Francesca Woodmans bildvärld visas på Moderna

"From Eel series", Venice, Italy, 1978. Foto: Francesca Woodman
© George och Betty Woodman.

Moderna Museet i Stockholm inleder konsthösten med en utställning av den amerikanska fotografen Francesca Woodman. Hon har kallats ett underbarn och hennes fotografier har inspirerat generationer av konstnärer världen över.

− Woodman skapade under några intensiva år, före sin allt för tidiga bortgång, en samling fascinerande fotografiska bilder. Bilderna anknyter till historien, till fotohistorien, men speglar sin samtid och öppnar upp mot nya tolkningar. Hon är djupt personlig och därmed blir hennes teman också allmängiltiga. Utställningen Om att vara en ängel handlar om allt detta, säger curator Anna Tellgren.

Moderna Museet skrivar att Francesca Woodmans fotografier undersöker frågor kring genus, representation och kropp. I hennes bildvärld finns tydliga referenser till surrealismen, så som hennes användning av speglar, dubbleringar, skuggor, masker och sexuella symboler. Tankarna går till fotografer som Hans Bellmer, Claude Cahun och Man Ray.


"Self-deceit #1", Rome, Italy, 1978. Foto: Francesca Woodman
© George och Betty Woodman. 

I Woodmans produktion finns en lång rad porträtt, där hon använder sig själv och sina vänner som modeller. Motiven är intima, vilket förstärks av att bilderna är i ett litet format. Transformationen som tema återkommer i många av Woodmans bilder och märks exempelvis i en av hennes starkaste och kusligaste serier, House från 1976, där hon gradvis uppgår i väggen, de trasiga tapeterna och den öppna spisen.


"From Space2", Providence, Rhode Island, 1976. Foto: Francesca Woodman
© George och Betty Woodman.

Francesca Woodman (1958−1981) började fotografera redan i tonåren och fick sin utbildning vid Rhode Island School of Design (RISD), från 1975 till 1978. Under sina aktiva år producerade Woodman tusentals bilder och hon prövade också andra tekniker som diazotyper i storformat, färgbilder och video. Runt 800 gelatinsilverfotografier finns bevarade. På många av printarna skrev hon in ord, korta meningar eller citat och dessa har i förekommande fall satts som titlar på verken.



"On Being an Angel # 1", Providence, Rhode Island, 1977. Foto: Francesca Woodman
© George och Betty Woodman.

Utställningen Francesca Woodman. Om att vara en ängel innehåller 102 fotografier och en video, med ett urval från de flesta av de serier och motivgrupper hon arbetade med.

I slutet av 1970-talet och början av 1980-talet då Francesca Woodman var aktiv, befann sig fotografin i en brytningstid. Många fotografer som arbetat inom den klassiska svartvita fotografin prövade andra former och förde den dokumentära traditionen mot mer subjektiva och surrealistiskt påverkade projekt. Parallellet med utställningen kommer ett urval med fotografier från samma period ur Moderna Museets samling att visas som placerar in Francesca Woodman i ett sammanhang.

Till utställningenhar Moderna Museet producerat en katalog som innehåller utställningens samtliga fotografier och nyskrivna texter av författaren Anna-Karin Palm, curator Anna Tellgren och Francesca Woodmans far konstnären George Woodman.

Utställningen visas 5 september − 6 december 2015 på Moderna Museet i Stockholm.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2015-09-03. Läst av 4714 personer.
Denna annonszon syns endast för oinloggade eller ej Plus-medlemmar. Plus kostar från 14 kr / månad
2015-09-03 16:18   rayoflight
Ett måste att besöka Moderna! Surrealistisk fotografi är något jag gillar.
2015-09-03 16:40   luminousoctaves
Fantastisk fotograf! Rekommenderas!
2015-09-03 17:21   bentelkalb
Vad ska man säga. Gemensamt för många "konstnärer" är att de tror ordet betyder att man ska vara konstig..... Tilltalande för en liten "kultur-elit" på vänsterkanten.
luminousoctaves   2015-09-03 17:32
...herregud... definiera "konstig" och "konst".
Jottas   2015-09-03 17:39
Maken till snäv syn och inskränkt tänkande! Ut och fota med drönargänget istället då! Tacka vet jag en bild tagen hovrande över småfolket nere på jorden...
Alf-Magnus   2015-09-03 17:46
Tja bara för att jag inte förstår Wittgenstein, så var han korkad
bentelkalb   2015-09-04 06:11
Ja, gillar man inte något, eller kritiserar något så är man snäv, obildad eller inte förstår. Precis så brukar det låta. Eller så kan det kanske ligga något i kritiken. Du har såklart rätta att gilla vilken "konst" som helst. Men det är väl så att 99 % av befolkningen är korkade och inte förstår, det är den lilla klicken av inbördes beundrar som vet bäst :)

Allt hon gjort är säkert inte dåligt, men jag har tittat och faktiskt inte sett något som tilltalar mig, varken tekniskt eller bildmässigt. Du kan såklart tycka något annat.

Men allvarligt http://147.123.148.222/uploads/testi/image/Articoli/WOODMAN3.jpg
Jag förstår inte hur någon kan gå varm på det, en bild på vilken fjortis facebooksida som helst. Men ni med ert kunnande kan säkert läxa upp mig i om varför bilden är så bra. Vore faktiskt intressant att höra, jag är idel öra, kanske jag ändrar uppfattning när jag väl förstår :)

Men hade jag eller du tagit exakt samma bild så tror jag inte något hade blivit upphetsat eller att den hade blivit lovordad av er på fotosidan.

Eller så kan man näcka på en kyrkogård http://www.sothebys.com/content/dam/stb/lots/N09/N09020/300N09020_5ZHVJ.jpg

Och denna är ju rent fantastisk, vilket konstnärskap som gått in i den bilden:
http://www.heenan.net/woodman/francesca-w/05fwdmn.jpg
luminousoctaves   2015-09-04 07:29
Leif, vad förväntar du dig när du förminskar andra människor och deras smak till avvikande, vänsterradikal och i nivå med en fjortis facebooksida? Dina resonemang för tankarna till totalitära stater från 1900-talets början, då konstiga människor och mångfald inte var önskvärt.

Stå för vad du har skrivit. Ta konsekvenserna. Eller kom med konstruktiv kritik som berör konsten och inte människorna omkring den.
bentelkalb   2015-09-04 09:14
Tja, om du tycker annorlunda om bilden jag la upp så kan du väl förklara för mig som inte förstår bättre, varför den är så bra? Du har väl inte ens tittat på den, om du gör det så förstår du nog min kommentar om facebook. Eller de andra? Jag är öppen för att ändra mina synpunkter, jag kan ju ha fel.

Jag väntar och lyssnar :) Jag har inte hört något än. Förutom argumentet att jag inte förstår. Men ingen motiverar vad som är bra med dem.
Alf-Magnus   2015-09-04 09:37
Eller så kan du börja analysera vad du ser och vad du egentligen känner, när du ser hennes bilder. I bland kan starka känslor förnekas.
Fredrikpersson   2015-09-04 09:39
Om man öppnar en diskussion med politiska referenser och sedan fortsätta med att jämföra med bilder som "fjortisar" presenterar så kan du rimligen inte vara så förvånad över att diskussionens fokus blir helt fel. Det enda jag ser när jag läser dina inlägg är tyvärr en omogen typ som inte vill eller kan föra en vettig diskussion. Det är jag nog inte ensam om.

Men om vi nu skall försöka diskutera Woodman på allvar så tycker jag att hon är intressant men inte så mycket mer. Samtidigt så tycker, efter att ha lyssnat på podcasten att den extremt korta tiden hon var verksam är lite fascinerande.Och dessutom att hon var så ung under den tiden. Jag jämför med vad jag själv preseterade flr bilder i den åldern och det ger ett spännande perspektiv. Och sedan är det väl som med så mycket annat. Ju mer man intresserar sig för något, desto mer djup hittar man (oftast) i det. Jag tycker fortfarande att det finns många fotografer som är intressantare än Woodman men jag tänker gå på utställningen för jag vill lära mig mer. Och med det stora intresse som finns för Woodman känns det lite som allmänbildning för fotointresserade att gå dit om man har möjlighet.

Vad är det som får dig att tycka att Woodman är ointressant. Upplever du hennes bilder som för banala?

Mvh

F
bentelkalb   2015-09-04 10:52
Jag tänkte väl att du inte kunde det :)
bentelkalb   2015-09-04 10:58
Jag jämförde EN bild med fjortisfacebook, om du tittar på bilden så tror jag du förstår varför....

Du verkar ha ett intresse för personen, snarare än bilderna, vilket förvisso är okej och kan ge en ytterligare dimension, men det gör ju inte bilderna bättre eller sämre i sig, det ger dig en "relation" till henne som person, vilket kan förhöja din upplevelse av bilderna, precis som om min dotter har tagit bilderna, men det gör dem inte "bättre". Det tillför en dimension för dig i berättelsen om HENNE, och hennes liv.

Jag känner faktiskt inget när jag ser bilderna. Förutom känslan av, Va? Hur kan detta hyllas så? Jag tycker de är intetsägande. Tekniskt sett så är många riktigt dåliga, ljusmässigt, etc.... Jag tycker snarare det känns som konstlade/krystade försök att var konstigt eller intressant.

Sedan är det ju en del bilder som är helt okej, och några som är riktigt dåliga, som de jag la upp, jag tror det ä svårt för någon att förklara vad som är bra med de bilderna..... Och ingen av dem som gillar henne här inne har heller försökt :) Men jag är fortförande intresserad av att höra :)

Ett bra foto, blir inte bra eller dåligt beroende på vem som tagit det, Francesca eller du, verket ska kunna stå för sig själv. Däremot kan sammanhang påverka. Men bilderna för inte fram något sådant heller....

I mitt tycke är det rätt dåliga och ointressanta bilder de flesta..... Jag tror många, som du, tycker de är intressanta snarare pga av vem som tagit dem snarare än dess innehåll och budskap.

Jag har ju lagt upp 3 konkreta bilder och bett någon förklara varför de är bra, ingen har nappat... Om du tycker hon har bra bilder så får du gärna lägga upp någon så man får något konkret verk att resonera kring, det blir bättre och mer greppbart.
Fredrikpersson   2015-09-04 13:06
Jag har svårt att skilja på relation till fotograf och bilder men din "uppdelade " syn är intressant. Jag tycker att det förhöjer min upplevelse av bilderna om jag vet mer om fotografen när jag tittar på bilderna. Bilder är subjektiva uttryck och då tycker jag att fotografens person gärna får vara med. Men om jag vore konstkritiker så vore det nog mer korrekt att skilja på fotograf och bilder som du verkar göra. Och på sätt och vis ställer ditt sätt att se på bilderna högre krav på dem.

Den tekniska kvaliten tycker jag inte är så viktig på den här typen av bilder (där jag tycker att innehållet är viktigare än själva återgivandet). Men teknisk kvalitet kan vara en parameter. Den första fotografen jag upptäckte på allvar var Ansel Adams och sedan var jag i flera år inne på att teknisk kvalitet var superviktigt. Och med den fantastiska kvalitet man får med kameror idag kan jag nästan tycka att det är befriande med lite dålig teknik (så länge den känns spontan).

/F
bentelkalb   2015-09-04 14:12
Nja, du missuppfattar mig nog lite. Jag skiljer inte alltid på fotografen, och fotot, som jag skrev förhöjer det min upplevelse av en del bilder med, men det gör ju inte själva bilden bättre om du förstår hur jag menar.

Men kan du inte försöka förklara varför bilderna jag la upp är bra? För jag tycker helt ärligt det är skitbilder. Vad ser du i de bilderna som inte jag ser?
Alf-Magnus   2015-09-04 19:25
Nu är det inte hennes uppdrag som konstnär att göra bra/vackra bilder utan bilder som berör/berättar, vilket hon uppenbarligen har lyckats med
Alf-Magnus   2015-09-04 22:25
Precis sett om dokumentären om Francesca Woodman och hennes familj "The Woodmans". Det gav mera än tre bilder utvalda för att bekräfta förutfattade meningar. Det enda jag kan säga är att hon skapade stor konst under sitt korta liv och att Moderna visar en stor utställning.
luminousoctaves   2015-09-05 19:45
Den dokumentären har jag missat helt. Tack för tips Alf!
Khalad   2015-09-07 12:44
"Allt hon gjort är säkert inte dåligt, men jag har tittat och faktiskt inte sett något som tilltalar mig, varken tekniskt eller bildmässigt." Alla tycker olika, var och en tycker som hen vill. Men det är få som påstår att bilder är dåliga bara för att man själv inte tycker om dom.
Kent Helgesson   2015-09-07 19:50
Tack! Jag är tydligen inte ensam att "tycka" om dessa bilder :-)
För mig är dessa bilder rätt så kassa både vad det gäller bildspråk och teknik.

Med vänlig hälsning Kent
Alf-Magnus   2015-09-13 22:18
Sen kan du ta reda på hur gammal hon var när hon gjorde dessa bilder
2015-09-03 17:38   Johan Pihl
Fina bilder!
2015-09-03 18:35   Kent Helgesson
Ungefär som konstkritikerna som flockades och lovordade en Schimpans målningar utan att de visste att en primat hade kluddat :-) Jag förstår kanske inte all konst och inte dessa bilder heller. Totalt intetsägande för mig.Men...jag har haft fel förr ;-)
Alf-Magnus   2015-09-03 18:40
Tja bara för att man är obildad så behöver det inte betyda att det man inte förstår är skit
bentelkalb   2015-09-04 06:08
Nu är det väl inte så att någon har sagt att det är skit, även om man har sin fulla rätt att faktiskt tycka det. Vilket inte behöver betyda att man inte "förstår". Det är ju det vanliga försvaret när någon kritiserar viss "konst", då förstår man helt enkelt inte..... För det kan ju aldrig ligga något i kritiken.
luminousoctaves   2015-09-04 07:35
»Nu är det väl inte så att någon har sagt att det är skit,«

...ehh, jo det är väl precis det ni har gjort... än en gång, stå för vad du skriver.

»Vilket inte behöver betyda att man inte "förstår"«

Om man bara kan formulera kritik som "schimpansmåleri", "fjortisfacebook" och "konstigt" så sätter man nivån så lågt att det bara kan bero på okunskap.
bentelkalb   2015-09-04 09:16
Och någon i profil som räcker ut tungan..... ja titta på bilden så förstår du min facebook-kommentar.

Upplys mig då i min okunskap om vad som gör bilderna jag la upp så bra? Sprid din kunskap till oss okunniga? Jag vill gärna höra vad som är så bra med den.
Alf-Magnus   2015-09-04 09:23
Du kan ju börja med att läsa på om henne och läsa konst och foto- teori och historia. Uppenbarligen störs du av att du inte förstår hennes bildvärd.
Kent Helgesson   2015-09-07 20:03
Jag tror du syftar på mig när du skriver : Bara för att man är obildad...
Om man nu tror sig förstå det de flesta inte förstår med fullständigt intetsägande bilder...kommer man
då att få högre status i fotokretsar? Tror inte det om man frågar mig ! Konst och foto är två vitt skilda saker anser jag.
Picasso har jag en viss förståelse för , likaså Monet. Men det här är rätt trist. Hon har säkert gjort ett och annat bra , och därför skaffat sig ett namn. Då är det helt plötsligt ok att publicera vad skit som helst bara för att man har gjort sig ett namn i branchen , och -därmed komma undan med vad som helst. Picasso kunde kluddat ned vad som helst och det hade idag varit värt miljoner. Ponera att han satt i tfn med en kompis och samtidigt klottrade på ett papper. Vad hade ett sådant klotter varit värt idag? Konst är inte helt lätt att bedöma och förstå sig på.
2015-09-04 09:18   Alf-Magnus
Kan inte sluta fascineras av människors låga acceptans av sitt egna tillkortakomande
2015-09-04 19:36   Agneta Viklund
Det jag fascineras av från hennes bilder är just att kunna förmedla inre känslor i bild. Bilden där hon är som gömd bakom tapeten är riktigt riktigt bra tycker jag. Hur det känns att vara som en trasig tapet och själv vara bakom den bitvis, tycker jag hon lyckas förmedla, i alla fall till mig.
bentelkalb   2015-09-06 11:03
Ja, det är en bild av undantagen som jag också tycker är hyffsad :) Även om jag inte läser in allt som du gör i den.
2015-09-05 20:18   Anders F. Eriksson
Det här är en av alla bra fotografer jag inte kände till tidigare. Bilden där hon döljer sig med delar av tapeter är suverän tycker jag.

Jag kan förstå att detta inte tilltalar alla, vilket gör att det blir diskussion om bilderna - också något jag gillar (även om argumenten ibland blir lite märkliga).
2015-09-05 21:02   Kent Helgesson
Jag skrev en kommentar om denna fotograf och hennes bilder. Tex den första där en kvinna ligger i onaturlig ställning med en balja ålar bredvid sig. Jag förstår helt enkelt inte bildspråket , och då brakade hel-et lös! Bla så har någon med god kunskap om IT gjort så att jag inte längre kommer in på fotosidan.se . Tarvligt om ni frågar mig.
Jag trodde i min enfald att denna sida accepterade olika åsikter om allt inom foto , men jag kan ha fel.
Nu har jag också kunskap inom IT och åtgärdade problemet. Jag vädjar emellertid till administratorer och likn...snälla ni , se till att detta inte kan hända igen. Åsikter bör respekteras inom ramen för anständighet.
Anders F. Eriksson   2015-09-05 21:07
Det ska väldigt väldigt mycket till om Fotosidan.se ska spärra folk på IP-adress! Att du skulle råkat ut för detta en sen lördagkväll utan varning är helt osannolikt om du inte skrivit något väldig väldigt dumt (och så här dags finns det inte så många som kan spärra ändå). Det är nog något annat som strulat. (Förutsatt att din kommentar inte var väldigt väldigt mot FS regler då.)

Dessutom är det ju nästan omöjligt att använda IP-adressen som spärr, eftersom användare sällan behåller denna, så dina åtgärder har nog inte något med FS att göra.
Kent Helgesson   2015-09-05 21:17
Nu var det precis som jag sa. Någon har spärrat mig från fotosidan.se , och detta skedde direkt efter min kommentar ang den kvinnliga fotografen. Jag hoppas innerligt att det inte är någon "behörig" inom FS som retat sig på mig. Att göra detta , dvs spärra användare från specifika sidor kan i stort sett vem som helst göra som har tillräckliga kunskaper om IT. Trist bara om det kan hända vem som helst igen. Dessutom så upptäckte jag det igår...Fredag.


Med vänlig hälsning Kent
Anders F. Eriksson   2015-09-05 21:39
Har skickat frågan vidare till de enda som KAN spärra behörigheten, men ärligt talat räcker det inte bara med kunskap om IT för att stänga någon ute från t.ex. fotosidan.se. Möjligen kan man lura användarens DNS och dylikt, men det går inte att spärra dig, mig eller någon annan från FS bara genom god IT-kunskap (på servernivå). Jag vet inte varför du tror att någon här skulle velat spärra dig heller och beskyller oss för det, åter igen förutsatt att du inte skrivit något riktigt dumt.

Det finns något slags spamfilter som möjligen kan trigga på en del kommentarer (tror jag), men då borde du också skrivit något rätt extremt för att det ska gå in. Hur som helst - svar kommer nog här så småningom, men vi stänger inte av folk utan anledning och utan varning.
David Elmfeldt   2015-09-05 22:00
Vi spärrar aldrig någon bara sådär. Och att någon skulle spärrat dig ikväll tror jag inte stämmer helt enkelt för att alla som kan det gör annat (kollar TV, har kalas eller fixar med typsnitten på sajten). Maila till redaktion@fotosidan.se med den epost-adress som du använder till den profil som du anser spärrad så kan vi reda ut det.
Kent Helgesson   2015-09-05 22:11
Jag tror som ni , dvs att ingen ansvarig på FS spärrar medlemmar. Men att jag blivit spärrad är ett faktum.
Just nu så fungerar det efter ett rackarns bökande från min sida med installerade anti spionprogram , gjort mig osynlig vad det gäller IP-adress och mycket annat . Fotosidan är en av mina absoluta favoriter och hoppas innerligt att detta bara var en engångsföreteelse .

Med vänlig hälsning Kent
luminousoctaves   2015-09-05 22:26
Läs det här så länge:

Woodman lies naked, in a vulnerable state, the curve of her body echoing the curved form of the eel. She has printed several similar versions of this image with her body on either side of the eel. While Woodman was studying in Rome between 1977 and 1978 she came into contact with the Symbolist work of Max Klinger, whose influence can be seen in this series. The image is sexually charged, yet in placing herself on both sides of the camera Woodman hovers between being in control and being defenceless, exploring the ways in which femininity can be portrayed. The photograph is not a self-portrait in the conventional sense, as it explores the possibilities of representation, instead of revealing the artist’s identity.
Anders F. Eriksson   2015-09-05 22:47
OM du blivit IP-spärrad så har det nog snarare med att du fått nåt skräp i din dator, och inte att någon behörig eller obehörig här på FS spärrat dig. Det är inte så att "vem som helst" kan spärra dig från det här hållet trots goda IT-kunskaper (som tur är).

Om problemet kvarstår är det bra om du tar kontakt med Christer (som är den som kan tekniken på FS bäst) på adressen clindh snabela fotosidan punkt .se (du förstår nog hur man skriver det utan att lämna en adress för spam) :)
Christer Lindh   2015-09-05 22:51
Kör du anonym-VPN kan det hända att du råkar få en IP-adress vi tidigare automatspärrat. Vi får massor av hackerattacker via sådana anonymitetstjänster och har kod som automatblockerar om vi detekterar intrångsförsök, och det kan sedan tyvärr drabba hederliga medborgare som vill köra sådana tjänster.
bentelkalb   2015-09-06 10:57
Jeppl, helvetet brakar alltid löst om du kritiserar sånt på fotosidan :)

Lite synd bara att ingen tar chansen att berätta vad som är bra med någon enskild bild, det blir bara en massa snack om att de som tycker det är dåligt är outbildade. Men INGEN (med ett halvt undantag) vill kommentera de faktiska verken.... lite märkligt om man samtidigt argumenterar för hur bra hon är.... men vägra exemplifiera....

Så istället för att hela tiden dra upp hur outbildat jag är, fördomsfull och inte förstår, kommentera gärna vad som är bra med de bilder jag la upp.... Men jag förstår varför det blir svårt att förklara vad som är så bra med dem.
Alf-Magnus   2015-09-06 11:09
Det är väll härligt när det tänder till, särskilt när någon har missuppfattat att vänstern skulle ha gillat det postmoderna skiftet. Hon var pioneer i en brytnings tid då konsten lämnade sin propagandfunktion, för 68-vänstern och började gå på individualistiska upptäcktsfärder vilket inte var uppskattat inom vänstern. Du kan fråga en av våra stora vänster fotografer Mike Berg vad han tyckte om det skiftet inom den fotobaserade konsten,
mickeberg   2015-09-06 18:37
Du verkar ha lite svåra problem med mig och mina åsikter, dessutom har du burit dig förbannat oförskämt åt några gånger i sammanhang där du överhuvudtaget inte har ett skit att göra, men jag ska gärna förklara min syn på saken. Nej, postmodernismen, som det kallades var väl inte så omtyckt alla gånger, men som vanligt, precis som punken och proggen, så var det bra och det var dåliga saker.

Jag gillade Cindy Sherman, jag gillade David, jag gillade damen ovan och många andra. Det som var det stora problemet var att plötsligt kovände allt på ett år eller två på den tiden. Fotograficentrum tex bytte inriktning osv, och det blev en slags strid och det tror jag alla vann på. Det har i alla fall berikat mig och min bildsyn. Att jag sedan var i luven med en och annan betyder ju inte att jag inte uppskattade deras egenheter och deras sätt att arbeta.

Sedan kan jag väl också kommentera problemet med att se att de här bilderna är bra. De bär spår av en känslighet, stor känslighet, ett sökande efter att uttrycka en förtvivlan. Visst, en hel del är alldeles för studentikost för min smak, men den övergripande känslan är att formen och gråskalorna ger ett meddelande om skörhet, en känsla av att brista, nästa en känsla av sorg. Jag tycker många av bilderna har stor poesi. Den tekniska kvaliteten är dessutom utmärkt.
Alf-Magnus   2015-09-06 19:56
Tja utgår bara i från vad du skriver och vad du har åstadkommit
2015-09-06 23:29   Gun-Inger Arvidsson
Det skall bli spännande att få se för jag har bokat hotell och köpt resa till Stockholm
vilket känns så härligt.
Då skall jag återkomma när jag sett dessa bilder i sin rätta miljö
som jag är säker på att det är.
Väldigt vad det blev diskussion inte så vanligt numera på FS
tycker jag.
Det känns som diskussionen hamnade utanför hennes konstfotografi.
2015-09-08 11:14   RikkeT
Meningslös diskution. Francesca Woodman är givetvis bra.
Hur bra handlar nog mer om vad man tycker om för genre...

Merläsning

Adobe gör rekordvinst

Adobe har återigen kommit med en kvartalsrapport med rekordvinst. Omsättningen ökade 26 procent och vinsten har ökat cirka 50 procent. Läs mer... 8

Vinn workshop med Magnus Nyman/N

Tillsammans med Olympus anordnar Fotosidan en fototävling med tema rovfågel, där vinsten är att få åka på workshop med Magnus Nyman/N, redovisa bilder och bli publicerad på Fotosidan. Tävlingen är öppen och sista dag att ladda upp är 31 oktober. Läs mer...

Loppis och internationell fotografi på Uppsala Fotofestival

Årets upplaga av Uppsala Fotofestival bjuder på ett brett program med allt från kameraloppis till paneldebatt till utställningar av etablerade utländska konstfotografer. Festivalen pågår 21-24 september. Läs mer...

Fotosidan-medlem vinner fotografins fredspris

19 000 bilder från 165 länder hade skickats in till Alfred Fried Photography Award på temat "Hur ser fred ut?". Fotosidan-medlemmen Cletus Nwadike fick ta emot medalj och 10 000 euro under en ceremoni i Österrike nyligen. Läs mer... 8

Jämnare ljus i Lightroom och Photoshop

Peter Györffy visar hur du jämnar ut ljusheten i en bild i Photoshop och Lightroom. Läs mer...

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 16

Världspremiär för nya Tunbjörk-bilder

Lars Tunbjörk hann aldrig visa sina bilder från Paris Fashion Week innan han plötsligt gick bort. Den 13 oktober visas bilderna upp för första gången i samband med invigningen av ett Lars Tunbjörkrum på Borås Konstmuseum. Läs mer... 2

Mindepartementet stänger för gott

Mindepartementet Art and Photography på Skeppsholmen i Stockholm öppnade för 1,5 år sedan med stora ambitioner. Nu behöver eldsjälarna bakom koncentrera sig på annat och Kungliga Konsthögskolan tar över lokalerna. Läs mer... 9

Är kvinnliga fotografer sämre än manliga?

När en stor kameratillverkare utser 32 ambassadörer och alla är män, innebär det att män är bättre fotografer än kvinnor? En del hävdar att det ligger något i det. Anders F Eriksson bloggar om saken. Läs mer...

Tamron 100-400/5-6,3 Di VC USD - tätad telezoom

Efter framgångar med sina 150-600-zoomar kommer nu Tamron med en kompaktare telezoom som är lättare att ha med sig på resan: Tamron 100-400 mm f/5-6,3 Di VC USD. Läs mer... 7

Phottix Mitros Plus Speedlight