Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Experter > Teste > Svar
Fråga från growingart.se:

Gräns för person i bild för reklam

Angående tillåtelse av personer i bild för reklam, i vissa fall är det svårt att känna igen personer i en bild. Den som avbildats kan med hjälp av detaljer sluta sig till att det är han/hon på bilden, men en utomstående skulle ha svårt att känna igen personen. Om man bortser från det moraliska (att man bör ha tillåtelse), skulle de två bilderna länkade nedan ge upphov till en sådan gränsdragningsfråga om de skulle användas i reklam? Tack på förhand.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/965755.htm

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/718742.htm
Förstora
Svar:
Det finns inga bra rättsfall där gränsdragningen testats. I de domar jag känner till har utpekad person varit väl igenkännbar. Av de två bilderna är det väl möjligen bild nummer två med personen som står i bakgrunden som möjligen helt kan identifieras även om hans ansikte är suddigt. Men frågan är om en domstol skulle anse honom utpekad. Lagen är dock konstruerad så att det är personen själv som skall avgöra om han hon är utpekad eller ej. Något riktigt svar på frågan kan jag inte ge i avsaknad av rättspraxis.
Förstora
ANNONS