Annons
Artiklar > Ta 360-bilder med din vanliga kamera

Ta 360-bilder med din vanliga kamera

Sphere är namnet på ett nytt objektiv som ett enkelt sätt förvandlar en vanlig kamera till en 360-graderskamera.

Bakom startup-projektet ligger Sphere Optics Company, som även arbetar på en version till GoPro-kamerorna och till mobiltelefoner.

Enligt bolaget själva är detta den första produkten av denna typ som är anpassad direkt för vanliga kameror. Målet är att det ska vara så enkelt som möjligt att använda den och med så få förkunskaper som möjligt.

Objektivet ska fungera på både spegelreflex och spegellösa kamerahus. Objektivet monteras som vanligt på kameran som sedan riktas rakt upp. Objektivet registrerar en 360-gradig bildvinkel utan att man ska behöva stitcha ihop bilderna. Riktigt intressant resultat blir det när man filmar med den.

Sphere har Nikon F-fattning, men det ska finnas möjlighet till en rad olika adapters för andra märken som RED, Canon, Nikon, Sony, Panasonic och, enligt bolaget själva, i princip samtliga videokameror med utbytbar optik. Objektivet har en fast bländare med ljusstyrka  f/8 och tecknar ut småbildsformatet 36 x 24 mm.

Optimalt fokus är på en meter, Sphere är 198 mm långt, 150 mm i fronten och väger 1.8 kilo. Priset när objektivet är i produktion är än så länge okänt.

Här en kortare demo-video som visar hur det fungerar: 



Publicerad 2016-12-29.

22 Kommentarer

luminousoctaves 2016-12-29 10:55  
Hehe, min första reaktion var "satan vilken kantoskärpa!".
bentelkalb 2016-12-29 12:19  
Har man någon som helst nytta av 360 kameror om man inte filmar för att lägga på youtube mm där tittaren själv kan snurra runt. Om man filmar "vanligt film" kan man ha någon nytta av en 360 cam då?
Grevture 2016-12-29 13:15
Jag är inte helt på det klara exakt vad det är du frågar om ... Om man filmar "vanligt" så filmar man ju inte 360, så vad var frågan egentligen? :-)

Men om jag tolkar det som en mer allmän fråga om hur man kan ha glädje av 360 så är det ju i grunden av ungefär samma skäl som man har glädje av vilken video som helst - men där man får en kul extra möjlighet att panorera runt till priset av en massa distorsion och lite underliga fenomen när saker kommer nära. Se det som en mer extrem form av fisheye. Och att fisheye kan ge koola videoupplevelser har väl GoPro och dess efterförlajre bevisat senaste tio åren.

Det verkar som om stödet för att visa (och byta bildvinkel i) 360-video växer. Youtube och Facebook har stött det ett tag nu, nyligen kom en version av VLC som stödjer det. Det finns ju visst stöd för det i TV-apparater (t.ex. hos Samsung), och där får väl vi konsumenter be, böna, hoppas och längta efter att man lyckas enas om någon slags standard kring hur TV-apparater hanterar och styr 360-visning. De brukar ju vara så bra på att komma överens ... (obs - ironi).

360 är ju självklart inte lämpligt i alltid och överallt. Men det finns nog tillräckligt situationer där det kan bidra till en mer intressant upplevelse för tittare för att det skall sprida sig. Det gäller ju för övrigt både video och stillbild.
bentelkalb 2016-12-29 13:59
Jag ska försöka förtydliga vad jag menar.

Jag fotar och filmar och använder sedan som "vanlig video" för en vanlig tv, dvs inte youtube eller facebook där tittaren själv aktivt kan sitta och panorera runt, eller med hjälp av VR-glasögon.

Men då kanske en stor del av "nyttan" försvinner? Då blir det typ bara en vanlig vidvinkel? Eller kan man ha nytta av 360 material i en vanlig produktion för en vanlig tv? Går det kombinera? Eller är nyttan med 360 kameror endast för VR? Jag har aldrig använt 360, så är rätt nollad på det :)
Grevture 2016-12-29 14:12
Aha, tack för klargörandet!

Då har du nog i dagsläget ganska begränsad nytta av 360-funktioner. Det blir som du själv är inne på mest en slags ytterst extrem vidvinkel.

Mycket tyder på att det inom några år är ganska vanligt med 360-stöd i TV-apparater. Det är ju tekniskt sett ganska trivialt att fixa - det handlar mest om att fjärrkontrollen skall kunna manövrera bildvinkeln. Plus att mycket tyder på att VR-glasögon blir vanliga framöver (pådrivet av den kommersiellt enormt stora spelbranschen). Eller så kanske de vanliga videoredigeringsprogrammen snart kan plocka fram en "vanlig" fisheye-bild ur 360-material och där du då under redigeringen bestämmer bildvinkeln. Eller att du kan klippa in två olika vinklar sida vid sida i det färdiga "normala" klippet om det händer något intressant i två riktningar samtidigt. Men de här sakerna finns ju (så vitt jag vet) inte ännu.

Så på sikt så :-)
Kent Helgesson 2016-12-29 20:04  
Finns det verkligen en marknad för denna typ av objektiv?
Förvrängda bilder och filmer....nja , jag är skeptisk!
Inget jag skulle lägga surt förvärvade pengar på iaf.
Anders F. Eriksson 2016-12-29 20:34
Det är ingen slump att flera tillverkare gjort 360°-kameror på sistone, och att Facebook och Youtube kan visa filmerna. Så ja - det finns absolut en marknad för dessa kameror och objektiv, även om de förstås inte är för alla.
Cambo 2016-12-30 10:46
Kanske ett roligt sätt att filma på. Men vem orkar se eländet?
Tell 2016-12-30 13:02
Som 3D-grafiker så finns det defintivt ett användningsområde. Fota flera exponeringar o sätt ihop till en 32bit .HDR, in med den i valfritt 3D-program och använd som ljussättning o du kan integrera grejer i riktigt bra om du har t ex filmat nåt i samma miljö som du fotade HDR-bollen i.
Men aa, jag kan hålla med, för en vanlig privatperson så finns det nog inte mycket användning av såna här, utan det är nog ett ganska smalt verktyg som bara vissa få faktiskt har använding av. Men med tanke på hur många prylnördar det finns så lär den säkert sälja en del ändå :P
lonian 2016-12-30 17:26  
Oj satan vad oskarp.

Trots 4K upplösning känns det som att kolla på en bild som är i sämsta upplösningen.
Nej den här får passera för mig.
Ingen vidare reklam det här.
TomasKronberg 2016-12-30 17:38  
Jag måste ha missat något...? 360 grader är väl hela varvet - lite svårt att fota då utan att man själv kommer med på bild. Tycker snarare det ser ut som ett kraftigt vidvinkel: 12-15 mm småbild ungefär.

/T
lonian 2016-12-30 19:21
Du kanske missade att du kan flytta bilden med musen i 360 grader.

Kollar du med mobiltelefon så kan du använda mobiltelefonen och tilta den i olika riktningar för att få bilden att flytta på sig. Med VR headset lär inlevelsen förstärkas än mer.
TomasKronberg 2016-12-31 10:35
Jag förstår.. På min "platta" visas däremot bilden i 360 grader (till skillnad från datorn).
/T
Svedsater 2016-12-30 20:10  
Idiotiskt att försöka klämma in 360 på en vanlig, platt, fyrkantig sensor!
För att få en riktigt bra 360-upplevelse tror jag man måste börja tänka nytt när det gäller utformningen av sensorer. Nu vet vi ju inte vad den här mojängen kommer kosta. Men det skulle inte förvåna mig om det snart kommer en hel uppsjö av små, hyfsat billiga kameror som är specialiserade på 360 och som utklassar denna skapelse på alla punkter.
Grevture 2016-12-31 02:36
Sensorns form är faktiskt tämligen irrelevant ... På vilket sätt skulle det hjälpa med någon annan form? :-) Vill man ha någon annan form på den infångade bilden är det ju bara att läsa ut i den formen från sensorn, ungefär som man idag läser ut bilder med olika sidoförhållanden ur samma sensor.

Små, hyfsat billiga kameror specialicerade på 360? Konstigt att ingen tänkt på det ... :)
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&l=s302523422
Och det är enbart på den svenska marknaden, letar du utomlands hittar du nog minst dubbelt så många modeller, och fler dyker upp hela tiden.

360 är egentligen inget bytt, Nikon och flera andra har byggt objektiv som klarar ungefär samma som objektivet i den här artikeln sedan 1960-talet. Skillnaden var att på den tiden var sådana objektiv groteskt dyra och användes mest för mätningar av olika slag. Lösningar där man kombinerar ihop resultatet från flera kameror till en omslutande bild har också funnits länge, minst lika länge som det funnits digitalkameror (som ju gör de hela mycket enklare). Stillbildspanoraman med 360 har ju varit populärt i mer än tio år.

Det som har hänt de sista åren är just precis att det dykt upp en hel mängd hyfsat billiga kameror som gör 360-video till en konsumentprodukt (en av pionjärerna var ju Ricoh med sin Theta). Att de dykt upp hör väl samman med att vi numera har VR-glasögon i konsumentklass, plus att mobilerna nu har tillräcklig processorkapacitet att visa 360 där bilden i mobilen följer med i hur du vrider dig och inte minst att Youtube och Facebook började stödja visning av 360. Samsung stödjer ju visning av 360 i en del av sina TV-apparater, fler lär följa efter.
seochtamed 2016-12-31 20:25  
VI 1,5 kg och oskarpt som en hålkamera.
Kan CZ intressera sig för konstruktionen kan nog komma ett brukbart om ett tag.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS