Proffsfoto

Canon EOS 5D Mark IV får C-log

I vårt test av Canon Eos 5D Mark IV gav vi minus för att kameran saknade C-log. Canon har tagit fasta på kritiken och nu kan 5D Mark IV uppgraderas och få C-log, som bland annat kan ge större dynamiskt omfång.

C-log är ett sätt att exakt styra tonkurvorna vid videotagning. Tidigare har Eos-1C haft C-log, men den modellen har utgått ur sortimentet. I övrigt är det Canons "Cinema EOS"-videokameror som har C-log. Med denna funktion går det att detaljstyra bildstilen så att olika kameror ger mycket lika bilder.

Det går också att optimera det dynamiska omfånget så att det ökar till 12 steg. Det ger en gråaktig bild rakt ur kameran, men samtidigt bevaras tonerna maximalt, vilket underlättar för efterbehandlingen (grading).

Uppgraderingen sker på verkstad mot en avgift från och med i juli. Canon Svenska AB anger inget pris, men sajten Dpreview anger ett pris på 99 dollar. De uppger också att kameror tillverkade från och med juli månad kommer att få funktionen installerad på fabriken.

Canon beskriver C-log-funktionen på denna sida.

Läs Fotosidans test av Canon EOS 5D Mark IV.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2017-04-20. Läst av 5796 personer.
Denna annonszon syns endast för oinloggade eller ej Plus-medlemmar. Plus kostar från 14 kr / månad
2017-04-20 16:40   Johan nybörjaren
C-Log är nånting man har nytta av när man filmar om jag förstått det hela rätt? Inget som förbättrar vid vanligt fotande då?
Svar från froderberg   2017-04-20 17:07
Precis. Vid stillbildsfotografering kan du lagra i råformat och få med alla toner som sensor registrerar. Men video är mer som jpeg (och i 4K-läge exakt som jpeg) där bilden framkallas direkt i kameran. Kontrasten behöver då sänkas för att hela tonomfången ska synas i videobilden. Detta kan man göra i detalj med C-log.
Johan nybörjaren   2017-04-20 17:10
Aha. :) Alltid lär man sig nånting nytt. Då behöver jag inte rusa iväg och lämna in min 4 då :) filmar nästan aldrig med min.
Tack för snabbt svar.
// Johan
2017-04-20 22:33   jonas18z
Panasonic har fått en massa kritik för att ta betalt får deras log-profil.

Intressant att Canon har mage att göra såhär när de ligger så pass mycket efter i video. Sony RX100 IV har till och med slog2.
Svar från froderberg   2017-04-20 22:49
Skillnaden mellan Canon och Panasonic är att Canon inte tar betalt för uppdatering till nytillverkade kameror. Alla kameror som tillverkas från juli månad får c-log installerat. Antagligen behöver Canon ta betalt för att inte översköljas av kameror från 5D4-ägare som vill ha uppgradering även om inte inte behöver den.

Alla kan inte ligga först. Nikon, Olympus och Pentax ligger knappast före på videosidan. Det är också skillnad på vilka egenskaper man prioriterar. Canon ger bäst AF för video och hög intern 4k-kvalitet med 5D Mark IV och 1D X Mark II. Att Sony har lyckats bra med A7S II och A7R II förnekar nog ingen.
Sten-Åke Sändh   2017-07-10 00:06
Jag och andra som inte efterbehandlar video än har väl inget större skäl att använda S-Log men för mer avancerade videoanvändare så kan det säkert vara funktioner man inte vill vara utan. S-Log direkt ur kameran ser ju faktiskt inte alls något kul ut.

Men grejen är ju att man fick både S-Log 2 och 3 med 4K även med en "toycamera" som Sonys A6300 (tidigt 2016) som nu säljs för under 10 000 och den står upp så pass hyfsat även mot A7s II exv. att man talar om den som en liten A7s II. Även Sony har ju larvat sig senare med exv. A9, som man av något lätt ofattbart skäl inte utrustat med S-Log. Så de mycket billigare APS-C -husen A6300 och även A6500 fick S-Log men inte A9! Sony har fått en del kritik för detta sniktänk av testare och tyckare.

https://www.cinema5d.com/sony-a6300-vs-sony-a7s-ii-how-good-is-it-really/

Om man betänker vad man faktiskt kan få nu av videofunktioner och prestanda för runt 10 000 redan i förra A6XXX-modellen, så tycker i alla fall jag att det är konstigt att kameror som är både två, tre och fyra gånger dyrare inte har minst lika bra stöd för video som A6300 som väl ändå är att betrakta som "yesterdays news" på den marknaden.
2017-04-21 14:56   Petter Stahre
Givetvis toppen, men som 1DxII-ägare blir jag rätt sur att de inte erbjuder samma uppgradering eller ens nämner något kring den kameran. Önskemålet om C-log för 1DxII är jag inte precis ensam om, speciellt som 1DC aldrig ersattes.

En annan fråga som jag inte hittar info kring är om det finns nya crop-alternativ vid 4K-filmning, vilket det ryktades om (mindre förstoring). Det var en bidragande orsak till att jag skaffade 1DxII:an istället för 5D IV.
Svar från froderberg   2017-04-21 15:04
Det kanske kommer en uppdatering av 1D X Mark II också. Det är nog varit mer stressade med 5D Mark IV som säljer i större volymer och antagligen till fler videoinriktade kunder.

Det fanns ett rykte om 4K med mindre beskärningsfaktor. Det är ingen enkel sak att fixa i efterhand och Canon säger inget om det i pressinformationen.
Sten-Åke Sändh   2017-07-10 00:12
Det är ju just detta som blir konstigt om man som Canon har så pass långa produktcykler på många av sina kameror. Då blir det ju verkligen viktigt att de som köpt dessa ofta väldigt dyra kamerahus kan räkna med att få tillgång till nyare finesser och funktioner för både video och stillbild som kommer i nyare hus. Just av det skälet är det väl viktigt att även 5D MK IV får en videofunktionalitet som är i takt med marknaden som den ser ut idag.

Merläsning

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 16

Phase One Trichromatic ger exaktare färger

Tillsammans med Sony har Phase One utvecklat ett färgfilter framför sensorn som ska ge mer exakta färger än tidigare filter. Det gör premiär i det nya bakstycket Phase One IQ3 100MP Trichromatic. Läs mer...

TTL-sändare för Fujifilm från Profoto

Profoto fortsätter utveckla sändare med TTL-blixtautomatik för fler märken. Sedan tidigare finns sändare för Canon, Nikon, Sony och Olympus. Nu kommer även en sändare som passar med Fujifilms TTL-system. Läs mer... 1

Fyra nya L-objektiv från Canon

Canon har uppdaterat sina L-zoomar de senaste åren. Nu är det dags att ersätta flera objektiv med fast brännvidd och addera några extra. Tre av objektiven är tilt/shift-makroobjektiv och det fjärde är ett kort ljusstarkt tele med bildstabilisering. Dessutom lanseras en ny makroblixt. Läs mer... 6

Hasselblad X1D får elektronisk slutare

Hasselblad fortsätter att utveckla nya funktioner till X1D-50c. Med den senaste versionen av kamerans mjukvara ges möjlighet att ändra storlek på AF-punkterna och att aktivera elektronisk slutare. Läs mer... 1

Nikon D850 - Vi har provat den

Vi har provat Nikon D850. Det dominerande intrycket är av en genuin universalkamera som skall klara alla sorters fotouppdrag. Som bonus har den smarta finesser som heltyst läge och fokusstackning. Läs mer... 48

Nikon D850 är snabb och högupplöst

Nikon D850 har en bakbelyst 45-megapixelsensor och kan ta upp till 9 bilder per sekund. D850 kan även filma i 4K med hela sensorns bredd och har samma 153-punkters som autofokus Nikon D5. Läs mer... 63

TEST: Sony A9

Plus Sony A9 har utsetts till Årets kamera av EISA. Även Fotosidan ger kameran högt betyg. Sony A9 klarar 20 bilder/sekund, har nästan 700 fokuspunkter och översamplad 4K-video. Kameran håller vad den lovar, men det finns några irriterande småmissar. Läs mer... 45

Patent- och marknadsdomstolen fäller Wikimedia

Patent- och marknadsdomstolen har, i linje med Högsta domstolens tidigare beslut, fastställt att Wikimedia och andra som vill lägga ut omfattande samlingar av konst i offentlig miljö på nätet måste söka en bildlicens. Läs mer... 136

Dubbla processorer i Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD G2

Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD var världens första 24-70/2,8 med bildstabilisering. Nu har Tamron gjort om det populära objektivet med bättre mekanik, vädertätning, effektivare bildstabilisering och snabbare autofokus. Läs mer... 22

Zeiss Milvus 35/1,4 är ljustark och videoanpassad

Det tionde objektivet i Zeiss Milvus-familjen är en ljusstark och väderskyddad vidvinkel, främst tänkt för reportage, gatufoto och video. Läs mer... 29

4K och nytt råformat i Canon Eos C200

Canon utvidgar sitt Cinema Eos-system med C200 som blir den billigaste modellen med 4K. Canon Eos C200 är först ut med det nya råformatet Cinema RAW Light. Läs mer... 6

Triss i vidvinklar från Nikon

Nikon lanserar tre nya objektiv – alla med kraftig bildvinkel. En ljusstark supervidvinkel, en prisvärd ultravidvinkelzoom samt en fisheye-zoom. Läs mer... 34

Vi provar Sonys nya zoomar

Fotosidan har fått möjlighet att prova Sonys nya vidvinkelzoomar FE 16-35/2,8 GM och FE 12-24/4 G samt den nya telezoomen FE 100-400/4,5-5,6 GM OSS. Tre imponerande objektiv som utökar Sonys sortiment i bägge ändar av brännviddsskalan. Läs mer... 8

Fel på AF i vissa Canon-objektiv

Canon har upptäckt att visa objektivserier har defekt autofokus. Det är gratis att att få objektivet reparerat. Här kan du se om du är drabbad. Läs mer... 1

TEST: Panasonic Lumix GH5

Plus Panasonics GH-modeller är bra stillbildskameror, men deras fokus har hela tiden varit video. Nya GH5 tar videoprestanda och videofinesser till nya höjder. Dessutom utlovar Panasonic att att GH5 ska få ännu fler funktioner framöver. Läs mer... 9

Två vidvinkelzoomar från Sony

Sony utökar sitt objektivprogram på vidvinkelsidan med två nya vidvinkelzoomar, ett G-objektiv och ett GM-objektiv. Läs mer... 10

Profoto B1X ger mer kraft

Profotos batteridrivna blixt B1 ersätts av B1X som ger mer kraft i batteriet, med inställningsljuset och i HSS-läge. Dessutom lanseras fler OCF-ljusformare. Läs mer...

Laddad för 2 minuters fotografering

Varje år fotograferar Bill Frakes galopptävlingen Kentucky Derby. Finalen är över på två minuter. För att få bilder ur olika vinklar använder Bill Frakes och hans assistent mer ett femtiotal Nikon-kameror. Läs mer... 14

Profoto-sändare med TTL för Olympus

Olympus och Profoto har tillsammans utvecklat en blixtsändare som ger TTL-automatik och High Speed Sync med Profotos nya blixtar ihop med flera Olympus-kameror. Läs mer... 1