Annons

Varför missar kameran fokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag tog en mycket enkel gruppbild med min Nikon Z fc häromdagen och kameran missade fokus grovt. Vad gjorde jag (eller kameran) för fel?

Kameran var inställd på kontinuerlig fokusföljning (AF-C).

Per

suddigt_crop.jpg
suddigt_640_480.jpg
 

pdahlen

Aktiv medlem
Vilken typ av AF mode hade du, till denna bild skulle du ha valt människa ögonfokus. Det hade gått med en punkt AF också och att du då hade satt denna punkt på ett av ansiktena. Bored ha fungerat med wide också. Det ser ju ut som att du använt en punk AF och att du har placerat denna punkt mellan personerna och upp på taket
 

perstromgren

Aktiv medlem
Nästan vad som helst som inte var en punktinställning som hamnat fel borde ha fixat denna enkla bild, väl? "AF Area wide (people)" säger kameran att den är inställd på.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nästan vad som helst som inte var en punktinställning som hamnat fel borde ha fixat denna enkla bild, väl? "AF Area wide (people)" säger kameran att den är inställd på.
Håller med dig, det borde ha blivit rätt. Jag har en egenhet med min Z6ii (samt också V1) men som inte finns på mina DSLR, det är om fokus står bakom objektet när man ska ta bilden, så händer det ibland att den går mot någon i fokus bakom objektet, istället för att söka åt andra hållet och sätta fokus på objektet. När detta händer så finns det bara ett sätt att göra och det är att skruva fokusringen så att man är framför objektet och då sätter den fokus rätt. Jättekonstigt att det är på en modern kamera, Nikon Sverige fick massvis med bilder och information av mig, men det blev aldrig till något mer än att de typ förstod problemet
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag ser ingen poäng i att ha kontinuerlig fokus på saker som står blick stilla.
Det är heller ingen mening att ha ett stort fält med AF-punkter för en sådan här bild. Sätt en punkt på en person och du är hemma.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag ser ingen poäng i att ha kontinuerlig fokus på saker som står blick stilla.
Det är heller ingen mening att ha ett stort fält med AF-punkter för en sådan här bild. Sätt en punkt på en person och du är hemma.
Kan hålla med dig om AF-C men wide people är ju gjord för just denna bild, så ska man använda lite AI så är det just för denna. Fast själv kör jag nästa alltid på en punkt AF för att själv ha lite makt över kameran.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Hade jag ställt upp min grupp och ställt in kameran för just denna bild, hade jag varit mer noggrann och valt fokus med fingret på skärmen. Det hade funkat. Men nu hängde kameran på axeln på en promenad i parken och jag slängde iväg lite bilder, som jag ofta gör. Här bad jag familjen om att samla sig, men jag ansträngde mig inte mer än så

Jag har en teori om att jag ibland kan komma åt skärmen av misstag och få märkliga effekter. Jag stänger av touch skärmen till jag explicit behöver den, tror jag.

Tack för kommentarerna!

Per
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hade jag ställt upp min grupp och ställt in kameran för just denna bild, hade jag varit mer noggrann och valt fokus med fingret på skärmen. Det hade funkat. Men nu hängde kameran på axeln på en promenad i parken och jag slängde iväg lite bilder, som jag ofta gör. Här bad jag familjen om att samla sig, men jag ansträngde mig inte mer än så

Jag har en teori om att jag ibland kan komma åt skärmen av misstag och få märkliga effekter. Jag stänger av touch skärmen till jag explicit behöver den, tror jag.

Tack för kommentarerna!

Per
Intressant fenomen!
Låter troligt. Om du kollar upp bilden i någon programvara, visar den då var kameran valt att sätta fokus? Alltså var du har lagt fokuspunkten när du petat på skärmen med näsan
 

pdahlen

Aktiv medlem
Intressant fenomen!
Låter troligt. Om du kollar upp bilden i någon programvara, visar den då var kameran valt att sätta fokus? Alltså var du har lagt fokuspunkten när du petat på skärmen med näsan
Ja man kan använda Nikons redigeringsprogram NX studio för att se var AF punkten är placerad. Det är egentligen till just detta (enbart) jag har använt NX
 

PMD

Aktiv medlem
Nästan vad som helst som inte var en punktinställning som hamnat fel borde ha fixat denna enkla bild, väl? "AF Area wide (people)" säger kameran att den är inställd på.
Att låta kameran själv välja fokuspunkt medför en större risk för felfokus än om man väljer själv, så om jag inte har bråttom väljer jag alltid själv var kameran ska fokusera.
 

Makten

Aktiv medlem
Om kameran bara har kontrastdetekterande AF så kan den omöjligen veta vad inom fokus-rutan du vill fokusera på. Så om rutan även täcker bakgrunden så kan bakgrunden vara det som kameran väljer; åtminstone om det är en klantskalle som utvecklat mjukvaran. Min Fuji väljer konsekvent objektet längst bort från kameran inom fokusrutan. Det är så dumt att man inte vet vart man ska ta vägen (alla normala människor hade velat att kameran valde objektet närmast kameran inom rutan), men inte mycket att göra åt annat än att antingen välja mindre ruta eller fokusera manuellt.
 

TBone

Aktiv medlem
Det går väl att se vald fokuspunkt direkt i kameran i efterhand också om minneskortet inte har raderats.
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Använder singel point till 90%. Lägger den där man vill ha fokus, släpper fokusknappen, ändrar utsnittet om man känner för det, trycker och klart. Kör det på min z6 också. Ibland händer det att jag låter zätan stapla fyrkanter på varandra för att leka lite..
 

perstromgren

Aktiv medlem
Ja man kan använda Nikons redigeringsprogram NX studio för att se var AF punkten är placerad. Det är egentligen till just detta (enbart) jag har använt NX
Bra tips!

Jag laddade ned NX till min Windows-maskin och kollade fokuspunkt. Den satt i trädet bakom taket...

Har jag satt fokus med näsan, månne? Jag ser ingen indikation i NX på att jag valt fokuspunkt själv, skulle det synts?

PS. AF-C + Auto Area AF är inställt,enligt bildinfo i NX.

AF-punkt.jpg
 

pdahlen

Aktiv medlem
Bra tips!

Jag laddade ned NX till min Windows-maskin och kollade fokuspunkt. Den satt i trädet bakom taket...

Har jag satt fokus med näsan, månne? Jag ser ingen indikation i NX på att jag valt fokuspunkt själv, skulle det synts?

PS. AF-C + Auto Area AF är inställt,enligt bildinfo i NX.

Visa bilaga 169385
Med auto area AF så kan det kanske vara möjligt att den väljer trädet, men du skrev tidigare du hade valt wide people, kan du ha kommit åt och ändrat inställning? Du kan ju prova att ställa in auto area och se om man manuellt kan överrida detta med skärmen. jag vet inte
 

perstromgren

Aktiv medlem
Min son påpekade nyss att skärmen väl är avstängd när jag använder sökaren och alltså inte borde känna av näsan! Jag provade och så är det förstås... Jag tror fortfarande att jag av misstag tafsat på skärmen och valt fokuspunkt; trädet borde inget automatiskt system för fokus välja!

Per
 

apersson850

Aktiv medlem
Det finns ju så mycket "intelligens" i kamerorna idag att de kanske skaffat sig åsikter också?
Naturen är finare än det andra du tänkte fotografera! :)
 

AWid

Aktiv medlem
Ja man kan använda Nikons redigeringsprogram NX studio för att se var AF punkten är placerad. Det är egentligen till just detta (enbart) jag har använt NX
Enklast är väl att ställa in bildvisningen så att fokuspunkten ses direkt på kamerans display. Då kan man ju enkelt kolla fokuspunkten på alla tagna bilder i efterhand direkt i kameran. Ställs in i "visningsmenyn>visningsalternativ för uppspelning". Finns beskrivet i referenshandboken till kameran. Denna möjlighet finns i alla Z-modeller.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Enklast är väl att ställa in bildvisningen så att fokuspunkten ses direkt på kamerans display. Då kan man ju enkelt kolla fokuspunkten på alla tagna bilder i efterhand direkt i kameran. Ställs in i "visningsmenyn>visningsalternativ för uppspelning". Finns beskrivet i referenshandboken till kameran. Denna möjlighet finns i alla Z-modeller.
Jo, det är klart om man tänker på det innan bilderna raderas. Jag brukar tömma kortet, göra en backup och sedan radera kortet. Sedan kan det gå några dagar tills man börjar titta på bilderna och då kan man ibland undra varför det blev så, och då kan NX vara en hjälp
 

perstromgren

Aktiv medlem
Pdahlen gör precis som jag, tömmer kortet i datorn och formaterar om det med en gång.

Jag har visnng av fokuspunkt påslaget, men denna session bestod av kanske 100 bilder med diverse springande barn och vuxna på en lekplats. Jag tog mig helt enkelt inte tid att fotografera som man ska, utan förlitade mig helt kamerans automatik!

Jag får skylla mig själv, givetvis, men blev förvånad över valet av fokusering.

Per

PS. Lekplatsen ligger kvar och jag ska gå dit igen och labba litet.
 
ANNONS