Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Panasonic tillverkar 3D-objektiv för Micro Four Thirds

Panasonic tillverkar 3D-objektiv för Micro Four Thirds

Panasonic meddelar att de kommer släppa ett 3D-objektiv för Micro Four Thirds-kameror i slutet av 2010. Den platta optikmodulen innehåller två objektiv som skapar de tredimensionella bilderna.

Många tillverkare satsar nu på 3D och Panasonic vill inte vara sämre. Efter att ha meddelat släppet av världens första 3D-videokamera, HDC-SDT750, kommer nu nyheten om tillverkningen det första 3D-objektivet för Micro Four Thirds-systemet. Det verkar dock som att objektivet främst är byggt för Lumix G-serien, men att den ska kunna passa på fler Micro Four Thirds-kameror. Panasonic skriver också i sitt pressmeddelande att bilderna kan ses som bäst på en 3D-kompatibel TV från Panasonic och speciella 3D-glasögon.

Panasonic har inte meddelat någon prislapp, men säger att objektivet väntas komma innan årets slut.

Källa: Photography Bay.



Publicerad 2010-07-29.

11 Kommentarer

teinarsson 2010-07-29 15:52  
Jag förstår inte riktigt hur man ska kunna ta realistiska 3D-bilder med det här, avståndet mellan objektiven ser ju ut att vara 1,5 - 2 cm. Avståndet mellan ögonen på en människa är ungefär 6 - 7 cm. 3D-effekten bör då bli ganska vek, eller?
nav 2010-07-29 15:57  
Tobias, jag vet faktiskt inte hur resultatet blir, borde ju bero på hur långt bort motivet är. Jag undrar också hur bilden kommer att se ut?

Helt klart intressant, men låter dyrt. ;-)
Christoffer Wallstenius 2010-07-29 16:00  
Håller med dig, Tobias, i din undran.

Jag har upplevt det som att bäst resultat uppnås med ett avstånd som på ett ungefär motsvarar avståndet mellan ögonen, d.v.s. 5-7 cm.
TH-56 2010-07-29 16:15  
Det beror också på brännvidd inte bara PD (pupilldistans)
Hade själv en 3D-tillsats på 80-talet och den var gjord för 50mm med ett PD på
9cm.Funkade mycket bra med betraktningsapparat till diorna.
Testade med vidvinklar också men det var värdelöst.
Den här ser ut som en vidvinkel så PD:et är nog korrekt.
Ludix 2010-07-29 16:56  
Luktar Svindyrt dehär, framförallt me tanke på att det är Panasonic som står för prissättningen.

3D på stillbilder tror jag det dröjer innan det imponerar på mig, tycker 3D verkar komma mer till sin rätt i rörlig bild.
Newline 2010-07-29 17:57  
Håller med de tidigare inläggen angående avståndet mellan linserna.
Skall dock bli intressant att se hur detta utvecklar sig. Panasonic brukar ha bra kvalitet på sina prylar men med biverkningen högt pris..

Jag har sedan en tid arbetat med en 3D Fototeknik som heter 3D-Lenticular på engelska. Där tar man ett antal bilder (upp till 36 st) med endast en liten sidoförflyttning mellan varje bild. Man sammanfogar alla dessa bilder till en interlace:ad bild som sedan lamineras bakom ett lenticular-laminat (laminat bestående av små linjer av linser) Laminatet blockerar alla bilder utom en vänster och en höger bild (Det som krävs för en stereobild) men när man betraktar bilden (t.ex. genom att gå förbi bilden) ur olika vinklar så ser laminatet till att du ser andra vänster-höger bildpar och då ges en illussion av att du ser runt objektet.

Den som är sugen på att se våra system kan följa länken nedan.
På hemsidan finns även en länk till ett youtube-klipp där Willy "Bygglov" Björkman intervjuvar mig angående dessa 3D-bilder. Intervjuv gjordes på plats i Strängnäs under Dansbandskampen 2009, där vi fanns med och fotograferade både kändisar och vanliga besökare.

http://www.3dfotografen.se
Brun 2010-07-29 19:46  
Intressant att fler tillverkare än Loreo hakar på detta :P De har ju haft sina modeller till salu i ett par år nu.
Maxieboy 2010-07-29 19:59  
Kul när 7 amatörer som aldrig gjort några 3D objektiv kritetserar den professionelle tillverkaren som faktiskt har gjort ett.
Makten 2010-07-29 23:03  
Ja Max, man kan ju inte kritisera saker som man själv inte klarar av att bygga. Tänk hur det vore om folk skrev recensioner av objektiv de inte kunde bygga själva. Skandal!
Newline 2010-07-29 23:43  
Som amatör, åtminstone när det gäller att bygga objektiv, så måste man väl få skriva ett inlägg.
När man konstruerar en 3D-Bild/Stereobild så utgår man från våra ögon och hur de "kommunicerar" med vår hjärna. Man har som regel att försöka efterlikna de förutsättningar som råder i naturen så att säga. De flesta av oss har ett ögonavstånd mellan 5-7 cm, därför brukar man använda den sträckan som stereobas vid fotografering av 3D-bilder bestående av endast 2 bilder, anaglyph (två-färgade glasögon), cross-eyed (fokusering framför ett bildpar), parallell-view (fokusering bakom bildparet).
Om man använder mindre stereobas blir det mindre 3d/Stereo-effekt och använder man för stor stereobas kan inte vår hjärna "synka" de två bilderna till en bild med djup utan man ser en dubbelbild.

Därför är vi amatörer lite tveksamma inför avståndet mellan linserna i det nya objektivet. Kanske har Panasonic en lösning som de ännu inte släppt till media.
Oj_vilket_liv 2010-08-07 09:52  
Niklas Nylin;
Förutom avståndet mellan objektiven så påverkar bland annat bländare, stereobas, skärpedjup, hyperfokal distans, förlängning av objektivet (extension tubes), sensor cropping, längsta avståndet från linsen, förstoring av bilden, linjär parallax, upplösning, vart fokus ligger och hur bred bilden är hur vi uppfattar 3d stereobilder.

Om jag får gissa lite skulle man kunna säga att brännvidden antagligen är proportionerligt till avståndet mellan linserna.

Jag hoppas den posten kan klara upp förvirringen för er amatörer. :P
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS