Annons
Artiklar > Fransk fotofest ger inspiration

Fransk fotofest ger inspiration

Vi skickade Peter Wiklund till årets fotomånad i Paris. Här finns gott om inspiration för dig som letar idéer för hur dina bilder kan presenteras. Peter kom tillbaka med bilder på en massa konstiga verk – och några klassiker.

I november vartannat år svämmar Paris över av foto. Då är det dags för fotomånad – Mois de la Photo – och det dyker upp fotografier på mängder av museer och gallerier. Och även på en massa andra ställen, som på caféväggar och restauranger.



I mitten av månaden stiger den fotografiska temperaturen till max, med flera olika mässor i centrala staden. Störst av dem är Paris Photo , i anrika Grand Palais, där i år 142 gallerier från hela världen visade upp det bästa de har i fotoväg just nu.



Här fanns förstås många av de klassiker man kunde vänta sig (jag struntar i att räkna upp dem) och visst är det kul att se ikoniska bilder av till exempel William Klein



… och att sedan några montrar bort se några av hans bilder som inte alls har visats lika mycket.



Ytterligare en klassiker – alltid lika ”hemtrevligt” att se några av Christer Strömholms bilder mitt i den visuella röran.



Tvillingarna Starns verk brukar alltid vara fascinerande, speciellt när man får chansen att se dem på riktigt.
Se men inte röra! Galleristen berättade för en intresserad besökare om ett av Doug & Mike Starns verk.



Eller visst, ibland kunde man under noggrann övervakning få lite mer närkontakt med några av printarna.



Riktigt varm i hjärtat blev jag när jag här och där stötte på några av mina personliga favoriter, som Arno-Rafael Minkkinen (som för övrigt också hade en separatutställning samtidigt)…



… den egensinnige Dan Estabrook



… och, inte minst, den ständigt fascinerande Masao Yamamoto. Av de röda prickarna att döma var det fler än jag som var förtjust i honom.



Låt mig visa upp några lite mer udda presentationer eller bildtyper, det piggar alltid upp! Som Akira Nagashimas väldigt avlånga panoramor i mycket snyggt hantverk.



Och här: Ray Metzker får väl också räknas till klassikerna i och för sig, men i en av montrarna kunde man se några panorama-liknande verk som visade hans experimentella sida.



Zhao Liang hade skrivit ut sina bilder på kinesiskt rispapper…



Goldschmied&Chiari använde spegelytor som gjorde bilderna aningen svårbetraktade (men lockande att använda för selfies!) …



Sophie Zenon presenterade sin bildsvit i form av plexi-utskrifter på en hylla …



… och Gabriela Morawetz tog hyll-konceptet ett steg längre.

Finska Sandra Kantanen har gjort en underbar bildsvit som samlats i boken Landscapes. Här visade hon några små runda och betydligt mer diskreta verk.

Hiroyuki Masuyama visade en bildserie som bygger på en målning som JMW Turner gjorde 1840. Masuyama har åkt till samma plats, tagit tusentals bilder, ”återskapat” verket utifrån de nya bilderna och presenterar det i form av vackra ljuslådor.



Udda ramar kan vara svårt; det är ytterst lätt att de tar över för mycket av uppmärksamhet (vilket i och för sig skulle kunna vara syftet …). Här har RongRong&Inri använt sig av en finsnickeri-profil.



Många stannade till vid Robert Curries svartvita bild av ett hus. Framifrån, och lite snett från sidan framträdde bilden…



… men när man gick närmre såg man bara dess beståndsdelar: mängder av uppspända snören som tillsammans skapade motivet!



En hel del uppmärksamhet väckte också Taka Ishii Gallerys monter, som bestod av två rum som var åtskilda av en kraschad mellanvägg. Just det, det är deras andra monterdel man ser genom öppningen.



Vi lämnar den stora mässan och tar oss ut på stan, där Garry Winogrands utställning lockade långa köer. Fast den kön ställde jag mig aldrig i, istället tog jag mig en liten del av det enorma utbudet som fanns att upptäcka på de mindre gallerierna. Det kan vara rätt svårt att få en överblick, men å andra sidan ligger många av gallerierna i kluster, som till exempel i det 6:e distriktet.



Glöm bara inte att kika in på innergårdarna!



Till gallerierna var det sällan några köer; tvärtom var det som regel väldigt glest med besökare. Som här på en samlingsutställning med bland andra Andres Serrano



… och Magnum-fotografen Antoine d’Agata.



Om det inte är vernissage förstås, då blir det direkt trångt i galleriet. Här var det öppningsdags för Yurika Takagis utställning.



Utställningen med hennes serie svartvita närbilder på växtdelar ingick i Mois de la Photo Off, som är en återkommande sidofestival med en lång rad mindre utställningar och evenemang.



På Off-utställningarna syns sällan de riktiga klassikerna, men däremot en hel rad mer experimentella fotografer, som Gérard Musy med sina färgexplosioner till bildsammanställningar. Extra allt!



Några klart udda bildformat hittade jag på samlingsutställningen Au-delà de l’Image (”Bortom bilden”) med bland annat Aurélie Pétrels verk Partition:Fukushima #2…



…. David de Beyters bild som var framställd med ljuskänslig emulsion rakt på väggen…



… och konstnärsparet Pia Rondé & Fabien Saleil som bland annat snurrade till det så här.



Några nya trevliga upptäckter gjorde jag förstås även denna gång, bland annat Thomas Jorion.

Han lyckades göra något eget och ”nytt” inom den slitna industri-ruinromantik-genren.

Øyvind Hjelmen visade bilder som även kan sägas tillhöra en tydlig genre – den drömskt personliga/privata – men även han lyckades fånga mitt intresse med sitt stillsamma tilltal.

Han kompletterade sin svit snygga silvergelatinprintar (bara det är ju lite trevligt för en analogromantiker som undertecknad) med en samling pyttesmå bilder – 3x5 centimeter – som tydligen ska förvaras i ett gammalt etui.

Apropå analogromantik: jag vet inte om man kan kalla det för en trend, men här och där dök det i alla fall upp olika anrika tekniker. Guillaume Krattinger visat några rejält stora ambrotyper (puh, mödosamt!) och galleristen plockade gärna fram en låda med en bunt mindre varianter som jag fick bläddra bland.

Något annat som måste varit mödosamt var att ta fram de 75x110 centimeter stora platina-palladium-bilderna som är en av specialiteterna hos Amanasalto. På Paris Photo-mässan visade de bland annat bilder av Hiroshi Sugimoto.

Nåja, inte heller daguerrotypier får man väl fram genom att bara trycka på knappen förstås. Riktigt vackra kan de bli i alla fall. De här är gjorda av Takashi Arai.

Till sist en snabb titt in på några av de andra mässorna som pågick samtidigt. Fotofever höll till i en del av Louvre-komplexet, och det gick inte att motstå att ta en turistbild på vägen dit.

Jag var där på vernissagekvällen, som lockade med att den enbart var öppen för inbjudna. Fast det var uppenbarligen många som var inbjudna… Det gick sällan att röra sig fritt, utan det vara bara att följa den stilla strömmen. Fotofever var ett passande namn.

Fotofever hade ambitionen att inspirera till samlande av fotografi, och de delade ut en trevlig liten skrift om ämnet i entrén. Utbudet var däremot inte den klassiska samlar-fotografin, utan hade en betydande tonvikt mot experimentella och färgstarka uttryck. En annan av deras ambitioner är mycket riktigt att lyfta fram upp nya talanger och att visa mångfalden inom dagens fotografi.



Färgstarkt, som sagt. Här i bilder av Eric Ceccarini:

Bokmässan Polycopies höll till på en pråm vid Seines kant – väldigt Paris-romantiskt! – och fokuserade helt och hållet på små fotobokförlag. Väldigt mycket spännande fanns samlat på de borden!

Här visade bland annat svenska Journal och B-B-B-Books delar av sina utgivningar. Det var ett välbesökt evenemang, och i imman på rutorna kunde Journal skriva vilka fotografer som skulle komma och signera böcker hos dem under dagen. Bland andra Joakim Kocjancic, som synes.

En kort promenad därifrån fanns Offprint, även det en mässa med bland annat en massa mindre förlag och fotografer som producerat sina egna böcker. En synnerlig vacker mässhall, med ett dignande utbud av såväl fotoböcker, litteratur, musik som en del grafik.

Det blir mycket promenerande och tunnelbaneåkande under en resa till fotomånadens Paris. Vilket ger fantastiska möjligheter för den som själv håller på med gatufoto; det är ett händelserikt gatuliv med tänkbara motiv i form av såväl människor som små hundar. Själv är jag rätt usel på genren, men jag avslutar ändå med ett tappert försök från metron.

Om två år är det alltså dags för fotomånad igen… Jag lär inte kunna hålla mig borta!



Publicerad 2014-11-25.

6 Kommentarer

predikarn 2014-11-25 17:15  
Intressant att du tog upp denna månad.
Låter ju onekligen som något man måste ägna några dagar åt för att hinna uppleva allt (Bra skor att vandra i är väl att rekommendera :-) )
Johan Pihl 2014-11-25 17:17  
Snart har varje stad med lite självaktning en egen fotofestival ;) Kul med det ökade intresset för fotografi. Och en fotofestival är ju att föredra framför en fotomässa, som mest ägnar sig åt det tekniska inom foto. Det tycker jag iaf (eller det kanske bara är i Sverige som det är så?). Bra skrivit och trevliga bilder, Magnus.
froderberg 2014-11-25 18:11
Visst är det toppen med fotofestivaler. Och visst ger de mer än prylmässor. Men ära den som äras bör - det var Peter Wiklund som jag skickade till Paris. ;)
J Karlén 2014-11-25 18:18  
Mycket positivt att FS skriver om aktiviteterna i Europas fotohuvudstad. Här finns nästan alltid bra fotografi att beskåda.
Mvh/Jörgen
Marie_1 2014-11-26 07:51  
Bra initiativ Magnus! Bra dokumenterat Peter, med många bilder och länkar. Intressant att få ta del av tendenserna och utvecklingen inom fotokonsten via fotomånaden i Paris. Det skulle behöva införas någon form av sådant arrangemang i Stockholm också. Mvh/Marie
stefohl 2014-11-27 10:01  
Missade du Tuijas utställning på Svenska Institutet i Paris? https://parissv.si.se/kalender/tuija-lindstrom-a-dream-if-ever-there-was-one/

Förra året, när jag var där, visades JH Engströms bilder. Stor succé och mycket diskussioner om den svenska fotografin.

Merläsning

ANNONS