Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-200/2,8 för fotboll

Produkter
(logga in för att koppla)

Sizghi

Aktiv medlem
Canons 70-200 4.0 är en riktigt bra glugg (och passar utmärkt på en 400D) men personligen tyckte jag inte att 200mm räckte till för fotboll. I dagsljus fungerar den dock hur bra som helst om man kan röra sig längst planen, med den självklara nackdelen att ljusstyrkan hämmar en del om man vill isolera spelarna från bakgrunden.

Var och när skall du fotografera mest tror du? Vid kvällsmatcher på dåligt upplysta arenor nu i höst är exempelvis en 400D med ett 4.0-objektiv helt uteslutet. Använder själv en Canon 40D med ett Sigma 120/300 2.8 och måste, trots att jag kör på det yttersta (ISO3200, f2.8), ibland tillåta viss underexponering och rörelseoskärpa. Eftersom din 400D inte går längre än 1600 på ISO-skalan blir det väldigt svårt att försöka fånga action - och totalt hopplöst på f/4.

Med tanke på att fotbollsäsongen är lång, hade jag personligen valt att lägga pengarna på ett ljusstarkt objektiv. Men å andra sidan har jag ingen koll på någon av de gluggar du nämner så det vore dumt att uttala sig specifikt.

Hoppas att mina tankar kan bidra till nåt iaf.
 

Omy

Aktiv medlem
Tack för all info!
Har som sagt ett "Canon EF 75-300/4-5,6 III USM" just och är inne på ett "Canon 70-200 f4 L USM"
Det är väl en uppgradering som märks i alla fall..?
 

snaxalig

Aktiv medlem

Omy

Aktiv medlem
Hmmm, din länk leder bara till en sida som håller på att uppdateras. Förvisso finns texten Photography där men den enda bilden föreställer en gammal rysk filmkamera, alltså inte en kamera för stillbilder. Än mindre de utlovade sport- eller actionbilderna...

;-)
Testa att rulla ner lite på sidan!
 

Omy

Aktiv medlem
Vad rekomenderar ni?
Att köpa ett begagnat 70-200 /4L ungefär en tusenlapp billigare än ett nytt, eller köpa ett splitternytt där 3 års garanti ingår?
 
ANNONS