Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Bruno Ehrs visar en bunkers förvandling

Bruno Ehrs visar en bunkers förvandling

Bruno Ehrs har dokumenterat hur en stor trevånings militärbunker på Gotland förvandlats till en mycket extrem bostad. Snart ställs projektet "Bunker Ett Noll Fyra" ut på Gotlands Konstmuseum.

För snart fyra år sedan påbörjade Bruno Ehrs projektet om Bunker 104 på Bungenäs, på Gotland. När bunkern var aktiv så var den antagligen Gotlands största med tre våningar under jord. Vid krig kunde soldaterna vara inneslutna i månader.

Så här såg bunkern ut i ett tidigt skede.

Efter nedläggningen skulle den gamla militärbunkern byggas om till en extrem sommarbostad. Av en ren tillfällighet kom Bruno Ehrs i samspråk med en person som köpt tre militärbunkrar på Gotland som han ämnade att bygga om. Bruno blev fascinerad och fick dagen därpå fototillstånd för att dokumentera förvandlingen.

– Det är inte något militärhistoriskt arkitektur projekt, utan min ingång har varit att skildra byggnaden som om det varit en skulptur i förvandling. Som ett konstprojekt, berättar Bruno Ehrs för Fotosidan.

– Jag har alltid varit intresserad av arkitekturens formspråk med volymer, rumslighet och proportioner. Som ung fotograf arbetade jag i flera år som arkitekturfotograf på Stockholms stadsmuseum, under ledning av den kände fotografen Lennart af Petersens, berättar han för tidningen Arkitektur.

Inte bara byggnaden utan även den omgivande miljön har fascinerat Bruno Erhs. Runt bunkern finns ett kargt stenlandskap med låga träd, krumma enar och lågväxande tallar, där det är omöjligt att odla. Här passar en betongbyggnad in.

Utställningen Bunker Ett Noll Fyra öppnar den 17 juni Gotlands Konstmuseum och är ett samarbete mellan fotografen Bruno Ehrs och arkitekten Erik Gardell vid Skälsö Arkitekter. I samband med utställningen utkommer också en bok med samma namn.



Publicerad 2017-06-08.

54 Kommentarer

Alf-Magnus 2017-06-08 16:36  
Intressant som arkitektur, trist bara att Bruno Eher forfarande gör så pedantiskt trista bilder
Grevture 2017-06-08 17:06
Är det inte möjligen avsiktligt att han fotograferar på ett sätt där det bara är arkitekturen som uttrycker sig, och inte fotografen?
Christian Hemborg 2017-06-08 18:04
Snyggt och häftigt projekt.
Stram arkitektur ska illustreras med strama bilder, annars blir det bara märkligt och dåligt.
Jag har sett väldigt många av Ehrs (inte Eher) bilder som jag inte anser är det minsta pedantiskt trista. Men smaken är som baken - väldigt stor på vissa och inte så vacker på andra. :)
Hans S 2017-06-08 19:26
Förstår inte riktigt hur du kan tycka att man skulle nå bättre resultat med opedantiska bilder. Arkitektur är en konst i perfektion, geometri och form. Då gäller det att göra den rättvisa genom att behålla detta i sin fotografering. Bruno är en av de sista riktiga fotograferna som bemästrar fotografins alla hörn och kanter. Jag ser fram emot att se det färdiga resultatet.
Alf-Magnus 2017-06-08 22:49
Nja har väl altigt sen hans debututställning på FC tyckt att han är en pretentiös tråkmåns som saknar skavet som gör bilderna levande.
MattiasL 2017-06-09 00:55
De som gör bilder med skav söker sig kanske till andra genrer än arkitektur. Jag blir genuint nyfiken på hur du menar att det här skulle kunna göras bättre med mindre perfektion.
JensEkberg 2017-06-09 05:11
Det är inte mer trist än at du alltid måste racka ner på andras utställningar.
Jag behövde inte inte ens läsa vem som var avsändare för att förstå vem som var i farten (igen).
Som många andra skriver arkitekturbilder kräver noggrannhet och stramhet för att bli bra.
Ehrs gör mig nyfiken på detta projekt och att åter åka till Gotland.
Alf-Magnus 2017-06-09 08:48
Jodå jag nog både ser och tar arkitekt bilder, i falla någon missat det. Arkitekt bilder med lite skav visade ArkDes för några år sedan en riktigt bra utställning med arkitektur som tema allt fån Japanen Hiroshi Sugimoto och Stephen Shore. Så det där med vad som är bra arkitektur fotografi här på fotosidan har nog inget med vad som är riktig bra bildmesuiga beskrivningar av arkitektur och dess form och fiktion. Kom hemdragandes med Åke E.son Lindmans Pure Archetecture till min flickvän som har arbeta stora dela av sit liv som arkitekt, hon tyckte han var riktig dålig som arketekturfotgraf och det samma kan man säga om Bruna Erhs för fixerad vi fotografiets form och esteticism för att fånga platsens funktion och dess arkitektur.
Hans S 2017-06-09 12:19
Det är inte utan anledning som Bruno Ehrs och Åke Eson får dessa exklusiva arkitekturjobb. De är noggranna och professionella fotografer helt enkelt. Skulle vilja se den byggherre som anlitar en opedantisk fotograf till att fotografera mångmiljonprojekt.
Alf-Magnus 2017-06-09 12:32
Kära hans det finns, de två menen har odlat sitt varumärk väll. Tag ex Luigi Ghirri som precis har den kantighet som gör hans bilder levande, det var väll inte för inne som han fick illustres Arketekturs Italien numer i slutet av 80-talet. Det intressanta var min Ewas reaktion över Åkes S:son Lidmans bilder tråkiga och intetsägande, hon har arbetat som arkitekt och vi har sett mycket till sambans. En utställning hon älskade var den på ArkDes 2014. Ett axblock hittar man här https://www.theguardian.com/cities/gallery/2014/sep/22/constructing-worlds-classic-photographs-redefine-cities-in-pictures
JensEkberg 2017-06-09 19:44
Är det bara jag som tycker Hiroshi Sugimoto har lite svårt med skärpeinställningen....
Christian Hemborg 2017-06-09 20:10
Några av bilderna i länken är visserligen ganska okej, men vissa bilder skulle jag slängt redan när jag tittade på dem i kameran.
Hans S 2017-06-09 20:26
Håller med om att om den här bifogade länken står för spännande och vital arkitekturfotografi då fattar jag ingenting. Om nu dessa herrar Sugimoto och Co. hade hetat Nisse Persson eller Olle Karlsson hade dom blivit ratade på en sekund. Nu är dom etablerade konstnärer som gömmer sig bakom en massa konseptuell orddimma. Då är det fritt fram med vad skit som helst och etablisimanget bockar och bugar. Tacka vet jag fotografi av fotografer. Tyvärr ör det mer och mer sällan man ser detta.
Alf-Magnus 2017-06-10 10:57
Inte alls, missade du honom på Åmells
Alf-Magnus 2017-06-10 11:00
Jo Crhristian hänger man foto sidan så gillat man döda bilder utan funktion, vill påstå att det inte fans en bild som inte beskrev arketekur och dess funktion tilll skillnad mot Erhs döda bilder.
Alf-Magnus 2017-06-10 11:02
Hans alla är fotografer
luminousoctaves 2017-06-10 11:08
Spännande grejor Alf! Tack för länk.
Hans S 2017-06-10 19:18
Att alla är fotografer är ett naivt önsketänkande. Tyvärr tror alltför många att man blir en fotograf bara av att man skaffar sig en kamera. Det krävs dock ett yrkeskunnade för att bli fotograf. Detta tar tid att utveckla. Ska du kunna leva på din fotografi måste du kunna leverera.
mats lindfors 2017-06-11 12:13
Tack Alf för den intressanta och spännande länken.
https://www.theguardian.com/cities/gallery/2014/sep/22/constructing-worlds-classic-photographs-redefine-cities-in-pictures

Bekymmersamt att inte fler tycker det. Själv tycker jag om att kunna ta till mig olika bildstilar. Svårt att bedöma Brunos bilder utan att ha sett dom på utställningen. Webben är inte verkligheten.
Alf-Magnus 2017-06-11 22:18
Saken är den att jag var aktiv i FC och satt ett antal vakter när Erhs hade sin debututställning ”Stockholms utställning” det fick mig att både meditera och fundera vad hans still förmedlade och förlig var det portet med en stark övertro på det perfekta och en dyrkan av övermäniksan. Det hela utspelad sig i en tydlig brytnings tid mellan solidarisk aktivism och egoists Vist fans det en blandning av fascination och avståndstagande med hans nyliberala människosyn.
mats lindfors 2017-06-12 01:01
Brunos bok "En gestaltad essä" står i min bokhylla och den tycker jag är alldeles utmärkt. Tittade nyss i den. Hoppas att bunkerutställningen kommer till fastlandet så att jag får en chans att se den. Men min syn på hans bilder kommer antagligen att påverkas av att jag har känt honom sedan 1972. Han var kolossalt bildintresserad redan då.
JensEkberg 2017-06-12 04:45
Så alla med en skruvdragare är snickare?
luminousoctaves 2017-06-12 07:19
Med tanke på mängden hobbysnickrare och självutnämnda proffs samt teveprogram som lär ut gör-det-själv så är det en väldigt bra liknelse.
Alf-Magnus 2017-06-12 07:29
Jens, ja de snickrar och alla alla som uttrycker sig med fotografier bra eller inte är fotografer inga av titlarna är hedersbetygelser som konstnär eller geni
Alf-Magnus 2017-06-12 07:34
Mats vist han är en duktig hantverkare med det klassiska handikappet bland fotografer att rörda fotografier med teknisk fulländning alltså en pedantisk tråkmåns utan störa djup. Nä inte hånade en "En gestaltad essä" högt på min prioriterings lista när den kom snyggt tryck gott hantverk men död.
mats lindfors 2017-06-12 11:03
Det finns två mycket fina bilder i "En gestaltad essä" som jag skulle kunna tänka mig ha på väggen. För mig känns dom "levande". "Döda eller levande" är ett synsätt jag använder ofta när jag ser på bilder. Blev faktiskt förvånad när statyerna kom till liv. Men det kräver att betraktaren är mottaglig för den typen bilder också.
Per Bengtsson 2017-06-12 19:15
"Hänger man foto sidan så gillat man döda bilder utan funktion."

Då vet jag vad du gillar, eftersom du hänger på Fotosidan.
Tack för ett gott skratt som du alltid ger med dina kommentarer!
JensEkberg 2017-06-12 20:20
Så Alf, skulle du låta vem som helst som kallade sig snickare, komma och renovera ditt hem. Då kan man misstänka att fallet i ditt badrum skulle hamna lika fel som skärpeplanet i Sugimotos bilder.

Men det är kanske konst när vattnet rinner på fel håll och orsakar vattenskada?
JensEkberg 2017-06-12 20:20
Så Alf, skulle du låta vem som helst som kallade sig snickare, komma och renovera ditt hem. Då kan man misstänka att fallet i ditt badrum skulle hamna lika fel som skärpeplanet i Sugimotos bilder.

Men det är kanske konst när vattnet rinner på fel håll och orsakar vattenskada?
luminousoctaves 2017-06-13 08:54
Nu är väl iofs fotografi mer än bara funktionalitet och räta linjer... eller?
Alf-Magnus 2017-06-13 09:28
Tja nu är inte fotografi hantverk på samma sätt som att bygga ett badrum utan handlar mera om språk ett sätt att tala på. Det språket blir intressant när det fylls med ett bra och intrsant berättande där det operfekta skapar känslor och stämningar. Fotografer som har fastnat i hantverkets har en förmåga att leverera perfekta komponerade och exponerade totalt utan själ, tyvärr är det en sjukdom inom fotografin att fotografens hantverksskicklighet beundras i stället för att betrakt bildens innehåll
Måns H 2017-06-08 19:28  
Märklig historia.

Då försvaret lades ned sålde staten merparten av de anläggningar på Gotland som varit rikets värn. På Bungenäs städade försvaret bort blindgångare och miljöfarligt avfall men lät bunkern vara kvar, nästan okänd och med övertäckta ingångar. Den var omodern men väldigt genomtänkt. Det var torrt där nere, dräneringen fungerade utan pumpar.

Området är numera planlagt för permanentbebyggelse, men i praktiken blir det nog mest bara fritidshus. Varav några ganska så extraordinära!
präntare 2017-06-08 22:26  
Spännande arkitektur och fotografi. Måste säga att jag gillar Bruno Ehrs och hans strama bildspråk. Länge sedan jag såg bilder gjorda av honom, minst 40 år sedan.
😀
Hans S 2017-06-10 15:14  
Alf Magnus, du må ha andra ögon än jag eller annan mjukvara att tolka dina synintryck med. Att påstå att Sugimotos bilder uttrycker funktion är för mej helt obegripligt. De är inget annat än ett försök till provokation mot det som är konventionellt. Dock uteblir provokationen tyvärr. Inget annat än en suddig skitbild, som aldrig skulle tas på allvar om avsändaren hade varit en okänd fotograf. Jag anser att en bild ska tala för sig själv utan medföljande manual och att även etablerade konstnärer ska levera utan en massa intellektuelt konseptsnack. Sorry!
Alf-Magnus 2017-06-10 15:37
Trist Hans att vara så låst i konvektionen, så bilderna själv och anser att de beskriver in arketionisk milj på ett intressant sätt presis som resten av de utställda fotografern. Utställningen var numer ett av tio mest intressanta utsälningarna enligt the Gardian. Fotografi handlar inte bara om rätt exponering och skärpa utan ljus form och innehåll/berättelse. Tyvärr så bremieras den förstnämnd här på fotosidan vilket leder till EB förlamande likriktning. Kan inte påstå att Hiroshi Sugimoto är särskilt konceptuellt snarar ganska lätt att taga till sig
Grevture 2017-06-10 15:51
Alf, du hamnar ju med jämna mellanrum i den här typen av gräl/diskussioner kring vad som kan ses som bra bilder ... Du har aldrig funderat över om det möjligen beror på att du själv sitter benhårt fast i vissa konventioner? Du verkar ha svårt att se eller ens acceptera att foto kan vara rätt olika saker för olika människor eller att konstfotografer och deras tillskyndare faktiskt inte har ensamrätt på att bedöma vad som är bra kvalitet eller intressant.
luminousoctaves 2017-06-10 16:07
Så länge åsikterna och kritiken är saklig är det väl inget problem att Alf tycker annorlunda än många andra på Fotosidan? Snarare tvärtom. I det här fallet tycker jag "suddig skitbild" är ett minst sagt torftigt försök att analysera en bild som uppenbart försöker gå mot strömmen... medan "pedantisk trist" är talande för hur Alf upplever Bruno Ehrs bildserie (det är ju underförstått Alfs åsikt, inte allas).
Grevture 2017-06-10 16:47
Erik: Annorlunda åsikter är alltid uppfriskande och ofta kommer ju Alf med intressanta exempel på annorlunda bilder eller sätt att se på bilder. Så långt är jag helt med. Det behövs alltid människor som orkar och vågar gå emot strömmen.

Det jag däremot har svårare för just i Alfs fall är den ofta hårda och negativa tonen som med jämna mellanrum luktar arrogans - som kommentaren här ovan: "hänger man fotosidan så gillar man döda bilder utan funktion".

Och jag tycker det blir lite magstarkt att gräla på andra att vara fast i konventioner när man själv verkar ha en lindrigt sagt snäv syn på vad som är intressant eller bra fotografi.

Jag tycker det är tråkigt att någon som har intressanta saker att säga så ofta väljer att göra det på ett så trist sätt.
Hans S 2017-06-10 16:57
Det finns inget sakligt i att säga att Brunos bilder är stela och trista. Det är bara ett uttryck av missnöje. Typisk svensk avundsjuka skulle jag tolka det som. Bruno Ehrs är en av de mest ansedda klassiska fotograferna i vårt land. Den som beställer hans bilder vet att han/hon får vad han/hon vill ha. På samma sätt som bil och modeindustrins ikonfotografer levererar vad man som förväntas till sina beställare. Alf tycks inte förstå att verka som professionell fotograf innebär ett ansvar mot bildbeställaren. Att leverera bilder av en produkt med en förväntad kvalitet. Många tycks tro att vara fotograf är ett jobb där man gör bilder enbart efter sina känsloroch att allt annat är prostitution. Det är en romantisk dröm som många hobbyfotografer lever med. Verkligheten är dock helt annan. Det duger inte att bara komma med något känslomässigt och personligt . Prudukten måste vara i centrum. Varför tror du att Volvo eller H&M satsar på högklassiga biilder? Det är dock viktigt i denna diskussion att skilja på konst och professionell fotografi. Inom ramen för professionell fotografi finns nästan alltid begränsningar. Inom konstfotografin finns däremot all frihet, sällan någon begränsning och sällan också någon beställare. Sugimotos oskarpa bilder är ur en professionell synvinlkel skitbilder. Ingen arkitekt skulle anlita honom för att skildra sina byggnader. Uttrycken inom konsten kan alltså ta vägen i vilken riktning som helst utan att någon beställare blir missnöjd. Problemet blir då i stället ofta av ekonomisk karaktär. Vem ska betala kalaset? Konstnärer behöver också pengar till mat och husrum. Få är ekonomiskt oberorende. De flesta konstfotografer tar sig fram med hjälp av statliga stipendier eller allmosor från olka stiftelser. Gott är väl så och detta ger dem den frihet de behöver. Den professionella fotografen måste däremot själv hitta sina kunder och beställare. Något som har blivit ofantligt mycket svårare på senare år då bilder från nätet kan fås för en spottstyver. Man ska vara försiktig när man kastar skit på fotografer som tjänar sitt uppehälle genom uppdragsfotografering. Det är ingen enkel dans på rosor.
luminousoctaves 2017-06-10 16:59
@Martin: Håller med om det du skriver och håller med om att det kan gå överstyr.
Men ofta, som i den här tråden, inleder Alf med personlig och saklig kritik som andra verkar ha svårt att relatera till, och några väljer då att kritisera Alfs person och hans sätt att uttrycka sig – inte själva kritiken.

Med tanke på att Alfs synpunkter sällan är norm här på FS, och han får mycket skit för det, känns det orättvist att peka ut just honom som trouble maker.
Grevture 2017-06-10 17:31
Erik: Jag tror inte de synpunkter Alf framför eller den syn på fotografi han tycks representera egentligen är så speciellt ovanlig här på FS. Att han rätt sällan får medhåll har nog mer med hur han argumenterar än själva ståndpunkterna.

Mitt allmänna intryck av de flesta sociala sammanhang - och FS är inget undantag - är att man i det långa loppet, i genomsnitt, tenderar att bli bemött ungefär som man själv bemöter andra. Om man ideligen hamnar i gräl med olika människor ... Tja, då har väl de grälen en rätt uppenbar gemensam nämnare.
luminousoctaves 2017-06-10 18:37
Visst, bra synpunkter i allmänhet, men vi har nog olika syn på vad som anses norm på FS. Och att lämpa över ansvaret för allt gnabb på en FS-användare känns inte ok tycker jag.
luminousoctaves 2017-06-10 18:47
@Hans: Alf skrev att Brunos bilder är "pedantiskt trista". Alltså överdrivet noggrant komponerade, till den grad att de förlorar spänning och liv.
Alf-Magnus 2017-06-10 22:30
Tyvärr FS pedanter jag älskar det här, fotografi är liv inte en måttstock eller konsept även att bra konceptuellt konst kan var långt mycket mera intressant än tävlingsfotografins motståckar.
Alf-Magnus 2017-06-11 22:29
Martin det blir lät så när man ex kallar Hiroshi Sugimoto för konsptuel, vill snara kalla honom för konserven med starka göter i klassisk fotograf. Sen skriver jag ogärna så det kam bli lät kort med en vi aurans med jag föredrar att hålla mig till ämnet vilat kan var svårt är med tanke på den bristan kunskapen in både samtida och historisk en uppgift av storvikt att korrigera. när argumenten om gnäll mm börjar vina då är det lät att både bli ironisk, raljerande och överseende.
Grevture 2017-06-11 23:21
Alf: Det som gör mig frustrerad är att jag upplever att du rätt ofta har intressanta saker att säga, och ställer i grunden relevanta frågor. Men ... Det sätt du säger saker och ställer frågor är så konfrontativt att budskapet för det mesta går förlorat. Det blir, för att göra en klumpig liknelse, som en intressant och spännande bild som förstörs av klantig framkallning :)
Alf-Magnus 2017-06-13 09:41
Sory Martin skulle väldigt gärna presenter essäer kring fotograf men är dyslektiker med ett antal bokstavs diagnoser som ofta gör att jag fastnar redan i första stycke. Det är nog skälet till att jag kan bli kortfattad och lite raljerande, vilket inte skall hindrar mig för att ge uttryck för mina åsikter. Längtar till den dagen då begrepp som visualisering blir ett vardags begrep här. Sen som en parantes så går jag och ser mycket konst allt jag ser faller inte på plats men jag påstår inte att det jag sett är dåligt utan kan beror på att jag inte har varit påläst. När jag märker att människor skyller sin egna brist på insikt och kunskap på att konstnär gör förment dålig konst därför att deras egna kunskap brist då blir jag irriterad, allra hälls när samma individer lufter fram dekorativ kort som stor konst.
Per Bengtsson 2017-06-13 16:10
"jag påstår inte att det jag sett är dåligt utan kan beror på att jag inte har varit påläst"

Hur kommer det sig då att i stort sett alla dina kommentarer handlar om att klaga på hur dåliga andra fotografer är, när det - enligt dig - beror på att du inte är påläst?

Jag förstår fortfarande inte varför du "hänger på Fotosidan", när alla som gör det är så värdelösa fotografer. Det du säger är att du själv gillar döda bilder utan funktion (vad det nu innebär).
"Hänger man foto sidan så gillat man döda bilder utan funktion."
Hans S 2017-06-13 18:33
Håller med dej när det gäller Alf Magnus. Nästan alltid handlar det om att dissa någon enskild fotograf eller institution. Vore mycket trevligare att läsa om inspiratörer i stället för personpåhopp. Fotografer är också människor. De stretar på så gott dom kan. Om man inte gillar en utställning eller bok, så finns det verk av andra fotografer som man kan titta på. Skulle vara attan så mycket trevligare än en massa påhopp och gnäll.
mats lindfors 2017-06-13 22:24
Jag tycker att det är intressant att det blir en diskussion om bilder. Och intressant att inte alla tycker lika. Jag försöker att förstå var skribenten menar istället för tvärt om. Tänk om alla tyckte lika, det skulle väl knappast bli intressant och utvecklande. Alla ser och upplever bilder olika.
Christer Törnkvist 2017-06-10 21:59  
Skoj att hans bilder blir föremål för en diskussion som berör flera. Det visar att det finns inte en typ av fotografi som är rätt eller för den delen fel.

BE fotografer i den nya saklighetens anda som uppkom under 1930-talet, som uppkom som en reaktion mot piktorialismen. I den stilen söks skarpa och tydliga bilder, vilket passar bra in på direkt avbildande av ett motiv. Denna stil är lätt att ta till sig om man uppfattar bildenskvaliteer kommer ur skärpan. Vilket också är lätt att tro är sant ur tester av kameran och dess tillbehör.

Att skildra denna anläggning kan göras på flera sätt. Det som BE gjort passar den stil bra för när arkitekturen och dess ljusspel skall beskrivas.

En annan fotograf som ville något annat som upplevelsen kanske valt att beskriva detta ur ett perspektiv där människan blir underordnad de räta vinklarna och hårda ytan.

Därför är det viktigt att fotografin har en stor bredd att kunna verka inom. På samma sätt för att den skall vara levande har sina kritiker som kan föra diskussionen om det bildernas innehåll och betydelser. Det ät inte så krångligt som det kanske låter. Däremot verkar det lättare att diskutera ett objektivs tekniska prestanda än själva bilden och dess kvaliteer.
Alf-Magnus 2017-06-13 10:51
Jo då jag gillar den ”nya sakligheten” men saknar den lekfullhet i hans bilder som återfanns i den Tyska avantgarde fotografin under 20-30talet. Känner snara ett släktskap med den samtida Amerikanska fotografin med en allt för starka betoning på hantverket, bilderna är snygga men lyfter aldrig riktigt.
Måns H 2017-06-17 23:12  
Jag som tycker att Bruno Ehrs bilder är kongeniala med motivet och väldigt fina i sig blev lite konfunderad av den här diskussionen. Men den har lärt mig att det finns plats för olika åsikter!

Så jag letade reda på ett antal bilder från bunkrarna som jag tog juli 2011 och inte tyckte var värda att visa. Kanske nån ändå kan se nåt suggestivt i nån av dom? Länk:

https://www.fotosidan.se/member/photos/view.htm?ID=378577
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS