Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > 114 porträtt av personer som inspirerar

114 porträtt av personer som inspirerar

Popstjärnan Zara Larsson och nobelpristagaren Malala Yousafzai. Foto: Albert Wiking

 

Budskapet med utställningen "We Have A Dream" är att ingenting är omöjligt för den som vågar drömma. Under ett decennium har fotografen Albert Wiking skribenten Oscar Edlund fotograferat och intervjuat personer som kan inspirera andra, allt från Kofi Annan och Dalai Lama till Zara Larsson.

We Have A Dream är lika mycket en utställning om människor och deras berättelser, som de nya drömmar som föds varje dag. Albert Wiking och Oscar Edlund har genom sitt mångåriga arbete samlat några av dem som genom sina ord eller handlingar lämnat ett bestående avtryck. Fredskämpar, författare, popartister, politiker, företagsledare och gräsrotsaktivister – alla har de höjt sin röst i viljan att göra skillnad. 

– Människorna i det här projektet är bevis för att det går att förändra. På lika villkor står de alla tillsammans med sitt porträtt, sin berättelse och sin egen dröm om en medmänskligare värld. Från Lund till 38:e våningen på FN-skrapan i New York. Från Kofi Annan till Ida Engblom i Karlstad. We Have A Dream är inte en berättelse om helgon eller super- hjältar. Här är ingen ofelbar, men alla har de någon gång börjat med att drömma, berättar fotografen Albert Wiking.

Samtidigt med utställningen ger även boken We Have A Dream ges ut som bok.  I boken medföljer ett pedagogiskt material för ungdomar.

Utställningen "We have a dream" visas på Fotografiska fram till den 19 februari. Därefter kommer utställningen åka på turné runt Sverige.



Publicerad 2016-12-08.

35 Kommentarer

repurban 2016-12-08 11:39  
Finns det någon turnéplan tillgänglig?
Alf-Magnus 2016-12-08 11:49  
Så kör man det klassiska, lita goda förebilder inte för att munkaran i Lassa hade det bästa ryktet som feodalherrar, Dali Lama men vist. En pedagogiska handledning så lokar man skolklasser enmas. Ja tänk i fall det är så enkelt att skapa goda lojala medborgare, tja dröna kan man men inte tråd jag att det är på långa vägar så enkelt. Annars finna men enkla bilder, inga efter gått i genom projektets hemsida som får nackhåret att resa sig. Men det är klart ser fint ut och sponsrade välgörenhets utställningar är säkert biliga för Fotografiska. Men det kanske är på tiden att reta upp några av delägarna med en problemaserande utslätning som denna http://aperture.org/exhibition/petrochemical-america-project-room-photographs-richard-misrach-throughlines-kate-orffscape/ i stället för oförargliga väjörenhetsutstälningar. Eller varför inte den här http://aperture.org/exhibition/sochi-project-atlas-war-tourism-caucasus/
knobloch 2016-12-09 23:26
Grymt svammel Affe, ditt bästa hittills.
Christian Hemborg 2016-12-10 16:16
Jag håller med Björn.
Har kommentaren hamnat under fel artikel?
Alf-Magnus 2016-12-10 16:44
Inte alls, helat medveten och befogad kritik av fotografiskas utställnings politik och en hastig analys av innehåll och budskap. Som jag sagt tidigare ganska harmlöst och ofarligt tills man ex börjar analysera de buddistiska feodalstat som Dali Lama representerar i sin exil och vad det egentligen representerar https://www.theguardian.com/commentisfree/2009/feb/10/tibet-china-feudalism. Sen tar jag några ex på på utställningar från Aperture som skulle utan att ha välgörenhets organisationer bakom sig undersöker olika fenomen vilket Aperture gör på ett mycket kunnigt sätt, tag bara tema numret 223 ”Vision & Justisice” som penetrera Afro-Amerkanen i fotografin. Har svårt att ta Fotografiskas ”humanistiska” satsningar på alvar, alla helst då mycket av materialet i utställningarna arr producerat för att sälja välgörenhet, med andra ord villade för att ge maximal utdelning.
Christian Hemborg 2016-12-10 22:19
Befogad kritik?
Enligt vem?
När någon så desperat försöker ge sig själv rätt, säger det väldigt mycket om hen som person.
Alf-Magnus 2016-12-10 23:20
Hum Christian, försök att bemöta mina argument i stället för att ägna dig åt persionangrep. Brukar i för sig ställa krav på eftertanke. Sen kan du läsa mitt nästa inlägg härinunder
Alf-Magnus 2016-12-10 23:29
Så här såg Fotografiskas ägande ut 2011 det har tillkommit några sen dess. Intressant är familjen Lundins intresse i konst och kultur. http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/mot-mannen-som-finansierar-fotografiska/
Christian Hemborg 2016-12-11 00:56
Personangrepp?
Nu svamlar du mer än vanligt (hur det nu är möjligt).
Vilka argument ska bemötas?
Tyvärr ser jag bara en märklig blandning av felstavade ord, meningsbyggnader som skulle få underkänt i lågstadiet och ett innehåll som är helt obegripligt.
Christian Hemborg 2016-12-11 01:22
Är detta dina argument som ska bemötas?
”lita goda”
”munkaran i Lassa”
”men vist”
”så lokar man”
”tja dröna”
”men inte tråd”
”Annars finna men enkla bilder”
”biliga”
”problemaserande”

Det verkar som att det är dags för alkolås på datorn för din del. :(
Speciellt efter den här videon på dig.
https://www.youtube.com/watch?v=03OPcn80Uzs
Christian Hemborg 2016-12-11 02:14
Några fler argument som ska bemötas?
”helat medveten”
”utställnings politik”
”på alvar”
”villade”
Christian Hemborg 2016-12-11 02:34
Vad innebär "persionangrep"?
Det finns inte i Saol, så jag antar att det är ett utländskt ord. Kan du vara vänlig och översätta det åt oss andra som inte kan alla andra språk.
JeannaQ 2016-12-11 11:11
Christian Hemborg, det är väl du som utövar personangrepp.
Alf har en annan vision av fotografi och försöker ju förklara sig på "ert" språk
vilket kan vara frustrerande när man inte delar samma "foto - revir" om du förstår hur jag menar.
Här på FS finns dyslektiker och andra som kanske har bråttom och är stressade
och snavar över bokstäverna.
VET du varför Alf låter datorn stava fel ibland?

Jag lyssnar på innehållet i vad Alf säger, han kan mycket, han är faktiskt lärd
när det gäller fotokultur och har undersökt det han yttrar sig om,
är mitt intryck.
rikard marklund 2016-12-11 11:57
Trist att se dina svar Christian, irrelevanta synpunkter och inget annat än personangrepp. Skolexempel på härskarteknik (förlöjligande/förminskande).
/rikard
Alf-Magnus 2016-12-11 12:27
Tack M Jeanna och Rikard, ni ger diskussionerna mera djup. Vist jag är inte bar dyslektiker utan har ADHD också lite rain man varning. Jo jag skriver hellre än bra i bland forcerar jag i argumentation och kan bli lite kort raljerande men försöker att hålla mig till ämnet utan att ta till personangrepp.

Christer att göra sig lustig över människors tillkortakommande är inte god debatt teknik, eller som Wittgenstein uttryckte det https://www.youtube.com/watch?v=57PWqFowq-4. Jag bryr mig inte, men tag en funderare på mina argument och bemöt dem det kan hända att jag ändrar stons punkt eller står fast.
JeannaQ 2016-12-11 13:48
Och, Christian Hemborg - kunskap kan vi alla ha och har rätt att ha även om alla
inte uttrycker sig perfekt von oben.
Alf tillför dynamik i foto - diskussioner helt klart, med sitt gedigna kunnande
samt genomtänkta åsikter.
Och han lär bli mycket trött på dumma mothugg och låter datorn snava -
Respektera innehållet istället.
Christian Hemborg 2016-12-11 16:04
Alf Jagnell klagar alltid på både diverse fotografer och företag, men så fort någon ifrågasätter honom börjar han gråta som ett litet barn.
Sluta sprid skit om allt och alla i dina flummiga kommentarer, så är problemet löst!
Alf-Magnus 2016-12-11 16:29
Fortsatt låg argumentation från Lidköping, var ser du tårarna. Möjligt viss över ditt totala ointresse för fotografi och en diskussion om hur vi använder den. Christian fas får dig att tro att du vinner poäng med personangrepp det ända du bevisar är din total ignorans och ointresse för en verklighet utanför din bubbla. Jo jag har en annan uppfattning om vad som är viktigt och uppenbarligen så har du inte kunskapen för att ta den diskussionen, tycker nog att Wittgenstein forfarande har rätt på den punkten https://www.youtube.com/watch?v=57PWqFowq-4
luminousoctaves 2016-12-13 18:52
Måste hålla med om att detta projekt känns ljummet. Zara Larsson pekar finger, Malala Yousafzai spänner muskler och Anna Lindh sitter i en utstuderat intellektuell pose. Verkligen de mest förväntade arrangemangen och därmed också ointressant tycker jag. Ett bra exempel på hur bilder automatiskt inte blir spännande bara för att man sätter en spännande person framför kameran.

Sedan är ju porträtt av den här typen oerhört svåra att ta.

@ Christian: Bildkritik är bra. Personangrepp på din nivå är patetiskt. Lär dig se skillnaden.
Alf-Magnus 2016-12-13 20:35
Erik bra kommentar, som jag har skrivit vid ett annat tillfälle, så har Vicki Goldberg skriva om kändisar, fotografen och deras förhållande i essä samlingen Light Matters, där hon reder ut begreppen i samband med en Herb Ritts utställning. Utgiven i apetures utmärkta serie av teoretiskt orienterade böcker, har ni inte dem i skolbibliotek så tag hem dem.
luminousoctaves 2016-12-13 22:16
Låter skitbra Alf, men en sak jag har insett på senare är att unga fotografer i dag (generaliserar lite nu) inte i första hand går till traditionella böcker för kunskap eller fördjupning. Jag försöker pracka på dem fotoböcker och fotorelaterad litteratur så ofta jag kan men de söker ändå på nätet efter sina källor och bilder. Så min budget för fotolitteratur på skolan är typ minimal. Tyvärr!

Lite off topic, sorry.
Christian Hemborg 2016-12-14 21:23
@Erik Danielsson - några exempel.
Att meningsmotståndare får tillstånd att demonstrera första maj ”är en skandal”.
”Hade inget i mot att mot demonstranterna hade piskat skiten ur dessa typer”.
- Är det bildkritik när man önskar att meningsmotståndare misshandlas?

”Fotosidan har en redaktör som åker till storstäder och skriver om sin egna gatufotograf, men missar alla platser där man kan se fotografi i värdsklass.”
- På vilket sätt är det bildkritik?

”Nina Siemiatkowski startar en stiftelse som inte bara ska skydda lejon, utan att rädda vilda naturområden, dess ekosystem och de djur som lever där. Samtidigt fotograferar hon lejon.
Alfs kommentar:
”Skulle var intressantas i fall de verkligen investerar pengarna i projekt som gör skillnad istället för att låta sin fru åka på lång safir med kameran”
- Vilken del av det är bildkritik?

Även Fotosidans Magnus Fröderberg verkar ha tröttnat.
”Alf, Du har fått förklarat för dig vad som Fotosidan har för primärt bevakningsområde. Ändå klagar du på att vi inte skriver om saker utanför detta område.” /Magnus Fröderberg

Bildkritik är en sak - att kasta ur sig skit om allt och andra fotografer är en helt annan.

(Ursäkta alla stavfel, men det är citat.)
luminousoctaves 2016-12-14 21:53
@ Christian. Ett tips, lägg mindre tid och energi på att kritisera andra FS-användare och mer energi på att själv bidra med något vettigt.
Alf-Magnus 2016-12-14 22:54
Nja Christian tycker nog att det känns befogat förhålla sig kritisk till något som utarmar svensk fotografi som Fotosidan gör och då inte bara bildkritik utan hur man behandlar bilden som ett teknist spektakel. Fotograf är så långt mycket mera och med tanke på att det är väldigt många som nyss upptäckt bilden och dess magi så är det banne mig Fotosidans skyldighet att skriv och förhålla sig kritisk till dess mångfald och då inte med en ytlighet utan med kunskapa om historia och samtid. Exempelvis att gå och rapportera om utställningar i samband med besök i världsmetropoler i stället för att springa runt och ta samma bilder som man kan ta hemma, väldigt märkligt.

I det här fallet var det bildkritik i andra fall så var det andra saker som som befogar ett kritiskt förhållningssätt.

Angående mitt förhånade till nazister på första maj så vist, med tanke på att min morfar arbeta underjordiskt bland annat Erich Sander son till August,Sander. Erich dog 1944 som politisk fånge i Tyskt fångläger inte konstig att jagar svårt för det patrasket. https://art.nationalgalleries.org/sites/default/files/styles/postcard/public/externals/7531.jpg?itok=PI_J_Iem

Angående Nina Siemiatkowski och stiftelsen så tycker jag att det altid finns anledning till ett kritik förhållnings sätt till så kallad välgörenhet och på vilket sätt det bedrivs.

Vist fortsätt och gräv men kom med motargument då börjar det bli intressant.

Sen kan det vara en fördel i fall du läger in referenser till dina citat, så att läsaren kan bilda sig en uppfattning om hela tråden som du citerar, risken finns att läsare inte tar dem på alvar.
Christian Hemborg 2016-12-15 00:26
@Erik Danielsson. Ett tips, lägg mindre tid och energi på kommentarer där du tydligen inte har koll och mer energi på att själv bidra med något vettigt!
Christian Hemborg 2016-12-15 00:43
@Alf Jagnell
”så är det banne mig Fotosidans skyldighet att skriv och förhålla sig kritisk till dess mångfald”
Nej, även där har du helt fel.
Det är så enkelt att redaktionen väljer själv vad de vill skriva om. Fotosidan är ett företag och precis på samma sätt som ICA väljer vilka varor de vill sälja, väljer Fotosidans redaktion vad de vill skriva om.
Kunder kan alltid försöka påverka, men i slutändan är det företagen själva som väljer vad de vill sälja – oavsett om det är fotonyheter eller kött och mjölk.
Om du inte gillar läget är det bara att starta en egen motsvarighet, där du får bestämma allt och strunta i vad alla andra tycker. Det är just det som är friheten med att ha ett eget företag.
Med ditt resonemang är det helt rätt att gå in i en IT-butik och klaga på att de inte säljer mjölk, vilket är ungefär lika smart som ditt tidigare resonemang.
Jag ser verkligen fram emot att du startar en egen motsvarighet till Fotosidan, eftersom det är din enda möjlighet att komma ur det här med hedern i behåll.
JeannaQ 2016-12-15 09:28
Håller med Erik Danielsson om att Christian borde ägna sig åt något roligare än att systematiskt ondgöra sig över Alf, som vill vinkla Fotosidans områden och skapa nya perspektiv -
Det kan man väl få göra utan att ifrågasätta Fotosidans primära bevakningsområden?
Debatt som debatt.
Jag hade ingen aning om allt det som Alf berättat om i foto -världen förut;
"Det alternativa fotografiet", så känns det för mig, spännande.

Samtidigt njuter jag av att läsa Magnus Fröderbergs texter därför att de är så fria från
subjekt, informativa, han skriver avancerat men lättläst, vilket är en konst.
Man hinner inte skriva om allt - Han gör ett ytterst bra arbete för det han påtagit sig.
Och han har aldrig hindrat oss från att vidga våra vyer och uppsöka "något annat".

För mig finns egentligen ingen motsättning mellan Alf och Magnus Fröderberg.
Alf-Magnus 2016-12-15 17:10
Tycker forfarande att ICAs placering av mejeriprodukter längst in är skandal och jag är inte ensam om., Christian och att en plats som fotosidan kan och bör tåla kritik att det sedan är ett privat initiativ hör liksom inte ditt. Nja vet inte var du hittar motsvarigheten till mjölk i IT-affären i det jag skriver. Sen var det nog Fotografiskas och deras utställningar som denna tråd handla om också en privat aktör om har lovat guld och gröna skogar i form utav ett museum och världsplats för fotografi utan att hittills kunnat leva upptill det. Men det är klar det är ett privat AB så det är nog bäst och hålla käft.

Nä fotografi är inte apparater det är livet känslor berättelser och en heldel annat, men framför allt bilder, med substans

PS heller text än bra
Alf-Magnus 2016-12-10 12:10  
Tack Björn för att du höjer debattnivån.

Nedanför mitt nya inlägg, en korrigerad text.

Men som du kanske inte känner till så är fotografiska kända för sin feghet. Ex i samband med Fukushima ställde de in en utställning om Tjernobyl utan någon bra motivering, utställning vart helt plötsligen obekväm och ämnet gick från att varit en kuriositet till att vara dagsaktuellt obekväm. Det är lite Fotografiska i ett nötskal, gärna biliga välgörenhet utställningar men inte något som oroar ägare och sponsorer.

Så kör man det klassiska, lita goda förebilder inte för att munkarna i Lhasa hade det bästa ryktet som feodalherrar, Dali Lama men vist. En pedagogiska handledning så lockar man skolklasser i massor. Ja tänk i fall det är så enkelt att skapa goda lojala medborgare, tja drömma kan man men inte tror jag att det är på långa vägar så enkelt. Annars fina men enkla bilder. inga, efter gått i genom projektets hemsida som får nackhåret att resa sig. Men det är klart ser fint ut och sponsrade välgörenhets utställningar är säkert biliga för Fotografiska. Men det kanske är på tiden att reta upp några av delägarna med en problemaserande utslätning som denna http://aperture.org/exhibition/petrochemical-america-project-room-photographs-richard-misrach-throughlines-kate-orffscape/ i stället för oförargliga väjörenhetsutstälningar. Eller varför inte den här http://aperture.org/exhibition/sochi-project-atlas-war-tourism-caucasus/
MattiasL 2016-12-11 16:23
Jag delar inte riktigt bilden av Fotografiska som du målar upp, och vill gärna balansera den lite. Även om de ofta har ganska oförargliga utställningar, så är det långt ifrån alltid. Jag jobbade där som frilansguide ett tag, och hade då bland annat Edward Burtynskys Oil, Jonathan Torgovniks Intended Consequenses, och VII:s Starved for Attention. Du nämner Fukushima, och jag vill minnas att de hade en utställning därifrån, med bilder tagna av "vanligt folk" där. Vidare ser jag Ron Havivs bilder från Haiti, Marcus Bleasdales arbete om barnen i Herrens motståndsarmé, och fattiga bönder. David Magnussons Purity är ju också rätt kontroversiell. Fotografiska påstår ju inte att de är världens mest provokativa, men med tanke på hur hårt de trycker på att de inte har någon statlig finansiering skulle de antagligen baxna om man bakade in dem i någon sorts statsapparat för att skapa lojala medborgare. Snarare balanserar de väl medhårsstrykandet och provokationerna exakt så mycket så att maximalt med folk fortsätter strömma till.
Alf-Magnus 2016-12-11 17:42
Mattias jodå jag har hyfsad koll på vad Fotografiska visar, tycker nog att det mesta är ganska ofarligt utan ett ifrågasättande av makt och bakomliggande orsaker. Skulle önska utställningar som går på djupet. Som det är nu så känns många av de välgörenhets utsättningar lite som att slå sig för bröstet utan att det egentligen kostar något. Ifall det här materialet är så angeläget att få ut till skolor varför inte printa upp bilder och skicka ut dem till skolorna med undervisnings materialet i stället för att ge det en form av exklusivitet. Det är som med flera av de utställningar som antingen är iscensatta av välgörenhetsorganisationerna eller sponsrade av dem så ger de ingen rättvis bil då de är tagna för att sälja välgörenhet. Varför får vi inte se bilder från textilindustrin ex John Vinks ”A Fine Theread” som handla om tetxilarbetarnas arbete med att bygga upp en fackföreningsrörelse och det motstånd de möter. En annan intressant fotograf som skildrar de marginaliserade amerikaner i globaliseringens spår på ett helat anat sått än Fotografiskas favoriter, Hannah Modigh och Pieter ten Hoopen är Bryan Schutmaat http://www.bryanschutmaat.com/grays-the-mountain-sends/ han beskriver människor med respekt och fördomsfritt, där Modigh och ten Hoopen bekräftar vår bild av den marginaliserade arbetarkalasen, redneckensen.

Sen är privat inget skäll att göra fega utställningar, det finns ett antal intressant aktörer här i Stockholm som visar intressant och tankeväckande utställningar. Några ex Magasin III som dessutom stötar Kuratorsprogramet på Stockholmuniversitet och har en mycket generös inställning till besökarna, Bonnierkonsthall som låter oss möta konsten utan entreavgift och inte minst Sven-Harry som lät oss möta en porträtt och modefotografins största Cecil Beaton.
MattiasL 2016-12-11 23:41
Jag tror jag förstår vad du menar. Men jag undrar om man verkligen kan kritisera Fotografiska för detta. Är deras uppgift att vara i framkant vad gäller problematisering och provokation? Jag tror inte det. Snarare har de en ganska finkänslig balansakt mellan det lättsmälta, publikfriande och det mer krävande. Jag måste säga att jag tycker det gör ett helt ok jobb.
Alf-Magnus 2016-12-12 07:27
Vist kan man kritisera fotografiska för det, allra hälls som de tagit på sig att vara Sveriges fotomuseem för annars så lever de bara upp till att vara en simpel utställnings hall. Flera av de andra privat stiftelser, till skillnad mot Fotografiska och Artipelag som är AB, klar de av att visa utställningar utan att behöva flörta med publiken och de kan leva utan biliga om inte kostnadsfria välgörenhets utställningar som i mitt tycke mer hör hämma på platser där människor rör sig av andra skäll så som köpmarknader mm.
gatosi 2017-01-04 18:50  
För att återkomma till boken:
Jag fick den i julklapp och har en känsla av att syftet med boken inte var att förnya porträttfotografin. Därför bryr jag mig inte så mycket om diskussionen huruvida detta nu är nyskapande spännande fotografi eller inte. Det duger bra för mig att i bild och text få lära känna människor som har gjort någonting som kostar.

Tyvärr så rider ett antal sidor av boken på kändisvågen, verkar det som. Jag tycker att artister, konstnärer och annat skapande folk är minst sagt en aning överrepresenterade. Jag snubblar direkt över en hel del mediekåta artistnamn där jag ärligt talat har svårt att se dem som "modiga" enligt förordets definition men letar ihjäl mig efter läkare utan gränser eller Röda korsens personal i u-länder. Jag får väl bläddra lite till, jag kanske kanske hittar. Men lite eftersmak ger det att man får hjältebonus så mycket lättare bara för att man är kändis. Klart att det också finns sådana som tar risker och därför förtjänar att vara med i en sådan bok. Men så pass många i förhållande till andra typer av människor? Jag får vibbar av att det i slutändan ändå handlar om att sälja en bok /fotoprojekt och då hjälper populära namn.

Nåväl, så länge jag upptäcker några nya namn som är värda att känna till får det väl vara så. Men glädjen över boken är inte riktigt odelad måste jag säga.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS