Proffsfoto

Nikon D500 - direkt konkurrent till Canon 7D Mark II

Äntligen kommer Nikon med en professionell DX-kamera igen. Nikon D500 har en ny sensor med 20,9 megapixel och kan ta 10 bilder per sekund. Autofokusen är samma som i toppmodellen Nikon D5.

Nikon D500 har 153 AF-punkter utspridda över en mycket stor del av bildytan. 99 av punkterna är korsformade och 15 av dem kan användas med objektiv som har ljusstyrka f/8, exempelvis om man använder ett 500/4 med 2x telekonverter.

Autofokusen är ljuskänslig och fungerar ner till EV -3. Mittpunkten klarar EV -4. Med andra ord ska kamera kunna fokusera med bara hjälp av månens sken. Det går att välja AF-punkt med hjälp av en joystick på baksidan.

D500 kommer att jämföras med Canon EOS 7D Mark II, och likt konkurrenten klarar Nikon D500 att ta 10 bilder per sekund i jpeg eller råformat.

Till skillnad från 7D Mark II så har D500 inbyggd wifi- och bluetooth-överföring. Eftersom bluetooth drar mycket mindre ström än wifi så kan kameran hålla kontakt med en smartfon eller surfplatta även om kameran är avstängd. Nikon kallar detta Snap Bridge.

Precis som Nikon D5 har D500 4K UHD video och pekskärm. Hos D500 är pekskärmen vinklingsbar.

Till D500 kommer även en separat radiosändare kallad WT-7 och som har större räckvidd än kameran inbyggd wifi-funktion.

Nikon D500 har maxiso 1.640.000, vilket är ett steg mindre än Nikon D5.

Kameran har plats för både SD- och XQD-minneskort. D500 är lika vädertålig som Nikon D5.

Vi har ännu inga uppgifter om pris och leveransstart.

Belysta knappar underlättar i mörker.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-01-05. Läst av 15381 personer.


D500 med batterigreppet MB-D17





Följ oss

Om Proffsfoto

Proffsfoto riktar sig till dem som vill ha den bästa fotoutrustningen för studio, sport, naturfoto med mera. Det är såväl yrkesverksamma fotografer som avancerade hobbyfotografer har råd att satsa på sin hobby. Vi testar all utrustning ur ett professionellt helhetsperspektiv ute på fältet. Hur fungerar prylarna tillsammans i ett arbetsflöde? Vi hittar de avgörande detaljerna oavsett om det gäller objektiv, blixtar, stativ, kameror eller mjukvara. Proffsfoto bevakar också nya trender i branschen och gör intressanta intervjuer med fotografer där vi pratar om deras drivkrafter och affärsupplägg.
 
(Logga in för att skriva en kommentar)
2016-01-05 22:04   Damm på sensorn
"available in March 2016 for a suggested retail price (SRP) of $1,999.95"

dpreview.com
Damm på sensorn   2016-01-05 22:38
Räkna med 20000-22000 kr.
pt96hni   2016-01-05 23:36
22 890 kr på Cyberphoto.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=nid500

7D Mark II kostar 14 790 kr som jämförelse.

/Håkan
Magnus Göransson   2016-01-06 10:50
7D Mark II låg väl på 18900 när den släpptes?
Damm på sensorn   2016-01-06 16:21
Early adopters får alltid betala. D500 hamnar nog vid 18900 innan årets slut.
Nisse.K   2016-01-06 18:23
Jag är sugen på en 7D Mark II, men funderar på om man kan räkna med en prissänkning från Canon nu är Nikon släpper ny "konkurrent". Är det någon som har några tankar där?
PMD   2016-01-06 19:38
Antagligen inte. Canon EOS 7D II kostar idag drygt 13 tusen enligt Prisjakt. Det är troligen rätt rejält mycket billigare än vad introduktionspriset på Nikon D500 blir.

D500 har nog en del finesser som är bättre än vad EOS 7D II har, men knappast att det motiverar en prisskillnad på mer än 5000 kr.
Anders F. Eriksson   2016-01-07 09:03
Det beror väl på vad man värderar, men för de som kör NIkon är nog D500 mycket mer värd än 7D Mk II :)
PMD   2016-01-07 13:35
Här var det väl frågan om huruvida Canon skulle vilja sänka priset på EOS 7D II för att konkurrera bättre med Nikon D500. Jag tror inte att Canon kommer att göra det, helt enkelt för att EOS 7D II är väldigt mycket billigare redan nu. D500 kommer högst troligen att sjunka i pris efter att de första fantasterna har köpt sina exemplar, men det lär dröja innan den är nere på EOS 7D II:s nuvarande nivå.

Men som du antyder så är priset inte allt. Fotografer som står med en blankt papper och ska välja mellan D500 och EOS 7D II torde vara en ganska liten minoritet av de presumtiva köparna.
2016-01-05 22:27   iSolen.se
"Precis som Nikon D5..."

Vadå D5?

Edit: Aha. Större nyhet :-)
ztenlund   2016-01-05 22:45
Gradering av respektive nyhet:

D500: Grisar börjar flyga
D5: Slutskattebeskedet anländer

;)
Svar från froderberg   2016-01-05 23:34
Precis. Nikon D5 är inte lika stor nyhet eftersom Nikon redan avslöjat att den skulle komma och specarna och bilder hade läckt ut. D500 är mer överraskande och har hållits mer hemlig inom Nikon och inte läckt ut = större nyhet.
iSolen.se   2016-01-06 09:30
Storlek på nyheter är väl ändå personligt. Läser mycket hellre om en fullformat D5 som jag skulle kunna ha användning av och potentiellt köpa som gammal D4-ägare än om en cropkamera...visst oväntat håller jag med om men bevakar inte det segmentet så att det inte fanns någon förhandsinformation kännde jag inte till.
Anders F. Eriksson   2016-01-06 12:59
Det är nog betydligt fler som hör till målgruppen för en kamera som kostar 20 TKr än en som ligger närmare 70 TKr, och dessutom var den här kameran som sagt inte väntad. Hur man än vänder och vrider på saken är D500 objektivt sett en större nyhet (även om det inte är det för just dig).
2016-01-05 23:54   Anders F. Eriksson
den här var lite oväntad, men det dröjer nog inte länge innan någon klagar på att skärmen är vinklingsbar :)
PMD   2016-01-06 00:06
Om inte det vore illa nog så är skärmen dessutom en pekskärm. Nikon har förfallit till Kalle Anka-nivå. :)
Calle S   2016-01-06 00:31
D500 är inte min påse, bara att köpa något annat. Enkelt:-)
henrik85   2016-01-06 12:21
Jupp, men enbart i LV (alltså ej i menysystemet). Källa: Matt Grangers senaste (bland de senaste) video på YT.
PMD   2016-01-06 13:56
Det var ju lite tråkigt, men det kanske hade krävts en omarbetning av menyprogramplattformen för att det skulle gå att styra den med pekskärm.
henrik85   2016-01-06 18:32
Ja men det är ju egentligen ett ickeproblem (för mig) då jag helst vill ha snabbkoll/bläddring mellan bilder och nypzoom =) Och bryr mig inte om man får klicka på knappar i menyerna.. ;)
2016-01-06 00:38   unoengborg
Vem kunde tro att det skulle dyka upp en ersättare till D300s
Nu väntar vi bara på att det ska dyka upp en D850, eller vad den nu kan komma att heta, som konkurrerar med Canons högupplösta 50Mpixel sensorkameror
2016-01-06 01:01   jonas18z
Nikon först med 4K i DSLR bra uppgradering från Nikon.

Flera videos här:
http://nikonrumors.com/2016/01/05/nikon-d5-sb-500-keymission-360-and-snapbridge-promo-and-hands-on-videos.aspx/
Svar från froderberg   2016-01-06 01:39
Nej, Nikon D5 och D500 är inte de första spegelreflexkamerorna med 4K-video. Det kom Canon EOS 1D C med redan för flera år sedan. Men D500 är är naturligtvis betydligt mer åtkomlig för den breda massan än en 1D C.
henrik85   2016-01-06 12:23
Bra initiativ av Nikon men jag läste att 4K var begränsat till 3 minuter, men jag tror att det enbart gällde D5.
Och det är troligen bara en 0.0.1 firmware från att fixas innan release.
jonas18z   2016-01-06 12:40
1DC har jag nästan helt glömt bort, det är väldigt tyst om denna. Tvärdog det från Canon med 4K. De ligger i pris med Sony FS7 idag. synd nog.
Svar från froderberg   2016-01-06 12:50
Det är främst tillverkarna av 4K TV-apparater som tryckt ut 4K-kameror (Sony, Samsung och Panasonic). Andra märken som Nikon, Canon, Pentax, Fujifilm och Olympus har inte haft lika bråttom eftersom de menar att 4K inte slagit igenom så stort på konsumentsidan ännu.

På proffssidan sker däremot en hel del produktion av i 4K. För denna målgrupp har Canon bland annat lanserar EOS 1D C, C500 och C300 Mark II som alla har 4K.
schaki   2016-01-06 15:04
"Det är främst tillverkarna av 4K TV-apparater som tryckt ut 4K-kameror (Sony, Samsung och Panasonic). Andra märken som Nikon, Canon, Pentax, Fujifilm och Olympus har inte haft lika bråttom eftersom de menar att 4K inte slagit igenom så stort på konsumentsidan ännu."

Att 4K TV-apparater inte har slagit igenom på bred front riktigt ännu är korrekt. Dock bör det sägas att Olympus, Nikon, Fujifilm och Pentax använder det som en ursäkt då det i själva verket troligtvis är de själva som som kommer åkandes på just den efterkälken.

Troligtvis är de är väl medvetna om att deras kompaktkameror med 1080p nästan aldrig hade hade lika bra videokvalitet som kompaktkameror med 1080p från Panasonic, samsung, Sony, och möjligtvis också Canon.

Med deras Dslrs/ilc är det kanske lite annorlunda därför där är Olympus, Nikon, Fujifilm och Pentax närmast piskade att erbjuda kvalitet som ligger någorlunda i linje med konkurrenternas. Inte bara just videokvalitet utan även annat.
Svar från froderberg   2016-01-06 16:10
Erik. "Dock bör det sägas att Olympus, Nikon, Fujifilm och Pentax använder det som en ursäkt då det i själva verket troligtvis är de själva som som kommer åkandes på just den efterkälken. "

Man måste vara medveten om att dessa tillverkare är i händerna på sensortillverkarna. Vissa sensorer är mer lämpade för 4k än andra. Samsung NX1 har den modernaste aps-c-sensorn du kan köpa idag (Nikon D500 kanske har lika modern sensorteknik). När Sony och andra kommer ut med en ny generation sensorer så kan det plötsligt explodera med 4k-modeller på marknaden.

Sen behöver man ju inte mäta alla märken efter samma 4k-måttstock. Fujifilm säljer bra och har kunder som generellt bryr sig mer om vilka objektiv som finns än hur bra videofunktionen är. Det vore tråkigt om alla kameratillverkare hade samma inriktning.

Canon satsar på den breda konsumentmarknaden och på proffsmarknaden. Därför ligger fler 4k-modeller nog inte långt borta hos dem.
schaki   2016-01-06 19:59
"Sen behöver man ju inte mäta alla märken efter samma 4k-måttstock. Fujifilm säljer bra och har kunder som generellt bryr sig mer om vilka objektiv som finns än hur bra videofunktionen är. Det vore tråkigt om alla kameratillverkare hade samma inriktning."

Jag mäter inte märken efter 4K måttstock. God videokvalitet har dock blivit allt mer viktigt, kanske inte minst bland pressfotograferna och därför bör Nikon som har Canon som huvudkonkurrent där vara angelägna om att kunna erbjuda likvärdig videoprestanda.
2016-01-06 08:59   horvendile
Verkligen kul med det här släppet!
Men (ständigt dessa men) vad som förbryllar mig är att man har olika gränssnitt på dem. Jag tänker i första hand på snabbknapparna uppe till vänster.
D5 har Mode, ljusmätning och Bkt.
D500 har Mode, ljusmätning, Qual och vitbalans.
Varför har man inte samma upplägg på båda?
Det spelar kanske inte så stor praktisk roll om man inte äger både D5 och D500, men är det inte konstigt att gränssnittet spretar så?
Det är ju ändå inte fråga om att man har ett oförändrat gränssnitt från föregående generation.

På tal om det - bra med ISO-knapp uppe till höger! På min D800 har jag programmerat om filmknappen till ISO. Det skulle inte behövas med en av de här.
Grevture   2016-01-06 17:30
I praktiken känns inte skillnaderna så besvärande, och att de alls finns har ju mycket att göra med att det helt enkelt är två väldigt olika stora kameror. D5 har ju sisådär dubba "ytarean" mot en D500, och då vore det ju dumt att låta den mindre ytan hos D500 ge sämre hantering hos den större kameran.
2016-01-06 09:32   Bengf
Överraskande och mycket trevligt.
Johannes Bojesen   2016-01-06 10:58
Det som blir intressant är, hur mycket bättre D500 är på dynamic range jämfört med 7DII.
Inom profsegmentet är det ganska avgörande och Canon har inte levererat på den punkten under senaste 10 år
Magnus Göransson   2016-01-06 12:37
Absolut kul att Nikon kastar in nyutvecklade sensorer i varje ny generation kameror medans Canon inte gjort det de senaste 5 åren ;) :D
horvendile   2016-01-06 14:43
Ärlig fråga: om man köper en kamera i första hand för sport, hur viktigt är då dynamiskt omfång på bas-ISO? Hur ofta används sportkameror på ISO 100?
Utomhussporter dagtid i solsken, visst.
Svar från froderberg   2016-01-06 16:14
"Om man köper en kamera i första hand för sport, hur viktigt är då dynamiskt omfång på bas-ISO?"

Jag tror inte att Nikon vill se D5 eller D500 som en sportkamera utan som en toppmodell med brett användningsområde. Det finns ju många som kan ha nytta av kameror som tål tuffa tag.

Jag känner en porträttfotograf som bokat en D5 för att han tycker att hans D800 är jobbigt slö och har onödigt hög upplösning. D500 kan nog tilltala många naturintresserade och för landskapsbilder är DR en viktig punkt.
Johannes Bojesen   2016-01-06 19:42
Alla som jobbar seriöst med sina bilder i datorn efteråt har glädje stort dynamiskt omfång. Även sportfotografer som tx. måste trolla fram bra bilder trots starkt solsken rakt från sidan på fotbollsplanen osv.

At kunne höja skuggorna utan att det blir väldigt brusigt är en stor fördel.
2016-01-06 11:12   Karl.B
Hade gärna sett en inbyggd blixt, man har inte alltid med sig sin externa.
Svar från froderberg   2016-01-06 11:38
Det beror antagligen på att D500 är lika vältätad som D5.

Btw, så har många klagat på att D700 och D800 har inbyggd blixt eftersom "det inte känns proffsigt".
unoengborg   2016-01-06 16:29
Vet inte varför man inte skulle kunna täta en inbyggd blixt. Det måste ju vara mycket enklare att täta kabelutgångar till blixt än att täta diverse rattar och vred. Vad det gäller proffsighet så har ju t.o.m. Hasselblad inbyggd blixt numera. En inbyggd blixt är inte fel om man vill styra externa blixtar, och den kan fungera för upplättning eller som reserv i nödfall. Ibland kan en dålig blixtbild vara bättre än ingen bild alls.
Grevture   2016-01-06 17:35
Uno: Visst är en inbyggd blixt oerhört praktiskt, det håller jag helt med om. Men det är en sak som antingen blir en svag punkt på ett väldigt kraftigt byggt kamerahus, eller om man bygger blixten lika stadigt som resten av kamerahuset, så gör det kameran rejält mycket klumpigare. Hur de än vänder och vrider på problemet så får de en lite dålig kompromiss.
2016-01-06 13:07   Alf-Magnus
Ja herre Jesus, vad mycket prylar det blev.
2016-01-06 16:33   rayoflight
By. Buy. Bye.
2016-01-06 17:57   Bengf
Bra att D500 fick 4K, den som byter sin kamera blir nog glad om den har 4K, klart lättare att sälja senare eller byta om man vill det, man ser redan hur 4K-TV säljs förvånansvärt billigt, kommer nog att ta bra fart under 2016 med 4K-TV.
2016-01-06 19:02   Karl.B
Går i köptankar på en d610 eller en D750. Har kört en del med d600 och gillar fullformatets alla fördelar.
Nu med D500 blev det plötsligt ett alternativ till att ta ställning till.
2016-01-06 22:36   x-country
Kul nyhet! Fin kamera. Sonys A77 II och Pentax K-3 II tål också att jämföras med denna. Trist att det är så mycket negodiler här.

http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=sony_slta77ii&products=nikon_d500&products=pentax_k3ii&products=canon_eos7dii&sortDir=ascending
2016-01-07 12:24   Michael Törnkvist
Normalt använder jag D7100 och D750 som resekameror när jag är ute och kör mc eller snöskoter men D500 blir en perfekt resekamera med 18-300mm
2016-01-17 19:48   snap01
Vem kallar kameran proffesionellt ? Den är inte med på listan bland PRO kameror på nps listan på nikons sida. Är det FS eller nikon som kallar den PRO kamera o i sådana fall varför klassas den inte in i nps i sådana fall?
ztenlund   2016-01-17 20:37
Med den logiken är D5 en amatörkamera. Sedan är ju listan lite av antikrundan. Man är proffsig om man har gamla fasta skruvdrivna objektiv, men flera nya (och bättre) motsvarigheter är tydligen för amatörer.
iSolen.se   2016-01-17 22:22
Gissar att det är nyanskaffningssituationen som styr. Sen är de restriktiva att plocka bort gamla objektiv eftersom det skulle betyda att några NPS blev av med sin ...NPS.
Grevture   2016-01-18 07:11
Nikon kallade D500 professionell vid flera tillfällen under presskonferensen där de introducerade den. Representanter både från huvudkontoret i Japan, Nikon i Europa och det nordiska kontoret använde det uttrycket vid flera tillfällen senare under dagen när vi provkörde och pratade om den.

Nikon har ofta varit söliga med att uppdatera NPS-sidorna.

Nya artiklar

TEST: Canon Imageprograf Pro-1000

Canon har utvecklat en A2-skrivare som är enkel att hantera utan krångel eller att den torkar igen. Bildkvaliteten är dessutom i toppklass. Läs mer... 9

TEST: Sigma 20/1,4 DG HSM Art

Vi börjar med slutsatsen: Sigma 20 mm f/1,4 DG HSM Art är en av världens bästa vidvinklar. Läs mer... 16

TEST: Nikon Speedlight SB-5000

Nikons nya proffsblixt, SB-5000, har fått kylfläkt och smidigare hantering. Men den stora nyheten är förstås att SB-5000 kan styras via radio. Radiofunktionerna är smidiga, men fungerar bara med nya kameror. Läs mer... 8

TEST: Nikon AF-S 105/1,4E

Extremt kort skärpedjup vid porträtt är läckert. Nikons nya AF-S 105 mm f/1,4E ED är tänkt för alla som suktar efter utsökt bokeh, men även för dem som behöver fotografera i svagt ljus. Läs mer... 10

TEST: Nikon D500

Nikon D500 är en dröm som blev verklighet. 10 bilder/s, vädertätat proffshus och samma toppmoderna autofokus som Nikon D5. Specifikationerna har fått många APS-C-entusiaster att dregla, frågan är om D500 lyckas uppfylla hajpen den skapat. Läs mer... 15

TEST: Sony 24-70/2,8 GM och 85/1,4 GM

Sonys bästa objektiv har hittills byggts i samarbete med Zeiss, men nu har Sony påbörjat en helt egen serie topp­objektiv kallade G Master, eller GM. Vi har testat de två första GM-objektiven: Sony FE 24-70/2,8 GM och FE 85/1,4 GM. Läs mer... 10

Förbättrad 70-200/2,8 från Nikon

Nikon AF-S Nikkor 70-200/2,8E FL ED VR är namnet på den nya versionen av arbetshäst Nikon 70-200/2,8. Det nya objektivet innehåller bland annat flouritglas och en snabbare elektromagnetisk bländare. Läs mer... 41

Nikon PC Nikkor 19/4E ED styr perspektivet

Nikons utbud av tilt/shift-objektiv utökas nu med en efterlängtad supervidvinkel: PC Nikkor 19 mm f/4E ED. Läs mer... 11

Vi pratar blixtteknik med Profoto

Fotosidan besökte Profotos monter på Photokina och kikade på deras nya snabba D2 och ännu snabbare Pro-10, men passade samtidigt på att prata lite allmän blixtteknik. Läs mer... 3

Vi provar Fujifilm GFX 50S

Intresset är stort för Fujifilms nya mellanformatskamera. Vi har gått igenom kameran tillsammans med utvecklingsteamet. Vår slutsats: Fujifilm har verkligen tänkt till när de utformat GFX. Läs mer... 8