Proffsfoto

Triss i vidvinklar från Nikon

Nikon lanserar tre nya objektiv – alla med kraftig bildvinkel. En ljusstark supervidvinkel, en prisvärd ultravidvinkelzoom samt en fisheye-zoom.

Nikon AF-S Fisheye Nikkor 8–15mm f/3,5–4,5E ED ger en cirkulär bild med 180 graders bildvinkel vid 8 mm med en FX-sensor. Vid 15 mm tecknar objektivet ut hela bildytan och ger 180 graders diagonal bildvinkel. Vikt 485 gram.

Den optiska konstruktionen består 15 linselement i 13 grupper. Tre av linselementen är gjorda av ED glas och två är asfäriskt formade.

Närgränsen är 16 centimeter och objektivet är tätat mot damm och väta. Objektivlocket fungerar även som motljusskydd. Frontlinsen har flourbehandling för att skydda mot smuts och fett.

Säljstart är beräknat till den 15 juni. Det rekommenderade priset är satt till 15 190 kronor inklusive moms.

Nikon AF-S Nikkor 28mm f/1,4E ED är konstruerat för professionella fotografer som behöver hög ljusstyrka och en tålig konstruktion. Objektivet är tätat mot damm och väta.

Konstruktionen består av 14 linselement i 11 grupper. Tre av linselementen är asfäriskt formade och två är gjorda av ED-glas.

MTF-kurvorna (se spalten intill) visar att objektivet ska ge hög skärpa över större delen av bildytan redan vid maxbländaren f/1,4.

Närgränsen är 28 cm och filterdiametern 77 mm. Vikt 645 gram. Frontlinsen har flourbehandling för att skydda mot smuts och fett.

Säljstart den 29 juli. Det rekommenderade priset är satt till 24 290 kronor inklusive moms.

Nikon AF-P DX Nikkor 10–20mm f/4,5-5,6G VR ger en bildvinkel motsvarande 15-30 mm med småbildsformatet. Objektivet har inbyggd bildstabilisering och 28 centimeters närgräns.

Konstruktionen består av 14 linselement i 11 grupper varav två linselement är asfäriskt formade. Autofokusen drivs av en stegmotor (AF-P) som ska ge mjuka fokusrörelser vid videofilmning.

Filterdiametern är 72 mm och vikten 230 gram.

Säljstart den 29 juli. Det rekommenderade priset är satt till 3 890 kronor inklusive moms.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2017-05-31. Läst av 4811 personer.

AF-S 8-15/3,5-4,5E vid 8 mm

AF-S 8-15/3,5-4,5E vid 15 mm

AF-S 28/1,4E

AF-S DX 10-20/4,5-5,6E VR vid 10 mm

AF-S DX 10-20/4,5-5,6E VR vid 20 mm
Denna annonszon syns endast för oinloggade eller ej Plus-medlemmar. Plus kostar från 14 kr / månad
2017-05-31 11:40   Micke Hellström
"Nikon AF-S NIKKOR 28mm f/1,4E ED är konstruerat för professionella fotografer som behöver hög ljusstyrka och en dålig konstruktion"

Det måste väl ändå vara "en TÅLIG konstruktion"? Har ingen lust att hosta upp 24 papp annars :-)
2017-05-31 11:51   bentelkalb
Såg felskrivningen också :) Allmännt känt att fotosidan är Canon fan boys men detta väl att ta det lite väl långt ;)
David Elmfeldt   2017-05-31 12:09
Det där var inte sant. :) Jag skulle säga vi har en rejäl övervikt till Nikon om vi skulle titta på antalet personer och vad de har i sina kameraväskor.
FlyerOne   2017-05-31 19:22
Leif, uttrycket "fanboy" har under senare år förvanskats till att användas som omdöme om människor som besitter betydligt högre kompetens än vad man själv råkar inneha. LOL.
Anders F. Eriksson   2017-05-31 21:17
Att FS skulle vara Canon Fanboys stämmer som sagt inte alls, men själva begreppet har inte förlorat sin innebörd trots att det kanske ibland använts felaktigt.
martinot   2017-06-03 09:57
Fanboys är inget påhittat, utan (tyvärr) ett relativt vanligt förekommande inslag på många forum, men det är inte vanligt på professionella redaktioner, och det inkluderar Fotosidan som jag upplever som väldigt objektiva och faktabaserade gällande både sina redaktörer och testare.

Tyvärr så är fanboys (trotas eller pga. att vissa av de kanske har lite större grandiosa egon) inte automatiskt mycket kunnigare än alla de "normala" människor som oftast ser lite mer nyktert på verkligheten.

Att fanboyz däremot tror starkt på och övervärderar sig själva, kanske inte alltid är helt orelaterat till att de även tror passionerat och ofta övervärderar "sitt" företag/varumärke.
FlyerOne   2017-06-11 00:02
Tala om projektion.
FlyerOne   2017-06-11 00:08
afe skrev:
"... själva begreppet har inte förlorat sin innebörd trots att det kanske ibland använts felaktigt. "

Vad är det egentligen du kritiserar i min kommentar?
Att begreppet inte har förlorat sin innebörd, men att det "kanske" "ibland" har gjort det?

Det är för grumligt för att jag ska få ut någonting ur det. Du borde nog i alla fall definiera vad du anser vara uttryckets innebörd.
.
martinot   2017-06-11 01:11
Gunnar: "Tala om projektion."

Vad tänker du på, och vem avser repliken?

(Extremt otydligt och intetsägande kommentar.)
2017-05-31 11:55   iSolen.se
Den där fisheye låter mycket spännande, att man kan ändra från Fisheye till vidvinkel.

180 graders bildvinkel i bägge lägena.
Makten   2017-05-31 17:38
Ett fisköga är en vidvinkel, men med en helt annan projektion än ett raktecknande objektiv;-) I det här fallet tyder allt på att det är ett fisheye (alltså samma projektion) över hela brännviddsspannet, men att utsnittet ändras. Det blir alltså inte en "vanlig" vidvinkel när man zoomar in, utan man fyller bara ut hela sensorn istället för att få en cirkulär bild.
Svar från froderberg   2017-05-31 19:28
Så är det. Distorsionen är extrem (fisheye) över hela brännviddsomfånget.
iSolen.se   2017-06-03 10:43
Aha, synd, tolkade 180-grader i bägge fallen som att det var projektionen som ändrades, tyckte därför det var lite sensation.

Fisheye är iofs vidvinkel men framförallt ett annat projektionssätt.
2017-05-31 12:29   pdahlen
10-20 är ju klart intressant till ett lågt pris. Frågan är hur det är jämfört med 10-24. Sedan om dessa P objektiv fungerar fullt ut på alla DX, det var väl inte självklart.
2017-05-31 13:38   Timo Peter Grönlund
Är personligen måttligt imponerad.

28 f1,4 - Pass - Har lite svårt att se behovet som Nikon vill lösa med 28mm f1,4, speciellt eftersom det finns en 24mm 1,4 och en 35mm 1,4.

8-15 fisheye - Pass - Har mycket svårt att se behovet av 180 graders extrem vidvinkel, även om den nu kommer i två varianter som rund/kvadratisk.

10-20 DX 4,5-5,6 - Kanske - AFP kan kanske bjuda på en snabb AF, skulle kunna vara ett alternativ till gatufotoobjektiv i de fall man vill ha med miljön, för bokeh, blir det inte mycket av med DX och dessa bländartal.

Längtar i ärlighetens namn efter nya telen typ: 400mm PF f5,6, DX 50-200 f1,8 eller varför inte en DX 200 PF f1,8?
PMD   2017-05-31 13:54
24mm, 28mm och 35mm är klassiska vidvinkelbrännvidder och Nikon har haft ljusstarka sådana i sortimentet sen hedenhös (fast de hade f/2.0 fram till 1970-talet, ungefär), så det tänker man nog inte ändra på i brådrasket.

Den här AF-S 28/1.4 kan väl sägas vara en efterföljande till den AF 28/1.4 som Nikon slutade tillverka 2005.
Svar från froderberg   2017-05-31 14:08
"28 f1,4 - Pass - Har lite svårt att se behovet som Nikon vill lösa med 28mm f1,4, speciellt eftersom det finns en 24mm 1,4 och en 35mm 1,4."

Jag föredrar 28/1,4. För mig ersätter den både 24/1,4 och 35/1,4. 28 mm är i min mening den bästa reportagebrännvidden.Har alltid saknat en 28/1,4 hos Canon.

Ang PF så går det säker att göra en del kul. Ju längre brännvidd desto större nytta för PF-linserna eftersom de kortar objektivets längd och därmed även vikten. En 400/4 kanske?
Grevture   2017-05-31 14:25
> DX 50-200 f1,8 eller varför inte en DX 200 PF f1,8?

För att 50-200/1,8 eller 200/1,8 blir väldigt stort och, om det skall ha någon slags vettiga prestanda, väldigt dyrt.

Tänk på att 200/1,8 innebär att du behöver en öppningspupill på drygt 110 mm, vilket innebär flera linselement i framändan kommer att hamna på en diameter runt 110 mm.

Tänk också på att göra ett fast 200 mm enbart för APS-C (DX) sannolikt blir rätt poänglöst (oavsett maxbländare). Det blir så marginellt mindre än att bygga det med samma prestanda för småbild och då är det mycket mer rationellt att täcka två sensorformat med samma objektiv.

Nu har Nikon redan ett 200/2, som dessutom behöver moderniseras, så en ny sådan är nog inte alls osannolikt. Men även ny modern sådan lär väga en bit över 2 kilo (det nuvarande väger strax under 3 kilo) och lär definitivt inte kosta mindre än de 56000 kr den nuvarande versionen ligger på.
Timo Peter Grönlund   2017-05-31 18:33
Rent logiskt har du sannolikt rätt. Mer sannolikt blir det f2,8 eller f4 om de ska hamna i en rimlig prisklass och storlek. Men tänker att Nikon som företag tekniskt sett borde klara detta. Speciellt när man tagit fram en kamera som D500. De borde vara intresserade av erbjuda något nytt i mellansegmentet mellan sina 70-300 zoomar och fasta 300mm f2,8 för de som önskar räckvidd för till exempel sport och naturfoto. Klarar man att producera tex 300 PF f4 och 200-500 zoomen för FX till ett rimligt entusiastpris, tänker jag som lekman att de borde klara av att få fram motsvarande brännvidder till liknande priser avsett för DX?
Grevture   2017-05-31 19:19
Nu tror jag ett fast generellt 200 mm inte är någon speciellt hög prioritet idag - inte när de har ett helt gäng zoomar i alla prisklasser från 2500 kr till 75000 kr som täcker den brännvidden: 55-200, 55-300, 70-300 (x2), 70-200/2,8, 70-200/4, 80-400, 200-400 och 200-500. Och sedan som sagt den fasta 200/2 som de antagligen förr eller senare uppdaterar - det är ett omtyckt proffsobjektiv.

Möjligen vill man ersätta gamla makrotelet AF 200/4D, men en ny sådan lär nog inte bli billig.

Du skrev:
"Klarar man att producera tex 300 PF f4 och 200-500 zoomen för FX till ett rimligt entusiastpris, tänker jag som lekman att de borde klara av att få fram motsvarande brännvidder till liknande priser avsett för DX?"

Men vad vore poängen med DX-varianter av dem? De skulle på sin höjd bli marginellt mindre och lättare, men eftersom man då måste utveckla (och hantera och lagerhålla) fyra olika objektiv istället för två som uppfyller samma behov så skulle troligen både de och FX-varianterna behöva bli dyrare än de två objektiv vi har idag ...
Anders F. Eriksson   2017-05-31 21:21
@PMD Ja, det här är förstås en direkt efterföljare till det mycket populära 28/1,4 som såldes för fantasipriser begagnat ett tag.
Timo Peter Grönlund   2017-05-31 21:32
Poängen vore att erbjuda entusiaster en möjlighet att uppgradera till en både smidig och prisvärd högre nivå, utan att för den skull behöva pantsätta villan. Det saknas enligt min mening fasta objektiv i segmentet mellan insteg och klassiker.

Tänker att Nikon skulle kunna vinna kunder som vill fota sport och djur, men som vill ta ett steg upp från dagens ganska begränsade "instegs" zoomar, typ 55-200mm & 70-300mm.

Ett sett med en D5 + D810 + 24-70mm, 70-200mm, 300mm/400mm f2,8 går lös på dryga 200 tusen.
Varje enskild enhet kostar mellan 20000-100000 och det är utom räckhåll för de flesta.

Då skulle motsvarigheter anpassade för "sporthuset" D500 och entusiast kameror som D7200/D7500 i prisklassen 7000-15000 kunna vara intressanta.

Nikon har förvisso 16-80 i detta segment, men utöver det är man som kund hänvisad till Tamron och Sigma eller Nikons egna (i min mening för DX överdimensionerade) FX objektiv som t ex 200-500 eller 300mm PF f4.
Anders F. Eriksson   2017-05-31 21:40
Fast ett objektiv som på FX motsvarar 300mm PF f/4 blir på DX 200/2,8. Det blir vare sig mindre eller billigare att konstruera, och dessutom inte så lättsålt om det bara ska fungera på DX. Sigmas utmärkta ljusstarka objektiv för DX (eller APS-C) säljs till flera märken, vilket gör dem mer kommersiellt gångbara - det är bara fattningen som skiljer. Jag tror vare sig Canon eller Nikon kommer att följa dem.
Timo Peter Grönlund   2017-05-31 21:59
Är rädd att du har rätt gällande Nikons strategi.

Men jag hade personligen hellre uppdaterat till Nikons egna nyheter än att tvingas gå till Sigma/Tamron. Är däremot tveksam till att spendera 20000 extra för att få till exempel en 70-200 f2,8 med Nikons namn.

Då lägger jag hellre dessa 20000 på ett extra FX hus för landskap och "långsamma" motiv och nöjer mig med en D500/D7200 och en "pirat" f2,8a från Tamron/Sigma för att täcka sport/BIF.

Visst jag missar några bilder pga långsammare AF, men ser inte att dessa bilder skulle försvara en fullständig uppgradering till FX då det skulle kräva investeringar på över 100 000kr ytterligare i hårdvara.
Grevture   2017-05-31 23:31
Timo: Jag förstår faktiskt inte riktigt vad det är du vill att Nikon (eller Canon) skall göra. Teleobjektiv specifikt byggda för APS-C är helt enkelt ingen bra idé (inte heller tredjepartstillverkarna gör sådana) så det lär vi nog knappast se. Och det där med att det skulle kosta så helt enorma pengar att gå från APS-C (DX) till småbild (FX) förstår jag inte riktigt heller.

Jag kan delvis hålla med om att ett objektiv som en hyfsat kompakt PF 400/5,6 hade varit trevligt, men frågan är hur stor efterfrågan hade blivit när det nu finns både ett 80-400/4,5-5,6 och ett 200-500/5,6. Ett 400/5,6 hade blivit en aning lättare än zoomarna, det är nog sant, men skall det inte bli avsevärt dyrare hade det nog inte presterat så mycket bättre. Och frågan är då som sagt hur stor marknaden för ett sådant objektiv egentligen skulle bli. Jag tror det är ganska talande att Canon ännu inte uppgraderat sitt ganska gamla 400/5,6 som de har.
Timo Peter Grönlund   2017-06-01 10:02
Beklagar om jag var otydlig.

Ska göra ett sista försök att förklara tankegången kort. Idag upplever jag att det finns ett glapp mellan instegskamerornas kitobjektiv och budgetzoomar samt FX husen med tillhörande proffsobjektiv.

Tar man 70-200 & 300mm f2,8 som exempel så är de båda klassiker, men det kostar runt 30000/50000 kr nya. Därför tänker jag att det borde vara möjligt att tillverka en entusiastvariant av dessa i t ex PF variant med f2,8/f4 eller en zoom 40-140 f1,8. Då borde det vara möjligt att sälja dessa till ungefär samma pris som PF 300mm F4 (dvs runt 12000-15000).

Tredjepartsleverantörer som t ex Sigma tillverkar 50-100 f1,8 och den nya 100-400 f5,6-6,3. Dessa är ca 1/2 så stora som 200-500 och 300mm f2,8 och kostar i underkant av 10000 nya. Dessa presterar bättre än kitobjektiven och instegsmodellerna och så jag ser inte varför de stora leverantörerna inte skulle kunna göra liknande lösningar för entusiaster.

Men det kan vara som du säger att jag representerar en så liten "klick" att jag antingen hänvisas till "piraterna" eller får nöja mig med begagnde (föråldrade) varianter. Åtmindstone tills jag själv kan fakturera som proffsen och därefter kan efterfåga/betala vad de stora tillverkarna begär.
Grevture   2017-06-01 11:43
Timo: Det kanske var jag som var trögtänkt :) Men tack för förklaringen, och då förstår jag bättre vad det är du saknar. Och kan väl delvis hålla med.

Men jag vill ändå påstå att det inte generellt finns ett så jättestort glapp mellan, som du uttrycker det, instegskamerornas kitobjektiv och budgetzoomar samt FX husen med tillhörande proffsobjektiv.

Det finns också en hel del FX-objektiv som inte är proffsobjektiv, men som inte kostar skjortan och en del av dem fungerar dessutom rätt bra på DX-kameror. Ta serien med fasta f/1,8-objektiv (20/1,8, 24/1,8, 28/1,8, 35/1,8, 50/1,8 och 85/1,8), mycket prisvärda, och vissa av dem fungerar bra både för FX och DX. En zoom som 24-120/4 är ju inte tokdyr och motsvarar ju 35-180, dvs i huvudsak en kort telezoom, medan det finns ett stort utbud av begagnade 70-200/2,8 varav en del inte är allt för dyra och som ju motsvarar en 100-300/4. Osv, osv.

Visst finns objektiv som Sigma 50-150/2,8 avsedd för APS-C, men av vad jag har hört så säljer de dåligt. Ett hyfsat tydligt tecken på det är helt enkelt att om de sålt bra hade nog i alla fall någon av Canon och Nikon gjort egna :)

Generellt är det ju så att kameratillverkarna helst satsar där de ser bäst odds att sälja, eller där de av olika skäl ser strategiska skäl att erbjuda objektiv (som de stora supertelena som strikt ekonomiskt antagligen är en plus/minus-noll-affär, men som fungerar som marknadsföring). Men till 95 % handlar det om var de bedömer att de kan sälja mest. För tredjepartstillverkarna är, som AFE var inne på, matematiken lite annorlunda. De kan ju sälja en och samma grunddesign till en större marknad (t.ex. Canon + Nikon + Pentax + Sony A) och därmed ha lättare att sälja designer som inte riktigt funkar för kameratillverkarna.

Det jag generellt kan hålla med dig om är att både Canon och Nikon troligen skulle kunna sälja någon slags längre-inte-så-ljusstarka-men-hyfsat-kompakta-telen. När jag nyligen testade Olympus 300/4 funderade jag om inte ett ekvivalent objektiv för Canon/Nikon också skulle kunna funka - typ ett 600/8 som ju inte blir så stort och skulle kunna byggas till ett hyfsat pris. Det skulle dels kunna tilltala de som tycker de nuvarande teleobojektiven (och zoomarna) är lite för dyra i relation till räckvidden, dels att de är för tunga i relation till räckvidden. Att det är ljussvagt är ju ändå mer hanterbart idag med moderna iso-prestanda.
Timo Peter Grönlund   2017-06-01 11:50
Tack för många och bra svar!
smislo   2017-06-02 13:24
Håller helt och hållet med dig Timo... Upp till 15000:- för objektiv är dyrt men ändå acceptabelt för seriösa amatörer men efter 20000:- börjar rätt svida tycker jag...
2017-05-31 17:20   Der Steppenwolf
En ny DX objektiv !!! Som dessutom INTE är femhundrafjortonde versionen av 18-55mm f/3.5-5.6 !!!
Bra där Nikon :D
2017-05-31 17:59   IngSv
Intressant att Nikon kommer med nya objektiv , är själv Nikon användare med flertalet produkter från dom. Men dom har blivit mera plastiga , dom sista åren och tillverkningen ligger i China, gäller även dom lite dyrare ex AF-S 200-500/5,6E ED VR och AF-S 300/4 PF ED VR, lägre vikt och billigare att tillverka förstås ! Men håller det samma kvalite´ , optiskt och mekaniskt, en fundering !!
Svar från froderberg   2017-05-31 18:10
Plast behöver inte alls vara sämre än metall. Det finns väldigt avancerade plastmaterial idag. Även Canon gör en del proffsobjektiv med plasthölje.
PMD   2017-05-31 18:43
Diskussionen om plast vs. metall i kamerautrustning är flera decennier gammal nu. Vid det här laget borde det väl stå klart att det ena inte nödvändigtvis är bättre eller sämre än det andra. Det är hur respektive material används som spelar roll.
2017-05-31 21:57   filip71
10-20mm känns för priset 3890:- riktigt intressant. Idag finns Nikon DX 10-24/3,5-4,5G och den är utan bildstabilisering och kostar mer än det dubbla. Spännande att få se vad Nikon kompromissat bort.
2017-05-31 22:09   Palletheking
Det är mindre metallkänsla i både nya 70-200 och 24-70 jämfört med föregångarna. Jag tvivlar dock inte på att de nya konstruktionerna kan vara tåligare ändå
2017-05-31 22:35   the-mobe
Jag hade önskat att 10–20mm f/4,5-5,6G VR skulle varit ett f/2,8
Svar från froderberg   2017-05-31 22:50
Jag tycker det är konstigt att varken Canon eller Nikon gjort vidvinkelzoomar med ljusstyrka f/2,8 för sina kameror med APS-C-sensorer. Tack och lov har Tokina gjort det. De har till och med en f/2-zoom.
the-mobe   2017-05-31 23:22
Har tittat en del på Tokina AT-X Pro 11-20/2,8 men den är slut överallt så funderar på om det är något nytt på gång.

Merläsning

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 11

Phase One Trichromatic ger exaktare färger

Tillsammans med Sony har Phase One utvecklat ett färgfilter framför sensorn som ska ge mer exakta färger än tidigare filter. Det gör premiär i det nya bakstycket Phase One IQ3 100MP Trichromatic. Läs mer...

TTL-sändare för Fujifilm från Profoto

Profoto fortsätter utveckla sändare med TTL-blixtautomatik för fler märken. Sedan tidigare finns sändare för Canon, Nikon, Sony och Olympus. Nu kommer även en sändare som passar med Fujifilms TTL-system. Läs mer... 1

Fyra nya L-objektiv från Canon

Canon har uppdaterat sina L-zoomar de senaste åren. Nu är det dags att ersätta flera objektiv med fast brännvidd och addera några extra. Tre av objektiven är tilt/shift-makroobjektiv och det fjärde är ett kort ljusstarkt tele med bildstabilisering. Dessutom lanseras en ny makroblixt. Läs mer... 6

Hasselblad X1D får elektronisk slutare

Hasselblad fortsätter att utveckla nya funktioner till X1D-50c. Med den senaste versionen av kamerans mjukvara ges möjlighet att ändra storlek på AF-punkterna och att aktivera elektronisk slutare. Läs mer... 1

Nikon D850 - Vi har provat den

Vi har provat Nikon D850. Det dominerande intrycket är av en genuin universalkamera som skall klara alla sorters fotouppdrag. Som bonus har den smarta finesser som heltyst läge och fokusstackning. Läs mer... 48

Nikon D850 är snabb och högupplöst

Nikon D850 har en bakbelyst 45-megapixelsensor och kan ta upp till 9 bilder per sekund. D850 kan även filma i 4K med hela sensorns bredd och har samma 153-punkters som autofokus Nikon D5. Läs mer... 63

TEST: Sony A9

Plus Sony A9 har utsetts till Årets kamera av EISA. Även Fotosidan ger kameran högt betyg. Sony A9 klarar 20 bilder/sekund, har nästan 700 fokuspunkter och översamplad 4K-video. Kameran håller vad den lovar, men det finns några irriterande småmissar. Läs mer... 45

Patent- och marknadsdomstolen fäller Wikimedia

Patent- och marknadsdomstolen har, i linje med Högsta domstolens tidigare beslut, fastställt att Wikimedia och andra som vill lägga ut omfattande samlingar av konst i offentlig miljö på nätet måste söka en bildlicens. Läs mer... 136

Dubbla processorer i Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD G2

Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD var världens första 24-70/2,8 med bildstabilisering. Nu har Tamron gjort om det populära objektivet med bättre mekanik, vädertätning, effektivare bildstabilisering och snabbare autofokus. Läs mer... 22

Zeiss Milvus 35/1,4 är ljustark och videoanpassad

Det tionde objektivet i Zeiss Milvus-familjen är en ljusstark och väderskyddad vidvinkel, främst tänkt för reportage, gatufoto och video. Läs mer... 29

4K och nytt råformat i Canon Eos C200

Canon utvidgar sitt Cinema Eos-system med C200 som blir den billigaste modellen med 4K. Canon Eos C200 är först ut med det nya råformatet Cinema RAW Light. Läs mer... 6

Vi provar Sonys nya zoomar

Fotosidan har fått möjlighet att prova Sonys nya vidvinkelzoomar FE 16-35/2,8 GM och FE 12-24/4 G samt den nya telezoomen FE 100-400/4,5-5,6 GM OSS. Tre imponerande objektiv som utökar Sonys sortiment i bägge ändar av brännviddsskalan. Läs mer... 8

Fel på AF i vissa Canon-objektiv

Canon har upptäckt att visa objektivserier har defekt autofokus. Det är gratis att att få objektivet reparerat. Här kan du se om du är drabbad. Läs mer... 1

TEST: Panasonic Lumix GH5

Plus Panasonics GH-modeller är bra stillbildskameror, men deras fokus har hela tiden varit video. Nya GH5 tar videoprestanda och videofinesser till nya höjder. Dessutom utlovar Panasonic att att GH5 ska få ännu fler funktioner framöver. Läs mer... 9

Två vidvinkelzoomar från Sony

Sony utökar sitt objektivprogram på vidvinkelsidan med två nya vidvinkelzoomar, ett G-objektiv och ett GM-objektiv. Läs mer... 10

Profoto B1X ger mer kraft

Profotos batteridrivna blixt B1 ersätts av B1X som ger mer kraft i batteriet, med inställningsljuset och i HSS-läge. Dessutom lanseras fler OCF-ljusformare. Läs mer...

Laddad för 2 minuters fotografering

Varje år fotograferar Bill Frakes galopptävlingen Kentucky Derby. Finalen är över på två minuter. För att få bilder ur olika vinklar använder Bill Frakes och hans assistent mer ett femtiotal Nikon-kameror. Läs mer... 14

Profoto-sändare med TTL för Olympus

Olympus och Profoto har tillsammans utvecklat en blixtsändare som ger TTL-automatik och High Speed Sync med Profotos nya blixtar ihop med flera Olympus-kameror. Läs mer... 1

Elinchrom ELB 1200 överglänser solen

Fotosidan fick chansen att prova Elinchroms nya batteriblixt ELB 1200. Trots sol från klarblå himmel orkade blixten ge mer ljus än solen, och även om vi använde kamerans snabbaste slutartider. Läs mer... 3