Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ge mig en enda anledning att fortsätta med Nikon.

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du menar att öppningen inte medger att man ser ut i kanten vid ett visst avstånd från ögat, så går det på en del kameror med elektronisk sökare att minska ned sökarbilden lite i storlek, just av det skälet.
Nja, jag menade mest att den är tillräckligt stor för att man ska glömma att titta på hela. Då missar man statusinformationen.
 
Du har nog en udda tumme, Karl, för min tumme har inga problem med bakre hjulet på Canonkamerorna. Har inte haft det så länge hjulet funnits.

Jag har mycket bättre stabilitet när jag håller kameran med Nikons hjul, framför allt enhandshållet. Men Canons bakre hjul passar mig rent generellt riktigt dåligt och jag har aldrig märkt att min högertumme skulle ha någon felfunktion annars.
 
Om du menar att öppningen inte medger att man ser ut i kanten vid ett visst avstånd från ögat, så går det på en del kameror med elektronisk sökare att minska ned sökarbilden lite i storlek, just av det skälet.

Den funktionen skulle jag behöva, måste leta igenom inställningarna på min Z6:a. Utan glasögon fungerar det bra, men med får jag välja om jag skall se statuslisten ovanför eller under. Bägge finns inte en chans.
 
Den funktionen skulle jag behöva, måste leta igenom inställningarna på min Z6:a.
Vet inte om den finns där, men den finns på Z8/Z9 och Z f. Ligger på dessa i Setup-menyn. Verkar ha kommit till Z6/Z7 II i 1.60, så risken finns att inställningen inte finns i Z6. Jag lyckades inte hitta något i uppdateringshistoriken när jag sökte väldigt snabbt.
 
Jag har mycket bättre stabilitet när jag håller kameran med Nikons hjul, framför allt enhandshållet.
Jag brukar inte pillra på det bakre hjulet samtidigt som jag tar bilderna. Det är kanske det som skiljer.
Med Nikons hjul, menar du då det som sticker ut lite ur kamerahuset uppe till höger på baksidan?
Canon har ett hjul där också, numera. Tre hjul totalt (med olika funktioner). Fem hjul om man räknar alla, men två är dubbletter på höjdavtrycket.
 
Jag brukar inte pillra på det bakre hjulet samtidigt som jag tar bilderna. Det är kanske det som skiljer.
Med Nikons hjul, menar du då det som sticker ut lite ur kamerahuset uppe till höger på baksidan?
Canon har ett hjul där också, numera. Tre hjul totalt (med olika funktioner). Fem hjul om man räknar alla, men två är dubbletter på höjdavtrycket.

På min 20D finns det bara ett jättekonstigt placerat bakre hjul.
 
EOS 20D tillhör inte tidsepoken "numera".

Men tre rattar (hjul) och två joysticks, Canon. Hur många tummar tror ni att att fotografer har? OK två tumattar då, men ändå?
 
Jag tror att Canon tänker sig att tummar är rörliga, så de kan vara på olika ställen.
Canons bakre hjul, det traditionella då, det som fanns redan på filmtiden, sittter förstås där det sitter för där kan man komma åt det oavsett om man håller kameran horisontellt eller vertikalt.
Det nya hjulet, uppe till höger, som sitter på ungefär samma ställe som Nikon länge haft ett bakre hjul, det går inte att komma åt med min tumme när kameran hålls vertikalt. Förmodligen inte med Karls tumme heller. Därför finns det i två upplagor.

Så tre rattar, två joysticks och några knappar finns det baktill. Men det finns alltså dubbletter av hjul, joysticks och knappar för horisontal- och vertikalbruk. Det är bara det gamla bakre hjulet som är så smidigt placerat att man kan använda det oavsett hur man håller kameran.
 
Jag håller alltid kameran likadant oavsett om jag fotograferar horisontellt eller vertikalt och kommer hela tiden åt bägge hjulen.

Värt att nämnas är att jag i princip aldrig fotograferar vertikalt. Tog iofs en så idag för att få med en kyrka.
 
Jag fotograferar många löpare. Folk är i regel längre än de är breda. Särskilt de som springer mycket.
Vertikalavtryckaren är en sådan välsignelse att jag hade batterigrepp på alla kameror som inte har den avtryckaren inbyggd.
 
Jag skulle nog inte heller byta system. Men jag lekte med tanken själv om jag enbart skulle köpa kamerna plus laowa 65mm 2x macro. Känns dock lite dumt då jag redan har det objektivet till Nikon Z.
Tror att det bara är att hålla i och hålla ut och förhoppningsvis så kommer det något intressant i APS-C även till Nikon
 
Du får byta till Hasselblad, Nikon och Canon är Japanska kameror och säkerligen optimerade för Sumobrottning.
Med traditionell Hasselblad får man då hålla kameran i 45° vinkel. Enda sättet att få in något som är för långt i bildrutan.
Nej, jag fortsätter med det jag har. Om inte annat så är det lugnast. För plånboken.
 
Jag väntar fortfarande på den runda sensorn.
En rund sensor ger ingen mening, det blir mycket spill för vem vill ha runda bilder. Jag har en kvadratisk sensor på min astrokamera, först tyckte jag det också skulle ge onödigt spill men det visade sig vara otroligt bra, det eftersom kameran vrider sig, den är ju nästan aldrig vågrät utan står ofta i en 45grader och då blir faktiskt en kvadratisk ganska optimalt . Så kanske en kvadratisk sensor och kvadratiska objektiv istället 😂
 
Meningen blir ju att du kan välja horisontellt eller vertikalt efteråt. GoPro löste det till dom senaste versionerna att göra en näst intill kvadratisk sensor, så att du kan välja horisontellt eller vertikalt när du bearbetar samt att den ser till att horisonten hela tiden är horisontell. Det sistnämnda hade också varit trevligt för fotografering.

Jag skulle nog kunna tänka mig att göra runda bilder också. Passar rätt ok på hemsidor och på väggen hade dom lika gärna kunnat vara runda.
 
ANNONS