsväska som blir en kameraväska på ett litet kick.
Läs mer...
Fotosidan Poddradio 142 - AI i fotovärlden (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Vad är Artificiell Intelligens egentligen och hur påverkar den oss som jobbar med bild? I detta avsnitt dyker vi ner i den fascinerande och omtvistade världen av AI och fotografi. Tillsammans med retuschören Eric Asp utforskar vi hur artificiell intelligens påverkar branschen, både vad gäller kreativa möjligheter och utmaningar.
Läs mer...
17 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Både kameror och mjukvara kommer tillsammans att göra att det blir allt enklare för fotograferna att ta sina bilder med allt bättre resultat och det med allt mindre nedlagt arbete och på allt kortare tid. Yrkesfotografernas speciella kunnande kommer vara något av det enklaste AI-revolutionen kommer kunna ersätta med allt smartare algoritmer. I mycket har det faktiskt redan skett med kamerorna och många RAW-konverterare har även de fått allt smartare automatik de senaste åren.
Kvalitet som begrepp är svårt att hålla sig i eftersom det inte låter sig definieras på ett entydigt sätt och då öppnas fönstret på vid gavel för allt som uppfattas som "tillräckligt bra". Det är just detta "tillräckligt bra" som gjorde alla grafiker arbetslösa för ett antal årtionden sedan och nu långt senare har turen på allvar kommit till stora grupper av yrkesfotograferna av exakt samma skäl.
Saker förändras hela tiden, om någon på fullt allvar har som enda arbetsuppgift att göra mellanstadienivå i princip foto-filter på bilder så absolut - de är rökta. Men så fungerar ju inte foto/grafik som arbetsfält. Det är en känslobaserad konstnärlig röra där verklighet inte alltid ligger i fokus.
Någon måste fortfarande ta bilderna också på de flesta motiven, det enda som händer om verktyg utvecklas och blir mer kompetenta är att kravbilden följer utvecklingen och antingen höjer ribban för hantverk eller förväntar sig en större kvantitet arbete utfört när tidsåtkomsten går per insats går ner.
När jag pratade med en tekniker som jag känner väl personligen och som jobbar med att rigga dessa flöden och undrade om det inte blev dålig kvalitet i slutänden och att man ändå måste göra viss handpåläggning, så svarade han att de i dessa fall börjat med två parallella flöden där ett av dem medgav manuellt ingripande men allt oftare lämnat detta. Skälet var att bilderna upplevdes som "tillräckligt bra" och att det halvmanuella flödet ändå inte användes.
Så vi är nog i vissa samnanhang redan där då automatiken upplevs som helt OK. Tittar man på hur exv. Aftonbladets bilder ser ut ibland så inser man ju också att långtifrån alla bilder får särskilt mycket kärlek.
Sedan börjar ju dessa AI-funktioner bli så bra att jag tror att ganska få har tiden och förmågan att göra något lika bra för hand.