Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Dvs av de bilder flashbackarna lyckats få tillgång till,
har nästan alla visat sig vara fejkade?

Vet inte precis men kanske 15 lodjursbilder som är obevisade - som mestadels finns tillgängliga i ytterst små versioner. Av det man har sparat ner, alltså.

Allt som allt 32 bevisade bilder, 1 varg, 1 mårdhund, 1 grävling samt 29 lodjur.

Sedan finns det några andra bilder som har nämnts tidigare - exempelvis fladdermusbilden och bilden med fyra kråkor på i samma utsnitt, på en enfärgad bakgrund. De är inte bevisade helt och hållet men indicierna är starka nog för att kunna se dem som fejk.

Utöver det så finns det lite fågelbilder här och där, någon enstaka som sticker ut lite mer, men det är svårt att komma åt något mer då Terje har täppt till alla ingångar.

Men för att svara på din fråga: ja, merparten har visat sig vara fejk.
 
Det är väl precis det naturfotograferna är, inlästa på arter som fotograferas, men ingen fotograferar lodjur, därför har han kunnat komma undan, i kombination med att han hade sitt gamla rykte att luta sig tillbaka på.

Det finns tydligen ungefär 1250 lodjur i Sverige, vilket är hyggligt jämförbart med antalet kungsörnar. Dessutom är örnarna liksom lodjuren normalt längre norrut. Om TH hade påstått sig kunna sitta och glo i skogen och det kom kungsörnar struttande som han fick fotografera på en meters håll, då hade garanterat fler personer reagerat... och tidigare...

Klockrent noterat!!

/Oscar
 
Var hans föresläsningar speciellt gjorda för kursen eller var de inplockade från andra framträdanden?

Inslagen var, som jag uppfattade det särskilt inspelade för kursen. Terje och en av kursledarna Mattias Karlsson vandrade runt med stativ och diskuterade naturfoto och Göran Segeholm var speaker. Kursavsnittet är säkert mer en ett år gammalt.
 
Inslagen var, som jag uppfattade det särskilt inspelade för kursen. Terje och en av kursledarna Mattias Karlsson vandrade runt med stativ och diskuterade naturfoto och Göran Segeholm var speaker. Kursavsnittet är säkert mer en ett år gammalt.

http://www.moderskeppet.se/live/en-natt-skogen-med-terje-hellesø/

Videoklipp
http://www.moderskeppet.se/live/terje-hellesø-vinnare-festivalgeneral-och-larare/
Antar att det är samma

Lite mer
http://www.moderskeppet.se/live/terje-helleso-och-avslojad-bildmanipulation/
 
Tänk vad han har inbillat (inte utbildat) så många okunniga. Det som är mest förvånande är ju hur han blivit försvarad av andra "naturfotografer". Är inga såna inlästa på dom arter dom fotograferar ??
Detta gör att man onekligen börjar fundera !

ThomasR
Återigen, Terje hade ett enormt högt förtroende. Se dig om i din egen omgivning.. tänk på någon som du har ett extremt högt förtroende för. En dag får du reda på att allt han/hon sagt är ren å skär lögn och att personen visar sig vara en simpel mytoman. Antar att även du skulle bli rejält förvånad och till en början förnekat det..?

Det är inte många som lyckats se lodjur, eller har några speciella kunskaper om det, var väl därför många var ännu mer imponerade över hur han lyckades? Tycker det har varit ganska mycket raljerande över att det fanns många som försvarade Terje i början, jag tror att de flesta skulle gjort likadant i en liknande situation.

Skulle för övrigt vilja veta vilka bilder Terje en gång i tiden hade med i National Geographic.
 
Nu har det vart tyst ett längre tag från Hellesö.Han väntar väl ut att det skall blåsa över för att sedan "komma tillbaka". Lär ju hända..............
 
Mm & högen med frågor växer helt uppenbart.
Även misstankarna (vad gäller montage i gamla bilder) tycks inte minska hos folk heller, tvärt om.
 
Jag kollade litet på Flashback och hittade där länk till http://www.bildradion.se/2011/09/bi...0d#comment-6a00e3981b64a08833014e8bbce156970d

Kommentaren från Kenneth Andersson, Mullsjö Fotoklubb, säger en hel del. Och det är inga trevliga vibbar man får av Den Store Fotografen.

Apropå stor-, nu fick jag Thore Skogmans visa i skallen; När storfuskar´n talar om hur fina bilder han tar, då vet man att han tar till, då räcker naturen inte till...

Red/missade sista strofbiten.
 
Jag kollade litet på Flashback och hittade där länk till http://www.bildradion.se/2011/09/bi...0d#comment-6a00e3981b64a08833014e8bbce156970d

Kommentaren från Kenneth Andersson, Mullsjö Fotoklubb, säger en hel del. Och det är inga trevliga vibbar man får av Den Store Fotografen.

Apropå stor-, nu fick jag Thore Skogmans visa i skallen; När storfuskar´n talar om hur fina bilder han tar, då vet man att han tar till, då räcker naturen inte till...

Red/missade sista strofbiten.

Skulle vilja se Kamera & Bild ställa en fråga till Terje om detta :)
 
Jag kollade litet på Flashback och hittade där länk till http://www.bildradion.se/2011/09/bi...0d#comment-6a00e3981b64a08833014e8bbce156970d

Kommentaren från Kenneth Andersson, Mullsjö Fotoklubb, säger en hel del. Och det är inga trevliga vibbar man får av Den Store Fotografen.

Apropå stor-, nu fick jag Thore Skogmans visa i skallen; När storfuskar´n talar om hur fina bilder han tar, då vet man att han tar till, då räcker naturen inte till...

Red/missade sista strofbiten.


Kenneth var medlem i Söderhamns Kameraklubb. Bara så att vi har all fakta rätt i den här soppan :)
 
Kenneth var medlem i Söderhamns Kameraklubb. Bara så att vi har all fakta rätt i den här soppan :)

Tack för tillrättaläggandet!

Får skylla på att jag skrev i en paus under arbetet med att ansluta en ny laptop till familjenätverket. Ingenting som befrämjar logiskt tänkande och kreativitet. Jo förresten, kreativitet. Jisses så många nya ord man kommer på.
 
Pressmeddelande
från PhotoNatura:
http://www.photonatura.se/?p=1535

De tar även fasta på lögnerna, inte bara bilderna.
Citat (fetstil inlagd):
"...De övertramp Terje Hellesø gjorde sig skyldig till är helt oförenliga med allt som PhotoNatura står för. Vi tar på starkast möjliga vis avstånd från Terje Hellesøs agerande. Det gäller såväl manipulationen av bilderna, stölden av originalbilderna han använt vid manipulationerna som hans uppdiktade texter till stöd för bilderna...
I boken PhotoNatura #1, som föreningen gav ut i februari 2011, medverkar Terje Hellesø med en text och sex bilder. Flera av dessa bilder är misstänkta för att vara manipulerade. Om så visar sig vara fallet kommer PhotoNatura att vidta lämpliga åtgärder."

--------

Äntligen ett förlag som verkar reagera adekvat. Gör ett förlag sin plikt på det här sättet, d.v.s. undersöker de bilder de publicerat på ett rimligt sätt och öppet redovisar vilka förfalskningar de finner så är det lätt att förlåta dem för tidigare underlåtelsesynder i fråga om källkritik (i PhotoNaturas fall verkar Terje ha varit en av grundarna så att de blivit lurade är i det här fallet psykologiskt sett lätt att förstå). Jag har god lust att "stödköpa" boken för fullt pris innan de tvingas rea ut den:)

För varje dag andra förlag fortsätter tiga om sin indirekta delaktighet i eländet desto större blir deras skuldbörda för då handlar det inte längre bara om lite undermålig källkritik utan om högst medveten mörkläggning. När jag idag fick FOTO i brevlådan så var jag därför rätt nyfiken på vad de skulle skriva men blev grymt besviken. Trots att chefredaktören hade hunnit få in några rader om Terjeaffären så nämndes inte tidigare publicerade bilder i tidningen med ett ord.

De korta raderna kan nog för övrigt uppfattas som rent av förlåtande och överslätande av vissa (t.o.m. av mig faktiskt och det vill inte säga lite:)). Tänk dock på att det nog mycket väl kan bero på omständigheter som pressläggningstider eller liknande, det kanske skrevs tätt inpå avslöjandet innan hela omfattningen stått klar för honom, innan saken hunnit sjunka in, i tidspress e.d. Det allvarliga är bristen på klargörande om tidigare publicerade bilder av Terje i tidningen, att inte på snart tre veckor kunna kläcka ur sig några korta rader på hemsidan eller som nu i tidningen om att de åtminstone börjat titta igenom bilderna med mer kritiska ögon tycker jag är rent ut sagt ynkligt!
 
Håller med dig om tidningen Foto. Ynkligt att han nästan tar Terje i försvar. Med kommentarer som att ingen farit illa. Och att man inte kan jämföra honom med Gaddafi !!!! Och hur synd det är om Terje för att fotografins Nato jagar och bombar honom värre än Gaddafi!!!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS