Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Modellen vill ha ALLA bilder från plåtningen

Produkter
(logga in för att koppla)

soulmate

Medlem
Nästan samtliga av oss har nog varit med om det - modellen vi nyss plåtat vill att man ska skicka samtliga bilder oredigerade, inklusive de man själv inte är särskilt nöjd över.

Men vad ska man svara? Jag vill ju bara visa mina tekniskt rätta bilder som hunnit få sig en överblick genom photoshop, inte alla de 200 oredigerade och halvbra bilderna. Så vad ska man svara modellen som propsar på att man ska skicka ALLA bilder (med risk att de hamnar på hennes blogg)?
 

Hopp i galen tunna

Aktiv medlem
Du gör helt enkelt klart för modellen INNAN vad som gäller.
Självklart är det bara de färdiga bilderna som lämnas ut, skulle aldrig lämna ut råfilerna och riskera att folk tar det för mitt färdiga arbete!!
 

Grimmer

Aktiv medlem
Min gissning är att hon vill se sina egna misstag, inte dina. Jag skulle fortfarande inte ge bort mina bilder men beroende på vad du tycker så kan du ju visa dem på din egen dator. Bra är nog ändå att tydligt separera bra och dåliga bilder innan visningen + att göra klart att det bara är en visning. Sen får man väl ha lite känsla för om modellen tänker nöja sig med det eller tjata vidare. I sista fallet så skulle jag säga nej helt och bara ge de bra.
Bäst är alltid att ge klara besked innan plåtningen.
 

KGS

Aktiv medlem
Jag ger mina modeller alla bilder, även svartrutor. Vill man vara försiktig kan man vattenstämpla med "Oredigerad bild för urval" eller liknande, tvärs över bilderna. Bilderna kan förminskas till en storlek som räcker bra för påseende och urval. Annars är det alltid bra att vara tydlig från början.
 

pellepiano

Aktiv medlem
Jag ger också bort mina om modellen vill ha, men med löfte om at inget får publiceras innan jag retuscherat dem.
En variant är att skicka alla bilder men med en vattenstämpel så de är obrukbara, annat än till att välja bilder eller se hela sessione för skojs skull.
 

microo

Aktiv medlem
Jag ger mina modeller alla bilder, även svartrutor. Vill man vara försiktig kan man vattenstämpla med "Oredigerad bild för urval" eller liknande, tvärs över bilderna. Bilderna kan förminskas till en storlek som räcker bra för påseende och urval. Annars är det alltid bra att vara tydlig från början.
Har gjort liknande
Först ett urval färdiga bilder eller utvalda råbilder, sen alla bilder förminskade med vattenstämpel rakt över, dock det är ingen garanti för att inte använda bilden, kommer ihåg för egen del hur jag satt och redigerade bort sådant på en provbild efter ett lopp en gång... Så aldrig stora filer för urval.
Kan som sagt finnas ett intresse för olika inblandade i en tagning att se andra bilder en de du valt ut, men även vid känsliga tagningar att du har ett visst omdöme innan du trycker på knappen, ger modellen trygghet!
 

Kvitung

Aktiv medlem
Jag skulle ge allt också, det är väl en TFP fotografering, finns egentligen ingen anledning att hålla på bilderna, fast jag konverterar till jpg med ifylld metadata. Om modellen sedan sprider bilderna till höger och vänster stör mig inte ett dugg.
Att någon annan än hon eller hennes vänner skulle vara intresserad att köpa loss en bild förefaller för mig osannolikt.
 
Begåvade människor

Jag tar bort dom som är suddiga och där modellen blundar. Modellen får sedan alla dessa bilder i litet format. Sedan är jag tydlig med att säga att dessa får inte användas, utan han/hon får redigerade bilderna. Det går att skriva i kontraktet också.

Jag utgår ifrån att modeller är begåvade människor som förstår att det är bättre med redigerade bilder. Många av mina modeller ber ändå mig att ta bort finnar etc, som dom inte vill ha med. Då kan man utgå ifrån att dom inte tänker använda bilderna förrän dom är redigerade. Dessutom förstår dom att där är bilder som blir dåliga, både beroende på dom själva och mig. Detta är väl bara ett problem om du som fotograf skäms för att vissa av bilderna är dåliga. Jag gör det inte.

Detta har fungerat bra hittills. Skulle någon modell inte klara av detta så tar jag inte fler bilder av den modellen.

Så jag ser inget problem med detta.
 

Niklas.Hjelm

Aktiv medlem
Jag jobbar aktivt med mina modeller medan vi fotograferar så att de kan förbättra under tiden. Efteråt så väljer vi tillsammans ut de bästa och de får hon. Fixat och klart, inget krångel :)
 

ChristerRose

Aktiv medlem
Nästan samtliga av oss har nog varit med om det - modellen vi nyss plåtat vill att man ska skicka samtliga bilder oredigerade, inklusive de man själv inte är särskilt nöjd över.

Men vad ska man svara? Jag vill ju bara visa mina tekniskt rätta bilder som hunnit få sig en överblick genom photoshop, inte alla de 200 oredigerade och halvbra bilderna. Så vad ska man svara modellen som propsar på att man ska skicka ALLA bilder (med risk att de hamnar på hennes blogg)?

You are only as "good" a photographer as your worst images - and strangely enough - those are usually the ones the world sees..=*^)

Model Internet sites are full of threads about this - and the consensus is that whatever you have in your contract or release - sooner or later (usually sooner) someone *will* post a number of your "not for publication" images on Facebook or wherever - where your mistake(s) will be clearly seen - and noticed...

Why would you even take the chance your worst images will be published? If you are the least serious about your work would you not try to make sure only your *best* images will be seen?

The truth is that a "model" will see things in the images that *she* thinks makes her look good - not the things *you* as a photographer - with your photographer's eye sees - and she will post *her* image(s) - and where will that leave you?

You will look like a not so good or accomplished photographer - that's what..

I never show (or give) a model the "whole take" from a shoot. *I* select the images t will develop and print - and it will only be the ones *I* think are worthy of publication - it is *my* reputation as a photographer (or artist) that matters (to me anyway)..=*^)

Of course, I make all this very clear at the Look See. I never schedule a shoot without a Look See where all the details are discussed and the release is signed. That way issues like you write about usually won't happen (every now and then it will though so it is important to have this in writing).

Christer
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Sånt gör jag klart för modellen redan innan. Blir det en bra bild så blir det bara en. Blir det tio bra bilder så blir det tio. Enkelt. Vill modellen inte gå med på det så hittar jag en annan modell. Enkelt. OBS! Leta inte modeller på modell-bilder.se - för då får du just det problemet - att modellen tror sig äga alla rättigheter till bilderna.
 

KGS

Aktiv medlem
Did you take lessons on how to be offensive?
I just don´t take old sayings for truth. It is not true, it has never been true and it will never be true. That´s fact. People see soooooo many pictures all the time, I really hope they don´t carry the bad ones with them, just to haunt me later on :)
If a picture is SO bad that you never forget it, I doubt it was that bad.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag tror ingen av oss går till en jobbintervju och visar upp alla kuggade tentor tillsammans med slutbetyget. Utan visar upp den sida man vill att arbetsgivaren ska se. I de flesta fall överdriver de flesta ;)
Så nog tycker jag att man inte bör visa upp sina brister. Det kan man ta i en sluten samling när det väl gäller.



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 

ChristerRose

Aktiv medlem
I just don´t take old sayings for truth. It is not true, it has never been true and it will never be true. That´s fact. People see soooooo many pictures all the time, I really hope they don´t carry the bad ones with them, just to haunt me later on :)
If a picture is SO bad that you never forget it, I doubt it was that bad.

It is not an old saying. It's never *been* an old saying. And it's always been true that those who care about their work, try their hardest to create memorable images have always been careful what they show the world - and especially their clients.

This is equally true of professionals and serious amateurs.

And the truth is - a model will *always* show the image that she (or he) *thinks* shows *her*/*him* at the best - and it is often not the best image photographically.

Sites like MM, OneModelPlace and others are full of threads where a photographer is upset because a "model" (I use that word lightly as the ones who do this are invariably non professionals - usually a beginner) posted a number of proofs and often where the model had been told *not* to post anything - to wait for the *finished* image(s).

They simply can't wait to post them to FaceBook, to show their friends "Look girls! I am a MODEL!"

They don't care if it is a crappy image - they just don't *know* what a crappy image *is* - all they want is show their friends they are now a "model."

And once an image is out there - it's out there forever. That's the nature of the Internet.
 

KajMyller

Aktiv medlem
Bilder

Jag tar bort alla bilder som är helkassa blundar och liknande .
Sen har jag gjort 2 macro en för liggande och en för stående där det står ARBETSKOPIA över hela bilden

Finns i Adobe Bridge Bildberbetare och den gör bilden till 1024 px jpg format och klistrar in arbetskopia sen går den till nästa bild. Skicka jpg bilderna i en zippad fil via skickafilen.se och sen får Modellen välja ut ca 6 bilder från sessionen .

dom bilderna redigerar jag och skickar dom till modellen.
Jag skriver Modelreleasepapper INNAN fotograferingen.
/// Kaj
 

KGS

Aktiv medlem
It is not an old saying. It's never *been* an old saying. And it's always been true that those who care about their work, try their hardest to create memorable images have always been careful what they show the world - and especially their clients.

This is equally true of professionals and serious amateurs.

And the truth is - a model will *always* show the image that she (or he) *thinks* shows *her*/*him* at the best - and it is often not the best image photographically.

Sites like MM, OneModelPlace and others are full of threads where a photographer is upset because a "model" (I use that word lightly as the ones who do this are invariably non professionals - usually a beginner) posted a number of proofs and often where the model had been told *not* to post anything - to wait for the *finished* image(s).

They simply can't wait to post them to FaceBook, to show their friends "Look girls! I am a MODEL!"

They don't care if it is a crappy image - they just don't *know* what a crappy image *is* - all they want is show their friends they are now a "model."

And once an image is out there - it's out there forever. That's the nature of the Internet.
Of course they do, at least sometimes, but if it is a TFP-project the pictures belongs to the model as much as they belong to me. And still, if friends see Ms Mooona-Liiza show a picture of herself, how many of her friends care about "quality"? They look at it for two seconds and may click on a thumb and then over to next picture. Do you really think they spend one single thought about the photographer? I do not. If I decide to show some pictures from the session I will make them as good as I can. Those pictures will be connected to me in another way. Agree?
 
ANNONS