** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Drönare i skyddad natur

Produkter
(logga in för att koppla)
”Jag är alltid försiktig” har ofta en väldigt individuell tolkning.
Min ungdomskompis med färskt körkort brukade säga att det gäller att köra fort i trafiken. Ju fortare man kör från A till B, desto kortare tid exponeras man för faran.
 
Känns som att min poäng fortfarande är otydlig.

Lite som att körskoleläraren säger åt eleven att köra extra försiktigt framför en skola eftersom barn leker där. Då fungerar det inte att svara "jag är alltid försiktig". Utan det är extra hög risk och därför måste man vara väldigt mycket mer försiktig än på en motorväg. Samma perspektiv har jag på ett naturreservat. Där är det utritat ett område med särskilda regler eftersom det är extra viktigt att värna djurlivet.

Går det då överhuvudtaget att flyga i ett extra känsligt område utan att "riskera" att störa någon? Finns det inte alltid en risk att fåglar blir rädda, gömmer sig för oljudet, tror det är en rovfågel, eller rent av råkar flyga in i drönaren?

Du uttrycker dig jättetydligt, tycker jag.
Sedan handlar det om mottageren också.

Ifall det, rent teoretiskt, skulle finnas någon som t.ex. massproducerar inlägg, utan att lyssna riktigt noga på vad som framförs, så ska man nog i det fallet försöka se skillnad på mängd respektive kvalitet och representativitet.

Tyvärr är jag usel på internet, kan tydligen inte ens kopiera länkar.
Men, i måndags, på TV, SVT, Vetenskapens Värld .....
Handlade om "skogen".
Ett jättebra program, tycker jag. En helhetsbild gavs. Olika synsätt framfördes.
Där talades även om skyddade naturområden.

Det är skillnad mellan "skog" och "virkesåkrar".
I skogen finns den biologiska mångfalden.
Virkesåkrarna dominerar ytmässigt, stort, medan skogen till stor del finns i den skyddade naturen.
Din liknelse med att man ska köra extra försiktigt utanför skolor är således suveränt bra.
Tycker jag.
 
”Jag är alltid försiktig” har ofta en väldigt individuell tolkning.
Min ungdomskompis med färskt körkort brukade säga att det gäller att köra fort i trafiken. Ju fortare man kör från A till B, desto kortare tid exponeras man för faran.

Här i tråden har jag anklagats för att vara "humorbefriad", men .......
Vi talar om liv, ansvar, försiktighet, mm.
Det handlar även om kommunikation, svårigheten att bli lyssnad till, mm.
Och så används fordonstrafik som liknelse .....
Jag kom att tänka på en riktigt gammal historia ......

Herr X körde bil på autobahn.
Det kom ett medelande på bilradion:
" -Varning, Varning. Det är en stolle som kör på fel sida, mot trafiken."
" -En", sa herr X frågande till sig själv, "det är ju hur många som helst".
 
Du uttrycker dig jättetydligt, tycker jag.
Sedan handlar det om mottageren också.

Ifall det, rent teoretiskt, skulle finnas någon som t.ex. massproducerar inlägg, utan att lyssna riktigt noga på vad som framförs, så ska man nog i det fallet försöka se skillnad på mängd respektive kvalitet och representativitet.

Tyvärr är jag usel på internet, kan tydligen inte ens kopiera länkar.
Men, i måndags, på TV, SVT, Vetenskapens Värld .....
Handlade om "skogen".
Ett jättebra program, tycker jag. En helhetsbild gavs. Olika synsätt framfördes.
Där talades även om skyddade naturområden.

Det är skillnad mellan "skog" och "virkesåkrar".
I skogen finns den biologiska mångfalden.
Virkesåkrarna dominerar ytmässigt, stort, medan skogen till stor del finns i den skyddade naturen.
Din liknelse med att man ska köra extra försiktigt utanför skolor är således suveränt bra.
Tycker jag.
På virkesåkern produceras virke eller massaved.
I skogen produceras naturupplevelser.
Till oss människor, i båda fallen.

Många arter kan inte överleva i virkesåkerns enfald, men trivs fint i skogens mångfald.

Men ger detta oss rätten att inte vara ”extra försiktig” även i virkesåkern. De som trots allt lever där har väl rätten att inte bli störda?
 
Anledningen till att vildsvinen är ett problem för många av oss är att människor har stört balansen mellan predatorer och bytesdjur. Det är samma problem, men inte i samma skala, med hjortar. De ställer också till det, kanske mest för jordbruket. Likaså är älgar ett problem för skogsbruket. Av samma skäl.

Så vi kanske skulle vara lite mer välkomnande till den där vargen som gjort sig hemmastadd nära oss?
 
”Jag är alltid försiktig” har ofta en väldigt individuell tolkning.
Min ungdomskompis med färskt körkort brukade säga att det gäller att köra fort i trafiken. Ju fortare man kör från A till B, desto kortare tid exponeras man för faran.
”Jag är alltid försiktig” har snarare väldigt olika tolkningar som kan vara mer eller mindre bra. Din kompis tolkning var mindre bra.
 
Jag skickade in ett mail till Länsstyrelsen Gävleborg och fråga lite om drönare i naturreservat, hennes svar förvånade mig:

Hej Daniel,

Så bra att du kollade med oss, det uppskattas.

Det är inte förbjudet att flyga drönare i Häckelsängs högmosse och Gnagmur enligt föreskrifterna, det finns dock en föreskrift som säger att man inte medvetet får störa eller skada djurlivet.

Nu är ju de flesta (troligen alla) fågelarter klara med sina häckningar men lite extra försiktighet är såklart bra.

Du får alltså flyga drönare och ta bilder över området.

Artskyddsförordningen gäller alltid både i skyddade och oskyddade områden:
Paragraf 4 i artskyddsförordningen anger att alla fåglar samt även vissa däggdjur, groddjur och kräldjur är fridlysta i Sverige. För fåglar innebär fridlysningen att man inte får döda, skada, fånga dem och det gäller även deras ägg och bon. Man får heller inte störa fåglarna eller förstöra deras fortplantningsområden och viloplatser.

Övriga bestämmelser för drönare ska såklart följas, de finns att läsa på transportstyrelsens hemsida.

Drönare - Transportstyrelsen

Om du är nyfiken på andra reservat så är det olika föreskrifter för olika reservat, och de går att läsa på vår hemsida:

Naturreservat | Länsstyrelsen Gävleborg (lansstyrelsen.se)

Hemsidan är uppdaterad, och man kan behöva gå in i varje beslut och läsa fullständiga föreskrifter för att se om det står något om flygning eller störning.

Drönare är ju relativt nytt och många naturreservatsbeslut är äldre och har inte skrivelser om drönare, men kan ha vissa tider på året man inte får störa fåglar, eller att det står om flygning eller formulerat på något annat vis.


Hoppas det var till hjälp.


Med vänlig hälsning

********

Enheten för Naturprövning och biologisk mångfald

Länsstyrelsen Gävleborg, Borgmästarplan, 801 70 Gävle"
Ett jättebra och tydligt svar från länsstyrelsen, som återigen bekräftar att det inte finns några generella regler för drönarflygning i naturreservat.

Kul också att handläggaren hänvisar till artskyddsförordningen och explicit påpekar att den inte gör skillnad på skyddad och oskyddad natur. Artskyddsförordningen måste alltid beaktas, oavsett var i landet man flyger. Naturreservat har ingen betydelse i det sammanhanget.

Med detta svar känns cirkeln sluten. Det är OK att flyga drönare i naturreservat om inte reservatreglerna föreskriver annat, förutsatt att man inte bryter mot artskyddsförordningen. Och den sistnämnda får man ju aldrig någonsin bryta emot.

Dessa regler gäller oavsett vad man tycker om dem. Man har förstås sin fulla rätt att tycka att reglerna är tokiga, och då får man jobba på att ändra på regelverket. Driva opinion, skriva till politiker, demonstrera, skriva insändare, engagera sig i intressegrupper, osv. Då kanske man kan få till en ändring på sikt. Men existerande regler ändras inte enbart av tyckande, de gäller ändå.
 
Senast ändrad:
Med detta svar känns cirkeln sluten. Det är OK att flyga drönare i naturreservat om inte reservatreglerna föreskriver annat, förutsatt att man inte bryter mot artskyddsförordningen. Och den sistnämnda får man ju aldrig någonsin bryta emot.

Relaterat så ser jag ser nu att Länsstyrelsen har polisanmält flera drönarpiloter i Fulufjällets nationalpark med hänvisning till att fåglar riskerar att störas.
 
Relaterat så ser jag ser nu att Länsstyrelsen har polisanmält flera drönarpiloter i Fulufjällets nationalpark med hänvisning till att fåglar riskerar att störas.
Det behövs egentligen ingen hänvisning till att fåglar riskerar att störas. Det framgår ju tydligt av reglerna för Fulufjällets NP att drönare är förbjudna. Se tabell nedan. Tydligare kan det inte sägas. Är det förbjudet så är det förbjudet - ytterligare motivering behövs inte. Bra att de polisanmäler skurkarna!
F5A10EFD-837C-4CAA-AC22-9AF171407A57.jpeg

Och om man mot förmodan inte blir övertygad av tabellen så kan man ju läsa på sidan 2 i parkens föreskrifter, punkt B3 och B4.
 
Senast ändrad:
För vems skull skyddar vi växterna och djuren?
Är det för deras egen skull. Alltså individerna. Eller är det arten vi anser behöver skyddas/bevaras? Eller är det möjligen det komplexa ekologiska systemet som behöver skydd? Och varför det? Är alltihop egentligen bara vår arts egen egoistiska inställning. Vi vill skydda och bevara för vår egen skull? Vi vill ha vacker artrik natur att uppleva? Vi vet att ett ekologiskt system är beroende av dess mångfald, och inte överlever enfald?
Hela ekosystemet är en delikat balans mellan olika arter, både växter och djur, och samverkan mellan dem, så ifall arter börjar dö ut så kan det i slutänden även påverka möjligheterna för vår egen art att överleva. Så egentligen ligger väl allt värnande om naturen i vårt eget egoistiska intresse.
 
På virkesåkern produceras virke eller massaved.
I skogen produceras naturupplevelser.
Till oss människor, i båda fallen.

Många arter kan inte överleva i virkesåkerns enfald, men trivs fint i skogens mångfald.

Men ger detta oss rätten att inte vara ”extra försiktig” även i virkesåkern. De som trots allt lever där har väl rätten att inte bli störda?

Att alltid vara "extra försiktig", överallt, innebär att aldrig vara "extra försiktig" någonstans.
Till "rätten" att vara "extra försiktig" hör alltså "rätten" att i andra situationer inte vara "extra försiktig". Dessa två "rättigheter" hör oskiljaktigt ihop.
Rätten att vara "extra försiktig" i vissa situationer, ger dock ingen rättighet till att vara "oförsiktig" i andra.

Liknelsen med trafik och skola var mycket bra.
Där vet vi att det är en hög koncentration av "skyddsvärda objekt", som kan ha lite "oförutsägbara rörelsemönster".
Då finns regler om sänkt fordonshastighet, och uppmaningar om att vara "extra försiktiga/uppmärksamma" där.

Ifall det nu skulle vara mycket barn på något annat ställe, t.ex. runt PMD:s fastighet, så ska man vara "extra försiktig" där också.
Givetvis. Det står ju inte i motsättning till att man är "extra försiktig" utanför skolor.
Och, bara för att vi är "extra försiktiga" utanför skolor, så innebär det ju inte att vi tycker att det är fritt fram att köra över pensionärer.

Ifall virkesåkrar bara utgjort någon enstaka procent, och där funnits en stor mängd av skyddsvärda och känsliga arter, så hade vi fått försöka vara "extra försiktiga" där.
Nu kanske det räcker att vi är "försiktiga" där, och "extra försiktiga", vid behov.

Men, för att återgå till ämnet, drönare och natur.
För egen del vill jag inte nöjesköra drönare i någon naturmiljö.
Jag tycker att det finns en risk att det stör något levande, och då tycket jag att det är onödigt. (Vid nöjeskörning - en "leksak".)
Jag har full förståelse för argumenten om totalt drönaraförbud i all naturmiljö, jag tror bara att det inte är realistiskt, utan att vi får börja med att försöka skydda den skyddade naturen.
 
Det är en viss skillnad på att ha rättighet att välja att vara "extra försiktig" / "bara vanligt försiktig" / "oförsiktig" och att vara skyldig att vara extra försiktig tycker jag. Sen är det förstås en tolkningsfråga vad begreppet "extra försiktig" innebär.

I trafiken finns det för övrigt inga rättigheter, bara skyldigheter, det brukade i alla fall min körskollkärare säga.
 
Ett jättebra och tydligt svar från länsstyrelsen, som återigen bekräftar att det inte finns några generella regler för drönarflygning i naturreservat.

Kul också att handläggaren hänvisar till artskyddsförordningen och explicit påpekar att den inte gör skillnad på skyddad och oskyddad natur. Artskyddsförordningen måste alltid beaktas, oavsett var i landet man flyger. Naturreservat har ingen betydelse i det sammanhanget.

Med detta svar känns cirkeln sluten. Det är OK att flyga drönare i naturreservat om inte reservatreglerna föreskriver annat, förutsatt att man inte bryter mot artskyddsförordningen. Och den sistnämnda får man ju aldrig någonsin bryta emot.

Dessa regler gäller oavsett vad man tycker om dem. Man har förstås sin fulla rätt att tycka att reglerna är tokiga, och då får man jobba på att ändra på regelverket. Driva opinion, skriva till politiker, demonstrera, skriva insändare, engagera sig i intressegrupper, osv. Då kanske man kan få till en ändring på sikt. Men existerande regler ändras inte enbart av tyckande, de gäller ändå.

Jag tycker att du drar för långtgående slutsatser.
Du hänvisar till ett enskilt mejl, som en enskild tjänsteman på en Länsstyrelse skrivit.

Du har i tidigare inlägg skrivit att du aldrig sett någon regel om typ "tystnad" för något naturreservat.
Du blev rättad av en kunnig medlem. Han hittade en regel för ett reservat som förbjöd typ "transistorradio-apparater".
(Jag lägger inte ner tid på att leta efter dessa inlägg nu - du får rätta mig om jag har fel.)

Låt oss titta på Säveåns Naturreservat, som tillkom i februari 1973.
(Ibland används även uttrycket "Säveåns dalgång" för att särskilja det från "Naturreservatet Säveån-Hedefors" som ansluter och tillkom 2012.)

Du är ju där och fotar ibland.
Utan drönare.
Du anser att det är en olämplig miljö för drönarflygning, med grenar som hänger ut över vattnet.

Jag är där ofta, senast igår.
Endast i undantagsfall tar jag med kameran.
Jag är där för att jag gillar att vara i den vackra naturen, lugnt och fridfullt.

När Säveåns Naturreservat bildades, i själva beslutsprotokollet, finns "Föreskrifter gällande allmänheten.
Det är inom reservatet förbjudet att:
............
2. vidta åtgärd, som kan verka störande för djurlivet t ex att från nära håll fotografera boplats.;
3. framföra motordrivet fordon;
.........."


1973 fanns inga drönare för nöjesbruk, mig veterligt.
Att det alls nämns fotografering bland de få (7) punkterna förvånar mig. Det finns dock en andemening i punkt 2, "vidta åtgärd som kan verka störande för djurlivet" i samband med att "fotografera".

Länsstyrelsen anger på sin hemsida två "syfte" med detta Naturreservat.
Det ena är att "Vårda och bevara värdefulla naturmiljöer".
Det andra är att "Tillgodose behov av område för friluftslivet".
under denna punkt står bl.a.:
* Naturlighet (tysthet, frånvaro av skogsbruk och exploatering mm)

Orden "naturlighet" och "tysthet" används alltså.

En bekant till mig arbetar på en Länsstyrelse (ej denna), och har beskrivit en allt mer stressad arbetssituation, där man varken hinner sätta sig in i ärenden ordentligt, eller utöva den tillsyn man anser behövs.
Det kan då vara svårt att införa/ändra specifika regelverk, för varje ny konsumentprodukt (leksak) som kommer ut på marknaden.
Ofta tillkommer tyvärr regelverk ett tag efter att det redan inträffat stora skador/problem.
Jag har en aning yrkesmässig erfarenhet från asbest i arbetslivet, och jag tror inte att det fungerar bättre/snabbare med "allmänna skyddsintressen" i dagens samhälle.

Jag är inte överens med dig om att drönarfotografering är olämplig i Säveåns Naturreservat, för fotoutrstningens skull alltså. ;-)
Vid flera tillfällen har jag önskat att jag vore typ 3 meter lång. Jag har t.o.m. funderat på att släpa med mig en trappstege.
Vid andra tillfällen har jag funderat på att skaffa mig "fiskekläder" för att kunna komma ut lite från strandkanten.
Jag tänker - dessa bildvinklar skulle man väl kunna ordna med en drönare, utan att den utsätts för fara?
Eller, är det som så, att om man har en drönare, så blir det liksom ofrånkomligt att man far runt med den lite mer över allt?
(för mig är alternativet trappstege resp. fiskarkläder, eller sannolikt helt avstå från dessa foton, men, jag undrar hur du som drönarfotograf resonerat .... )

Du skriver att man bara begränsas av naturskyddsområdets regler och artskyddsförordningen:
"Det är OK att flyga drönare i naturreservat om inte reservatreglerna föreskriver annat, förutsatt att man inte bryter mot artskyddsförordningen."
Säveåns Naturskyddsområdes specifika regler finns på olika ställen - t.ex. i reservatets beslut, i Länsstyrelsens information om just det reservatet, och på skyltar i reservatet.
Jag kan konstatera att "regelverket/informationen" inte är exakt identiska på dessa ställen.
Anser du att det jag citerat/återgivet tidigare i detta inlägg, är tillräckligt för att anse drönarflygning i naturreservatet som otillåtet?

Sedan är det ju ibland en skillnad på lag och moral.
Det finns mycket som inte är olagligt, men ändå kan vara "fel/omorarilskt".
Personligen tycker jag att naturen i dagens värld är i ett sådant läge, att vi bör undvika ytterligare konsumtionsleksaker som väsnas och kan störa.
Speciellt i skyddad natur.
Tyvärr kan nog större uppoffringar än så behövas ......
Vi måste tänka på ett helt annat sätt, annars kommer det att gå illa, inte bara för oss som art.
Att vänta på nya regelverk räcker helt enkelt inte.
 
Senast ändrad:
Hela ekosystemet är en delikat balans mellan olika arter, både växter och djur, och samverkan mellan dem, så ifall arter börjar dö ut så kan det i slutänden även påverka möjligheterna för vår egen art att överleva. Så egentligen ligger väl allt värnande om naturen i vårt eget egoistiska intresse.

Jag håller med, och mer än så.

"Vi" behöver naturen, fungerande ekosystem, för att överleva som art.

Tekniken går framåt.
På nyheterna härom dagen såg jag en drönare, som man kan sitta i, och flyga med.

Drönare är jättekul. Det tvivlar jag inte ett ögonblick på.
Med dem kan man ta foton som man aldrig kunnat ta annars. Fantastiskt.
Vattenskotrar är jättekul. Snabb acceleration, tvära svängar och åtkomlighet på grunda vatten.
En actionkamera under vattenlinjen och en bildskärm på styret. Otroliga, nya, bildmöjligheter.
Drönare och vattenskotrar för konsumentbruk fanns knappt för ett antal år sedan. Fler nöjesprodukter i naturen är säkert på gång, för de som har råd.

Vetenskapen går framåt.
Magnetkameror. Med dem kan man se och mäta vår hjärnverksamhet.
Man kan också detektera och mäta de flesta ämnen i våra kroppar.
Hur "man mår" kan få ett vetenskapligt/sakligt svar.
Resultaten är fantastiska.
Vi verkar må bäst av att få vara ute i naturen, lugnt och tyst.
Vi tycks känna oss som mest hemma i den miljö som vi levt i under 100.000-tals år.
Det talas om att "skogsbada".

Även naturen har studerats vetenskapligt.
Det finns oerhört sofistikerade samarbeten mellan olika arter i ekosystem.
Och. Träden "pratar" med varandra. Det är sant.
Mätinstrumenten var inte kontaminerade av olämpliga svampar.
Det är sant. Träden pratar med varandra. Det är vetenskapligt bevisat.
Naturen är mer fantastisk än vi någonsin trott.

En människotillverkad drönare.
Jämfört med en trollslända.
Då är drönaren stor, klumpig och "korkad". T.o.m. vidvinkelområdet är mindre.

Vi behöver inte bara naturen, och dess ekosystem, för att "överleva".
Vi behöver naturen även för att leva, fullt ut; för att känna oss hemma och må bra.
Vetenskapen tycks ha gjort mycket av det moderna konsumtionssamhället omodernt.
 
Jag fick just svar från länsstyrelsen i Västernorrland angående drönarflygningen som jag observerade i Skuleskogen i somras. Svaret är delvis överraskande för mig. Förvaltaren verkar ta det med ro och hävdar att det inte finns något generellt drönarförbud ens i nationalparker. Undrar om det verkligen är korrekt? Alla källor jag hittat på nätet hävdar att nationalparker är bannlysta för drönare. Jag får alltså reservera mig mot mitt påstående i inlägg #1.
———-
Hej Ulf och tack för info!
Vi har i år satt upp förbudsskyltar vid de tre landentréerna till nationalparken, vilket jag bedömer minskat antalet otillåtna flygningar.
Jag upplever också att vi får fler förfrågningar från personer/filmteam som undrar om det är tillåtet, vilket tyder på en ökad kännedom om att det finns områden och platser där drönarflygning/filmning inte är tillåten.

Vi kan då upplysa om att det inte är tillåtet i Skuleskogens NP, även om föreskriften "förbjudet att landa med luftfarkost" inte är jättetydlig att det också inbegriper det relativt nya fenomenet med drönare.

Det finns dock inget generellt förbud som gäller i alla Sveriges nationalparker, utan varje nationalpark har sina egna föreskrifter. Naturvårdsverket för förnärvarande diskussioner med Transportstyrelsen beträffande upprättandet av flygförbudszoner över de nationalparker där det är relevant.

Jag har ännu inte haft anledning att tro att utländska besökare skulle vara mer benägna att flyga/filma med drönare.

Hälsningar/Regards
Johan Uebel
Förvaltare/Site manager
Länsstyrelsen Västernorrland

Intressant. Mycket intressant.
Inte ens du är helt säker på vad som gäller. Inte ens för Nationalparker.
Det du skrev i ditt första inlägg var således fel. Var fick du det ifrån?
Eller kan det vara tjänstemannen på Länsstyrelsen som har fel?

Helt klart skulle det underlätta med generella regler.
Förbud mot drönarflygning i alla naturskyddade områden.
Då slipper man tolkningsproblem och oklarheter.
Då vet alla, även du och jag, vad som gäller.
Och, visst vore det bäst för naturen.
Sedan får det sökas undantag.
Vissa myndigheter skulle t.ex. kunna få generella undantag för t.ex räddningstjänst och brandbekämpning.
 
Senast ändrad:
Att alltid vara "extra försiktig", överallt, innebär att aldrig vara "extra försiktig" någonstans.
Till "rätten" att vara "extra försiktig" hör alltså "rätten" att i andra situationer inte vara "extra försiktig". Dessa två "rättigheter" hör oskiljaktigt ihop.
Rätten att vara "extra försiktig" i vissa situationer, ger dock ingen rättighet till att vara "oförsiktig" i andra.

Liknelsen med trafik och skola var mycket bra.
Där vet vi att det är en hög koncentration av "skyddsvärda objekt", som kan ha lite "oförutsägbara rörelsemönster".
Då finns regler om sänkt fordonshastighet, och uppmaningar om att vara "extra försiktiga/uppmärksamma" där.

Ifall det nu skulle vara mycket barn på något annat ställe, t.ex. runt PMD:s fastighet, så ska man vara "extra försiktig" där också.
Givetvis. Det står ju inte i motsättning till att man är "extra försiktig" utanför skolor.
Och, bara för att vi är "extra försiktiga" utanför skolor, så innebär det ju inte att vi tycker att det är fritt fram att köra över pensionärer.

Ifall virkesåkrar bara utgjort någon enstaka procent, och där funnits en stor mängd av skyddsvärda och känsliga arter, så hade vi fått försöka vara "extra försiktiga" där.
Nu kanske det räcker att vi är "försiktiga" där, och "extra försiktiga", vid behov.

Men, för att återgå till ämnet, drönare och natur.
För egen del vill jag inte nöjesköra drönare i någon naturmiljö.
Jag tycker att det finns en risk att det stör något levande, och då tycket jag att det är onödigt. (Vid nöjeskörning - en "leksak".)
Jag har full förståelse för argumenten om totalt drönaraförbud i all naturmiljö, jag tror bara att det inte är realistiskt, utan att vi får börja med att försöka skydda den skyddade naturen.
Älgen, som inte ser gränsen för naturreservatet lufsar fridfullt fram. I och utanför.
I vedåkern behöver vi inte vara extra försiktiga. Älgen som trampar där får stå ut med lite flygsurr om vi är försiktiga. Inne i reservatet däremot slipper han surret för där är vi extra försiktiga.

Då blir det kanske som för oss människor. Att när han vill ha lugn och ro så går han till reservatet. Men där störs han av oss människor. Av vår blotta närvaro. För vi är fler där på mindre yta än vad vi är i vedåkern.

Det är inte lätt att göra rätt.

Om reservatet var för djuren och naturen, då skulle vi människor inte få vara där alls.
 
Senast ändrad:
Intressant. Mycket intressant.
Inte ens du är helt säker på vad som gäller. Inte ens för Nationalparker.
Det du skrev i ditt första inlägg var således fel. Var fick du det ifrån?
Eller kan det vara tjänstemannen på Länsstyrelsen som har fel?
Om man söker information på nätet om drönarflygning i nationalparker så får man lätt intrycket att det finns ett totalförbud. En av de första träffarna är Luftfartverkets hemsida, där jag citerar "Det finns också restriktionsområden i Sverige där det är förbjudet att flyga, till exempel över fängelser, kärnkraftverk och nationalparker." Det har jag tolkat som ett totalförbud över fängelser, kärnkraftverk och nationalparker. Luftfartsverket bör rimligen ha koll på läget. Hur tolkar du det?

Det är förstås möjligt att den ansvarige på Länsstyrelsen som svarade på mitt brev har fel, även om det låter osannolikt. Det var precis den frågan jag ställde i mitt inlägg där jag återgav brevet från Länsstyrelsen. Kan det stämma som han säger att drönare är tillåtna i vissa nationalparker?

Någon gång när jag får tid ska jag titta igenom föreskrifterna för Sveriges samtliga nationalparker för att kartlägga eventuella undantag från drönarförbudet. Om undantag finns så tror jag inte att de är många.
 
Jag tycker att du drar för långtgående slutsatser.
Du hänvisar till ett enskilt mejl, som en enskild tjänsteman på en Länsstyrelse skrivit.

Du har i tidigare inlägg skrivit att du aldrig sett någon regel om typ "tystnad" för något naturreservat.
Du blev rättad av en kunnig medlem. Han hittade en regel för ett reservat som förbjöd typ "transistorradio-apparater".
(Jag lägger inte ner tid på att leta efter dessa inlägg nu - du får rätta mig om jag har fel.)
Ja, du har fel och jag begär härmed en rättelse med hänvisning till inlägg #89. Omedelbar avbön önskas. Kryp till korset! ;)

Jag hävdade att jag aldrig har sett tystnadsregler i de reservat jag har besökt (och jag besöker ganska säkert många fler reservat per år än genomsnittssvensken). Det påståendet gäller fortfarande. Jag har fortfarande inte sett tystnadsregler i något reservat som jag har besökt. Jag syftade inte på de reservat jag inte har besökt, och jag har alltså inte blivit rättad av någon.

Jag uppmuntrade också folk att berätta om reservat med tystnadsregler, och ett sådant svar kom. Det var jätteintressant att höra, men någon rättelse var det definitivt inte. :cool:
 
Men ger detta oss rätten att inte vara ”extra försiktig” även i virkesåkern. De som trots allt lever där har väl rätten att inte bli störda?

Det känns som om jag börjar upprepa mina synpunkter.
Min kropp säger mig att det är dags att lämna datorn för ett tag.
Men, innan dess, vill jag delge en reflektion.

Ord.
Jag reflekterar ofta över ord.
Naturreservat. Natur och reservat. Tillsammans.
Det känns fel, på något vis.
Ungefär som flykting-gala och skönhets-operation.
Orden hör egentligen inte ihop.

Reservat.
Spontant tänker jag på "indianerna" i Nordamerika.
De berövades "sin mark", och sattes i reservat.
Helt lagligt.
Fast, schysst känns det liksom inte.

Samma motvilja känner jag mot ordet "Naturreservat".
Naturen placerad i reservat.
Det känns inte rätt.
Ifall naturen behöver sättas i reservat för att skyddas, så har väl något i grunden gått fel innan .....

Det blir liksom konstigt på något vis. Fel.
Varför ska inte naturen utanför reservaten behandlas lika väl som den innanför reservatets gränser?
Strömstaren utanför reservatets gräns är väl lika mycket värd som den innanför?
Indianen utanför reservatet ska väl också ha rätt till mark och kunna leva enligt sin kultur?
Kan man väl med rätta tycka.

Hur det skulle ha blivit för ursprungsbefolkningen i Nordamerika utan reservat, vet jag inte.
Hur det blivit med "naturliga skogar", och dess artrikedom, utan skyddade naturområden i Sverige, framgick dock tydligt i senaste upplagan av "Vetenskapens Värld" på TV.
Det mesta av de "spillror" som finns kvar idag, hade sannolikt också varit skövlade.

På ett sätt är jag alltså emot "Naturreservat".
Det bästa hade varit om det aldrig behövts några.
Det kan vi kanske vara överens om.
Nu är det dock som det är.
Då är jag för att i möjligaste mån skydda reservaten.

- - - - - - - - - - - - -

Att försöka göra en argumentationsanalys av diskussionen i den här tråden, är inte helt enkelt.
Det har "spretat" en hel del.

Att man ska få använda störande leksaker som drönare i Naturskyddsområden, med argumentet att naturen utanför också är värdefull, tycker jag klingar falskt.
Då ska man väl vara emot alla drönarleksaker i all naturmiljö (vilket du/Petter kanske är).
Jag är helt emot drönarleksaker, och andra leksaker, som stör i naturen.

Acke framförde argumentet, att får man inte köra drönare i naturreservat, så kommer naturen utanför att bli ännu mer drabbad av drönare....
Något "vetenskapligt/sakligt" underlag för den tesen blev aldrig presenterat, och mina motargument blev aldrig bemötta.
Och, ånyo, om man anser att drönarleksaker riskerar att vålla skada i naturen, så ska de väl förbjudas helt där.

Ett annat argument som framförts, är att ett generellt drönarförbud i Naturreservat skulle skapa ett typ "oönskat förbudssamhälle".
Folk kan minsann ta ansvar själva.
Samtidigt som det generella förbudet mot drönare i Nationalparker ansågs bra. Fast sedan kom det fram att det kanske inte finns något sådant förbud.
Hur det kom sig att folk inte kunde tänka själva i Nationalparker, men i Naturreservat, blev aldrig riktigt klarlagt.
En teori som framfördes var att det mestadeles var "utlänningar på besök" i Nationalparkerna, som begick regelbrotten där. Den teorin motsades dock av en ansvarig på Länsstyrelsen.

Sedan kom argumentet, från samma håll, att:
"Det är OK att flyga drönare i naturreservat om inte reservatreglerna föreskriver annat, förutsatt att man inte bryter mot artskyddsförordningen."
Plötsligt blev det inte lika viktigt att folk kan och ska tänka själva.

Medan jag skriver detta, kommer du, Petter, med en ny synpunkt.
"Älgen, som inte ser gränsen för naturreservatet lufsar fridfullt fram. I och utanför.
I vedåkern behöver vi inte vara extra försiktiga. Älgen som trampar där får stå ut med lite flygsurr om vi är försiktiga. Inne i reservatet däremot slipper han surret för där är vi extra försiktiga.

Då blir det kanske som för oss människor. Att när han vill ha lugn och ro så går han till reservatet. Men där störs han av oss människor. Av vår blotta närvaro. För vi är fler där på mindre yta än vad vi är i vedåkern.

Det är inte lätt att göra rätt.

Om reservatet var för djuren och naturen, då skulle vi människor inte få vara där alls."


Den här problematiken är en följd av det jag redan skrivit - helst skulle behovet av Naturskyddade områden aldrig ha uppkommit.
Läser du det jag tidigare framfört mer noga, så ser du att jag tycker att älgen ska slippa att bli störd av drönare, både inom och utom Naturreservat.

Sedan är jag helt överens med dig. Det kan definitivt behövas naturskyddade områden dit människor i stort sett inte är välkomna.
Sådana kanske finns, men i så fall lär fler behövas.


Inför den kommande ÖversiktsPlanen för vår kommun, är Naturskyddsföreningen kritisk.
De önskar en mer samlad bebyggelse, i typ lokalsamhällen.
Utvecklingen verkar dock gå åt motsatt håll. Mer utspridd bebyggelse föreslås, och degraderat strandskydd kan t.ex. försvåra älgens möjlighet att ostört nå vattendrag.

Vad den här diskussionstråden främst gäller, är dock drönare och naturskyddade områden.
Jag tycker att jag är, och har varit, väldigt tydlig med vad jag anser i den frågan.
Jag förordar ett generellt förbud mot nöjeskörning av drönare i alla naturskyddade områden.
Sedan tycker jag egentligen, personligen, att all nöjeskörning med drönare i naturen borde vara förbjuden, men det ser jag inte som ett realistiskt önskemål att driva i nuläget.
Du har framfört en hel del synpunkter, men jag har inte riktigt kunnat bli klar över vad du egentligen vill/föreslår.
Det vore tacknämligt om du presenterade det, helst utförligt.

Sedan får jag be om ursäkt för, ifall det skulle dröja lite innan du får svar från mig.
 
Återigen... jag vet att jag skrivit det tidigare.

Alla föreskrifter för ett naturreservat ska ha bäring på syftet med reservatet. Om syftet med reservatet är att t ex skydda rödlistade orkidéer, mossor och lavar är det helt enkelt inte möjligt att införa en föreskrift som förbjuder drönarflygning. Orkidéerna, mossorna och lavarna påverkas inte alls av att en drönare surrar över dem. De är nämligen döva :)
 
ANNONS