Annons

Proffsfoto

Ny generation Eizo 24-tummare

Eizo lanserar två nya skärmar i Color Edge-serien. En för proffs och en för hobbyfotografer, båda med storleken 24 tum

Eizo Color Edge CG2420 och CS2420 kallas de nya skärmarna som har LCD-paneler på 1920 x 1200 pixlar. Skärmarnas yttre uppges vara 39 procent tunnare än föregångarna och det finns ett bärhandtag för de tillfällen då skärmen behöver flyttas eller transporteras.

Båda skärmarna har IPS-panel som täcker in 99 procent av färgomfånget Adobe RGB och kan hantera 10 bitars färgåtergivning. De har tre USB-portar varav en kan användas för att ladda olika batteridrivna enheter.

Color Edge CS2420 är en billigare modell utan inbyggd kalibrator tänkt för hobbyfotografer. Rekommenderat pris 7 000 kronor inklusive moms.

Color Edge CG2420 är tänkt för att användas av professionella fotografer och bildbehandlare. Skärmen har en inbyggd skärmkalibrator, jämnare ljushet än CS-modellen. Den uppnår full balans i ljushet och färg efter 3 minuter. Stöd för Color Navigator NX och Color Navigator Network. Skärmkeps ingår. Rekommenderat pris 15 625 kronor inklusive moms.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-03-01. Läst av 4735 personer.
Följ oss

Om Proffsfoto

Proffsfoto riktar sig till dem som vill ha den bästa fotoutrustningen för studio, sport, naturfoto med mera. Det är såväl yrkesverksamma fotografer som avancerade hobbyfotografer har råd att satsa på sin hobby. Vi testar all utrustning ur ett professionellt helhetsperspektiv ute på fältet. Hur fungerar prylarna tillsammans i ett arbetsflöde? Vi hittar de avgörande detaljerna oavsett om det gäller objektiv, blixtar, stativ, kameror eller mjukvara. Proffsfoto bevakar också nya trender i branschen och gör intressanta intervjuer med fotografer där vi pratar om deras drivkrafter och affärsupplägg.
 
(Logga in för att skriva en kommentar)
2016-03-02 04:00   Num Wistbacka
Trevligt med nya skärmar av hög kvalitet. MEN!

Jag klagade över detta redan för typ 2 år sedan: 24-tum är väldigt 1970 så att säga i dagens läge. För produktivt arbete vid film och foto borde det minimala vara 27" 1440p; Det har jag andvänt sen 2011. Finner det väldigt ironiskt att tidigare var det så att fotograferna hade stora, färgkorrekta skärmar, medan gamers hade små snabba skärmar med ca 70 % sRGB. Nu är gamer-industrin uppe i 34 tums 21:9 skärmar med IPS, 99% - 100% sRGB (vissa laptopar med Igzo-paneler lovar t.o.m. 100% AdobeRGB). Och även om 100 % sRGB inte är tillräckligt för de allra mest krävande fotograferna, så är det full tillräckligt för de flesta hobbyfotografer.

Poängen är, varför tar det så länge för EIZO och NEC att få ut konsumentvänliga 27-tums paneler runt 12 000 kr? Att sälja 24 " för 12 500 kr är bara girighet, för även om deras paneler är av världsklass så kan de inte vara lika dyra nu som för 2 - 3 år sen. Skulle den dyrare skärmen ha varit 12 500 kr för 27+ tum, 1440p/1600p så vore jag okej med det hela, men detta?... Nej!
Svar från froderberg   2016-03-02 08:14
>Poängen är, varför tar det så länge för EIZO och NEC att få ut konsumentvänliga 27-tums paneler runt 12 000 kr?

Den kom redan i somras ...

http://www.fotosidan.se/cldoc/27-tummare-fran-eizo-for-proffs.htm
Num Wistbacka   2016-03-02 12:25
Okej, tack för infon. Hade helt missat den. Men jag tycker ändå att 24 tum för 12 500 är för mycket.
Svar från froderberg   2016-03-02 14:24
> Men jag tycker ändå att 24 tum för 12 500 är för mycket.

Fast CS2420 kostar hälften ... Och NEC:s motsvarighet till CG2420 kostar obetydligt mindre i butik. https://shop.aifo.se/sv/Start/NEC___Datacolor/NEC_Bildskarmar/SpectraView/NEC_SpectraView_Reference_242?id=60003543
Makten   2016-03-02 17:21
Det är roligt det här med visningsstorlekar. Skulle gissa att 9 av 10 av mina bekanta bara tittar på bilder och film i sina telefoner eller plattor, så det spelar egentligen ingen roll vad det är för upplösning eller bildkvalitet. Ändå har dessa mikroskärmar sjukt hög upplösning, helt i onödan. Samtidigt går kraven för filmupplösning ständigt uppåt. Jag menar; vem i halva friden har utrustning för att titta på 4K i full upplösning? Typ ingen. Ändå är det nästan ett krav när en del köper kamera som kan filma.

Det är väl lite som debatten om pappersbilder jämfört med skärm. De pappersfrälsta kan inte tänka sig att titta på en skärm alls knappt, samtidigt som den yngre generationen inte ens vet hur en bra bild ser ut på en stor skärm. De har bara suttit med näsan i sina mobiler.

Nåväl, det vänder väl nån gång:-)
Num Wistbacka   2016-03-02 18:50
@Magnus CS2420 har ett vettig(are) pris helt klart. Därför skrev jag specifikt ut "12 500"

@Martin: Jag tänker mer på hur det är att jobba med bilderna som fotograf, inte hur det är att se på dem som den slutliga kunden till fotografen. En "normal" människa som inte editerar kommer inte att bry sig om såna här skärmar. Känner mig så instängd varje gång jag jobbar på en FHD 24" skärm (för att inte tala om min gamla laptop ^^). Jag tycker bara att för professionella skärmar som dessa som är riktade till produktivt arbete så borde 24" glömmas bort. Vanliga konsument skärmar kan ha kvar det segmentet, men även där finns 27" WQHD (=1440p/1600p) skärmar för 3000 spänn.

EDIT: Visst är det intressant att det nu finns telefoner med 5 - 5,5" skärmar i 4K? :P Helt nödvändigt, eller hur?!
2016-03-02 07:39   Mrs C
Vad är skillnaderna mellan CS2420 jämfört med CS240? Har riktat in mig på CS240 som min första externa skärm, är CS2420 en enklare skärm med tanke på det billigare priset?
Svar från froderberg   2016-03-02 08:10
CS2420 är efterföljare till CS240. Priset vi angav för CS2420 var exklusive moms, vi har ändrat till inklusive moms nu.
Mrs C   2016-03-03 08:16
Tack för info! Är den då exakt likvärdig med Eizo ColorEgde CS240, med kalibrator EX3 och Color Navigator, som ju har samma pris, eller är det utan kalibrator, och Color navigator?
Svar från froderberg   2016-03-03 09:16
Det verkar inte som det följer med kalibrator, men de kanske säljer ett sådant paket också. Kontakta produktchefen Dick Bender, dick.bender@eizo.com. Du kan mejla på svenska även om hans namn kan låta engelskt.
2016-03-02 16:22   Johan nybörjaren
Kommer ni testa denna skärm framöver? Otroligt billig i jämförelse med proffsskärmarna. Hade varit intressant hur den står sig i förhållande. BenQ Bildskärm 27" SW2700PT

Är inne på att köpa mig en "riktig" skärm här framöver.

Mvh Johan

Nya artiklar

Fler detaljer om Fujifilm GFX 50s

UPPDATERAD. Nu är Fujifilm GFX 50s färdigutvecklad och de fulla specifikationerna har blivit officiella. Priset är också klart och är lågt för att vara en mellanformatskamera. Läs mer... 25

8K-skärm från Dell med full AdobeRGB-täckning

Nu kommer 8K! Dell UP3218K är en 32 tumsskärm med 33 miljoner bildpunkter och 100 procents täckning av färgrymden Adobe RGB. Läs mer... 16

Kodak återupptar tillverkning av klassisk diafilm

Kodak Ektachrome 100 var en av de vanligaste diafilmerna, men tillverkningen lades ned 2012. Nu återupptar Kodak tillverkningen. Läs mer... 56

Panasonic Lumix GH5 höjer 4K-kvaliteten

4K-video med hela sensorbredden och 10 bitars intern lagring är den största nyheten i Panasonic Lumix GH5.. Men kameran kommer att fortsätta utvecklas och Fotosidan kan avslöja att kameran även kommer att få 6K-video. Läs mer... 16

TEST: Canon EOS 5D Mark IV

När Canon efter fyra år ersätter sin professionella allroundkamera 5D Mark III är förväntningarna högt ställda. 5D Mark IV bjuder på en en lång rad nya funktioner och förbättringar. Samtidigt är allt som vi gillar med Mark III bevarat. Läs mer... 9

TEST: Sony FE 70-200/2,8 GM OSS

Sony objektivserie Grand Master (GM) är en ambitiös satsning. Vi har testat den nya ljusstarka telezoomen Sony FE 70-200/2,8 GM OSS och kan konstatera att Sony gjort sin hemläxa ordentligt. Läs mer... 7

TEST: Tamron SP 85/1,8 Di VC USD

Tamron vill inte längre vara ett billigare och sämre alternativ till märkesobjektiven. Tamrons nya tele SP 85/1,8 är bättre än både Canons och Nikons motsvarigheter. Dessutom har Tamron vädertätning och bildstabilisering. Och kostar mer. Läs mer... 4

TEST: Canon 600EX II-RT

Allt fler systemkameror kan ta riktigt snabba bildserier. Det ställer hårdare krav på blixtarna. Canon Speedlite 600EX II-RT klarar att ta 50 procent fler bilder i en serie än sin föregångare. Med batteri­packet CP-E4N går det att öka antalet bilder med ytterligare 100 procent. Läs mer... 2

Ljusstyrka f/0,95 för fullformat

De anrika optikföretaget Meyer-Optik-Görlitz har utvecklat ett extremt ljusstarkt normalobjektiv som tecknar ut småbildsformatet. Objektivet kallas Nocturnus 50 mm f/0,95 II och har Sony E-fattning. Läs mer... 19

TEST: Canon Imageprograf Pro-1000

Canon har utvecklat en A2-skrivare som är enkel att hantera utan krångel eller att den torkar igen. Bildkvaliteten är dessutom i toppklass. Läs mer... 9