Annons

Hur mycket gör alla MP?

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Halloj. Försöker hitta en kamera och stött på en del D300 och liknande, den har ju 12mp (bara) jämfört med andra kameror med nästa de dubbla, hur mycket exakt gör dessa MP?

Förstår ju att det fångas mer på bild men hur stor skillnad är det om jag ska fota natur/natt med en D300s jämfört med en kamera med 20+mp ?

Skulle verkligen uppskatta hjälp då det hjälper mig välja kamera :)
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Handlar mer enligt mitt synsätt om hur gammal sensorn är. D300 vill nog många bli av med nu. Kameran måste inte ha många mpix för att vara trevlig att använda men en modern sensor är att föredra.
 

frwe

Aktiv medlem
Jag håller med om att nya sensorer är överlägsna vad gäller fotografering i dåligt ljus. Har du objektiv som passar fullformat tror jag det bästa köpet du kan göra idag är D700 eller en D3. Vad gäller DX-kamerorna skall du nog gå på så ny modell som möjligt men inte nödvändigtvis med många pixlar. Färre pixlar brukar ge bättre hög-ISO-egenskaper. /Frode
 

drakelicious

Aktiv medlem
Jag håller med om att nya sensorer är överlägsna vad gäller fotografering i dåligt ljus. Har du objektiv som passar fullformat tror jag det bästa köpet du kan göra idag är D700 eller en D3. Vad gäller DX-kamerorna skall du nog gå på så ny modell som möjligt men inte nödvändigtvis med många pixlar. Färre pixlar brukar ge bättre hög-ISO-egenskaper. /Frode
Okej, inte tänkt lägga så värst mycket faktiskt, har en kameraväska samt stativ i ägo just nu bara, så får ju bli optik + kamera.
 

frwe

Aktiv medlem
Vad är det du fotar? Behöver du teleobjektiv eller räcker det med mera moderata brännvidder? Nikon har en fantastisk serie fasta objektiv. 28/1,8, 50/1,8 och 85/1,8 och det skall tydligen komma en ny 35/1,8 för FX. Sätt någon av dem på en D700 och du har en fantastisk maskin. /Frode
 

drakelicious

Aktiv medlem
Vad är det du fotar? Behöver du teleobjektiv eller räcker det med mera moderata brännvidder? Nikon har en fantastisk serie fasta objektiv. 28/1,8, 50/1,8 och 85/1,8 och det skall tydligen komma en ny 35/1,8 för FX. Sätt någon av dem på en D700 och du har en fantastisk maskin. /Frode
Som jag sa mest natur/natt/djur osv. Inte så värst mycket porträtt. Hittar jag en billig D700 låter det trevligt, annars skulle en fin DX funka bra.
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Om man idag skulle tillverka en 12mp APS-C sensor skulle den vara ljusår mycket bättre i dåligt ljus, teknologin går framåt. Har en kompis som köpte en CANON G15 (12mp) och han jämförde den med sin gamla G9 (12mp) och konstaterade att det är en stor skillnad i brus, G15 brusar enormt mycket mindre i dåligt ljus!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Så länge pixlarna inte är allt för små (som t ex kompaktkamerasensorer där elektroniken tar signifikant utrymme) så är det den ljussamlande arean som avgör brus per bild; fler eller färre pixlar spelar ingen roll per helbild.

Likaså skall man inte heller stirra sig blint på antalet mp ur upplösningssynpunkt. Även med ett perfekt objektiv ökar den linjära upplösningsförmåga bara med 1,4x om pixelantalet fördubblas - alltså, med samma dpi i tryck, om ena kameran kan skriva ut i 50x75cm ger dubbla antalet mp 70x105cm.

Detta förutsätter ett perfekt objektiv. Riktiga objektiv har brister så att den verkliga skillnaden är mindre.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Okej, inte tänkt lägga så värst mycket faktiskt, har en kameraväska samt stativ i ägo just nu bara, så får ju bli optik + kamera.
Då behöver du inte låsa dig vid Nikon.

Det kan vara smart att hitta en kombination av hus och optik som passar dig oavsett märke.
Förutom nämnda förslag i tråden så finns t.ex Canon EOS 5D Mark II till mycket bra priser ute på annonser nu. Samt en hel del lämplig optik. Kika även på Pentax och Sony.
 

J.D

Aktiv medlem
Har inte så bra koll på Nikon då jag själv använder Canon. Har för mig att D300/s är en rätt bra kamera. Jag vill tipsa om att prioritera en ljusstark optik över kameran då det är den som spelar störst roll. Digitala systemkameror har sedan ett par år sedan varit så pass bra att de flesta duger.

Lycka till!
 

Falumas

Aktiv medlem
Eller större sensor, eftersom det är det som betyder något.
Faktiskt inte det heller. Det är den ljusupptagande som räknas och nej det är inte samma som sensorstorleken.

En stor del av utveckling på sensorerna har varit att eliminera utrymmet mellan "pixlarna" så att dagens sensorer i stort sett endast består av ljusupptagande yta.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Kanske skulle skrivit större pixlar :)
/Frode
Det hjälper faktiskt inte att skriva det. Antalet pixlar spelar i stort sett ingen roll och om det spelar roll är det oftast till den sensorn med flest pixlars fördel.

Dom stora faktorerna är den ljusupptagande ytan på sensorn och generationen på sensorn.
Har du stora "pixlar" på sensorn så blir 100% crop resultatet givetvis bättre, medans bild-resultatet nästan alltid blir bättre med fler mindre "pixlar".

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
För att besvara grundfrågan.

D300

+ Byggkvaliteten
+ Reglagen

- D7000, D7100, D3200, D5200 har betydligt bättre sensorer och ger bättre bildkvalitet.

Så det är en fråga om hanterbarhet eller bildkvalitet.

En D700 är ytterligare ett steg upp mot dom ovan nämnda kamerorna.

/Karl
 

drakelicious

Aktiv medlem
Då behöver du inte låsa dig vid Nikon.

Det kan vara smart att hitta en kombination av hus och optik som passar dig oavsett märke.
Förutom nämnda förslag i tråden så finns t.ex Canon EOS 5D Mark II till mycket bra priser ute på annonser nu. Samt en hel del lämplig optik. Kika även på Pentax och Sony.
Sålde nyligen men 5D mkII med L optik, vill inte köpa för allt för mycket atm.
 
ANNONS