Annons

Att slå av VR när man använder stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
För att?



Ett rörligt linselement kan knappast ge BÄTTRE bild än ett stationärt.



Näe, stäng av VR oavsett slutartid, om inte stativet i sig är vekt och skakar förstås.

För att snabba med slutartider så kommer det bli försumbart lite försämring med bildstabilisering gällande bildkvalite. Däremot en bra fördel för stabilisering av sökare. Landskapsfotografer kör inte med snabba slutartider vad jag vet. De som kör med snabba slutartider är de som trackar snabba rörliga objekt samt med tele och då anser jag att stabilisering av sökare är prioritet över den försumbara bildkvaliten som ev man kan få utan stabilisering.
De tester jag gjort med och utan bilstabilisering med slutartider på snabbare än 1/500s på stativ kan jag faktiskt inte se skillnad på ens på 2:1 förstoring med brännvidder på 200mm på FF. Kan väl lägga upp bildex om så behövs för att testa er ifall ni kan utskilja skillnaderna.
 

iSolen.se

Guest
För att snabba med slutartider så kommer det bli försumbart lite försämring med bildstabilisering gällande bildkvalite. Däremot en bra fördel för stabilisering av sökare. Landskapsfotografer kör inte med snabba slutartider vad jag vet. De som kör med snabba slutartider är de som trackar snabba rörliga objekt samt med tele och då anser jag att stabilisering av sökare är prioritet över den försumbara bildkvaliten som ev man kan få utan stabilisering.
De tester jag gjort med och utan bilstabilisering med slutartider på snabbare än 1/500s på stativ kan jag faktiskt inte se skillnad på ens på 2:1 förstoring med brännvidder på 200mm på FF. Kan väl lägga upp bildex om så behövs för att testa er ifall ni kan utskilja skillnaderna.
Sökaren blir ju inte stabilare, kameran sitter ju redan på stativ. Är stativet så rangligt att det är ett problem med sökarbilden ska man nog slå på VR av bildskäl men det är knappast normalfallet.

Nej jag har aldrig (avsiktligt) VR på när jag fotar landskap, just då är ju skärpan som viktigast.

Slutartiden är rätt kort på dagen (inte i Sverige så här års men landskapet inte heller så intressant). Fotade utomlands förra veckan och nog blir slutartiderna korta även för landskap.

Stäng av VR, det blir aldrig bättre bild med det "på" med normalstabila stativ. Felet uppstår inte på varje bild men det händer ibland och det är irriterande och onödigt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Isåfall har man ett väldigt kraftigt och stabilt stativ och de finns såklart, men inget jag skulle vilja konka på. Ett exempel är att fota på månen prova fota det med apsc sensor 600mm på stativ med och utan stabilisering. Då ser man skillnaderna snabbt hur bra det är med stabilisering. Kan du, Ola se skillnad med och utan stabilisering i ett blindtest?
Kan du lägga upp de skillnaderna du har så du kan visa för TS varför du rekommenderar stänga av den pga bildkvaliten blir synligt bättre. Be inte mig för jag ser inte den skillnaden.

Jag ser skillnaden när jag trackar fotbollspelare när jag har stativ hur mindre skakigt det blir pga mina rörelser när jag följer spelarna när jag har stabiliseringen på.
 

djungel

Aktiv medlem
Förstöra...jo det händer men oftast blir det bara lite oskarpare. Definitivt mer än 1% är det i alla fall eftersom jag slänger bilderna när det händer, det finns ju ofta en bild före eller efter som är rätt.

Har du alltså samma bländare och slutare för stativbilder som actionfoto med dykande havsörn :)

Lossar kameran, stänger av timern, slår på autoiso och max bländare, på med ett stegs överexponering och DÄR fångar du örnen :) ...allt i en rörelse.
Ja samma bländare d.v.s. så stor som ljuset tillåter och gärna nedbländat ett steg för ökad skärpa. Minsta tid 1/1000 s och autoiso 400-3200. Jag fotograferar ju fåglar även med stativet och inte enbart för ökad skärpa utan även för att det kan vara tungt att sikta med 3 kg kamera handhåller i timmar. Jag lossar kameran på 1-2 sekunder = halvt varv på skruven. Fjärrutlösaren får hänga kvar då den inte stör nämnvärt. Jag kör aldrig timer för fågelfoto. Så ja faktiskt det är exakt så jag gjort många gånger. Du verkar tvivla? Men visst ofta borde jag exponeringskompenserat vilket jag inte hinner när änderna lyfter som ett tecken på en attackerande havsörn.
 

Brodden

Aktiv medlem
Ställer jag in kameran för att ta t.e.x 3 bilder med olika exponeringskompensation och den sitter på stativ, då brukar VC/VR kunna göra att minst en av bilderna blir något förskjutna i höjd/sidled. Om jag då är ute efter att göra en HDR bild eller bara få lite mer omfång på ljuset, så fungerar det bättre att slå av VC/VR. Mvh Gunnar J
 

iSolen.se

Guest
Isåfall har man ett väldigt kraftigt och stabilt stativ och de finns såklart, men inget jag skulle vilja konka på. Ett exempel är att fota på månen prova fota det med apsc sensor 600mm på stativ med och utan stabilisering. Då ser man skillnaderna snabbt hur bra det är med stabilisering. Kan du, Ola se skillnad med och utan stabilisering i ett blindtest?
Kan du lägga upp de skillnaderna du har så du kan visa för TS varför du rekommenderar stänga av den pga bildkvaliten blir synligt bättre. Be inte mig för jag ser inte den skillnaden.

Jag ser skillnaden när jag trackar fotbollspelare när jag har stativ hur mindre skakigt det blir pga mina rörelser när jag följer spelarna när jag har stabiliseringen på.
Fotade panorama (stitchat) förra veckan och mittenbilden hade VR oskärpan. Behövs inget blindtest, det var uppenbart oskarpt, det blir inte vanlig oskärpa.

När jag fotar rörliga motiv som fotbollsspelare har jag förstås VR på, det är rätt stor skillnad mot statiskt landskapsfoto. Fotar sånt mycket och brukar köra med monopod för max flexibilitet. VR på.

Fotar du 900mm blir nog de flesta stativ rangliga och då ska VR vara på.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Fotade panorama (stitchat) förra veckan och mittenbilden hade VR oskärpan. Behövs inget blindtest, det var uppenbart oskarpt, det blir inte vanlig oskärpa.



.

Vad var det för objektiv, hade du det på stativ och om ja varför hade du då bilstabilisering på när du rekommenderar att inte använda den.
Jag undrar alltså om objektivet har en speciell knapp för panorering som det finns hos vissa, vissa tror jag känner av det själv. Finns inte funktionen för panorering så är det såklart bäst att stänga av den vid sån typ av fotografering. Man bör känna sin utrustnings begränsningar.
 

iSolen.se

Guest
Vad var det för objektiv, hade du det på stativ och om ja varför hade du då bilstabilisering på när du rekommenderar att inte använda den.
Jag undrar alltså om objektivet har en speciell knapp för panorering som det finns hos vissa, vissa tror jag känner av det själv. Finns inte funktionen för panorering så är det såklart bäst att stänga av den vid sån typ av fotografering. Man bör känna sin utrustnings begränsningar.
Jag känner till min utrustnings begränsningar och hur VR fungerar, det är därför jag tjatar om att stänga av VR. Oftast går det bra men i mitt fall när jag glömde det på gick det åt skogen. Trots identiska förutsättningar för varje bild så missade objektivet att det satt på stativ för en av 6 bilder. Det var ett objektiv med nya VR.

Nu verkar du dessutom blanda ihop panorama med panorering, det är något helt annat och det har vi inte pratat om i denna tråd och kan nog lämna till en ny tråd. Jag fotade alltså panorama, att man sätter ihop ett antal bilder till en superbild. För panorama ska man inte slå på någon panoreringsfunktion.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
För Nikonister och senaste VR.

"Tripod mode of Nikon's VR (Vibration Reduction) system is most recommended when a tripod is used. It is often thought that image blur caused by camera shake can be prevented by using a tripod. Actually, however, even using a tripod may result in image blur because of tripod vibration caused by mirror or shutter movement at the time of exposure."

Källa: http://imaging.nikon.com

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
För Nikonister och senaste VR.

"Tripod mode of Nikon's VR (Vibration Reduction) system is most recommended when a tripod is used. It is often thought that image blur caused by camera shake can be prevented by using a tripod. Actually, however, even using a tripod may result in image blur because of tripod vibration caused by mirror or shutter movement at the time of exposure."

Källa: http://imaging.nikon.com

/Stefan
Tripod mode är inte vanliga VR och finns vad jag vet bara på två rejält långa objektiv som inget av dem är vanliga "landskapsobjektiv" eller normalobjektiv etc.

VR ska stängas av på stativ och har man ett tripod mode ska man förstås använda det. De få som har såna objektiv vet förstås om den funktionen.

Edit:

Här kan du läsa om hur det funkar och de tar dessutom upp panning du var inne på förut.

http://www.europe-nikon.com/tmp/EU/2419865273/3760176746/2327365364/27184057/1391280926/2780083465/688362553/2027325250/321728136/287561852.pdf
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Tripod mode är inte vanliga VR och finns vad jag vet bara på två rejält långa objektiv som inget av dem är vanliga "landskapsobjektiv" eller normalobjektiv etc.
Länkarna i ovanstående inlägg pekar till rätt allmänna sidor. För att belysa vad iSolen pekar på med Tripod mod finns länken
http://imaging.nikon.com/lineup/lens/concept/vr/en/technology/normal/tripod/
som handlar om något som bara finns på tre teleobjektiv, 400mm, 500mm och 600mm.

Nikon har i sin bruksanvisning skrivit att VR ska stängas av när kameran är på stativ. Detta skrevs innan VRII fanns. VR II förefaller ha "stativdetektering" varför dessa objektiv fungerar med VR (II) tillslagen även monterad på stativ.
Det förefaller som var och en får prova vilket som fungerar bäst, beroende på objektiv och stativ.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ola: läste hafsigt panorama som panorera. Fel av mig.

Länkarna i ovanstående inlägg pekar till rätt allmänna sidor. För att belysa vad iSolen pekar på med Tripod mod finns länken
http://imaging.nikon.com/lineup/lens/concept/vr/en/technology/normal/tripod/
som handlar om något som bara finns på tre teleobjektiv, 400mm, 500mm och 600mm.

Nikon har i sin bruksanvisning skrivit att VR ska stängas av när kameran är på stativ. Detta skrevs innan VRII fanns. VR II förefaller ha "stativdetektering" varför dessa objektiv fungerar med VR (II) tillslagen även monterad på stativ.
Det förefaller som var och en får prova vilket som fungerar bäst, beroende på objektiv och stativ.
Intressant!
Ska jag tolka det att om man har VR2 som är den senaste VR!?! och om man trots allt får påtaglig oskärpa pga bildstabilsieringen på stativ vid ex när man gör panorma, så beror det antingen på två saker, antingen fungerade inte VR-funktionen eftersom man inte behöver stänga av den eller så beror det på felaktig hantering av fotograf?
Tja, är det det första bör man kanske antingen ha den avstängt eller reparera objektivet eller andra alternativet lära sig hantera sin utrustning.


/Stefan
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Intressant!
Ska jag tolka det att om man har VR2 som är den senaste VR!?! och om man trots allt får påtaglig oskärpa pga bildstabilsieringen på stativ vid ex när man gör panorma, så beror det antingen på två saker, antingen fungerade inte VR-funktionen eftersom man inte behöver stänga av den eller så beror det på felaktig hantering av fotograf?
Tja, är det det första bör man kanske antingen ha den avstängt eller reparera objektivet eller andra alternativet lära sig hantera sin utrustning.
/Stefan
Jag har bara försökt förstå hur Nikon formulerar sig och det är inte alltid glasklart, jag har beskrivit det som jag uppfattar det. När man använder VR så låter det ju lite från objektivet och man ser i sökaren hur bilden "stelnar" när man trycker på avtryckaren lite grand och det klickar till. Fast då får man stänga av AF så inte det stör lyssnandet.
Du kan ju prova med ett annat objektiv och se hur det uppför sig.
 

iSolen.se

Guest
Ola: läste hafsigt panorama som panorera. Fel av mig.



Intressant!
Ska jag tolka det att om man har VR2 som är den senaste VR!?! och om man trots allt får påtaglig oskärpa pga bildstabilsieringen på stativ vid ex när man gör panorma, så beror det antingen på två saker, antingen fungerade inte VR-funktionen eftersom man inte behöver stänga av den eller så beror det på felaktig hantering av fotograf?
Tja, är det det första bör man kanske antingen ha den avstängt eller reparera objektivet eller andra alternativet lära sig hantera sin utrustning.


/Stefan
Men jösses, prova! Både du och jag fotar mycket med stativ, jag fotar mer med stativ än utan. Tar bokstavligt talat 10000-tals såna bilder per år, de flesta i intervallet 1/100s till 1 sekund.

VR1 missar oftare och VR2 mer sällan men det händer fortfarande. Självklart ska man stänga av VR när det finns en risk att funktionen ställer till det. Nikon rekommenderar fortfarande att man stänger av det.

Har man något av de där specialobjektiven vet man att det finns ett specialläge som inte jobbar som vanliga VR men det kan vi lämna utanför, det är inget normalfall och de som har såna objektiv känner säkert till "Tripod mode".

Panorama har inget med VR att göra utan som jag skrev tog jag upp det för att visa att 6 bilder med exakt samma förutsättningar ändå blev fel. Timer på, stativ stabilt, klick klick klick miss klick klick.


Har du något VR1 resp VR2 objektiv så du kan jämföra? VRII betyder inte att det är den senaste versionen. Nikons första VR2 är inte lika bra som VR2 i nyare objektiv. Sen undrar jag om inte beteckningen håller på att luckras upp, på det sista helt nya objektivet jag tittade på stod det VR, inte VRII.

Lärdomen är att följa Nikons råd: stäng av VR när du inte behöver det. Har du svårt att komma ihåg, kör med det på och lev med att vara tvungen att kasta bilder ibland. Det är inte hela världen. Med VR1 kan det i vissa lägen bli omöjligt att ta skarpa bilder men det lär du märka.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Kan inget om nikons VR så jag tyckte det var intressant om stativdetektion och stativläge. Har inget sånt på mina.
Det lilla jag läste och förstod om funktionen så ska VR automatiskt känns av stativ och vad den gör därefter är oklart. Ena är scenariot är att den stängs av, det andra att den är i stativläge.
Eftersom jag inte har såna lägen så stänger jag av Bildstabilisering vid relativ långsamma samt sekundvis långa exponeringar, men har den på vid tele och snabba (1/500s och snabbare vid 200mm för FF).
Man kan se IS påverkar negativt vid sekundlånga exponeringar, ingen skillnad vid långa samt att IS är bra vid halvlånga slutartider där man fotar med ögat mot sökare och fingrar på avtryckare utan spegeluppfällning.
Har man spegeluppfällning, fjärrutlösare eller timer så stänger jag av IS. I det sista scenariot är det kontrollerade betingelser man fotar, inga rörliga objekt.
 

Prauter

Aktiv medlem
Frågan är väl om det är stativet som förstör det för VR eller om det snarare är den långa slutartiden (som ofta går hand i hand med användandet av stativ).

Nikon skriver själva såhär:
"In night landscape shooting using extremely slow shutter speeds, image blur cannot be effectively reduced even with VR (Vibration Reduction). In such cases, use of a tripod is recommended. Please be sure to switch VR off when a tripod is used."
Källa

Det är ju lite otydligt uppenbarligen.

När det gäller VR eller VR II verkar skillnaden huvudsakligen bestå i 3 eller 4 stegs förbättring.

"Nikon's VR technology reduces camera shake to the equivalent of using shutter speeds approximately 3 stops slower than the selected shutter speed. This would allow a shutter speed of a 1/40th of a second to be used with a 300mm lens.

Nikon's latest VR II technology reduces camera shake to the equivalent of using shutter speeds approximately 4 stops slower than the selected shutter speed. This would allow an amazingly low shutter speed of a 1/20th of a second to be used with a 300mm lens"
Källa
 

iSolen.se

Guest
Kan inget om nikons VR
Så lät det inte ovan.
så jag tyckte det var intressant om stativdetektion och stativläge. Har inget sånt på mina.
Det lilla jag läste och förstod om funktionen så ska VR automatiskt känns av stativ och vad den gör därefter är oklart. Ena är scenariot är att den stängs av, det andra att den är i stativläge.
Eftersom jag inte har såna lägen så stänger jag av Bildstabilisering vid relativ långsamma samt sekundvis långa exponeringar, men har den på vid tele och snabba (1/500s och snabbare vid 200mm för FF).
Man kan se IS påverkar negativt vid sekundlånga exponeringar, ingen skillnad vid långa samt att IS är bra vid halvlånga slutartider där man fotar med ögat mot sökare och fingrar på avtryckare utan spegeluppfällning.
Har man spegeluppfällning, fjärrutlösare eller timer så stänger jag av IS. I det sista scenariot är det kontrollerade betingelser man fotar, inga rörliga objekt.
Det är alltid bättre att själv stänga av VR istället för att förlita sig på att objektivet gör det. Det blir som jag påpekat flera gånger fel ibland men visst, om man tycker det är jobbigt att komma ihåg förstår jag men fotar man med objektiv som inte är så bra på att känna av stativ blir det förstås viktigare att komma ihåg stänga av VR.

Tripod mode är för riktigt långa objektiv när man inte kan stabilisera riktigt bra, de som har tripod mode känner säkert till detta, det står "Tripod mode" på knappen och har man investerat en större förmögenhet har man nog koll på den funktionen :)

Så rekommendationen kvarstår, stäng av VR när du inte behöver den.
 

iSolen.se

Guest
Frågan är väl om det är stativet som förstör det för VR eller om det snarare är den långa slutartiden (som ofta går hand i hand med användandet av stativ).

Nikon skriver själva såhär:
"In night landscape shooting using extremely slow shutter speeds, image blur cannot be effectively reduced even with VR (Vibration Reduction). In such cases, use of a tripod is recommended. Please be sure to switch VR off when a tripod is used."
Källa

Det är ju lite otydligt uppenbarligen.

...
Jag tycker tvärtom "Please be sure to switch VR off when a tripod is used." är rätt tydligt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Frågan är väl om det är stativet som förstör det för VR eller om det snarare är den långa slutartiden (som ofta går hand i hand med användandet av stativ).



Nikon skriver själva såhär:

"In night landscape shooting using extremely slow shutter speeds, image blur cannot be effectively reduced even with VR (Vibration Reduction). In such cases, use of a tripod is recommended. Please be sure to switch VR off when a tripod is used."

Källa



Det är ju lite otydligt uppenbarligen.



]


Nattfoto är ju från relativt långa exponeringar till väldigt långa exponeringar. Bildstabilisering bör stängas av, lätt räknat så extrema fall på 16mm så är ju 5 stegs VR 0,5s handhållet. Det är mycket som kan gå fel i en sådan situation. Det är inte bara IS som bör tänkas på utan även spegeluppfällning och timer/fjärrutlösare. Vid extrema som ex 30s exponeringar så kommer vibrationen från avtryckaren, speglen odyl oftast bli försumbara och IS vibrerar ju lite hela tiden pga gyrot och jag ät inte helt säker på hur många sekunder den är igång innan den stängs av. Flrutom mikrovibrationer i 30s så kanske linserna hoppar till pga den helt enkelt stängs av.



Så lät det inte ovan.


Har jag påstått jag är Nikonexpert? Nä långt ifrån, men jag eftersom jag älskar testa så kan jag en del allmänt om bilstabilisering. Om Nikons VR så länkade jag först till en sida på Nikon, läste inget om supertele eller att det var gammalt. Uppernbarligen var det de Nästa post var en fråga med utropstecken och frågetecken efter ordet Intressant.



Jag stänger såklart av IS som påpekat under vissa situaioner, men oftast i normala fotande på dagtid är den alltså ständigt på. Och jag rekommenderade ju IS även på tele på stativ med snabba slutartider, inte pga kvaliten utan pga sökaren. Förlorad kvalite kan inte jag med pixelpeeping se i sådan här situation. Eftersom du Ola sitter på Nikon och ser skillnaden bildkvalitetsmässigt mellabn VR på och av så skulle det såklart vara intressant för TS att se skillnaden. Jag hade kunnat posta Från min 6D och 200mm med 1/500s, men eftersom bilderna i stort sett kommer bli identiska så låter jag bli
 
Senast ändrad:
ANNONS