Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Bör vara enkelt att svara på

Hej, har en i sammanhanget synnerligen banal och lite amatörmässig fråga: har haft min 40D en kort tid och är mycket nöjd, väldigt skönt grepp och så vidare. En sak jag dock funderar på är att det ser ut som om rött ljus från översta autofokuspunkten reflekteras diffust ovanför punkten (Syns både när bara översta punkten är vald men även när man kör på alla. Dock lite mer när alla är inkopplade.) Vad jag kan se verkar det inte påverka fokus. Vad beror det på och var reflekteras det? Mattskivan? Känner ni igen det från era 40D:eek:r?
 
40D med en 17-55/2.8 is usm är rejält duktig, men ssv så är de verkliga upplösningen på inget vis dramatisk jämfört med en 20D/30D. Däremot upplever jag AF som lite rappare, sökaren något bättre.

MVH/Lennart

Fast visst hade det varit ännu trevligare om både kamera och optik vore vädertätat ;)
 
"En sak jag dock funderar på är att det ser ut som om rött ljus från översta autofokuspunkten reflekteras diffust ovanför punkten (Syns både när bara översta punkten är vald men även när man kör på alla. Dock lite mer när alla är inkopplade.) Vad jag kan se verkar det inte påverka fokus. Vad beror det på och var reflekteras det? Mattskivan? Känner ni igen det från era 40D:eek:r?"




Jag har sett samma sak på min 40D, och är minst lika nyfiken på vad det är som orsakar det.
 
Jag fick ett svar från en annan tråd på forumet där svararen kände igen det från sin men inte tyckte att det var något att fästa sig vid. Så där har vi det i ett fall. Sen var jag ute och runt på lite affärer på stan och kollade tre exemplar där, alla med samma ljusfenomen. (Dock verkar punkten variera något i sidled.) Man kan här sticka in att det bara är 40D som uppvisar detta, 400D, 5D och 1D gör det inte. Vet inte hur det är med 30D. Slutligen ringde jag och pratade med en kille på Canons sveriges verkstad och han konstaterade att även det ex av 40D han hade där visade en reflektion. Dock kunde han inte förklara varför och han hade heller aldrig tänkt på eller hört någon ta upp det tidigare. Förmodligen helt enkelt en följd av konstruktionen och alldeles i sin ordning trodde han. Och jag känner mig böjd att hålla med, dessutom verkar det som nämnts tidigare inte påverka någon prestanda på något vis. (Det hade ju t.ex. varit konstigt om autofokusen påverkats eftersom representationen i sökaren inte nödvändigtvis är den info kameran använder.)
 
Lite sådana reflektioner ser jag i min EOS 30 också (Åppz! EOS 30, inte EOS 30D).

Autofokus i kameran arbetar med en sensor som sitter i botten på spegelhuset. Det blinkande du ser i sökaren är bara för att fotografen ska veta vad kameran håller på med.
 
Ja just det, det var så jag menade med "(Det hade ju t.ex. varit konstigt om autofokusen påverkats eftersom representationen i sökaren inte nödvändigtvis är den info kameran använder.)" Jag har funderat lite över varför de inte uppträder på exakt samma ställe, något olika brytning i något prisma eller så kanske ligger bakom? Och du hade fler reflektioner på din 30 än på 40D? Nåja, jag tror som sagt att det helt enkelt är en frukt av konstruktionen, speciellt som 30:an också visar upp det (förutom vartenda exemplar av 40D jag direkt eller indirekt kommit i kontakt med). Och bilderna blir ju kanon :).
 
Oj-oj-oj-oj, ny norsk översättning av ett helt ord! Här blev det bråttom att få in denna tekniska landvinning innan ytterligare någon pixel får skåda dagens ljus igen.

Sådärja, 1.0.8, och kameran fungerar ännu!
 
OK?

"Fixes a phenomenon in which the Image Stabilization operation emits a sound from the lens when IS lenses are attached to the camera."

Jag tror inte jag är med här riktigt.
Om man säger så
:)
 
Tips?- Problem med buffertstorlek!!!

Jag har en 40D och vid seriebildstagning insåg jag till min förvåning att bufferten var begränsad till 6 bilder?!
Jag fotade i JPG-L, Av-läge, ISO 320, Hi-speed-serieläge, AI Servo. Jag förväntade mej att bufferten skulle vara ca 50-75 bilder.

Jag provade att ändra till Lowspeed (3bps), ISO100, one-shot men det blev ingen skillnad.

Om jag ställer kameran i läge "gröna rutan" så indikeras 60-bilders buffert, verkar mer normalt.

Vad kan det vara för inställning jag gjort som åstadkommer en begränsning i buffertstorlek på 6 bilder?
Jag känner att jag inte hinner/orkar plöja manualen innan helgen, så jag frågar om hjälp.

Några tips?
mvh
Peter
 
ANNONS