Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron SP 150-600mm VC

Brav

Aktiv medlem
Knappast specifikt för just Tamrons objektiv om garantin gäller om objektivet säljs vidare av förste köparen. Alltså en fråga av mera allmän karaktär.
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Knappast specifikt för just Tamrons objektiv om garantin gäller om objektivet säljs vidare av förste köparen. Alltså en fråga av mera allmän karaktär.
Det var detta inlägg jag ju skulle besvara ... Nå, har någon stoppat dig att ta upp en fråga du är intresserad av? Formatet rymmer fler än en pågående fråga.
 

Brav

Aktiv medlem
Det var detta inlägg jag ju skulle besvara ... Nå, har någon stoppat dig att ta upp en fråga du är intresserad av? Formatet rymmer fler än en pågående fråga.
Jag trodde aldrig att ett vänligt formulerat inlägg kunde väcka sådan anstöt. Jag backar och ger mig.
Kan vi återvända till objektivet nu?
 

Christian83f

Avslutat medlemskap
Har satt upp mig på kö till objektivet nu. Tydligen ska det komma in 100 exemplar (Canonfattning) till hela Sverige under april-maj. Har kollat med både Cyberphoto och Mattsons, verkar inte finnas något bestämt datum pga en otrolig efterfrågan.

Men, som nybörjare inom fågelfoto. Räcker 600mm? Jag kör med fullformat idag (5D mark II) men funderar på att byta "ner" mig till 7D eller 1D mark III för den skenbara brännviddsförlängningen. Dum idé? Man tappar ju 5Ds härliga ISO-egenskaper vilket kanske inte är så bra till ett sådant här ljussvagt objektiv...
 

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Har satt upp mig på kö till objektivet nu. Tydligen ska det komma in 100 exemplar (Canonfattning) till hela Sverige under april-maj. Har kollat med både Cyberphoto och Mattsons, verkar inte finnas något bestämt datum pga en otrolig efterfrågan.

Men, som nybörjare inom fågelfoto. Räcker 600mm? Jag kör med fullformat idag (5D mark II) men funderar på att byta "ner" mig till 7D eller 1D mark III för den skenbara brännviddsförlängningen. Dum idé? Man tappar ju 5Ds härliga ISO-egenskaper vilket kanske inte är så bra till ett sådant här ljussvagt objektiv...
Det räcker! Eller så räcker det aldrig oavsett brännvidd
 

J Tjerneng

Aktiv medlem
Med risk för att bli anklagad för att bli off-topic nu då, så har jag en lite omvänd fråga.

Vilket kamerahus, Canon eller Nikon, skulle ni para ihop med "Bigron" med en budget på max 10 papp för huset, och med sikte på fåglar med allt vad det innebär?

Objektivets ljusstyrka (eller snarare brist därav) ställer ju höga krav på huset att prestera på höga ISO-tal, då fåglar kräver ibland både korta slutartider och inte sällan fotas i skymning/gryning. Samtidigt behövs snabb och exakt AF. Vissa har nämnt lite problem med just följande AF med vissa Canon-modeller och detta objektiv...

Begagnad FF eller nyare entusiastkamera? Vad räcker pengarna till?
 

matnyttige

Aktiv medlem
Behövs verkligen "exakt autofokus" mer än något annat objektiv? Tror nog att kravet på AF-säkerheten på huset inte är så exakt med den ljusstyrkan.
 

Johan.76

Aktiv medlem
Förvaring - Tamron 150 - 600 ?

Hej.

Tips på bra förvarings väska till objektivet.

Va använder ni som har detta objektiv. ?

Mvh Johan
 

PMD

Aktiv medlem
Den kan nog fungera bra. Jag har modellen strax under i storlek till EF 100-400 och är nöjd med den. Med förlängningen utfälld så får kameran plats också.

Om inte 30:an är stor nog för Tamron 150-600 med kamera monterad så finns det en större storlek.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Med risk för att bli anklagad för att bli off-topic nu då, så har jag en lite omvänd fråga.

Vilket kamerahus, Canon eller Nikon, skulle ni para ihop med "Bigron" med en budget på max 10 papp för huset, och med sikte på fåglar med allt vad det innebär?

Objektivets ljusstyrka (eller snarare brist därav) ställer ju höga krav på huset att prestera på höga ISO-tal, då fåglar kräver ibland både korta slutartider och inte sällan fotas i skymning/gryning. Samtidigt behövs snabb och exakt AF. Vissa har nämnt lite problem med just följande AF med vissa Canon-modeller och detta objektiv...

Begagnad FF eller nyare entusiastkamera? Vad räcker pengarna till?
Finns objektivet ute för Nikon ännu?

Vad jag förstår så av Canons APS-C hus så fungerar EOS 70D bra men EOS 7D har ett äldre fokussystem som inte klarar servo (följande fokus) så bra med Tamronzoomen.
 
ANNONS