Annons
X. Oanvända vyer > Nyheter > Ny fackbok tar brett grepp om visuell kommunikation

Ny fackbok tar brett grepp om visuell kommunikation

Nu finns en av de mest omfattande läroböckerna för visuell kommunikation på engelska; Bo Bergströms "Essentials of visual communication". Fotosidan har recenserat den.

Bo Bergström, författare, föreläsare och art director har en handfull titlar bakom sig på svenska som behandlat ämnet visuell kommunikation. Den senaste av dessa är dock på engelska och utgiven av det prestigefyllda förlaget Laurence King. Boken behandlar hela fältet visuell kommunikation; foto, reklam, grafisk design, journalistik, TV och film. Kort och gott all kommunikation som utgår från text eller bild.

Den stora behållningen med Bo Bergströms tidigare böcker har varit hans engagerade och personliga berättarsätt, ett pedagogiskt och läsvänligt upplägg samt de i det närmaste rykande färska exempel från vår dagliga mediakonsumtion. Denna bok är inget undantag.

Utöver den givna informativa och inspirerande roll som boken spelar så finns en genomgående drivkraft att upplysa och informera om det ansvar vi som jobbar med kommunikation har, samt att även att ur ett fågelperspektiv ta upp strömningar, trender och tendenser i det allt brusigare mediasamhället - positiva såväl som negativa. För oss bildintresserade så är ett exempel på detta värdefulla fågelperspektiv något författaren benämner som "amatörismen". Vi befinner oss just nu i en omvälvande tid för fotografin. Med den digitala revolutionen har tekniken blivit tillgänglig för de flesta och med det har också nyhetsrapporteringen förändrats i grunden. Den professionella nyhetsfotografens roll har också skakats om. Idag ser vi mer och mer nyhetsbilder som är tagna av amatörer på plats med mobiltelefonkameror. Amatörismen sprider ut sig och vem är beredd att betala för kvalitet när läsarna kan göra jobbet själva? Hur ser framtiden ut för yrkesfotograferna och hur påverkar det oss som mediakonsumenter?

Vidare går boken också på djupet i ämnet bildkommunikation. Du får en grundlig genomgång i bildens byggstenar, dess syfte, context, mottagarens perspektiv och fotografens. Den tar även upp rent praktiska tips och verktyg för fotografen (och beställaren) på en grundläggande och teoretisk nivå, väl illustrerat med exempelbilder. Som helhet är det här ett måste i bokhyllan för dig som är intresserad av visuell kommunikation eller framförallt jobbar med det. Den stora behållningen kan sammanfattas i den förvisso klyschiga termen "Allt kommunicerar". Med det menar jag att den ger en väldigt bred kunskap om visuell kommunikation ur alla tänkbara perspektiv  som jag tror du har stor behållning av i vilket skrå du än jobbar - filmare, journalist, grafisk designer såväl som fotograf.

Är du obekväm med engelskan så finns Bo Bergströms tidigare böcker på svenska, däribland rekommenderas "Bild - Budskap" för dig som är bildintresserad, samt "Effektiv visuell kommunikation" också den med ett bra helhetsgrepp om begreppet visuell kommunikation.

Boken hittar du hos:

Laurence King

Adlibris