Proffsfoto

Ny generation Eizo 24-tummare

Eizo lanserar två nya skärmar i Color Edge-serien. En för proffs och en för hobbyfotografer, båda med storleken 24 tum

Eizo Color Edge CG2420 och CS2420 kallas de nya skärmarna som har LCD-paneler på 1920 x 1200 pixlar. Skärmarnas yttre uppges vara 39 procent tunnare än föregångarna och det finns ett bärhandtag för de tillfällen då skärmen behöver flyttas eller transporteras.

Båda skärmarna har IPS-panel som täcker in 99 procent av färgomfånget Adobe RGB och kan hantera 10 bitars färgåtergivning. De har tre USB-portar varav en kan användas för att ladda olika batteridrivna enheter.

Color Edge CS2420 är en billigare modell utan inbyggd kalibrator tänkt för hobbyfotografer. Rekommenderat pris 7 000 kronor inklusive moms.

Color Edge CG2420 är tänkt för att användas av professionella fotografer och bildbehandlare. Skärmen har en inbyggd skärmkalibrator, jämnare ljushet än CS-modellen. Den uppnår full balans i ljushet och färg efter 3 minuter. Stöd för Color Navigator NX och Color Navigator Network. Skärmkeps ingår. Rekommenderat pris 15 625 kronor inklusive moms.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-03-01. Läst av 5079 personer.
2016-03-02 04:00   Num Wistbacka
Trevligt med nya skärmar av hög kvalitet. MEN!

Jag klagade över detta redan för typ 2 år sedan: 24-tum är väldigt 1970 så att säga i dagens läge. För produktivt arbete vid film och foto borde det minimala vara 27" 1440p; Det har jag andvänt sen 2011. Finner det väldigt ironiskt att tidigare var det så att fotograferna hade stora, färgkorrekta skärmar, medan gamers hade små snabba skärmar med ca 70 % sRGB. Nu är gamer-industrin uppe i 34 tums 21:9 skärmar med IPS, 99% - 100% sRGB (vissa laptopar med Igzo-paneler lovar t.o.m. 100% AdobeRGB). Och även om 100 % sRGB inte är tillräckligt för de allra mest krävande fotograferna, så är det full tillräckligt för de flesta hobbyfotografer.

Poängen är, varför tar det så länge för EIZO och NEC att få ut konsumentvänliga 27-tums paneler runt 12 000 kr? Att sälja 24 " för 12 500 kr är bara girighet, för även om deras paneler är av världsklass så kan de inte vara lika dyra nu som för 2 - 3 år sen. Skulle den dyrare skärmen ha varit 12 500 kr för 27+ tum, 1440p/1600p så vore jag okej med det hela, men detta?... Nej!
Svar från froderberg   2016-03-02 08:14
>Poängen är, varför tar det så länge för EIZO och NEC att få ut konsumentvänliga 27-tums paneler runt 12 000 kr?

Den kom redan i somras ...

http://www.fotosidan.se/cldoc/27-tummare-fran-eizo-for-proffs.htm
Num Wistbacka   2016-03-02 12:25
Okej, tack för infon. Hade helt missat den. Men jag tycker ändå att 24 tum för 12 500 är för mycket.
Svar från froderberg   2016-03-02 14:24
> Men jag tycker ändå att 24 tum för 12 500 är för mycket.

Fast CS2420 kostar hälften ... Och NEC:s motsvarighet till CG2420 kostar obetydligt mindre i butik. https://shop.aifo.se/sv/Start/NEC___Datacolor/NEC_Bildskarmar/SpectraView/NEC_SpectraView_Reference_242?id=60003543
Makten   2016-03-02 17:21
Det är roligt det här med visningsstorlekar. Skulle gissa att 9 av 10 av mina bekanta bara tittar på bilder och film i sina telefoner eller plattor, så det spelar egentligen ingen roll vad det är för upplösning eller bildkvalitet. Ändå har dessa mikroskärmar sjukt hög upplösning, helt i onödan. Samtidigt går kraven för filmupplösning ständigt uppåt. Jag menar; vem i halva friden har utrustning för att titta på 4K i full upplösning? Typ ingen. Ändå är det nästan ett krav när en del köper kamera som kan filma.

Det är väl lite som debatten om pappersbilder jämfört med skärm. De pappersfrälsta kan inte tänka sig att titta på en skärm alls knappt, samtidigt som den yngre generationen inte ens vet hur en bra bild ser ut på en stor skärm. De har bara suttit med näsan i sina mobiler.

Nåväl, det vänder väl nån gång:-)
Num Wistbacka   2016-03-02 18:50
@Magnus CS2420 har ett vettig(are) pris helt klart. Därför skrev jag specifikt ut "12 500"

@Martin: Jag tänker mer på hur det är att jobba med bilderna som fotograf, inte hur det är att se på dem som den slutliga kunden till fotografen. En "normal" människa som inte editerar kommer inte att bry sig om såna här skärmar. Känner mig så instängd varje gång jag jobbar på en FHD 24" skärm (för att inte tala om min gamla laptop ^^). Jag tycker bara att för professionella skärmar som dessa som är riktade till produktivt arbete så borde 24" glömmas bort. Vanliga konsument skärmar kan ha kvar det segmentet, men även där finns 27" WQHD (=1440p/1600p) skärmar för 3000 spänn.

EDIT: Visst är det intressant att det nu finns telefoner med 5 - 5,5" skärmar i 4K? :P Helt nödvändigt, eller hur?!
2016-03-02 07:39   Mrs C
Vad är skillnaderna mellan CS2420 jämfört med CS240? Har riktat in mig på CS240 som min första externa skärm, är CS2420 en enklare skärm med tanke på det billigare priset?
Svar från froderberg   2016-03-02 08:10
CS2420 är efterföljare till CS240. Priset vi angav för CS2420 var exklusive moms, vi har ändrat till inklusive moms nu.
Mrs C   2016-03-03 08:16
Tack för info! Är den då exakt likvärdig med Eizo ColorEgde CS240, med kalibrator EX3 och Color Navigator, som ju har samma pris, eller är det utan kalibrator, och Color navigator?
Svar från froderberg   2016-03-03 09:16
Det verkar inte som det följer med kalibrator, men de kanske säljer ett sådant paket också. Kontakta produktchefen Dick Bender, dick.bender@eizo.com. Du kan mejla på svenska även om hans namn kan låta engelskt.
2016-03-02 16:22   Johan nybörjaren
Kommer ni testa denna skärm framöver? Otroligt billig i jämförelse med proffsskärmarna. Hade varit intressant hur den står sig i förhållande. BenQ Bildskärm 27" SW2700PT

Är inne på att köpa mig en "riktig" skärm här framöver.

Mvh Johan

Merläsning

TEST: Sigma 135/1,8 DG HSM Art

Plus Sigmas Art-serie har blivit synonym med hög kvalitet. Nya Sigma 135/1,8 Art är inget undantag. Objektivet är faktiskt bättre än bra med extremt hög optisk prestanda. Läs mer... 6

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 17

Phase One Trichromatic ger exaktare färger

Tillsammans med Sony har Phase One utvecklat ett färgfilter framför sensorn som ska ge mer exakta färger än tidigare filter. Det gör premiär i det nya bakstycket Phase One IQ3 100MP Trichromatic. Läs mer...

TTL-sändare för Fujifilm från Profoto

Profoto fortsätter utveckla sändare med TTL-blixtautomatik för fler märken. Sedan tidigare finns sändare för Canon, Nikon, Sony och Olympus. Nu kommer även en sändare som passar med Fujifilms TTL-system. Läs mer... 1

Fyra nya L-objektiv från Canon

Canon har uppdaterat sina L-zoomar de senaste åren. Nu är det dags att ersätta flera objektiv med fast brännvidd och addera några extra. Tre av objektiven är tilt/shift-makroobjektiv och det fjärde är ett kort ljusstarkt tele med bildstabilisering. Dessutom lanseras en ny makroblixt. Läs mer... 6

Hasselblad X1D får elektronisk slutare

Hasselblad fortsätter att utveckla nya funktioner till X1D-50c. Med den senaste versionen av kamerans mjukvara ges möjlighet att ändra storlek på AF-punkterna och att aktivera elektronisk slutare. Läs mer... 1

Nikon D850 - Vi har provat den

Vi har provat Nikon D850. Det dominerande intrycket är av en genuin universalkamera som skall klara alla sorters fotouppdrag. Som bonus har den smarta finesser som heltyst läge och fokusstackning. Läs mer... 54

Nikon D850 är snabb och högupplöst

Nikon D850 har en bakbelyst 45-megapixelsensor och kan ta upp till 9 bilder per sekund. D850 kan även filma i 4K med hela sensorns bredd och har samma 153-punkters som autofokus Nikon D5. Läs mer... 63

TEST: Sony A9

Plus Sony A9 har utsetts till Årets kamera av EISA. Även Fotosidan ger kameran högt betyg. Sony A9 klarar 20 bilder/sekund, har nästan 700 fokuspunkter och översamplad 4K-video. Kameran håller vad den lovar, men det finns några irriterande småmissar. Läs mer... 45

Patent- och marknadsdomstolen fäller Wikimedia

Patent- och marknadsdomstolen har, i linje med Högsta domstolens tidigare beslut, fastställt att Wikimedia och andra som vill lägga ut omfattande samlingar av konst i offentlig miljö på nätet måste söka en bildlicens. Läs mer... 136

Dubbla processorer i Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD G2

Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD var världens första 24-70/2,8 med bildstabilisering. Nu har Tamron gjort om det populära objektivet med bättre mekanik, vädertätning, effektivare bildstabilisering och snabbare autofokus. Läs mer... 22

Zeiss Milvus 35/1,4 är ljustark och videoanpassad

Det tionde objektivet i Zeiss Milvus-familjen är en ljusstark och väderskyddad vidvinkel, främst tänkt för reportage, gatufoto och video. Läs mer... 29

4K och nytt råformat i Canon Eos C200

Canon utvidgar sitt Cinema Eos-system med C200 som blir den billigaste modellen med 4K. Canon Eos C200 är först ut med det nya råformatet Cinema RAW Light. Läs mer... 6

Triss i vidvinklar från Nikon

Nikon lanserar tre nya objektiv – alla med kraftig bildvinkel. En ljusstark supervidvinkel, en prisvärd ultravidvinkelzoom samt en fisheye-zoom. Läs mer... 34

Vi provar Sonys nya zoomar

Fotosidan har fått möjlighet att prova Sonys nya vidvinkelzoomar FE 16-35/2,8 GM och FE 12-24/4 G samt den nya telezoomen FE 100-400/4,5-5,6 GM OSS. Tre imponerande objektiv som utökar Sonys sortiment i bägge ändar av brännviddsskalan. Läs mer... 8

Fel på AF i vissa Canon-objektiv

Canon har upptäckt att visa objektivserier har defekt autofokus. Det är gratis att att få objektivet reparerat. Här kan du se om du är drabbad. Läs mer... 1

TEST: Panasonic Lumix GH5

Plus Panasonics GH-modeller är bra stillbildskameror, men deras fokus har hela tiden varit video. Nya GH5 tar videoprestanda och videofinesser till nya höjder. Dessutom utlovar Panasonic att att GH5 ska få ännu fler funktioner framöver. Läs mer... 9

Två vidvinkelzoomar från Sony

Sony utökar sitt objektivprogram på vidvinkelsidan med två nya vidvinkelzoomar, ett G-objektiv och ett GM-objektiv. Läs mer... 10

Profoto B1X ger mer kraft

Profotos batteridrivna blixt B1 ersätts av B1X som ger mer kraft i batteriet, med inställningsljuset och i HSS-läge. Dessutom lanseras fler OCF-ljusformare. Läs mer...

Laddad för 2 minuters fotografering

Varje år fotograferar Bill Frakes galopptävlingen Kentucky Derby. Finalen är över på två minuter. För att få bilder ur olika vinklar använder Bill Frakes och hans assistent mer ett femtiotal Nikon-kameror. Läs mer... 14