Annons

Proffsfoto

Artiklar > Hasselblads klassiska V-serie får nytt digitalt bakstycke

Hasselblads klassiska V-serie får nytt digitalt bakstycke

Visa bildspel

Hasselbladare från 1957 och senare kan användas med det nya digitala bakstycket: CFV-50c. Med en senor av cmos-typ vill Hasselblad föra in sin klassiska V-serie i framtiden.

Förra året meddelade Hasselblad att de lagt ner V-serien. Det nya bakstycket till V-serien kommer därför som en överraskning.

CFV-50c har en cmos-sensor med 50 megapixel som mäter 43,8 x 32,9 millimeter. Det är samma sensor som sitter i Hasselblad H5D-50c.

Bakstycket ansluts utan extra kablar, vilket är unikt för den här typen av bakstycken. Det är konstruerat för att passa nästan alla Hasselblads kameror ur V-serien från 1957 och framåt.

Sensorn klarar ISO 100-6400, och längsta slutartid är 12 minuter. Det finns ingen serietagningsfunktion, men bakstycket kan hantera 35 bilder per minut (eller en bild per 1,5 sekund). CFV-50c levereras med både Adobe Lightroom och Hasselblads eget bildbehandlingsprogram Phocus.

Priset är satt till 11.000 euro, eller ungefär 102.000 kronor.

Fakta
- 50 megapixel cmos-sensor, 43,8 x 32,9 millimeter
- Lagring på CF-kort eller direkt till dator
- 16-bitars färg
- Filformat: Råformat och jpg (1/4 av maxupplösningen)
- Mått (BxHxD): 90 x 92 x 57 millimeter
- Vikt: 530 gram exklusive batteri och CF-kort

Här finns mer detaljerad info och en lista på alla kameror som bakstycket passar till.



Publicerad 2014-07-22.

28 Kommentarer

luminousoctaves 2014-07-22 17:15  
Kul och snyggt, men lite dyrt för en sensor med cropfaktor.
PMD 2014-07-23 00:00
Man får rätt mycket 120-film för 102000 kr ...
luminousoctaves 2014-07-23 11:38
Hehe, precis.
snap01 2014-07-23 00:32  
det är samma sensor som sitter i Hasselblad H5D-50c o då kostar den 20900 euro exklusive moms o i jämförelse med det så är det prisvärt för dom som vill ha en mellanformats sensor med senaste tekniken med cmos.
http://www.fotosidan.se/cldoc/hasselblad-h5d-50c-officiell.htm

Vad hjälper det att få mycket film? vem ska scanna den åt dig? ska du köpa en pro scanner så kostar den en rejäl slant om du vill få ut max bildkvaliet om du överhuvud taget ska kunna jämföra kvaliten mot denna sensor.
PMD 2014-07-23 01:00
Även om scannern kostar hälften av vad bakstycket kostar så blir det rätt mycket över till film. Jag har noll koll på vad en trumscanner kostar, så det kan ju hända att det ändå blir billigare med backstycket. Negativstorleken är dock större än sensorstorleken så där vinner man väl lite.

Men det blir antagligen billigare att leja ut inscanningen än att köpa en egen scanner.

Nej, jag föreslog inte att man skulle köpa film för 102000 kr. Kvantitet är inte samma sak som kvalitet.
Kristofer Sjöström 2014-07-23 11:14
4x5" är ju ett alternativ. Detta bakstycket med andra fyller oftast inte en funktion, det är mest en dröm som blir mättad.
Jag har drömt i massa år om bakstycken innan jag skaffade ett och sedan ett annat och sedan ett tredje.

Seriöst...

Erkänn att man vill ha bara för att det känns coolt!
PMD 2014-07-23 14:15  
Sensorn i Nikon D810 och i Sony A7R har högre pixeldensitet än sensorn i det här bakstycket, men bakstyckesensorn är cirka 67% större. Med tanke på att man kan köpa lite drygt 5 stycken A7R för vad bakstycket kostar så tror jag att jag vet hur jag skulle kompromissa med bildkvaliteten. :-)

Men det är rätt koolt att kunna montera ett digitalt backstycke på en 57 år gammal kamera!
benganj 2014-07-23 16:11  
För ca 5 år sedan, när jag var på ett par workshops, mötte jag yrkesfotografer som körde V-systemet och växlade mellan digitalbakstycke och analogt. Där kanske fortfarande finns en marknad.
Flash Gordon 2014-07-23 18:25
Har ju haft äran att få prova H5D-50C. En helt fantastisk kamera.
Förutom storleken påminner den om en fullformatskamera i handhavande..
Kvalitén är suverän och objektiven imponerande. Tyvärr står ju också priset i relation till kvalitén eller mer.
Har tidigare provat de tidigare Bladarna med olika bakstycken. Bildkvalitén är det inget fel på men här har man flera komponenter som hus, sökare, bakstycke och objektiv som skall lira ihop. Det gör att det känns som en kamera som fått elektronisk-film.
Det gör de äldre modellerna betydligt mer krävande att fota med och långsammare. Kanske blir inte skillnaden mot H5D så stor om man fått in handhavandet i ryggmärgen.
Kamerahus och bakstycke har sitt pris men man måste också komma ihåg att addera priset för de objektiv man behöver. Den bästa normalzoomen gör ett hål på runt 75 000 kr i plånboken.
Hasselblad har inga planer att bli en kamera för oss amatörer eller vanliga proffs. De håller till på en mycket liten del av kameramarknaden och måste kunna ta ut mycket höga priser och marginaler för att kunna överleva precis som alla andra på MF-marknaden.
Vi får se om den nya Pentax 645 med samma Sony sensor kan förändra spelreglerna.
snap01 2014-07-23 20:24  
den passar till mängder med gamla bladare o hade jag haft kvar min med 3 gluggar så är det inte speciellt dyrt att få ett bakstycke med cmos senor för 10000 speciellt om man tänker på att man betalt runt 70000 för D3x när den kom. Så sitter man på en gammal bladare med optik så kommer man kunna få löjligt bra bildkvalitet men jag har inte min kvar o för mig räcker bildkvaliten från D800 o ofta min fuji xt-1.
Men visst ska man köra stora bilder eller med detaljerademotiv så är det aldrig fel på mellanformat.
Jämför med att köpa en H5D-50 för dryga 20000 + säkert en 100000 på optik då är detta billigt om man sitter på hus o optik sedan förut för gluggarna jag hade till min bladare var inte dåliga utan tvärtom zeiss byggde bra optik vilket även fuji gör till bladarn idag. Enda nackdelen är att man får crop på optiken samt antagligen rätt långsamt arbete med manuella gluggar men vill man köra på gamla sättet så känns det säkert klockrent för en del analoga kämpar.
PMD 2014-07-23 21:14
Man ska nog jämföra med samtida alternativ och inte med äldre kameror, som D3x. Högupplösta kameror med "stor" sensor har ständigt blivit billigare med tiden.
Magnus Andersson 2014-07-24 10:18  
Frågan som många ställer sig med detta bakstycke, men även Pentax 645z och Leica som lär komma med en ny MF i september, är vilken roll MF spelar idag i jmf med kameror som Nikon 810 mfl som ju faktiskt presterar bra även för krävande fotografering inom produkt och mode. Och vi får inre glömma att alltmer modefotpgrafering sker med vad många kallar amatörkameror och "telefoner"... det handlar inte bara om exakt återgivning utan även att förmedla "rätt" känsla och köpsignaler...

När det gäller 645z så följer jag det som sprids på nätet och just nu verkar många se objektiven som Pentax främsta akilleshäl i jmf med tex Hasselblad och Leica.
snap01 2014-07-24 10:38  
leica? det är knappast den kundgruppen Hasselblad tänkt med detta bakstycke ska du ha en leica med 3 gluggar så hamnar du över 300000 kr. Om vi ska jämföra så får vi göra det med en aktuell kamera som D4s som kostar nästan 60000 kr o i det sammanhanget anser jag att detta bakstycke är (billigt) för har du en bladare med optik så får du en grym bildkvalitet.

Sedan när Hasselblad H5D kostar över 200000 kr gör inte saken sämre för detta bakstycke. Ska du köpa en sådan med 3 gluggar hamnar du runt 300000 sitter du på en komplett bladare hamnar du på 100000 med detta bakstycke o bildkvalitets mässigt så lär det inte vara några problem för zeiss optik var bra.
Sedan så tror jag att marknaden för tyngre/större kameror kommer minska i när kvaliten på mindre sensorer är så pass bra o är du yrkesfotograf så lär du ändå köpa H5D om du inte har dålig snurr på firman om du nu anser att dina kunder o du själv behöver mellanformats sensor. Nej är du en amatör fotograf /yrkesfotograf sittande på en gammal bladare o inte har bråttom o gillar att fota på det (gamla sättet) så kan detta bakstycke locka.
Och vad spelar det för roll vad pentax kostar? om den kostar runt 100000 med en glugg så behöver du ända kanske fylla på optiken o då blir det betydligt dyrare men du får af.
PMD 2014-07-24 12:01
Nikon D4s är knappast rätt kamera att jämföra med. Den är ju närmast lågupplöst i jämförelse.

Nikon D810 och Sony A7R är mer relevanta jämförelseobjekt, och man får som sagt drygt 5 stycken A7R för priset av ett CFV-50c. (Jämförelsen skevar förstås eftersom D810 och A7R har högre pixeldensitet medan CFV-50c har lite mer sensoryta).

Amatörer som inte har råd med en modern Hasselblad ur H-serien, men har råd med ett CFV-50c tycker jag borde var en extremt liten kundgrupp, men Hasselblad kanske snarare vill visa sin långsiktighet med att presentera ett bakstycke som fungerar på över 50 år gamla kameror, snarare än att tjäna pengar på det på kort sikt.
snap01 2014-07-24 10:43  
ska du ha en bra trumscanner så kostar den bra mycket ny runt 150000 kr har sett några gamla imacon säjas för runt 25000 kr men problemet är att få dom lira med nya datorer. Så ska du ha jämförbar kvalitet så behöver du en bra scanner o då blir det inte mycket pengar över för film ;)
PMD 2014-07-24 11:54
Jag misstänkte nästan det. Då är det ju helt klart vettigare att leja för inscanningen.
snap01 2014-07-24 18:03  
Leja för inscanning är inte heller billigt bara en råscanningen brukar kosta över 100 kr ska du ha en klar scanning så blir det dubbla summan. Jag tror du har hängt upp dig för mycket på vilken kamera;) om man köper den dyraste småbilden så skiljer det inte speciellt mycket mot detta bakstycke (bara) 40000 kr;) jag känner flera hängivna amatörer som körde med kompletta 203 o 500 kameror på analoga tiden så jag tror det finns marknad för detta bakstycke. Foto är inte billigt men kvalitén du kommer få från detta bakstycke kommer vara en våt dröm för en gammal hasselbladsägare med fin optik o det hittar du ingenstans för 100000 kr dessutom så brukar rek priset vara ett högre oftast brukar sjunka en hel del så fort den kommer ut.

Problemet idag är att man vant sig vid mindre kameror idag tycker jag att min d800 är en tegelsten :( men jag tror att känslan att kunna köra en fin gammal blandare med senaste tekniken i detta bakstycke kommer locka båda amatörer o en del yrkesfolk oavsett klart kul:)
PMD 2014-07-24 19:48
Det är ingen mening med att jämföra med den dyraste småbildskameran.

Jo, bildkvaliteten blir nog bra, men det är en "beskuren" sensor, som dessutom inte är kvadratisk. En av poängerna med Hasselblad tycker jag är det kvadratiska formatet. Man behöver aldrig vrida på kameran.

Om jag ska köpa ett digitalt bakstycke till min Hasselblad 500 så vill jag ha ett i format 56x56mm, precis som negativen, men det är klart att jag behöver bli lite rikare först. :-)

Den beskurna sensorn i CFV-50c tror jag inte ger mig tillräckligt mycket för att motivera prisskillnaden mot den mest högupplösta småbildskameran (Sony A7R).

Men jag håller förstås med om det koola i att kunna montera ett digitalt backstycke på en 57 år gammal kamera! (Som jag redan har påpekat).
Flash Gordon 2014-07-24 21:41
Jag tror du har helt rätt. Det finns en marknad för detta bakstycke. För att dra full nytta av det bör man också ha en matchande sökare.
Har provat kombinationen men då med CCD bakstycke som var mer begränsade vad gäller ISO och bilder per sekund och med matchande sökare.
Den var lite svår att förstå sig på för en som inte tidigare kört Hasselblad. För den som gjort det är det nog inget problem.
Har en vän och kollega i Holland som för flera år sedan köpte ett 20 MPIX bakstycke till sin Hasselbladare. Han var mer än nöjd.
Nu kan han uppgradera sitt bakstycke till en för Hasselblad rimlig kostnad.
Det finns nog många som Ger runt om i världen som är slow photographers och sitter med en fin samling Hasselblads grejer. Han heter alltså Ger.
Med slow photographers menar jag inget negativt utan de som ägnar sig åt områden där man man kan ta sin tid och tänka igenom varje bild.

Jag har som sagt testat liknande kombinationer men med CCD bakstycke. Har jämfört motiv tagna med H-blad och 5DMKIII vid samma tillfälle.
Visst är H-Bladaren vassare än Canon med ett L-objektiv. Man ser en klart synbar skillnad i upplösning om man zoomar in till 100% i 5DMKIII filen som för H-Bladaren då är runt 50%. Det är säkert både ett resultat av deras suveräna objektiv och också deras individuellt justerade och godkända sensorer.

Själv är jag ganska förvånad över hur en 5DMKIII med standard objektiv som 17-40 och 24-105 hänger med Hasselbladaren för normala motiv i utskrifter i upp till A3+. Jag har testat utskrifter från båda.
Kommer man upp i A2-A0 eller större kommer givetvis skillnaden synas allt mer.

Hasselblad är mer än medvetna om att de måste sänka kostnaden för sina egna produkter och sälja till en större marknad. Med detta menar jag inte de kommer göra dem billiga eller konkurrera med Canikon.
Deras försök med pimpade Sony kameror gick ju inte så där jättebra.
snap01 2014-07-25 07:49  
jag har hävdat länge att det är svårt att se skillnad mellan många kameror har gjort test med printer i a4 mellan tex d800 o fuji x-t1 o det skiljer inte mycket. Men poängen med detta bakstycke är att man kan ta en gammal bladare o sätta på ett bakstycke o få fantastisk bildkvalitet sedan hur mycket det skiljer mot andra kameror är en annan femma.

Men har du en gammal bladare så erbjuds du möjlighet att kunna använda den igen med bra bildkvalitet o den chansen kommer du aldrig kunna få med pentax 6x7 ;)
Däremot Mats så tycker jag det skiljer mest mellan kameror gällande optik canons 17-40 är löjligt dåligt i hörnen där måste det varit en avsevärd skillnad speciellt på en a3 print. Jag minns när jag testade hasselblads digital mot canons 1ds mark 2 med 24-70 på en 60x80 med detaljerat motiv bla grönt koppartak skillnaden i kantskärpan syntes tydligt även från a4 samt det dynamiska omfånget klippte koppartaket med canon medans hasselbladarn hade alla nyanser kvar o detljeringar.
luminousoctaves 2014-07-25 08:18
"Men har du en gammal bladare så erbjuds du möjlighet att kunna använda den igen med bra bildkvalitet o den chansen kommer du aldrig kunna få med pentax 6x7 ;)"

Men bildkvaliteten kan du ju redan få genom att köra analogt och eventuellt skanna i slutändan. Snackar vi A4 och A3-printar så är väl ett 6x6-negg fortfarande ruggigt högkvalitativt.

Det är dessutom svårt att komma från att digitalbakstyckets sensor beskär bildytan, förlänger vidvinklar till normaler osv och tar bort det vackra 6x6-formatet.

Visst finns det en marknad men den hade varit betydligt större med en äkta MF-sensor (som jag är medveten om inte finns i dagsläget).
Flash Gordon 2014-07-25 11:32
Ove, Visst är Hasselblads optik vassare. Nu tycker jag inte du skall dra alla 17-40/4 över en kam. Mitt ex. är en pärla. Jag kan också utvärdera objektiv och jag är väldigt nöjd men mitt 17-40. Hade jag inte varit det hade den för länge sedan varit utbytt.
Här kommer en bild från Hasselblad. Någorlunda jämförbar bild från 5DMKIII samt förstoringar av högra hörnet.
Bilderna togs inte som en planerad test.

Hasselblad hela bilden:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/352602/3024209.htm?_p=3024210

Canon hela bilden:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/352602/3024210.htm?_p=3024209

Förstoring höger hörn.
Hasselblad:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/352602/3143705.htm?_p=3143686

Canon med 17-40/4
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/352602/3143706.htm?_p=3143705

Eftersom detta är en nära nog 100% förstoring för Canon och en mindre förstoring för Hasselblad så tycker jag nog Canon hänger med bra.

Jag har printat båda på en Epson R3000 på Epson Traditional Photo paper i högsta upplösning i A3+ och jämfört. Hasselblads individuellt avstämda CCD sensor ger en vackrare tonalitet än Canons CMOS sensor trots jag har en individuell profil för kameran gjord med X-rite passport.
När det gäller detaljupplösning tycker jag däremot att skillnaden är synbar i printarna.
Så döm inte ut 17-40 så kategoriskt. Alla är inte citroner.
snap01 2014-07-25 07:52  
jag jämför inte mot småbildssenorer utav vill få fram att priset är inte så högt vilket du Per inte kanske håller med om. Men har man en komplett bkladare o lägger 100000 så har du en fantastisk kamera o kan jobba enligt old school igen vilket jag tror många kan lockas av.
PMD 2014-07-25 10:42
Men man *kan* ju inte jobba enligt "old school" med CFV-50c. Sensorn har inte ett kvadratiskt format och är mindre än hälften så stor som ett 6x6-negativ.

Det ger ganska stora förändringar i förutsättningarna.

Viss, priset är kanske inte så högt jämfört med andra mellanformatsbakstycken, men den kostnadsmedvetne amatören kan nog inte låta bli att jämföra med småbild.

Om jag hade mer pengar än jag klarade av att göra av med så skulle jag nog köpa ett sånt här bakstycke, men jag skulle nog ännu hellre köpa en modern Hasselbladare i så fall. Det är sådana funderingar som får mig att tro att marknaden är ganska liten för CFV-50c (även om Hasselblad säkert kommer att sälja ett och annat exemplar).

Men det är ju mycket roligare att Hasselblad satsar på det här istället för fler pimpade Sonykameror.
Flash Gordon 2014-07-25 11:07
Du kommer kanske en vacker dag att få se en 6X6 lösning men idag är det inte realistiskt på grund av kostnaden.
Sensorn som sitter i dagens bakstycken kostar ungefär som en 5DMKIII i affären med moms. Det är alltså priset till Sony utan moms.
Det går säkert göra en 6X6 sensor men den skulle bli astronomiskt dyr.
snap01 2014-07-25 11:58  
enligt hasselblads produkinfo så kan du ställa om formatet till kvadratisk o du får en senoryta på 3,29x3,29 men med crop på objektiven som följd och hasselblads filmyta var inte 6x6 utan 5,6x5,6 o även på den tiden kunde man maska filmbakstycken få mindre storlek i 4x3 format.

och 3,29 x 3,29 är inte liten yta heller du lär o ha pixlar över så det räcker jämför med din sony A7 3,6x2,4. Kameran är fortfarnade old scholl det enda som skiljer är att du får en cropfaktor men oavsett är det enda 50 milj pixel så det finns mycket att leka med så jag ser inte ditt problem.

och om kameran från hasselblad med den sensor kostar över 200000 o detta bakstycke med cmos sensor med 50 megapixel för halva priset då anser jag att det är billigt o jag tror att det kommer säljas en del för det finns mängder med gamla bladare ute.
PMD 2014-07-25 18:48
Jag har inget problem eftersom jag inte tänker köpa bakstycket. :-)

Det är helt enkelt inte alls kostnadseffektivt jämfört med att köpa en Sony A7R eller en Nikon D810, trots att jag redan äger en Hasselblad.
Det är så marginella skillnader att prisskillnaden på en faktor 5 är helt avgörande.

Cropfaktor och annat sidoförhållande är viktiga skillnader, även om det är "det enda".

50 miljoner pixlar mot 36 miljoner ger en teoretisk ökning av möjlig upplösning med 17%. Vanligen brukar man inte uppnå den teoretiska ökningen, men även om man skulle det så är det alldeles för lite för att motivera prisskillnaden. Andra (rikare) personer må kanske tycka annorlunda.

(Ja, jag har räknat med 56x56mm när jag räknade ut att sensorn i CFV-50c är mindre än hälften så stor som ett "6x6"-negativ.)
Rikard_L 2014-07-29 22:41  
Även om jag inte längre lockas av digitalfotografering, så måste jag applådera Hasselblad. Det coolaste greppet från en kameratillverkare på väldigt länge.

Merläsning

ANNONS