Proffsfoto

Nikon D5: 153 AF-punkter och 4K-video

Ett halvår innan OS lanserar Nikon en ny press- och sportkamera. Nikon D5 kan ta 12 bilder per sekund med kontinuerlig autofokus och har 153 AF-punkter. Nikon D5 bjuder också på 4K-video och max-iso 3.280.000!

Samtidigt med D5 lanseras D500, en efterträdare till D300s.

Det är egentligen inte rättvist att kalla Nikon D5 för en press- och sportkamera, ty kameran är mer allround än någon av sina föregångare. Med Nikon D4 förbättrades lågiso-egenskaperna tydligt jämfört med D3s och vi kan vänta oss att D5 är ytterligare förbättrad på detta område. D4-sensorn har något sämre dynamiskt omfång än andra FX-modeller från Nikon.

Fler pixlar, från 16 till 20 megapixel, bidrar också till att bredda användningsområdet.

Nikon har försöker även tänja gränserna i svagt ljus. Nikon D5 har i grundinställningen ett max-iso på 102 400. Det går att utöka till iso 3.280.000. För att lyckas med detta har Nikon jobbat med att få ner elektronikbruset i kameran genom att korta signalväga, se till att dämpa brus från olika interna komponenter och hålla nere sensorns värmeutveckling.

Ny autofokusmodul

Nikon D5 har en helt nykonstruerad autofokusmodul med hela 153 AF-punkter, varav 99 är korsformade. Objektivkombinationer med maxbländare f/8 (ex. 500/4 med 2x telekonverter) kan nyttja 15 av punkterna.

Autofokuspunkterna täcker en större del av bildytan jämfört med tidigare modeller. Autofokusen hanteras av en separat processor. Autofokusen fungerar ner till EV -4.

Det har gått envisa rykten under hösten om att Nikon D5 skulle få 4K-video. Det stämmer, men tyvärr kan D5 bara filma i 4K UHD i 3 minuter i taget. Begränsningen beror på att Nikons 4K-klipp är begränsade till 3 minuter. D500 påbörjar ett nytt klipp direkt efter utan att filmningen avbryts. Nikon hann inte med att göra en liknande lösning för D5 innan lanseringen.

Vid lagring av 4K video på extern hårddisk via HDMI-kabel så gäller samma begränsning till 30 minuter som för D500.

Säljs i två versioner

I föregångarna D4 och D4s har Nikon satt en kortplats för CF-kort och en för XQD-kort med vetskapen om att CF-korten inte kan utvecklas mer och bli snabbare. Framtiden är CFast 2.0- eller XQD-minneskort som båda kan nå högre läs- och skrivhastigheter än CF-korten. Nikon har valt XQD för framtiden, men erbjuder Nikon D5 med dubbla kortplatser för CF- eller XQD-kort. Inte i kombination som för D4/D4s. Antagligen går det att byta korthållaren på verkstad om man ångrar sig.

Modell för modell har Nikon höjt antalet bilder som kan tas per sekund. Nikon D5 kan liksom konkurrenten Canon Eos 1D X ta 12 bilder per sekund med kontinuerlig autofokus och 14 bilder per sekund med spegeln uppfälld. Vid 12 b/s kan Nikon D5 ta 200 exponeringar i 14-bitars råformat med förlustfri komprimering.

Nytt för att vara på denna toppnivå är pekskärm. Nikon menar att pekskärm bland annat underlättar om man använder tjocka handskar.

Kameran väger 1405 gram i XQD-version och 10 gram mer om man väljer CF-versionen. Det rekommenderade priset för D5 är 68 690 kronor och säljstart är våren 2016.

Som tidigare aviserats lanseras även den radiostyrda blixten SB-5000 och wifi-sändaren WT-6 samtidigt med Nikon D5. Sändaren har inte stöd för den nya Snap Bridge-funktionen som D500 har.

Den svenske Nikon-ambassadören Joel Marklund har fått prova nya Nikon D5:

Till mångas förvåning lanseras även en ny professionell DX-kamera kallad D500. Det är en efterträdare till D300s. D500 delar autofokus-modul med D5 vilket gör att autofokuspunkterna kan täcka en mycket stor del av bildytan. Läs mer om Nikon D500 här.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-01-05. Läst av 9913 personer.



Nikon SB-5000 är en ny blixt med radiostyrning och kylning.



Med radiosändaren WR-R10 och adaptern WR-A10 kan man utlösa blixten SB-5000.


Följ oss

Om Proffsfoto

Proffsfoto riktar sig till dem som vill ha den bästa fotoutrustningen för studio, sport, naturfoto med mera. Det är såväl yrkesverksamma fotografer som avancerade hobbyfotografer har råd att satsa på sin hobby. Vi testar all utrustning ur ett professionellt helhetsperspektiv ute på fältet. Hur fungerar prylarna tillsammans i ett arbetsflöde? Vi hittar de avgörande detaljerna oavsett om det gäller objektiv, blixtar, stativ, kameror eller mjukvara. Proffsfoto bevakar också nya trender i branschen och gör intressanta intervjuer med fotografer där vi pratar om deras drivkrafter och affärsupplägg.
 
(Logga in för att skriva en kommentar)
2016-01-05 21:07   Hans Österlind
Jippiiee! Äntligen!
2016-01-05 21:46   Benny Pettersson
Spännande detta. D5 i all ära. Men har ni mer info om D500. Den är ju klart mer intressant för den stora massan.
Jag själv då:)
Benny Pettersson   2016-01-05 21:55
Re.....
Ser infon nedanför nu :)
2016-01-05 23:53   l1nd3c0n
Har den möjlighet till SnapBridge, ev. m.h.a. WT6?
Svar från froderberg   2016-01-06 01:11
Nikons pressmeddelanden idag är ganska kortfattade. Vi har Martin Agfors på plats i Las Vegas som återkommer med mer djupgående analys och upplysningar om D5, D500, SB-5000 och WT-6.
Svar från froderberg   2016-01-06 01:58
Martin Agfors meddelar att WT-6 inte harstöd för Snap Bridge, men Nikon räknar med den tekniken i en lång rad produkter framöver.
2016-01-05 23:56   Anders F. Eriksson
Synd att skärmen inte går att vinkla, men den går åtminstone att peka på :) (Det kommer bli jobbigt för alla som hävdat att det är Kalle Anka-funktion)
Svar från froderberg   2016-01-06 00:14
Och att de envisas med att ta betalt för en videofunktion som man inte vill ha ... Vill inte betala för stativfäste heller, för det använder jag ändå aldrig ... mutter mutter ;)
2016-01-06 00:36   jonas18z
"Ett stort kamerahus som det här gör det lättare att kyla en sensor. "
A7RII och A7SII klarar 4K i betydligt mindre hus. Ni får det som om att det vore därför Nikon inte gjort 4K förens nu, skulle snarare säga att de inte haft en sensor+datorkraft som kunnat göra det innan.

"Färre pixlar är också en fördel eftersom kameran inte behöver hoppa över lika många pixelrader för att få ut en videosignal på 8 megapixel"
Nu vet jag inte hur Nikon tänkt här men Sony A7rII är deras 42.3MP delbart till 4K, det var därför de valde just den upplösningen. Men kan kameran filma med och utan line skipping eller vad menar ni med denna mening?



"Nytt för att vara på denna toppnivå är pekskärm. Nikon menar att pekskärm bland annat underlättar om man använder tjocka handskar."
Låter inte som det är en kapacitiv pekskärm då? Detta gör också i så fall att inte multitouch fungerar ( om det inte kommit någon ny teknik) för tjocka handskar och iphone vet alla hur bra det går.


Mycket konstigt att de inte valde att bygga in WIFI i D5.


Mycket konstigt att de inte gjorde en version med dubbla CFAST eller dubbla SD, varför välja gammalt jäkla skrot CF.
PMD   2016-01-06 00:41
Om det är en kapacitiv pekskärm så behöver man handskar som är anpassade till det.
Det har man nog råd med om man köper en D5. :-)
Anders F. Eriksson   2016-01-06 00:44
Jag var övertygad om att några skulle klaga, men jag hade glömt dig. Klar miss i min vadslagning.
jonas18z   2016-01-06 01:06
Jag tycker det här verkar vara en mycket bra uppgradering, lite oklart formulerar bara.

Förutom att det väljer att inte överge helt CF
Svar från froderberg   2016-01-06 01:07
"A7RII och A7SII klarar 4K i betydligt mindre hus. Ni får det som om att det vore därför Nikon inte gjort 4K förens nu, skulle snarare säga att de inte haft en sensor+datorkraft som kunnat göra det innan. "

Hur du än vrider och vänder på saken så kyler mer metall bättre. Det är också därför Canons första 4K-kamera bygger på 1D X. Detta faktum gör det än mer imponerande av Sony att lyckas ge A7R II 4K-video.

Jag har inte påstått att detta är anledningen till att 4K kommer förrän nu. D5 är inte ens Nikon sförsta kameran med 4K. Det är den andra. Nikon borde hoppat på både inbyggd wifi och 4K tidigare. Båda sakerna tycks rulla ut i de flesta nya modeller (åtminstone i de tre kameror som släppts nu).
FlyerOne   2016-01-06 02:58
Jonas, vanligen upptäcker alla andra utom man själv när man har skrivit ett väl negativt (o)balanserat inlägg... :-)
horvendile   2016-01-06 09:40
Enligt Nikons broschyr (http://chsvimg.nikon.com/lineup/microsite/d500/common/pdf/technology-digest.pdf) filmar D5 4K i tre minuter, D500 i en halvtimme.
Svar från froderberg   2016-01-06 20:58
Vi har fått bekräftat från Nikon Nordic att D5 bara klarar 4K i 3 minuter. Det gör naturligtvis nyttan av 4K-funktionen något begränsad.
Grevture   2016-01-08 04:08
Något jag missade att kommentera igår: Multitouch på pekskärmen funkade med handskar.
joakim_k   2016-02-09 19:47
A7RII överhettar och stänger ner om man kör 4K när det är varmt ute. Finns många tester av detta. Inte så imponerande.
2016-01-06 08:33   matlep
Man priset!! Herregud, priset! Detta är ju en kamera bara för oljeschejker... Hur tänker Nikon egentligen?
Den här kommer aua adrig slå sig in på DXO´s topplista. Helt värdelös kamera! Fattar inte vem som en skulle vilja ha den här kameran om den var gratis. Storleken på kameran är ju helt abnorm! Och ingen inblygd bildstabilisering eller Wifi. Vilka muppar dom är på Nikon.
MrKarisma   2016-01-06 09:16
Haha :) Det sorgliga är att det är precis så jag tänker :) Nikon 1 storlek eller ingen kamera alls ;)
iSolen.se   2016-01-06 09:22
Har du fotat någon längre session med D3 eller D4? De är väldigt sköna och lättjobbade samt snabba. Plus lite tekniska fördelar :-)
Birdman   2016-01-06 09:36
Inget konstigt med varken pris eller storlek på ett nylanserat hus i denna klass. Att det sedan är ytterst få privatpersoner som har råd är en helt annan sak.
matlep   2016-01-06 09:57
Så när Nikon släpper en kamera med 20mpix i "fullformat" för nästan 70 papp så är det frid och fröjd. Men när Leica släpper en kamera med 24mpix i "fullkomnat" för ca 50 papp så är det katastrof och jordens undergång? Se gärna nyheten om senaste Leica M för perspektiv.

Mitt inlägg var skämtsamt och menat mot alla dom som hela tiden kommer med långa inlägg om hur den och den kameran är helt djävla värdelösa och kostar adeles för mycket saknar den och den funktionen osv..

Jag skulle aldrig i livet köpa en D5, men jag tror att det är en jättebra kamera för många.

Sedan så tror jag att Nikon kommer sälja fler D5 till amatörer än till proffs. :)
Grevture   2016-01-06 17:52
Mattias: Om jag minns det rätt så räknade Nikon med att sisådär 80% eller mer av alla D3 såldes till privatpersoner snarare än till yrkesfotografer. Men den andelen har sedan stadigt sjunkit (redan med D3s var situationen drastiskt annorlunda) i takt med att det dykt upp fler måttligt prissatta småbildsmodeller att välja på. Skall man döma av begagnatmarknaden för D4 så har nog den i alla fall i Sverige till mycket stor de sålts till yrkesfotografer snarare än privatpersoner. Jag misstänker att det blir samma sak med D5 :)
iSolen.se   2016-01-07 13:29
@Martin:

Jag misstänkter att det inte bara vara jag som "uppgraderade" från D4 till D810. Upplösning och DR är för många viktigare än hanteringen och snabbheten och så var det det där med prisskillnaden.
Grevture   2016-01-08 04:13
Ola: Att D3 såldes så mycket till entusiaster handlade nog a) om ett stort uppdämt (upplevt eller verkligt) behov av en småbildskamera och b) helt enkelt om att det under nästan ett år inte bara var den första utan också den enda småbildsmodell Nikon sålde. Sedan kom D700 och sedan vartefter allt fler småbildsmodeller i olika prisklasser och med olika typer av prestanda. Så kunderna kunde göra som du gjort: välja den småbildsmodell som passar deras behov, inte bara den enda modellen som man fanns att välja på :)
Kent Helgesson   2016-01-11 20:15
Hahaha...jag har köpt mycket i mitt liv som jag absolut inte haft råd med , men...still going strong! ;-)
Vill man så lyckas man :-)
2016-01-06 22:10   oooskar
Det är säkert en väldigt bra stillbildskamera, men att Nikon inte kan mycket om video (och speciellt proffsvideo) märks tydligt. http://www.eoshd.com/2016/01/nikon-d5-versus-canon-1d-c-cinematic-4k-video-wins/
2016-01-07 19:24   Kent Helgesson
Joel har i mitt tycke ett hyfsat drömjobb :-)
Grevture   2016-01-08 04:07
Det verkar vara hans drömjobb också med tanke på den passion han lägger ned i det han gör :-)
2016-01-18 19:55   Kent Helgesson
Nu skall ni få en dum fråga att bita i.
153 AF-punkter ok...men jag har största bländare inställd när jag tar bilden som innehåller ett djup.
Var hamnar då fokus? Närmaste motiv eller vad? Kör man full auto så blir det ju närmaste motiv efter vad jag förstått. Har aldrig riktigt förstått det där med många fokuspunkter/ stor bländare och hur det fungerar.

Med vänlig hälsning Kent
iSolen.se   2016-01-18 21:24
Ingen dum fråga. Det beror på program. Med vissa program kan man fokusera tre gånger på raken och få olika resultat varje gång :-)

Närmast kameran är väl vanligast om det är konflikt.
l1nd3c0n   2016-01-18 23:41
1. Själv uppskattar jag att fokuspunkterna är många och att flera av dem är korslagda, vilket ökar möjligheten att få rätt fokus när man kör "single point focus", vilket jag ofta använder för att hålla en motivet i typ gyllene snittet (oj vad pretentiöst det lät).

2. En annan fördel är vid 3D fokus då man låser på typ "single point focus" igen men fokusering räknar ut med omgivande punkter att det är en motorcykel jag försöker följa. Med fler fokuspunkter och bättre processor så har fokuseringssystemet då lättare att räkna ut hur den ska hålla just "min" motorcykel i fokus, oavsett om den blir omkörd av andra eller om jag råkar ha svårt att följa den i samma bildcentrum hela tiden.

För de som endast kör "full auto fokus" finns nog inget större värde med 153 fokuspunkter mer än att det kanske är kul att skryta med ;)
Grevture   2016-01-19 05:21
Om man ingenting frågar, får man ingenting veta, och det är ju det enda som är dumt :-)

Antalet fokuspunkter och skärpedjupet har inget direkt samband. Se det så här: skärpedjupet breder ju ut sig i djupled, fokuspunkterna breder ut sig i breddledd, vinkelrät i relation till skärpedjupet.

Det här att fokus kan hamna på närmsta punkt i fokus eller så, det är som Ola säger mycket upp till vilket fokusläge du valt. Men det vanliga för de flesta automatiska fokuslägen är som sagt att prioritera den del av motivet som är närmst.

Att ha fler fokuspunkter handlar bara om att mäta upp avståndet till motivet större säkerhet. Precis som en högre upplösning i själva bildsensorn ger oss en mer detaljrik bild, så hjälper fler fokuspunkter kamerans autofokus att få en mer detaljrik uppfattning av hur motivet ser ut och var i motivet det då kan vara bäst att lägga fokus. Sedan gör fler fokuspunkter att kameran blir bättre på att följa motiv som rör sig hit och dit i bilden.
2016-01-19 19:30   Kent Helgesson
Jag får som vanligt tacka och buga för frågan ang 153 fokuspunkter.! :-)

Nya artiklar

Ljusstyrka f/0,95 för fullformat

De anrika optikföretaget Meyer-Optik-Görlitz har utvecklat ett extremt ljusstarkt normalobjektiv som tecknar ut småbildsformatet. Objektivet kallas Nocturnus 50 mm f/0,95 II och har Sony E-fattning. Läs mer... 3

TEST: Canon Imageprograf Pro-1000

Canon har utvecklat en A2-skrivare som är enkel att hantera utan krångel eller att den torkar igen. Bildkvaliteten är dessutom i toppklass. Läs mer... 9

TEST: Sigma 20/1,4 DG HSM Art

Vi börjar med slutsatsen: Sigma 20 mm f/1,4 DG HSM Art är en av världens bästa vidvinklar. Läs mer... 16

TEST: Nikon Speedlight SB-5000

Nikons nya proffsblixt, SB-5000, har fått kylfläkt och smidigare hantering. Men den stora nyheten är förstås att SB-5000 kan styras via radio. Radiofunktionerna är smidiga, men fungerar bara med nya kameror. Läs mer... 8

TEST: Nikon AF-S 105/1,4E

Extremt kort skärpedjup vid porträtt är läckert. Nikons nya AF-S 105 mm f/1,4E ED är tänkt för alla som suktar efter utsökt bokeh, men även för dem som behöver fotografera i svagt ljus. Läs mer... 10

TEST: Nikon D500

Nikon D500 är en dröm som blev verklighet. 10 bilder/s, vädertätat proffshus och samma toppmoderna autofokus som Nikon D5. Specifikationerna har fått många APS-C-entusiaster att dregla, frågan är om D500 lyckas uppfylla hajpen den skapat. Läs mer... 15

TEST: Sony 24-70/2,8 GM och 85/1,4 GM

Sonys bästa objektiv har hittills byggts i samarbete med Zeiss, men nu har Sony påbörjat en helt egen serie topp­objektiv kallade G Master, eller GM. Vi har testat de två första GM-objektiven: Sony FE 24-70/2,8 GM och FE 85/1,4 GM. Läs mer... 10

Förbättrad 70-200/2,8 från Nikon

Nikon AF-S Nikkor 70-200/2,8E FL ED VR är namnet på den nya versionen av arbetshäst Nikon 70-200/2,8. Det nya objektivet innehåller bland annat flouritglas och en snabbare elektromagnetisk bländare. Läs mer... 41

Nikon PC Nikkor 19/4E ED styr perspektivet

Nikons utbud av tilt/shift-objektiv utökas nu med en efterlängtad supervidvinkel: PC Nikkor 19 mm f/4E ED. Läs mer... 11

Vi pratar blixtteknik med Profoto

Fotosidan besökte Profotos monter på Photokina och kikade på deras nya snabba D2 och ännu snabbare Pro-10, men passade samtidigt på att prata lite allmän blixtteknik. Läs mer... 3