Annons

Displayskydd till D3

Produkter
(logga in för att koppla)

skurken

Aktiv medlem
Det finns tre urfräsningar över och under displayen på D3:an vilket borde vara för ett displayskydd. Men jag har inte sett något på marknaden, förutom den varianten man klistrar direkt på glaset. Finns det att köpa någonstans eller är uttagen för något annat och vad i sådana fall?
 

Muni

Aktiv medlem
Är jag inte helt fel underrättad, så har D3:an repfritt mineralglas och således behövs inget displayskydd.
Urtagen kanske är till någon typ av skärm som minskar reflektioner?
 

skurken

Aktiv medlem
Jag har en klocka med repfritt mineralglas men den är ganska repig ändå, så jag undrar hur repfritt mineralglas egentligen är?
Därför tänkte jag ta det säkra före det osäkra.
 

zatopek

Aktiv medlem
Oj!

"Pirat"-produkten är mer än dubbelt så dyr som orginalet (om d300 skyddet passar).

Det var ovanligt

/Mats
 

Maxe

Aktiv medlem
Anledningen till att jag kör GGS ist för orginal displayskydd är att de är klarare och ger mer kontraster. Det är som att köra utan plastskyddet som medföljer D300'an.

// Maxe
 

skurken

Aktiv medlem
Anledningen till att jag kör GGS ist för orginal displayskydd är att de är klarare och ger mer kontraster. Det är som att köra utan plastskyddet som medföljer D300'an.

// Maxe

Tack för tipset, Johan!

Vad är skillnaden på detta och det Nikon tillverkar och hur fäster man det på huset? Jag kan inte se några klackar eller klistrar man den?
 

Maxe

Aktiv medlem
Tack för tipset, Johan!

Vad är skillnaden på detta och det Nikon tillverkar och hur fäster man det på huset? Jag kan inte se några klackar eller klistrar man den?
Det är en klistrad kant längst ut i kanterna. Det är inga problem att ta bort detta om du behöver byta eller inte vill ha detta längre. Har lyckats haft sönder ett sådant skydd vid ett tillfälle och det satt ordentligt men gick bort utan att lämna några märken.

Beställde givetvis ett nytt på en gång och det sitter återigen ett nytt på plats.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Glaset på D3:an är enormt reptåligt (safirglas, enl. uppgift). Därför behövs det inget skydd. D700/D300 levereras med skydd, pga att det inte är samma skyddsglas.
 

Makten

Aktiv medlem
Glaset på D3:an är enormt reptåligt (safirglas, enl. uppgift). Därför behövs det inget skydd. D700/D300 levereras med skydd, pga att det inte är samma skyddsglas.
Om det är samma glas i D300/700 som i D200 så är även detta väldigt reptåligt, så då bör D3-glaset vara rena mirakelmaterialet:) Jag brukar använda det fåniga plastskyddet endast för att jackans blixtlås gärna ligger och skaver mitt på displayen. Annars har jag lite svårt att se hur man lyckas repa glaset.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Glaset på D3:an är enormt reptåligt (safirglas, enl. uppgift). Därför behövs det inget skydd. D700/D300 levereras med skydd, pga att det inte är samma skyddsglas.
Jag har så att säga gjort praktiska tester :)

Kameran ligger ständigt i ryggsäcken och skramlar med objektiv, cykeldelar, verktyg och annat löst. Nu efter ett knappt år har det blivit en del repmärken och bortnött färg på metallen här och var -- men glaset på displayen är lika blankt som när kameran köptes. Jag är är klart imponerad.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag är inte speciellt skötsam med min D3:a. Den får vara med om mycket varje dag. Den svarta färgen börjar bli nött men glasen är fortfarande i nyskick.
 

skurken

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

De sista svaren låter ju onekligen imponerande och jag har ju först nu konverterat från analogt till digitalt, så min erfarenhet av dessa displayer är ju obefintlig.
Dock har jag ett par klockor med "repfritt mineralglas" och båda dessa har repor på glaset därför ville jag ta det säkra före det osäkra.

/ M
 

Makten

Aktiv medlem
Det är skillnad på mineralglas och safirglas )

http://sv.wikipedia.org/wiki/Safirglas
"Det är hårt och går endast att repa eller skära med diamant."

Märkligt att jag lyckades repa ner min klocka då, som hade safirglas. Det artikelförfattaren tycks ha missat är att det går att repa ett hårt material med ett mjukare material, om trycket är tillräckligt högt. Det mjukare materialet kommer rimligen att åsamkas större skada, men det gör ju inte saken för klock- eller displayglaset bättre.
 
ANNONS