Annons

Varför så krångligt med självporträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Några gånger har jag försökt ta självporträtt på egen hand. Och då är det samma eviga problem som dyker upp. Dvs att få skärpan att sitta där den ska.

Jag har läst i olika inlägg tips på hur man kan mäta upp avståndet från kamera till ansikte. Men varför i hela världen ska man år 2010 behöva bete sig på ett sådant krångligt och tidsödande sätt som nästan aldrig ändå blir bra?

Är det verkligen inte tekniskt möjligt för kamerautvecklare att låta kameran vid självutlösning låta AF få tid till att låsa sig vid den autofokuspunkt som man valt?

Eller vad är problemet?
 

gunnargren

Aktiv medlem
Vet inte vad du har för kamera, men på min Pentax K-7, och för den delen på min förra kamera k20, så finns den funktionen.
 

nilleftw

Avslutat medlemskap
Jag håller med dig om att det är väldigt svårt och frustrerande ibland. Det jag har gjort är att skaffa fjärrutlösare, då kan man rigga upp stativ och försöka sätta sig där man vill vara i bilden innan man trycker av.

Annars har jag försökt manuell fokus och att springa in framför kameran... man känner sig rätt knäpp när man gör det. Men det funkar väldigt bra med fjärrutlösare, fokusen sätter sig där den ska i Nästan alla försök (lyckades få alla suddiga en gång men då insåg jag att jag hade en lampa rakt in i sökaren).

Det vore ju kul om det fanns ett till AF-läge där kameran fokuserade efter självutlösaren går av. T.ex. "Beep, beep, fokus, beep, KLICK"
 

Anders Östberg

Guest
Skaffa en skyltdocka som kan sitta standin medan du ställer in skärpan. :)

EDIT: Det var bara halvt på skämt, jag har funderat på om man kan få tag på en sådan för att öva sig på studiofoto och ljussättning på egen hand.
 
Senast redigerad av en moderator:

perstromgren

Aktiv medlem
Skaffa en skyltdocka som kan sitta standin medan du ställer in skärpan. :)

EDIT: Det var bara halvt på skämt, jag har funderat på om man kan få tag på en sådan för att öva sig på studiofoto och ljussättning på egen hand.
Kan du inte försöka få tag på en kompis som också är intresserad? Då får du extra fördelen att ha någon att diskutera problemen med!

Per.
 

Anders Östberg

Guest
Kan du inte försöka få tag på en kompis som också är intresserad? Då får du extra fördelen att ha någon att diskutera problemen med!

Per.
Ja det är förstås ett bra alternativ om man vill grupparbeta.
Annars gillar jag att kunna labba själv när det passar med tid och annat.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Ja det är förstås ett bra alternativ om man vill grupparbeta.
Annars gillar jag att kunna labba själv när det passar med tid och annat.
Det finns en sak till, som du måste kunna, och det går inte att öva på med docka: att ge "regi". Du måste ju kunna säga åt din modell hur poseringen ska gå till. Det kan man också öva på med kompisen!

Men jag ska inte framhärda i dessa tips, jag har knappt tagit några sådan bilder själv...

Per.
 

light

Aktiv medlem
Observera att jag som trådskapare INTE vill ha en massa tips om hur man kan ta egna självporträtt.

Utan jag vill veta varför kameratillverkare inte kan/vill lägga in en funktion i kameran så att man slipper alla krångliga och tidsödande moment som ändå aldrig blir riktigt bra.

Hittills är det bara Jonas som har gett ett bra svar. Hans svar innebär att det tydligen är vissa kameramärken (Pentax) som har en sådan av mig efterfrågad funktion.

Då undrar jag, varför har inte Canon det?

Har Nikon det?

Vilka kamerafabrikat har det, och varför har inte en sådan stor kameratillverkare som Canon det? Eller har Canon det på vissa av sina kameramodeller, men inte alla?
 

Splanky

Aktiv medlem
Men...de är väl bara att ställa skärpan manuellt och sen tidsutlösning (Går ofta att ställ så ingen panik skall utlöpa)...ehh... eller med trådlös utlösning om det finns till hands.
Absolut inget svar på frågan utan mer en reflektion.
 

Anders Östberg

Guest
Det finns en kamera på FS förstasida, med en extra display på framsidan. Kanske det kan vara nåt. :)

Annars ser jag inte riktigt att det här skulle vara ett stort problem, en funktion som massor av folk saknar. Ett porträtt tas bättre av en annan person så man kan finlira med fokusering, skärpedjup och annat.
 

Anders Östberg

Guest
Det finns en sak till, som du måste kunna, och det går inte att öva på med docka: att ge "regi". Du måste ju kunna säga åt din modell hur poseringen ska gå till. Det kan man också öva på med kompisen!

Men jag ska inte framhärda i dessa tips, jag har knappt tagit några sådan bilder själv...

Per.
Man kanske vill ta det ett steg i taget, lära sig lite om ljussättning först och ta posering och sådant när man kan vara lite effektivare med grundinställningarna. Dom som hamnar framför kameran brukar ha nog så lite tålamod till att börja med. :)
 

Anders Östberg

Guest
För att nu gå tillbaka till grundproblemet; du kan kanske använda en trådutlösare istället, då kan du fokusera med "halvtryck" och knäppa av kortet sedan.
 

Bee

Aktiv medlem
För att nu gå tillbaka till grundproblemet; du kan kanske använda en trådutlösare istället, då kan du fokusera med "halvtryck" och knäppa av kortet sedan.
Jag håller absolut med Anders om trådutlösare. Jag tog ett antal självporträtt för en kort tid sedan och körde med "halvtryck". Det var inga som helst problem med skärpan. Alla bilderna blev skarpa.

//Bee
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ett annat problem är ju om den fokuserar senare så har man ingen kontroll VAR och OM den fokuserar rätt (där man vill ha fokuspunkten)

/Stefan
 

Anders Östberg

Guest
Det är därför jag tycker det är bättre om någon annan tar porträttet, det kommer alltid att bli lite chansartat var fokus hamnar, speciellt knepigt om man vill ha väldigt kort skärpedjup.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Några gånger har jag försökt ta självporträtt på egen hand. Och då är det samma eviga problem som dyker upp. Dvs att få skärpan att sitta där den ska.

Jag har läst i olika inlägg tips på hur man kan mäta upp avståndet från kamera till ansikte. Men varför i hela världen ska man år 2010 behöva bete sig på ett sådant krångligt och tidsödande sätt som nästan aldrig ändå blir bra?

Är det verkligen inte tekniskt möjligt för kamerautvecklare att låta kameran vid självutlösning låta AF få tid till att låsa sig vid den autofokuspunkt som man valt?

Eller vad är problemet?
Jag vet inte om jag förstått dig rätt, men du vill i den här tråden få svar på varför det inte fungerar? I så fall tror jag det blir svårt. Fabrikanterna lär sannolikt inte svara.

Däremot så tror jag svaret är enkelt: Att ta självporträtt går alldeles utmärkt på egen hand. Att däremot be kameran förstå vad du vill göra vid ett självporträtt är nog i princip omöjligt.

Eftersom du inte vill ha förslag på hur du ska göra utan bara vill veta varför det inte går så förstår jag inte riktigt frågan. :)

För er som läser tråden och vill ha förslag på hur man tar självporträtt kan jag ge ett par tips:

1) Fokusera på en punkt där du kommer att sitta.

2) Använd en fjärrutlösare som autofokuserar på dig.
 

digitell

Aktiv medlem
Två frågor i samma tråd, den ena gäller orsaken till att vissa kameror inte kan fokusera i samma ögonblick som självutlösningstiden löpt ut, den andra frågan kom att gälla hur man tar självporträtt ensam i sin kammare.

På fråga ett har jag inget svar, frågan kanske skall ställas till de som tillverkar materielen.

När det gäller tvåan har jag ett förslag som Du antingen kan förkasta eller kopiera. Tråd- eller fiskelineutlösare får vi väl kalla anordningen. Jag brukar använda den till fågelfoto när jag sitter på altanen, och givetvis fungerar den vid självporträtt. Uppspolning av linan, som ibland kan vara ganska lång, gör jag med en liten skruvdragare.

per
 

Bilagor

ANNONS