Proffsfoto

Två korta teleobjektiv från Sony

Sony fortsätter att utöka sitt objektivutbud. De senaste tillskotten är två korta teleobjektiv: FE 85/1,8 och FE 100/2,8 STF GM OSS. Det senare ingår i Sonys exklusiva GM-serie och har bildstabilisering samt en defokus-funktion.

Sony FE 85 mm f/1,8 (SEL85F18) är tänkt som ett lättare och billigare alternativ till FE 85/1,4 GM. Nya 85/1,8 kostar cirka 500 euro och väger 371 gram.

Konstruktionen består av 9 linselement i 8 grupper. En lins är gjord av ED-glas. Filterdiametern är 67 mm och närgränsen är 0,8 meter. Bländaren har 9 blad.

Säljstart i mars.

Sony FE 100 mm f/2,8 STF GM OSS (SEL100F28GM) uppges ge ovanligt snygg bakgrundoskärpa tack vare 11 blad i bländaren och ett apodiserande linselement.

Vi har sett liknande optisk konstruktion hos ett porträttele från Fujifilm. Det apodiserande linselementet har en tilltagande densitet ut mot kanterna (liknande ett avtonat gråfilter). vilket ger mjukare kanter på oskärpecirklarna. Funktionen stjäl två steg ljus.

Exempelbild från Sony som visar hur oskärpecirklarna tecknas.

Defokus är en annat sätt att påverka bakgrundsoskärpan genom att styra mängden sfärisk oskärpa i bakgrunden. Kort sagt är detta ett objektiv som är tydligt inriktat på porträttfotografering.

Den optiska konstruktionen består av 14 linselement i 11 grupper. Ett linselement är asfäriskt formad och ett är gjort av högbrytande ED-glas.

Objektivet väger 700 gram och är 118 mm långt. Filterdiametern är 72 mm. Närgränsen är 57 centimeter.

FE 100/2,8 STF GM OSS börjar levereras i mars och kostar cirka 2 100 euro.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2017-02-07. Läst av 4264 personer.







Defokus-funktionen

Det apodiserande linselementet fungerar lite som ett avtonat gråfilter. Densiteten ökar ut mot kanterna, vilket ger jämnare kanter på oskärpecirklarna.


Denna annonszon syns endast för oinloggade eller ej Plus-medlemmar. Plus kostar från 14 kr / månad
2017-02-07 19:33   Makten
Är apodiserings-tjofräsen alltid aktiv, eller är det nån slags flytande kristall som kan stängas av? Annars blir det ju inte jätteroligt med T/5,6 som största ljusinsläpp.
Maffe   2017-02-07 19:39
Minolta, senare Sonys, 135/2.8[T4.5] STF för a-mount har T4.5 på största bländare f/2.8 så jag skulle bli förvånad om detta objektiv beter sig på något annat vis.
Svar från froderberg   2017-02-07 21:31
Det verkar vara konstant. BH Photo anger t/5,6 i sin spec.
2017-02-07 21:12   Dennis_foto
Till skillnad mot Minolta/Sony 135 STF (http://www.the135stf.net) verkar inte 100 STF ha två bländare. Men å andra sidan har den autofokus.
2017-02-07 21:50   Anders F. Eriksson
Siktar Sony på att ha lika många olika korta teleobjektiv i sortimentet som de har normalobjektv? ;)
Photocon   2017-02-08 12:08
Jag vet inte, men man har inte haft någon motsvarighet prismässigt till Nikons och Canons mycket populära och välpresterande 85/1.8 som båda ligger under 5k-stercket.

Håller annars med om att det finns för många "normaler".

Vad jag saknar är BRA normalzoomar som storleksmässigt matchar kamerahusen. Vidare BRA vidvinkelobjektiv. Därför kör jag inte Sony längre. För FF har det korta registeravståndet ställt till det för mycket på dessa objektiv. 85:an kan man nog dock förvänta sig bra resultat från.
Bengf   2017-02-08 13:48
Ja Sony ligger väl efter runt 15 år på objektivsidan gentemot C/N om man tänker sig sjunkande priser när åren får gå. Så om 10 år kommer Sony också att ha bättre priser på flera objektiv, C/N nyaste 24-70 och 70-200 kostar också skjortan, Canons senaste vidvinkelzoom frestar också på plånboken. Den stora skillnaden är alla lite äldre objektiv som C/N har, dom har en helt annan spännvidd bland objektiven att botanisera med. Men självklart vill man se objektiv i mellanklassen.

Superautofokus är dock inte bara lovsång och glädje om man är sport/fågel fotograf, då kanske inte för gamla objektiv gör dom senaste superkamerorna full rättvisa, då får man hosta upp lite pengar om man skall ligga på topp.
Mats Lillnor   2017-02-08 22:10
Att det finns för många normaler är väl ändå inget att klaga på. Kritiken mot Sony för avsaknad av objektiv i vissa segment är berättigad, men att det råkat bli så att de har lite väl många kring 50-55 mm intervallet är möjligen lit lustigt, men knappast någon nackdel. Man måste väl inte köpa alla, utan istället finns bättre valfrihet att pricka precis rätt med sina behov och budget.

Båda de här är välkomna objektiv som absolut fyller sitt syfte. 85/1,8 som finns hos de andra märkena är ett måste-objektiv. Blir hyggligt kompakt och smidigt, samtidigt som det ger bra karaktär och i de flesta fall riktigt skarpt och bra till en kostnad som passar entusiastfotografer, vilket är Sonys primära kundkrets för A7II.

100/2,8STM är superkul ju!
Ganska logiskt att de benämner den STM för att det ska anknyta till den legendariska Minolta 135/2,8STM, men egentligen är det väl inte riktigt samma typ av objektivkonstruktion. Minoltan är ju väldigt speciell med dubbla bländare och är ett helt manuellt objektiv.

Det här liknar väl mer Nikon 135/2 DC i konstruktionen.

Hursomhelst så verkar det vara ett kanon-objektiv som lär sälja som smör. Autofokus och stabilisering i ett sådant specialobjektiv och detta till ett pris som faktiskt inte är astronomiskt. Det är ju hur grymt som helst och är något het unikt för Sony.

En 16-35/2,8 och en 70-400/5,6 telezoom så är FE-fattningen ganska komlpett. För oss som satsat på APS-C finns det fortfarande lite luckor, men med de här roliga objektiven, speciellt 100an. så överväger jag att skaffa en dylik tillsammans med en A7III i ett senare skede när också något mirakel har inträffat på den ekonomiska fronten :-)
Anders F. Eriksson   2017-02-08 22:30
Nä, det är förstås mycket bra att de utökar sortimentet. Det jag tycker är lite lustigt är att de tenderar utöka sortimentet med samma typ av objektiv klumpvis. Det kom ett helt knippe normalobjektiv inom kort tid, och nu har de släppt tre bra porträttobjektiv på relativt kort tid.

Riktigt bra vidvinklar och normalzoomar lyser fortfarande med sin frånvaro (om man bortser från 24-70/2,8). Och utbudet till APS-C verkar de inte längre ett dugg intresserade av, även om de gör nya kameror.
El-Bonko   2017-02-10 20:15
"100/2,8STM är superkul ju!
Ganska logiskt att de benämner den STM för att det ska anknyta till den legendariska Minolta 135/2,8STM, men egentligen är det väl inte riktigt samma typ av objektivkonstruktion. Minoltan är ju väldigt speciell med dubbla bländare och är ett helt manuellt objektiv."

Nja, varken de dubbla bländarna eller den manuella är det som ger STF (smooth trans focus) sitt namn, utan det är apodiseringsfiltret som båda STF-objektiv delar. Det är det som gör bokehn så mjuk.
2017-02-08 15:22   Bofoto2
Det är väl jag som inte hänger med tiden, men en fast 85a för 500€ utan avstånds och skärpedjupsskala?
Svar från froderberg   2017-02-08 15:29
Det var ju ett sätt att mäta vad man får för pengarna, men själv prioriterar jag mekanisk och optisk kvalitet. Ska man vara helt akademiskt korrekt så förändras skärpedjupet med upplösningen, så då blir det klurigt att ha en fast skala ;)
Mats Lillnor   2017-02-08 20:45
"Ska man vara helt akademiskt korrekt så förändras skärpedjupet med upplösningen,"

??? Gör den ???

Var kan man läsa mer om detta?
Här är uppenbarligen något jag missat och inte riktigt förstår.
Bofoto2   2017-02-09 00:03
Skärpa finns egentligen bara i ett plan i ett objektiv ( en mm, cm, dm eller meter beroende på avstånd om man inte är så noga....). En hålkamera har skärpa i hela bilden, åtminstone någorlunda skärpa.
Skärpedjup är en optisk illusion, det ser skarpt ut tex 5 meter framför och bakom skärpeplanet eller 1/3 framför och 2/3 bakom vid makro.
Men med högre upplösning blir skärpeplanet (där skärpan sitter) skarpare, så den upplevda skärpan i skärpedjups området blir sämre i ändlägena.
En annan gammal regel är att 1/60s räcker för 50mm objektiv på småbild för att inte få skakningsoskärpa ( kanske 1/30s för vana fotografer). I dag kanske man ska säga 1/125s.
Men utan stativ är det egentligen alltid skakningsoskärpa, men oftast så liten att det inte märks, men med högre upplösning kanske det behövs kortare slutartid för att frihandsfoto ska se skarpt ut.
2017-02-08 22:30   PMD
Minoltas (äh, jag menar Sonys) porträttobjektiv har alltid varit en lockelse, och alltid för dyra. :(
Bengf   2017-02-09 15:46
Så ringer Martin A förklarande i öronen, fina ljusstarka objektiv har tunga glas, och så är Sony kameror för små enligt dom flesta, A6500 borde då vara lite större för att ett önskvärt 16-50f/2,8 skulle fungera som bäst, skulle dom kunna göra ett 16f/2,8 till A6500 som inte väger för mycket. Hur skall dom göra, ett f/4,0 för att spara vikt ja då är det kört med ekvivalensen. Kan Sony härma Fuji på något sätt. A7 serien borde få lite billigare objektiv om den serien räknas som mera prisvärd, A7R blir Delux modellen som inte köps av lika många men av dom med pengar i plånboken, men något för liten den med, Sony kanske får lämna minikamerornas åt sitt öde, när dom inte förmår att få fram lämpliga objektiv.
Mats Lillnor   2017-02-11 13:37
Äh, A6500 är nite för liten. Den är alldeles perfekt i storlek och har en väldugt bra känsla tycker jag. Ett 16-50/2,8 skulle inte alls bli för stort för den. Borde hamna i samma storleksklass som Sigma 18-35/1,8 eller förmodligen aningen mindre och Sigman med adapter blir inte ett endaste dugg klumpigt på A6500. Känns väldigt harmoniskt och balanserat.

Har ju en Canon 80D också och varje gång jag har både den och A6500 framme samtidigt så slår det mig vilken kvalitetskänsla Sony-kameran har och hur schysst den är och hur klumpig Canon-kameran är. 80D har dock andra fördelar så den fyller sitt syfte ändå, men A6500 är inte alls för liten.

Nu när Sony börjar bli klara med objektivutbudet för FF så kanske de tar sig an APS-C med samma frenesi :-)

Merläsning

TEST: Sigma 135/1,8 DG HSM Art

Plus Sigmas Art-serie har blivit synonym med hög kvalitet. Nya Sigma 135/1,8 Art är inget undantag. Objektivet är faktiskt bättre än bra med extremt hög optisk prestanda. Läs mer... 3

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 17

Phase One Trichromatic ger exaktare färger

Tillsammans med Sony har Phase One utvecklat ett färgfilter framför sensorn som ska ge mer exakta färger än tidigare filter. Det gör premiär i det nya bakstycket Phase One IQ3 100MP Trichromatic. Läs mer...

TTL-sändare för Fujifilm från Profoto

Profoto fortsätter utveckla sändare med TTL-blixtautomatik för fler märken. Sedan tidigare finns sändare för Canon, Nikon, Sony och Olympus. Nu kommer även en sändare som passar med Fujifilms TTL-system. Läs mer... 1

Fyra nya L-objektiv från Canon

Canon har uppdaterat sina L-zoomar de senaste åren. Nu är det dags att ersätta flera objektiv med fast brännvidd och addera några extra. Tre av objektiven är tilt/shift-makroobjektiv och det fjärde är ett kort ljusstarkt tele med bildstabilisering. Dessutom lanseras en ny makroblixt. Läs mer... 6

Hasselblad X1D får elektronisk slutare

Hasselblad fortsätter att utveckla nya funktioner till X1D-50c. Med den senaste versionen av kamerans mjukvara ges möjlighet att ändra storlek på AF-punkterna och att aktivera elektronisk slutare. Läs mer... 1

Nikon D850 - Vi har provat den

Vi har provat Nikon D850. Det dominerande intrycket är av en genuin universalkamera som skall klara alla sorters fotouppdrag. Som bonus har den smarta finesser som heltyst läge och fokusstackning. Läs mer... 54

Nikon D850 är snabb och högupplöst

Nikon D850 har en bakbelyst 45-megapixelsensor och kan ta upp till 9 bilder per sekund. D850 kan även filma i 4K med hela sensorns bredd och har samma 153-punkters som autofokus Nikon D5. Läs mer... 63

TEST: Sony A9

Plus Sony A9 har utsetts till Årets kamera av EISA. Även Fotosidan ger kameran högt betyg. Sony A9 klarar 20 bilder/sekund, har nästan 700 fokuspunkter och översamplad 4K-video. Kameran håller vad den lovar, men det finns några irriterande småmissar. Läs mer... 45

Patent- och marknadsdomstolen fäller Wikimedia

Patent- och marknadsdomstolen har, i linje med Högsta domstolens tidigare beslut, fastställt att Wikimedia och andra som vill lägga ut omfattande samlingar av konst i offentlig miljö på nätet måste söka en bildlicens. Läs mer... 136

Dubbla processorer i Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD G2

Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD var världens första 24-70/2,8 med bildstabilisering. Nu har Tamron gjort om det populära objektivet med bättre mekanik, vädertätning, effektivare bildstabilisering och snabbare autofokus. Läs mer... 22

Zeiss Milvus 35/1,4 är ljustark och videoanpassad

Det tionde objektivet i Zeiss Milvus-familjen är en ljusstark och väderskyddad vidvinkel, främst tänkt för reportage, gatufoto och video. Läs mer... 29

4K och nytt råformat i Canon Eos C200

Canon utvidgar sitt Cinema Eos-system med C200 som blir den billigaste modellen med 4K. Canon Eos C200 är först ut med det nya råformatet Cinema RAW Light. Läs mer... 6

Triss i vidvinklar från Nikon

Nikon lanserar tre nya objektiv – alla med kraftig bildvinkel. En ljusstark supervidvinkel, en prisvärd ultravidvinkelzoom samt en fisheye-zoom. Läs mer... 34

Vi provar Sonys nya zoomar

Fotosidan har fått möjlighet att prova Sonys nya vidvinkelzoomar FE 16-35/2,8 GM och FE 12-24/4 G samt den nya telezoomen FE 100-400/4,5-5,6 GM OSS. Tre imponerande objektiv som utökar Sonys sortiment i bägge ändar av brännviddsskalan. Läs mer... 8

Fel på AF i vissa Canon-objektiv

Canon har upptäckt att visa objektivserier har defekt autofokus. Det är gratis att att få objektivet reparerat. Här kan du se om du är drabbad. Läs mer... 1

TEST: Panasonic Lumix GH5

Plus Panasonics GH-modeller är bra stillbildskameror, men deras fokus har hela tiden varit video. Nya GH5 tar videoprestanda och videofinesser till nya höjder. Dessutom utlovar Panasonic att att GH5 ska få ännu fler funktioner framöver. Läs mer... 9

Två vidvinkelzoomar från Sony

Sony utökar sitt objektivprogram på vidvinkelsidan med två nya vidvinkelzoomar, ett G-objektiv och ett GM-objektiv. Läs mer... 10

Profoto B1X ger mer kraft

Profotos batteridrivna blixt B1 ersätts av B1X som ger mer kraft i batteriet, med inställningsljuset och i HSS-läge. Dessutom lanseras fler OCF-ljusformare. Läs mer...

Laddad för 2 minuters fotografering

Varje år fotograferar Bill Frakes galopptävlingen Kentucky Derby. Finalen är över på två minuter. För att få bilder ur olika vinklar använder Bill Frakes och hans assistent mer ett femtiotal Nikon-kameror. Läs mer... 14