Annons

Överväger byte från 5D mk3 till X-T1

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

enghell

Aktiv medlem
Jag läser själv ett antal Fuji-sajter och är med på Fuji-forum, men oftast är det som skrivs där mer önskningar och tomma rykten än verkliga nyheter/sanning.

Visst är Fujifilm lite oortodoxa vilket är positivt. Och de är expansiva vad gäller att fylla på sitt objektivutbud t.ex. Men tror jag nog att Fujifilm skjuter sej själva i foten om de släpper en X-T2 för snabbt och de är nog för smarta för att göra det då det fortfarande finns pengar att mjölka ur X-T1 (och X-T1 GSE). Det är fortfarande business det handlar om, även om Fujifilm verkar vara den (möjligtvis också den enda) kameratillverkare som faktiskt lyssnar på sina användare. Jag tror inte på någon X-T2 nästa år då det skulle vara att släppa två "värstingmodeller" samma år, utan tycker det känns mer troligt 2016.

Men visst, det var bara ungefär ett år mellan X-E1 och X-E2 t.ex. , så man vet så klart aldrig. :)
 

Nali

Aktiv medlem
Har spanat på X-T1 men just Fujis (och andras) historik med nya modeller gör att det idag känns dumt att köpa en "gammal" kamera. Fram tills nu har utvecklingen på spegellösa generellt varit väldigt snabb med nya modeller varje år, som ofta är rejält uppdaterade mellan varje generation. Kanske att saker börjar plana ut då de flesta system nu ligger på en "bra" nivå gällande fokus, bildkvalitet m.m., men skulle inte bli förvånad om det lanseras en X-T2 i februari, kanske med inbyggd sensorbildstab? Är en tuff marknad så tillverkarna pressas ju att hänga med och satsa för att inte tappa. Och så ser man att den fem år gamla EOS 7D säljs fortfarande, lite otroligt i jämförelse med ex. sony som släppt 4-5 uppdateringar på samma tid (nex 5 serien). Generellt känns spegellösa som en betydligt snabbare marknad jämfört med de gamla drakarnas intervaller (är många spegellösa man varit sugen på men som ett halvår senare känns som dinosaurier)..
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Nästa = aldrig

Den som vill köpa nästa kamera kommer aldrig till skott. Det kommer alltid ytterligare en "nästa". Som vanligt är det bästa det godas fiende. Bättre en tvåa i handen än en etta i framtiden.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Detta är spekulation så ta det för vad det är.
Vi vet att Fuji planerar släppa X-PRO2 under första halvåret 2015. Det har Fujis ansvariga själva medgett. Den kommer ha en 24 Mp sensor från Sony. Samma som sitter i flera Nikon APS-C kameror och har fått mycket beröm. För Fuji är det viktigt att få många och kvalitativa AF punkter på den för att få upp sin AF så den är bättre än eller lika de bästa spegellösa idag.

Trots sina framgångar är Fuji en ganska liten tillverkare räknat i antalet sålda kameror. Om man skall köpa en en sensor som är en anpassad sensor med annorlunda färgfilter från Sony bör man ha volym för att få vettigt pris. Därför tror jag att X-PRO2 kommer bli först med att använda denna men att sedan de andra modellerna snabbt kommer efter med uppgradering till samma sensor.
Vad för uppdateringar de gör i övrigt vågar jag inte ens spekulera i.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag läser ibland Fuji rumors precis som de flesta som har Fuji för att se vad som ryktas vara på gång. Fast det finns fler sajter som också förmedlar dessa osäkra nyheter.
Att X-PRO2 är på gång är bekräftat av Fuji själva så och att sensorn blir en APS-C och troligtvis med 24 Mp.
Ryktet om en X-T2 är säkert mer osäkert.
Fuji har ju halkat lite efter vad gäller AF och är inte bäst i klassen på den delen.
Fuji är ganska snabbfotade i sin utveckling och att de gör en uppgradering av själva sensorn till samma som kommer sitta i X-PRO2 låter inte så konstigt. Fuji har visat sig vara ganska oortodoxa när det gäller sina uppdateringar och inte uppträda som Canikon och andra tillverkare.
Så vi skall nog glömma att det skall 3 år mellan deras uppgraderingar.
En X-T2 kan mycket väl vara på gång men det är ett rykte och dessa skall man ju alltid ta med en nypa salt. Det som talar för det är att mycket har hänt både vad gäller upplösning och AF bland Fujis konkurrenter sedan X-T1 släpptes. Det följer Fujis mönster med uppgraderingar av X-E och X-100.
Fuji liknar mer biltiverkarnas variant med nya årsmodeller än Canikons släpp av helt nya kameramodeller som bara har namnet gemensamt med sin föregångare.

Har inga problem med af på Fuji xt-1 man kan inte jämföra den med en d4 men den gör sitt jobb o jag missar sällan bilder pga den. Jämfört med xe1 o xpro 1 är det stor skillnad i af en klar förbättring i xt-1 det enda som jag inte är nöjd med är batteri tiden samt det hade inte gjort något om upplösningen varit 24 för då får man lite mer Crop möjligheter.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har spanat på X-T1 men just Fujis (och andras) historik med nya modeller gör att det idag känns dumt att köpa en "gammal" kamera. Fram tills nu har utvecklingen på spegellösa generellt varit väldigt snabb med nya modeller varje år, som ofta är rejält uppdaterade mellan varje generation. Kanske att saker börjar plana ut då de flesta system nu ligger på en "bra" nivå gällande fokus, bildkvalitet m.m., men skulle inte bli förvånad om det lanseras en X-T2 i februari, kanske med inbyggd sensorbildstab? Är en tuff marknad så tillverkarna pressas ju att hänga med och satsa för att inte tappa. Och så ser man att den fem år gamla EOS 7D säljs fortfarande, lite otroligt i jämförelse med ex. sony som släppt 4-5 uppdateringar på samma tid (nex 5 serien). Generellt känns spegellösa som en betydligt snabbare marknad jämfört med de gamla drakarnas intervaller (är många spegellösa man varit sugen på men som ett halvår senare känns som dinosaurier)..
Ja man kan vänta man kan vänta på den perfekta hustrun också. Med den strategin lär man dö ogift.
Min 3 år gamla X-PRO1 tar fortfarande fantastiska bilder åt mig. Jag kommer inte heller springa direkt och uppgradera till X-PRO2 när den kommer. Istället har jag lärt mig att avvakta och se vad de som slängde sig i det kalla vattnet redan när man kunde förbeställa, anser om sin nya kamera efter att ägt den ett halvår. Så efter 9-12 lanseringen är det sedan kanske dags att uppgradera. Då vet jag vad jag köper samt styrkor och svagheter. Dessutom har Fuji kamerorna ofta ett ganska högt pris när de lanseras men faller oftast sedan ganska snabbt i pris.
Fast jag har ingen brådska. Min X-PRO1 tar fortfarande suveräna bilder.
Idag får man en X-PRO1 med 18/2 och 35/1,4 för 12 000 kr. Om jag inte minns fel låg bara huset på närmare 20 000 kr när den kom för 3 år sedan eller kanske var det med 35/1,4.
Dagens kameror är såpass bra att det sällan är de som gör om man kommer hem med bra bilder eller inte. Det är sällan kameran som är flaskhalsen utan snarare fotografen eller att man inte tar sig till de platser där det finns motiv som ger inspiration och miljöer som ger de där bilderna med det lilla extra.
Tror det är alldeles för många som tror att den där nya drömkameran kommer göra man får fantastiska bilder. Något som väldigt sällan blir fallet.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag har använt mina stora Canonkameror sedan sju år och för tre år sedan blev det en liten Nex och sedan ett år en Sony a7. Nu när jag säljer min 5d3 beror det på att jag köpt en 1dx, den är tung. Skälet är att det jag plåtar med Canonkamerorna kan jag aldrig använda Sonykamerorna till, dvs fågel, natur, sport m m. Men frånsett det, allt gatufoto och liknande, resor, städer och miljöer, då är de spegellösa, ff eller inte, underbara. Dessutom så kul med alla gamla objektiv, och Leitzobjektiv, som man kan plocka på dem.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har inga problem med af på Fuji xt-1 man kan inte jämföra den med en d4 men den gör sitt jobb o jag missar sällan bilder pga den. Jämfört med xe1 o xpro 1 är det stor skillnad i af en klar förbättring i xt-1 det enda som jag inte är nöjd med är batteri tiden samt det hade inte gjort något om upplösningen varit 24 för då får man lite mer Crop möjligheter.
Jo jag har sett testerna av X-T1 och förbättringarna av AF. Fast också att den inte är i klass med de bästa spegellösa. Vilket i sin tur ännu inte har en chans mot en 7DMKII eller 5DMKIII eller en Nikon D4.
Så att göra mig helt av med 5DMKIII är jag inte ännu och det kommer nog dröja.
Betraktar fortfarande X-PRO1 som min kompaktkamera. Den jag tar med mig när jag inte orkar släpa på tyngre artilleri.
 

voitcanon

Aktiv medlem
Jag gjorde slag i saken för 3 månader sedan och köpte mej en X-T1 + ett XF 35mm f/1.4 R för att ha som en mindre och lättare komplement och rese/gatufoto-kamera, inte som en ersättning av mina andra grejor. Månaden efter köpte jag även ett XF 14mm f/2.8 R och ett XF 56mm f/1.2 R.

Så här långt måste jag säga att jag är verkligen nöjd med bilderna den här uppsättningen prylar levererar, även om jag mest har använt den för gatufoto, lite porträtt och inte egentligen varit ute i naturen än (eftersom den är så tråkig i Skåne vid den här tiden på året).
Det dynamiska omfånget känns större, skärpan och detaljåtergivningen på filerna direkt ur kameran känns bättre och nu pratar jag Fujifilm RAF från X-T1 kontra Canon CR2 från 5D MkIII. Kan också tilläggas att i tidigare versioner av Lightroom/Camera Raw har det funnits problem med bearbetningen av RAF, de finns inte nu utan är nog mer en smaksak angående vad för program man gillar att arbeta med.
Sedan är storleken och tyngden verkligen av betydelse när det väl kommer till kritan. Enbart min 5D MkIII med BG-E11 och 2 batterier + mitt Sigma AF 50mmf/1.4 ART t.ex. väger över 2kg kontra min X-T1 + mina 3 objektiv och 3 batterier hamnar på max 1,5kg. Efter en hel dag ute gör det helt klart skillnad.

Nu är ergonomin bättre på 5D MkIII (med batterigreppet på), men det är samtidigt lite av en vanesak. Jämför man sån sak som autofokus så formligen massakrerar 5D MkIII, X-T1. Men det är en sak som man lär sej efter ett tag och kan leva med i de flesta lägen. Batteritiden suger dock på X-T1, vilket vad jag förstår att den gör på de flesta spegellösa kameror men ett par extra batterier väger inte så mycket. Sedan kan man ju förstås köpa ett batterigrepp även till X-T1 vilket säkert är bra och trevligt (har jag läst) men för mej tar det bort lite av meningen med att ha just en liten kamera.

Och så har vi känslan på Fuji-prylarna. Objektiven, i alla fall de som jag har (har dock inte fingrat på alla Fujinon-objektiv), är inte bara knivskarpa utan känns riktigt bra, gedigna och hallå, de har riktig bländarring! Lite back to basics vilket känns uppfriskande och gött.
På X-T1 är känslan med vred för slutartid, ISO, exponeringskompensation, ljusmätning och exponeringsval (kontinuerlig slutare, bracketering, dubbelexponering m.m.) riktigt gediget. Överlag känns magnesiumhuset gediget och bra att hålla i. Sedan har jag alltid avfärdat elektroniska sökare som skräp (vilket de har varit) tills jag testade X-T1 och nu kan jag säga att den är större och trevligare än 5D MkIII's optiska motsvarighet och att se hur exponeringen blir, live direkt i sökaren är faktiskt ganska trevligt.

Om man plåtar mycket med blixt, ska man fundera eller i alla fall googla lite om just det, då bl.a. blixtsync inte är snabbare än 1/180s och lite begränsande. Själv plåtar jag sällan med blixt, så har inte testat. Videofilmningen är inte så mycket att hurra för heller har jag hört, men det här är en kamera för fotografer, inte för videofilmare (som jag tycker att det ska vara). Själv är jag ointresserad av det och har varken testat att filma med X-T1 eller 5D MkIII och kan inte heller jämföra.

Som sammanfattning kan jag säga att en sak är säker, det är fan så mycket roligare att plåta med Fuji-prylarna. Jag var själv ute efter en liten kamera som komplement till min stora (om än väldigt trevliga) klumpeduns till 5D MkIII och inte som en ersättning, men funderingarna på att sälja alla mina Canon-prylar finns där varje dag nu mera...
Angående blixtsyncen på 1/180 klarar iaf min x-e1 av 1/250 utan svarta ränder undrar om de inte har lite väl mycket marginal på det de satt.
 

Nali

Aktiv medlem
Klart man kan vänta sig till döds, men var inte det jag försökte framföra. Beroende på vad man sitter på idag och hur stort sug/behov man har av att köpa nytt ger olika svar på om det är rätt läge att slå till. Men anser ändå att spegellösa historiskt sett känts som "svaga" köp. Då för prisras samt otrolig utveckling på nyheterna som gör de äldre snabbt "antika". Sitter man då på FF och kanske inte har jättebråttom kan det vara intressant att avvakta ett tag till för att få det senaste/det bästa. Slog tidigt till på RX100 och den har jag fortfarande kvar, trots att jag övervägt uppgradering både när mk2, mk3 samt LX100 släppt, nu sitter jag och väntar på mk4 eller LX100 II, vilket såklart kommer dröja :)

Sitter man redan på en FF samt en bra kompakt handlar ett köp idag mer av vardagslyx då dagens bilder redan håller toppklass, IQ blir inte bättre med något av nuvarande alternativ. En X-T1 eller A7II handlar istället främst om "nyhetens behag" kombinerat med ett lättare system, vilket redan nästan varit anledning nog för mig att slå till. :) Som exempel var Olympus E-M5 riktigt lockande när den släpptes, något år senare lockade X-T1 som det "självklara" valet, medan det idag är Sonys A7II som är mer lockande.. Får väl se det hela som positivt att det finns mycket att vara sugen på. Vill man slå till på X-T1 idag är det inga fel, men personligen väntar jag på vad nästa variant kan bjuda på!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Klart man kan vänta sig till döds, men var inte det jag försökte framföra. Beroende på vad man sitter på idag och hur stort sug/behov man har av att köpa nytt ger olika svar på om det är rätt läge att slå till. Men anser ändå att spegellösa historiskt sett känts som "svaga" köp. Då för prisras samt otrolig utveckling på nyheterna som gör de äldre snabbt "antika". Sitter man då på FF och kanske inte har jättebråttom kan det vara intressant att avvakta ett tag till för att få det senaste/det bästa. Slog tidigt till på RX100 och den har jag fortfarande kvar, trots att jag övervägt uppgradering både när mk2, mk3 samt LX100 släppt, nu sitter jag och väntar på mk4 eller LX100 II, vilket såklart kommer dröja :)

Sitter man redan på en FF samt en bra kompakt handlar ett köp idag mer av vardagslyx då dagens bilder redan håller toppklass, IQ blir inte bättre med något av nuvarande alternativ. En X-T1 eller A7II handlar istället främst om "nyhetens behag" kombinerat med ett lättare system, vilket redan nästan varit anledning nog för mig att slå till. :) Som exempel var Olympus E-M5 riktigt lockande när den släpptes, något år senare lockade X-T1 som det "självklara" valet, medan det idag är Sonys A7II som är mer lockande.. Får väl se det hela som positivt att det finns mycket att vara sugen på. Vill man slå till på X-T1 idag är det inga fel, men personligen väntar jag på vad nästa variant kan bjuda på!
Då är vi säkert överens. Jag har också lyxen att äga flera kameror. Varav X-PRO1 är en uppskattad variant i samlingen.
Skulle nu någon tvinga mig till att bara behålla en kamera. (Skulle väl vara min fru då.) Så hade det blivit 5DMKIII som hade fått vara kvar.
Den har fortfarande egenskaper som gör att den inte kan ersättas av någon spegellös kamera på marknaden. Saker som fotografering med blixt, Följande fokus för fågelfotografering, lekande hundar eller sport. Sedan är det inga andra system som har det objektivprogram som Canon och delvis Nikon kan erbjuda.
Många spegellösa kameror är idag riktigt bra fast för min personliga del är de fortfarande en kompaktkamera på sterioder. De är inte en ersättare till min 5DMKIII ännu.
Skulle jag ta det steget skulle jag ibland svära över att kameran inte klarar av vissa situationer på det sätt jag kräver.
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag har funderat lite på det här med fenomenet att folk säljer av alla sina fina Nikon eller Canon prylar (och naturligtvis "förlorar" massor av pengar i samband med det) för att i stället övergå till Fuji X-T1. Anledningen verkar först och främst vara för att få en mindre betungande utrustning att bära omkring på. Går man från en 5D MkIII med zoomar som 24-70/2.8 och 70-200/2.8 till en Fuji X-T1 med några fasta gluggar så förstår jag att man upplever en otroligt skillnad i vikt och hur skrymmande utrustningen är. Men det är ju lite som att jämföra äpplen med päron, tycker jag.

Jag roade mig nyss med att kolla lite specifikationer på två olika kamerauppsättningar. Fuji X-T1 med 18/2.0, 27/2.8 och 50-140/2.8 var en uppsättning medan det andra paketet utgjordes av en Canon 6D med 28/2.8 IS, 40/2.8 samt 70-200/4L IS. Två på papperet hyfsat lika uppsättningar med objektiv. Det ska dock sägas att i Canons 28/2.8 är IS inbyggt vilket det inte är i motsvarande Fuji objektiv (borde väl påverka vikten en aning).

Hur som helst, några specar..

Fuji X-T1 vs Canon 6D
440 g - 755 g
129 x 89,8 x 46,7 mm - 144,5 x 110,5 x 71,2 mm
10890 kr - 14490 kr

18/2.0 vs 28/2.8 IS
116 g - 260 g
64,5 x 40,6 mm - 68,4 x 51,5 mm
4674 kr - 4790 kr

27/2.8 vs 40/2.8
78 g - 130 g
61,2 x 23 mm - 68,2 x 22,8 mm
4280 kr - 1690 kr

50-140/2,8 vs 70-200/4L IS
995 g - 760 g
82,9 x 175,9 mm - 76 x 172 mm
14690 kr - 10895 kr


Om man gör en summering av ovanstående så väger ju Fuji X-T1 några hundra gram mindre än 6D:n..närmare bestämt 315 g mindre. Däremot väger Fuji-objektiven 1189 g medan Canons gluggar väger 1150 g. Fujis objektiv väger alltså 39 gram mer. Totalt väger då Fujiutrustningen 1629 g mot Canons 1905 g..en skillnad på (som jag ser det) ynka 276 gram!! Är dem 276 grammen verkligen så betungande att bära runt på undrar jag!??

Priset för dem båda kamerauppsättningarna är ganska lika..Fuji 34534 kr medan Canon går lös på 31865 kr.

Tittar man storleksmässigt på det hela så är naturligtvis 6D:n mer skrymmande än X-T1, men 6D:n är inte ett superstort kamerahus ändå. Jag inbillar mig att 6D:n har ett skönare grepp, enklare att få grepp om med en hand, har större knappar som gör den lite enklare att hantera etc.

Om vi tittar vidare på hur skrymmande objektiven är så handlar det om millimeterskillnader. De fasta Fuji-objektiven är en aning mindre skrymmande än Canons fasta..å andra sidan är Canons zoom en aning mindre än Fujis motsvarighet.

Efter denna lilla analys måste jag säga att jag inte riktigt förstår hypen med att sälja av alla sina Nikon eller Canon-prylar för att skaffa en Fuji X-T1. Okej om bildkvaliteten hade varit överlägsen, men det är den ju inte. Mindre skrymmande? Okej det blir det, men knappast fickvänligt. Lättare att bära på? Ja..men väldigt marginellt måste jag säga!

Så nej..ännu har inte argumentet att det skulle bli så himla mycket lättare och mindre skrymmande med en X-T1:a gentemot en dslr med motsvarande uppsättning objektiv fått riktigt fäste hos mig! Däremot har jag full förståelse för att man gillar designen och att man av den anledningen suktar efter en X-T1. Den ser verkligen läcker ut! :) Men det här med att inte orka bära på 276 gram mer "köper" jag bara inte..
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Efter denna lilla analys måste jag säga att jag inte riktigt förstår hypen med att sälja av alla sina Nikon eller Canon-prylar för att skaffa en Fuji X-T1. Okej om bildkvaliteten hade varit överlägsen, men det är den ju inte. Mindre skrymmande? Okej det blir det, men knappast fickvänligt. Lättare att bära på? Ja..men väldigt marginellt måste jag säga!
Det är ju inte så konstigt med tanke på att du har tagit det "värsta" tänkbara exemplet i beräkning...? De flesta som köper Fuji X kommer förmodligen inte att släpa runt på t.ex. 50-140 hela tiden. De flesta är gatufotografer eller resefotografer som behöver just ett litet kit.
Om vi då för omväxlings skull tar mitt nuvarande "500kr i överviktsavgift på flyget"-kit som exempel:

D700: 1000g (eller 1400g med batterigrepp)
50 1.8 G: 185g
85 1.8 G: 350g
16-35/4: 680g
Tamron 70-300 VC: 765g
Sammanlagt: 2980g (eller 3380g med batterigrepp)

Motsvarande uppsättning från Fuji skulle vara:
X T1: 440g (eller 657g med batterigrepp)
35 1.4: 187g
56 1.2: 405g
10-24/4: 410g
55-200: 580g
Sammanlagt: 2022g (eller 2239g med batterigrepp)

Så, ungefär 1kg eller 1/3 av vikten i skillnad, beroende på. Där har du viktskillnaden du undrade om. :) Och då har vi inte ens räknat in systemets storlek/volym...
Sedan är ju D700 i sig en vansinnigt tung kamera också. Med en lättare kamera som D610 eller D750 skulle skillnaden i vikt bli mindre, men skillnaden i volym skulle fortfarande vara stor.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag har funderat lite på det här med fenomenet att folk säljer av alla sina fina Nikon eller Canon prylar (och naturligtvis "förlorar" massor av pengar i samband med det) för att i stället övergå till Fuji X-T1. Anledningen verkar först och främst vara för att få en mindre betungande utrustning att bära omkring på. Går man från en 5D MkIII med zoomar som 24-70/2.8 och 70-200/2.8 till en Fuji X-T1 med några fasta gluggar så förstår jag att man upplever en otroligt skillnad i vikt och hur skrymmande utrustningen är. Men det är ju lite som att jämföra äpplen med päron, tycker jag.

Jag roade mig nyss med att kolla lite specifikationer på två olika kamerauppsättningar. Fuji X-T1 med 18/2.0, 27/2.8 och 50-140/2.8 var en uppsättning medan det andra paketet utgjordes av en Canon 6D med 28/2.8 IS, 40/2.8 samt 70-200/4L IS. Två på papperet hyfsat lika uppsättningar med objektiv. Det ska dock sägas att i Canons 28/2.8 är IS inbyggt vilket det inte är i motsvarande Fuji objektiv (borde väl påverka vikten en aning).

Hur som helst, några specar..

Fuji X-T1 vs Canon 6D
440 g - 755 g
129 x 89,8 x 46,7 mm - 144,5 x 110,5 x 71,2 mm
10890 kr - 14490 kr

18/2.0 vs 28/2.8 IS
116 g - 260 g
64,5 x 40,6 mm - 68,4 x 51,5 mm
4674 kr - 4790 kr

27/2.8 vs 40/2.8
78 g - 130 g
61,2 x 23 mm - 68,2 x 22,8 mm
4280 kr - 1690 kr

50-140/2,8 vs 70-200/4L IS
995 g - 760 g
82,9 x 175,9 mm - 76 x 172 mm
14690 kr - 10895 kr


Om man gör en summering av ovanstående så väger ju Fuji X-T1 några hundra gram mindre än 6D:n..närmare bestämt 315 g mindre. Däremot väger Fuji-objektiven 1189 g medan Canons gluggar väger 1150 g. Fujis objektiv väger alltså 39 gram mer. Totalt väger då Fujiutrustningen 1629 g mot Canons 1905 g..en skillnad på (som jag ser det) ynka 276 gram!! Är dem 276 grammen verkligen så betungande att bära runt på undrar jag!??

Priset för dem båda kamerauppsättningarna är ganska lika..Fuji 34534 kr medan Canon går lös på 31865 kr.

Tittar man storleksmässigt på det hela så är naturligtvis 6D:n mer skrymmande än X-T1, men 6D:n är inte ett superstort kamerahus ändå. Jag inbillar mig att 6D:n har ett skönare grepp, enklare att få grepp om med en hand, har större knappar som gör den lite enklare att hantera etc.

Om vi tittar vidare på hur skrymmande objektiven är så handlar det om millimeterskillnader. De fasta Fuji-objektiven är en aning mindre skrymmande än Canons fasta..å andra sidan är Canons zoom en aning mindre än Fujis motsvarighet.

Efter denna lilla analys måste jag säga att jag inte riktigt förstår hypen med att sälja av alla sina Nikon eller Canon-prylar för att skaffa en Fuji X-T1. Okej om bildkvaliteten hade varit överlägsen, men det är den ju inte. Mindre skrymmande? Okej det blir det, men knappast fickvänligt. Lättare att bära på? Ja..men väldigt marginellt måste jag säga!

Så nej..ännu har inte argumentet att det skulle bli så himla mycket lättare och mindre skrymmande med en X-T1:a gentemot en dslr med motsvarande uppsättning objektiv fått riktigt fäste hos mig! Däremot har jag full förståelse för att man gillar designen och att man av den anledningen suktar efter en X-T1. Den ser verkligen läcker ut! :) Men det här med att inte orka bära på 276 gram mer "köper" jag bara inte..



för det första så gör fuji optik som är riktigt vass över hela bilden o jag är inte lika imponerad av ni/ca optik oavsett hur dyra o ljusstarka dom är så är fuji riktigt bra.
Jag har gjort tester med utskrifter o då jämfört normaloomen till fuji o använt nikon D800 med 24-70 o på en a4 print får du verkligen studera noggrant för att kunna se skillnad o om du jämför storleken på dom är den gigantisk.
Det som fuji gör som är så mycket bättre o roligare att fota med dom är att handhavandet tex x-t1 är som på en analogkamera o bilderna ut från kameran ger ett betydligt skönare bättre känsla än ni/ca en riktig filmkänsla.
Dessutom är optiken bra samt bra byggda utstrålar verkligen kvalitet.
Nej jag säljer inte av mina nikon har dom till vissa jobb där tex batteri tid o använda av blixt däremot som resekamera/reportage då kör jag fuji funkar klockrent.
 

Bilagor

snap01

Aktiv medlem
finns flera kända fotografer som gått över till tex sony a7/R o kör med adapter jag själv skulle kunna sälja bort mina D800 om sony fick fram ett mer komplett objektivutbud men jag kör mina D800 till interiör o lite annat o fuji till andra saker. Det är grymt skönt att slippa tegelstenar jg gick från canon 1ds mark 2 till Nikon D3x sedan canon 5D mark 2 o nu D800 kommer inte gå till tyngre kameror igen.

Den största fördelen med mindre kameror är att man blir mer (osynlig) sliter du upp en D800 med 24-70 då reagerar folk tar du upp en fuji med 18-55 så bryr sig inte folk för du ser inte lika proffsig ut. Har man gått o jobbat på stränder i dryga 10 år åt stora reseföretag så har man blivit kallad paparazzi ett otal gånger med fuji har det inte hänt.
Sedan har fuji så grym sensorkvalitet bilderna blir verkligen som film grym analog känsla o optiken är av yttersta klass.
Det största plusset är att det är så mycket roligare att plåta med fuji än ca/ni men jag väljer det verktyg som passar till det jag ska göra.
 

Segedahl

Aktiv medlem
X-T1:an är fantastisk och det är den roligaste kameran jag haft + "allt sitter på rätt ställe"-feelingen
infinner sig när man handskas med den. 18-55an är väl inte nåt höjdare men testa gärna Xf56:an! Den gluggen gör under ihop med X-T1 :)
 

forstheim

Aktiv medlem
för det första så gör fuji optik som är riktigt vass över hela bilden o jag är inte lika imponerad av ni/ca optik oavsett hur dyra o ljusstarka dom är så är fuji riktigt bra.
Jag har gjort tester med utskrifter o då jämfört normaloomen till fuji o använt nikon D800 med 24-70 o på en a4 print får du verkligen studera noggrant för att kunna se skillnad o om du jämför storleken på dom är den gigantisk.
Det som fuji gör som är så mycket bättre o roligare att fota med dom är att handhavandet tex x-t1 är som på en analogkamera o bilderna ut från kameran ger ett betydligt skönare bättre känsla än ni/ca en riktig filmkänsla.
Dessutom är optiken bra samt bra byggda utstrålar verkligen kvalitet.
Nej jag säljer inte av mina nikon har dom till vissa jobb där tex batteri tid o använda av blixt däremot som resekamera/reportage då kör jag fuji funkar klockrent.
Jag betvivlar inte att kvaliteten på bilderna från Fuji X-T1 är fantastiska, utan det jag är lite fundersam över är om det faktiskt är så otroligt stor skillnad i vikt och storlek som en del verkar hävda.

Du visar några bilder här..och visst är det stor skillnad i den jämförelsen. Men D800 är ju inte det enda kamerahuset som är synonymt med FF - det finns mindre och lättare hus. Typ Canon 6D. Å sedan är det en orättvis jämförelse att jämföra en 2.8 zoom med en Fujizoom som egentligen kan betraktas som ett..ja vad blir det..4-5.6!? För inte kan du få samma korta skärpedjup med Fujikombon som med Canonkombon om du använder respektive objektiv på största bländare? Fujikombon mot en Canon 6D och typ en 24-70/4-5.6 zoom hade varit en mer rättvisande jämförelse tycker jag! :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS