Annons

Använda Wordpress för att bygga fotosajt

Produkter
(logga in för att koppla)

yamahafj

Aktiv medlem
Jag tänkte försöka mig på att snickra ihop en sajt för att kunna visa upp mina bilder. Jag tänker mig att det ska vara gallerier, en kontaktsida och en blogg. Har skaffat mig en domän och börjat sätta mig in i Wordpress. Tänkte höra om det finns någon här på forumet som har tips och råd på vägen. Kanske på bra teman att ladda hem?

Har även sett att det finns insticksmoduler till Lightroom så att man kan snickra sin sida direkt därifrån. Någon som har testat detta?

Jag kan tyvärr noll och intet om html-kodning.

:)
 

marregurra

Medlem
Kan inget om Wordpress, men om du ska visa upp dina bilder och eventuellt sälja dem finns t.ex. Portfoliobox.se, som jag börjat fixa med. Snygga layouter, enkel hantering, koppling till Paypal, du kan använda din egen domän etc. Av vad jag sett hittills väldigt smidigt och funktionsdugligt och ganska billigt för PRO-versionen./Mats
 

Nordik

Medlem
Jag tänkte försöka mig på att snickra ihop en sajt för att kunna visa upp mina bilder. Jag tänker mig att det ska vara gallerier, en kontaktsida och en blogg. Har skaffat mig en domän och börjat sätta mig in i Wordpress. Tänkte höra om det finns någon här på forumet som har tips och råd på vägen. Kanske på bra teman att ladda hem?

Har även sett att det finns insticksmoduler till Lightroom så att man kan snickra sin sida direkt därifrån. Någon som har testat detta?

Jag kan tyvärr noll och intet om html-kodning.

:)
Jag har skaffat mig en wordpress för ett tag sedan. Blev aldrig riktigt nöjd så jag betalade lite mer och fick en schysst layout. Min sida finner du här www.lenapesula.se
Jag köpte layouten på graphpaperpress. De har mycket fint.

Lycka till med din sida =)
 

J_nne

Aktiv medlem
Kan du inget om html-kodning så är wordpress perfekt, kan vara en liten tröskel innan man kommer igång men det finns mycket info att hämta på nätet.
Finns också gratistema att installera men vill man ha någon bättre så kostar det lite.

Jag laddar upp mina bilder direkt från LR till mina galleriet med hjälp av ett gratisplugin och det skall gå att skapa sidor direkt men aldrig använt mig av det. Finns även att köpa något genom Adobe.
Du kan också skapa bildspel i LR och ladda upp till WP har jag sett på Youtube.
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Hemsida

Jag kan inte låta bli, att tycka att din portfolio ser fin ut. Alternativet finns, att ge den ett domännamn:) Hemsida, blogg etc klart, tid över till att plåta:)
 

Snapphane

Aktiv medlem
Jag uppdaterade till senaste WordPress och blev imponerad av hur lätt det ändå går nu. Har lite snabbt byggt en sida för att visa bilder och nästan allt är default. Tog väl 15 min om ens det att sätta upp. Visst nu är det varken unikt eller "snyggt", men galleriet fungerar bra och standardtemat anpassar sig även för mobiltelefoner och plattor. Det enda jag lagt till är ett stopp mot högerklick för att lite skydda mot att bilderna får fötter.

Så har du inte jättestora krav, borde det gå lätt. Annars är det bara att lyssna på alla bra tips här :)
 

yamahafj

Aktiv medlem
Jag uppdaterade till senaste WordPress och blev imponerad av hur lätt det ändå går nu. Har lite snabbt byggt en sida för att visa bilder och nästan allt är default. Tog väl 15 min om ens det att sätta upp. Visst nu är det varken unikt eller "snyggt", men galleriet fungerar bra och standardtemat anpassar sig även för mobiltelefoner och plattor. Det enda jag lagt till är ett stopp mot högerklick för att lite skydda mot att bilderna får fötter.

Så har du inte jättestora krav, borde det gå lätt. Annars är det bara att lyssna på alla bra tips här :)
Okej. Har du lust att länka till den här sidan du har snickrat ihop?
 

wangblad

Aktiv medlem
Om man bygger i wordpress blir det lätte en känsla av en bloggsida med en hel del scrollning i vertikalled. Så ville jag inte ha det. Jag byggde i stället min sida i gratisprogrammet NetObjectsFusion Essentials och lade upp på one.com. Inget HTML-knackande alls, mer som att jobba i vilket layoutprogram som helst.
Billigt 12:-/månad för webhotellet.
www.fotokonst.net
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Om man bygger i wordpress blir det lätte en känsla av en bloggsida med en hel del scrollning i vertikalled. Så ville jag inte ha det. Jag byggde i stället min sida i gratisprogrammet NetObjectsFusion Essentials och lade upp på one.com. Inget HTML-knackande alls, mer som att jobba i vilket layoutprogram som helst.
Billigt 12:-/månad för webhotellet.
www.fotokonst.net
Behöver inte se ut som en blogg bara för man gör det i wordpress. För min egen del är det bara en sida som är bloggliknande. Den har jag bara för att folk ska kunna läsa mer om bilderna om jag nu skrivit mer än text än bara en rubrik. Denna flik har jag ju självmant valt att ha.
Resten av mina "Blogginlägg" är alltid bilder och så fort jag gör ett sådant så läggs de automatiskt in i rätt kategori bland bilderna efterom jag kryssar i vad blogginlägget gäller. Ex så lade jag ut en bild igår som jag taggat Blogg, Natur. Det betyder att inlägget ska syna i Bloggen samt att den ska hamna i bland Natur när man går in i den kategorin för att titta på mina bilder.
Jag hade kunnat välja att inte ha Blogg med. Då hade den bara dykt upp bland bilderna.

Ex. http://digitaliz.se

/stefan
 

altur

Medlem
Hemsida

Jag har också använt Impact WSPP som Tony W. nämner här; jag är väldigt nöjd med detta plug-in till LR, det gör uppdateringen av hemsidan väldigt smidig. Här är länken till min hemsida: www.alturfoto.se. Galleriet för 360 graders panorama bilder är gjort i Wordpress.
/Alex
 
ANNONS