Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Experter > Teste > Svar
Fråga från egaeci:

Satir/adbusting

Hej!

Efter att ha fått den där sista droppen som får bägaren att svämma över beslutade jag mig för att försöka göra ett gäng satiriska bilder i adbustingstil. Alltså att utgå från reklam och "inspireras" av den, men ersätta reklamens budskap med mitt eget (=negativt för reklammakaren). Vad gäller här? Hur mycket får jag låna/sno av den ursprungliga layouten, i min strävan efter att skapa politiska bilder? Poängen med adbusting är just att bilderna ska likna reklamen så mycket som möjligt, men att betraktaren ska haja till inför det budskap som framförs. Vad gäller för loggor? Vad gäller om jag härmar en reklam med en egen modell med samma pose och liknande typsnitt? Går det för sig? Får jag publicera sådana bilder hur som helst? Jag gjorde en bild idag som inte direkt vänder sig emot företaget som gjort ursprungsreklamen, utan mer dess budskap. Kan man bli fälld för förtal annars, om man gör satir över företag (se länk nedan)?

Hälsningar Anna.

Adbustingexempel: http://www.home.no/savagecentral/cj.htm
Min bild (fritt efter en Niveareklam): http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/963656.htm
Förstora
Svar:

Satorer är alltid svåra ur upphovsrättssynpunkt. Men undviker man att ta någon annans bild utan gör en egen travesti på annans reklam med eget upphovsrättsligt material tror jag det är oantastligt. Idén är inte skyddad och driver man med någon annan är det fullt tillåtet. Här finns dom från högsta domstolen i fallet Alfons Åberg där satiren friades.

Svårare är om man utnyttjar exakt någons varumärke i reklam för annan vara som framställs som bättre eller att man förklenar varumärket.

Niveareklamen ser jag inga problem med. Använder man sig av liknande typsnitt och inte exakt detsamma så kan man antaglogen komma undan här också. Om man däremot använder en tidnings namn med exakt samma typsnitt kan det vara svårare.


Förstora
ANNONS