Annons
Artiklar > Rapport 2: Vi har provat Hasselblads fula ankunge

Rapport 2: Vi har provat Hasselblads fula ankunge

Hasselblad Lunar  
Plus

Nu har vi äntligen fått känna och klämma på Hasselblad Lunar som väckt starka reaktioner för sin form. Vi har även kollat närmare på spännande nyheter från Pentax, Tamron och Metz.


Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla Plus-artiklar för bara

20 kr

för en månad

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om en månad och som sedan automatiskt förlängs med två månader i taget för 79 kr. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Publicerad 2012-09-19.

27 Kommentarer

Num Vistbacka 2012-09-20 01:37  
Jag började fundera lite på detta med designen i förra artikeln... Är det kanske så, att även här hos fotografer så faller design för praktisk nytta?

Jag har självklart inte prövat kameran, men greppet på denna kamera ser ut att vara väldigt stadigt och bra att hålla i (bortsett från att man har jätte små händer). Och stora knappar är alltid en fördel (så länge de inte gungar/känns lösa). Kanske Hasselblad-Sony har sett till att satsa på funktionalitet istället för bra utseende?

Fast priset... Det priset....

Tack för ett fint och välskrivet Photokina-reportage, Martin!
Betacam_SP 2012-09-20 07:57  
Ja, Sony-Bladaren är häftig, men ful tycker jag. Jag skulle hellre lägga vantarna på en Nex 5:a. Snål som jag är ;-)
fotomojje 2012-09-20 08:14  
Det fanns en tid då jag var väldigt trött på alla mobiltelefoner som formligen spottades fram. Jag tyckte att man skulle backa lite och konstruera en telefon med stil.
Jag tänkte då att man gjorde en mobiltelefon i trä och fyllde den med enklast tänkbara finess för att ringa och sms.a. Ingen kamera inget mer.

Jag tänkte att dessa telefoner skulle vara ett avbrott mot all plast, all ny teknik och att de skulle vara designade med en liten platta av mässing där man kunde sätta ägarens signatur eller dylikt. Som trä runt kunde man ha olika träslag så som ek, körsbär, svartek, samt mycket andra fina träslag.
Idéen, kom av sig och självklart var detta inte intressant. Nu verkar detta påbörjas inom kameraindustrin. En Hasselbladskamera som ser helt fel ut är så fel det kan bli. I alla fall i mina ögon.

Men vad vet jag, smaken är olika
Alve Henricson 2012-09-20 08:35  
Men snälla Hasselblad; vad tänker ni på? Låna ut ert namn till en omdesignad Nex-7 med APS-censor? Jag hade förstått er bättre om ni väntat till dess ni tillsammans med Sony utvecklat en spegelfri fullformatare, till exempel efterföljaren till RX1. Nu gräver ni en grop ni riskerar att ramla ner i! Skärpning Hasselblad, vi vill inte skämmas för er.
Magnus Göransson 2012-09-20 08:43  
I vad som verkar vara en lite överdimensionerad kamerakropp kan iaf jag tycka att en FF-sensor hade gjort skapelsen mer attraktiv (naturligtvis). Den kan ju inte vara mkt mindre än en Leica M. Nu känns det mer som en väldigt dyr (och märklig) Nex7a...
MrKarisma 2012-09-20 09:43  
Jag ser gärna att Hasselblad överlever, men den här modellen är ett väldigt tveksamt drag.. Att samarbeta med Sony var nog nödvändigt för Hasselblads överlevnad på kort sikt, men denna kamera tror jag tyvärr inte kommer sälja i många exemplar..

Som Alve skrev innan, varför inte göra en variant på RX1:an istället? Kanske med färgtema i klassisk svart och silver och ett fast 50mm/1.4 eller 2.0?

Varför varför VARFÖR har vissa företag så envist bestämt sig för att köra sig själva in i konkurs?! KOlla bara Nokia, så fort jag läste att de bestämt sig för windows i sina mobiler så förstod jag att det var kört! Hur tänkte de?
Samma här med Hasselblad, jättebra att samarbeta med en gigant som Sony, MEN, att sen utveckla den fulaste kameran i världshistorien för att försöka rädda ett sjunkande skepp? Varför inte bara göra nåt vettigt?

Jag tar ton som Linda Bengtzing : "HUR SVÅÅÅRT KAN DE VAAAA??!!!"
Svar från Grevture 2012-09-20 10:19
Jag håller med om att det är mycket smart av dem att samarbeta med Sony som just nu är teknikledande när det gäller kamerasensorer och oerhört duktiga på elektronik. Och som har en bra näsa för vilken typ av (ganska konservativ) design som går hem hos fotoentusiaster.

Utseende och design är subjektivt, men man kan säga så här: Jag tror den här nya designen har väldigt svårt att övertyga den typ av entusiaster som annars gärna köpt något som det står Hasselblad på och som har resurser att köpa en såpass dyr kamera. Jag är så att säga lite tveksam till deras målgruppsanalys.
fotografmanuelek 2012-09-20 10:09  
Jag får säga att jag går mot strömmen, tycker Hasselbladaren (Sony) är rätt snygg och attraktiv. Inte för att det är en Hasselbladare till namnet utan för att trägreppet ser både snyggt och rätt skönt ut.
Svar från Grevture 2012-09-20 10:21
Jag tycker det var skönt att hålla i, synd bara att de inte kunde tänka sig att ha mer än en storlek när man nu ändå skall kunna beställa olika grepp.
fotografmanuelek 2012-09-20 10:47
Ja det hade ju varit rätt trevligt minst sagt, customized!
jonasfx 2012-09-20 13:05
det är i precis den där vinkeln som jag håller min pen epl-2. fingrarna runt med handen o underarmen rake med en 45 graders vinkel uppåt. kamerans undre del vilar i handen och handleden ansträngs inte för mycket.

de BÖR lansera fler storlekar eller iaf en a la carté där man kan specialbeställa, om det nu är tänkt att passa så bra i handen. alla har vi olika händer :)

fortfarande mest osäker på hur det kommer gå med denna kamera. men jag ser fram emot framtida samarbeta mellan hasselblad och sony! varför inte köra på en digital swc när de ändå håller på? fast bakstycke och en sensor någonstans mellan "fullformat" och 645. det vore nog intressant för de som håller i pengar! det samt en ny version av deras x-pan.
Alve Henricson 2012-09-20 13:19
Det är inte designen som är problemet, det är storleken på sensor som är problemet. Det är som att montera en gräsklipparmotor på en Haley Davidson eller en mopedmotor i en Volvo ...
Rolle Rosenpal 2012-09-21 17:17
Mycket bra metafor :-) RR
Dennis_foto 2012-09-20 10:46  
En sensor i storleken APS-C, med 24 megapixel och 25 fasdetekternade AF-punkter.... den är väl ny, eller?!?
Nya FF-sensorn i a99 är också på 24 mp och har fasdetekterande AF-punkter. men detta är ju en APS-C.
Även nya 16-megapixelsensorn i NEX-6 och 5R har fasdetekterande AF-punkter.
Men denna sensor i Lunar... den finns väl inte i någon annan kamera än. Här är det något som rejält skiljer den från NEX-7. Hoppas att Hasselblad har fått bra sprutt på denna AF.
froderberg 2012-09-20 13:13
Jo, Så kan man kanske se den som en Nex-7N om man bortser från form och pris.
Alve Henricson 2012-09-20 13:16
Men APS är APS och kan aldrig bli lika bra som FF
PMD 2012-09-20 13:24
Det är 24 megapixlar på NEX-7-sensorn också, men den har inte PDAF på sensorn, vilket sensorn i Hasselblad Lunatic har.
bassa 2012-09-21 16:00  
Vad jag kan förstå har Hasselblad köpt upp ett lager driver golfklubbor sågat av skaftet, och lurat stackars japaner att bygga en kamera på resterna.
/ Bengt
Rolle Rosenpal 2012-09-21 17:14
Faan va bra, det bästa jag har läst......:-))) Kameratillverkarnas största uppgift är att göra oss missnöjda med den modell som vi senast har köpt. Bildkvlitén kamerorna producerar är sedan länge bättre än vad gemene man har användning för. Tänk efter om det inte skulle stämma........RR
ulfs01 2012-09-26 12:05
Söndersågning är kanske inte så långt bort som man kan tro.

När jag sommarjobbade på Hasselblad fick jag se hur man sågade sönder hela Polaroidkameror för att göra bakstycken av dem.
wsaar 2012-09-23 14:46  
Kan ni på Fotosidan informera Hasselblad om att Sony just bytt blixtsko då de verkar fått den gamla på sin kamera!
Svar från Grevture 2012-09-23 15:54
Avseende Lunar så finns de ganska mycket man skulle vilja informera Hasselblad om ...
Alve Henricson 2012-09-27 16:47  
PMD 2012-09-27 17:59
Jag hittade bara en: "The APS-C size sensor is the largest sensor in the Compact System Camera segment and larger than most DSLR’s in the market."

De flesta digitala ESR:er torde ha just APS-C-stora sensorer.

Resten var väl rätt OK?
Alve Henricson 2012-09-27 19:18
Arbetar du för Hasselblad Per? Läs följande:
http://feber.se/foto/art/253161/hasselblad_ljuger_om_sin_lunar/
PMD 2012-09-27 19:44
Nej, jag arbetar inte för Hasselblad.

Den där sidan ser ut att ha hittat samma sak som jag citerade ovan. Några andra fel kan jag inte se att den har hittat.
Alve Henricson 2012-09-27 22:54
Per: tycker du inte att det är fel att vilseleda kunder?
Jag för min del blir ledsen när ett svenskt företag degenererar.
(det där med att jobba för Hasselblad var mest på skoj)
PMD 2012-09-28 00:37
Jo, det tycker jag. Hurså?

Jag invände ovan bara mot ordet lögner (i plural) eftersom jag bara hittade en felaktighet på den sida du hänvisade till.

Hasselblad är väl f.ö. inte svenskt längre?
Alve Henricson 2012-09-28 11:09
1 - De menar alltså att det är en helt ny senor vilket har dementerats av andra (kanske bara ett ryckte).
2 - De ljuger med att sensorn är den största i klassen. Leica har en fullformatskamera (som dessutom är billigare) (och Sony RX1 har en FF, ej utbytbara objektiv dock).
3 - Att en APS-C-sensor sedan skulle vara större än de flesta sensorer som sitter i DSLR-kameror är verkligen bara bluff och båg. Det är just den storleken man hittar i de flesta och de som inte har en sådan har en större sensor. (Visst, det finns faktiskt Four Thirds-kameror men när såg ni en sådan i butik senast?)
PMD 2012-09-28 11:38
Nu har du delat upp en felaktighet i tre underfelaktigheter, men det är fortfarande en felaktighet. :-)

Merläsning

ANNONS