Annons

Proffsfoto

Ljusmätare för Elinchrom och Phottix

Sedan tidigare har Sekonic en ljusmätare som är kompatibel med Pocket Wizards radiosystem. Nu kommer även varianter för Elinchrom och Phottix. De nya mätarna får dessutom en ny funktion för alla som vill nyttja det dynamiska omfånget optimalt.

Fördelen med en ljusmätare med radiostyrning är att man slipper koppla loss blixtsändaren från kameran eller använda synkkabel när man vill göra mätningar.

Sekonic LiteMaster Pro L-478DR-U-EL är kompatibel med Elinchroms Skyport-system och LiteMaster Pro L-478DR-U-PX kan utlösa Phottix produkter inom familjerna Indra, Mitros+, Strato och Strato II samt Atlas II.

Några av nyheterna är stöd för ISO 850 för Canons Cinema-modeller, lagring av filterkompensationsfaktor upp till 12 EV och att det går att lagra kamerans dynamiska omfång för att få en varning om skuggor eller högdagrar riskerar att tappa täckning. Dessa nyheter ska även komma till befintliga modeller (L-478D-U och L-478DR-U) genom en firmware-uppdatering.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-02-16. Läst av 3671 personer.
Följ oss

Om Proffsfoto

Proffsfoto riktar sig till dem som vill ha den bästa fotoutrustningen för studio, sport, naturfoto med mera. Det är såväl yrkesverksamma fotografer som avancerade hobbyfotografer har råd att satsa på sin hobby. Vi testar all utrustning ur ett professionellt helhetsperspektiv ute på fältet. Hur fungerar prylarna tillsammans i ett arbetsflöde? Vi hittar de avgörande detaljerna oavsett om det gäller objektiv, blixtar, stativ, kameror eller mjukvara. Proffsfoto bevakar också nya trender i branschen och gör intressanta intervjuer med fotografer där vi pratar om deras drivkrafter och affärsupplägg.
 
(Logga in för att skriva en kommentar)
2016-02-16 12:26   l1nd3c0n
... och en till Profoto hade varit nice :)
Svar från froderberg   2016-02-16 14:01
Absolut, men till äldre Profoto-enheter med inbyggd Pocket Wizard-mottagare finns det redan en sådan här Sekonic-mätare.
unoengborg   2016-02-16 16:11
Vad som hade varit ännu bättre hade varit om tillverkare kunnat ena sig om en standard, men det lär ju aldrig ske
l1nd3c0n   2016-02-16 18:10
Jo, jag har en L-478DR med Pocket Wizard, men det som hade varit nice hade varit att kunna ändra inställningarna från mätaren för Profotogrupperna, lite som man kan göra med PW TTL i 3 grupper.
2016-02-16 20:59   jonas18z
Hur kommer sig att ni på fotosidan är mer än två veckor efter med denna nyhet?

http://www.lightingrumours.com/sekonic-litemaster-px-el-7930
Svar från froderberg   2016-02-16 21:22
Efter vem? Vi är först i Sverige och jag kan inte hitta någon annan annan i Norden som skrivit om det heller. Vi har inte fått något pressmeddelande om mätaren och det gör knappast någon skada att vi inte skriver om en sådan här pryl samma dag som den släpps.

Jag tycker att du ska fundera över din anklagande attityd. Det finns mer uppskattade sätt att formulera sig på.
P-O R   2016-02-16 21:45
Heja Magnus!
Bra formulerat.
jonas18z   2016-02-17 22:47
Sorry att jag lät anklagande men det är för er, tror ni kommer att förlora läsare om ni publicerar "gamla" nyheter mer och mer.

Jämför detta med magasin som skriver om nyheter/släpp oftast har man läst om en kamera/pryl överallt på nätet kanske till och med något handson test och efter några veckor kommer en fototidning ut och skriver en kort notis om denna detta släpp / nyhet, då känns det extremt daterat.

Borde man inte ha en person som övervakar vad som händer på nätet och då tänker jag på andra saker än sitta och vänta på att ett pressmedelande dimper ner i inkorgen = känns väldigt 90-tal. Jag tycker att ni ibland är mycket snabba och bra när kameror släpps men ligger ofta efter när det gäller mindre och specifika saker som denna.

Det är i alla fall min åsikt men ingen kanske håller med....
Jonas Nimmersjö   2016-02-17 23:46
Jag är övertygad om att de (Fotosidan) scannar av internet efter nyheter lika bra som någon annan av oss, eller till och med bättre, de har ju betalt för det. Men skillnaden på Fotosidan och sidor med titeln "-rumors" är att den ena presenterar nyheter och den andra rykten. Visst kan ryktena vara sanna. Men, så länge det inte går att veta till 100% så tycker jag det är bra om det finns sidor som väntar med att publicera.
Jag läser till exempel Nikonrumors varje dag (nästan), men det är inte förrän jag ser ett pressmeddelande som jag vet något säkert. Och det gör inte heller de på Nikonrumors, men efterssom det är en ryktessida så publicerar de så fort de har något att skriva och försöker klassificera ryktet i en sannolikhets-skala. Så när jag läser Fotosidan vill jag att det ska vara nyheter som är trovärdiga. När jag läser Nikonrumors får det gärna vara rykten som kanske blir verklighet.
2016-02-17 07:54   Hasse Johansson
Hej . Nyfiken på vad priset hamnar på respektive mätare . Har redan en Sekonic L 508 som jag är mycket nöjd med , men undrar hur stor är skillnaden mellan denna och dessa nya ?? Är inte så insatt i detta så därför frågan.Tacksam för svar .

MVH/ Hasse Johansson
Svar från froderberg   2016-02-17 12:16
Gissningsvis samma som för Pocket Wizard-modellen, alltså ca 4400 kr inklusive moms.

L-508 verkar vara en äldre version av dagens toppmodell L-758. L-508 verkar ha spotmätning, det har inte L-478DR. Du får gå in på Sekonics hemsida och jämföra de olika modellerna. L-478DR är en mellanmodell med inbyggd radio, pekskärm och möjlighet att uppdatera funktioner i efterhand.
2016-02-17 14:05   Hasse Johansson
Tack Magnus för ditt svar ang Sekonic L 508 . Du har så rätt att det är en äldre modell ganska mycket äldre skulle jag säga som har Spotmätning men är en utmärkt mätare . Skall kolla deras hemsida då Magnus. Önskar dig en fin fortsatt dag.

MVH Hasse
2016-02-17 17:24   PMD
Rätt dyra grejer, men i kommersiell verksamhet kanske man kan tjäna in utgiften hyfsat snabbt?

Jag jämför med min gamla, ganska billiga, Sekonic L-308 som mäter blixtljus trådlöst genom att triggas av det. (Det finns en PC-kontakt för synkkabel också). Man kan väl med de flesta radiostyrningar trigga blixten med en knapp på radiostyrningen (utan att behöva ta en bild)?
Svar från froderberg   2016-02-18 10:49
"Rätt dyra grejer, men i kommersiell verksamhet kanske man kan tjäna in utgiften hyfsat snabbt?"

En ljusmätare gör att man snabbare hittare rätt exponering och snabbt får kontroll över olika blixtars styrka för att kunna finjustera. Jag vet inte om det går att räkna hem i ökad försäljning eller minskade kostnader, men det är en slags försäkring mot att missyckas som har ett värde.

"Jag jämför med min gamla, ganska billiga, Sekonic L-308 som mäter blixtljus trådlöst genom att triggas av det. (Det finns en PC-kontakt för synkkabel också). Man kan väl med de flesta radiostyrningar trigga blixten med en knapp på radiostyrningen (utan att behöva ta en bild)? "

De flesta radiosändare kan du hålla i handen och utlösa blixtarna med, men med inbyggd radio slipper du ta loss sändaren för att gå runt och göra mätningar.
PMD   2016-02-18 13:56
Om man använder film är förstås en ljusmätare oundgänglig, men med en digitalkamera gör ljusmätaren "bara" att arbetet går snabbare, vilket väl kan översättas i pengar. Misslyckas behöver man inte riskera att göra när man kan utvärdera ljussättningen direkt på en skärm (på en dator eller kanske på kameran).
2016-02-17 23:18   rikitikitavi
Lite besviken att dom inte funkar med "odin", men men.
Bra för de som har de andra modellerna.

Nya artiklar

Fler detaljer om Fujifilm GFX 50s

Nu är Fujifilm GFX 50s färdigutvecklad och de fulla specifikationerna har blivit officiella. Priset är också klart och är lågt för att vara en mellanformatskamera. Läs mer... 24

8K-skärm från Dell med full AdobeRGB-täckning

Nu kommer 8K! Dell UP3218K är en 32 tumsskärm med 33 miljoner bildpunkter och 100 procents täckning av färgrymden Adobe RGB. Läs mer... 16

Kodak återupptar tillverkning av klassisk diafilm

Kodak Ektachrome 100 var en av de vanligaste diafilmerna, men tillverkningen lades ned 2012. Nu återupptar Kodak tillverkningen. Läs mer... 56

Panasonic Lumix GH5 höjer 4K-kvaliteten

4K-video med hela sensorbredden och 10 bitars intern lagring är den största nyheten i Panasonic Lumix GH5.. Men kameran kommer att fortsätta utvecklas och Fotosidan kan avslöja att kameran även kommer att få 6K-video. Läs mer... 16

TEST: Canon EOS 5D Mark IV

När Canon efter fyra år ersätter sin professionella allroundkamera 5D Mark III är förväntningarna högt ställda. 5D Mark IV bjuder på en en lång rad nya funktioner och förbättringar. Samtidigt är allt som vi gillar med Mark III bevarat. Läs mer... 9

TEST: Sony FE 70-200/2,8 GM OSS

Sony objektivserie Grand Master (GM) är en ambitiös satsning. Vi har testat den nya ljusstarka telezoomen Sony FE 70-200/2,8 GM OSS och kan konstatera att Sony gjort sin hemläxa ordentligt. Läs mer... 7

TEST: Tamron SP 85/1,8 Di VC USD

Tamron vill inte längre vara ett billigare och sämre alternativ till märkesobjektiven. Tamrons nya tele SP 85/1,8 är bättre än både Canons och Nikons motsvarigheter. Dessutom har Tamron vädertätning och bildstabilisering. Och kostar mer. Läs mer... 4

TEST: Canon 600EX II-RT

Allt fler systemkameror kan ta riktigt snabba bildserier. Det ställer hårdare krav på blixtarna. Canon Speedlite 600EX II-RT klarar att ta 50 procent fler bilder i en serie än sin föregångare. Med batteri­packet CP-E4N går det att öka antalet bilder med ytterligare 100 procent. Läs mer... 2

Ljusstyrka f/0,95 för fullformat

De anrika optikföretaget Meyer-Optik-Görlitz har utvecklat ett extremt ljusstarkt normalobjektiv som tecknar ut småbildsformatet. Objektivet kallas Nocturnus 50 mm f/0,95 II och har Sony E-fattning. Läs mer... 19

TEST: Canon Imageprograf Pro-1000

Canon har utvecklat en A2-skrivare som är enkel att hantera utan krångel eller att den torkar igen. Bildkvaliteten är dessutom i toppklass. Läs mer... 9