Annons

EF 17-40 mm f/4 L USM brännvidd på APS-C

Produkter
(logga in för att koppla)

ma59

Aktiv medlem
Din förklaring gällande bildvinklar var ju korrekt.

(EOS 5D beskär ingenting eftersom det inte går att sätta EF-S objektiv på det.)

Jag påpekade det mest eftersom alla inte verkar veta om att det inte går, inte för att vara besserwisser mot ditt inlägg.
Helt OK med det!! ;-)

Sen är det bara bra ibland med detaljrättning, eftersom det läses av en och annan som kanske vet mindre än jag och du, alltid synd om man skulle vilseleda oavsett det egentligen är en småsak.

Ha de gött!
 

bengt-re

Aktiv medlem
Om du kommer från aps-c sedan tidigare motsvarar det precis samma millimetrar som dom gör på 18-50. Är du däremot van vid film ser det ut som att det är ett 27-65 mm.
Brännvidden är alltid densamma. En brännvidd på 20 mm betyder att ljuset bryts 20 mm framför sensorplanet. Beroende på storlek på sensorn kommer det omvandlas till olika bildvinklar.
Om det är förvirrande kan jag säga att jag är usel på att förklara. Men det finns säkert nån annan här som kan beskriva bättre än jag :)
Ljuset bryts enligt hålkameramodellen brännvidden framför sensorplanet - med DSLR som har sin speciella kontruktion för att få plats med spegeln i konstruktion så kan du inte mäta fram just det påklistrade brännviddsvärdet någon stanns fysiskt på ditt objektiv.

Brännvidd är brännvidd - vad det motsvarar för bildvinkel vid olika sensorstorlekar är ju likssom upp till användaren att räkna fram. Till mellanformat är 180mm en bra brännvidd för porträtt, 180mm på APS-C hus är ett rejält tele. Allt beror på sensorstorlek och brännvidden är i det sammanhanget bara ett mått som måste sättas i relation till sensorstorleken.
 

Walle

Aktiv medlem
Det där är en annan lika utbredd missuppfattning. Det beror ju helt på vad man ska fotografera.
Om 40 mm känns kort på en 5D, blir det betydligt bättre när det hamnar på en 50D.
Jag skulle inte kalla det missuppfattning, jag skulle kalla det smaksak. Om du hade fått med hela citatet, "Ett 17-40 t.ex. är mycket roligare på 5D än på 50D, eftersom bildvinkeln blir större för att 5D har större sensor." så framgår det ganska tydligt att min ståndpunkt är att jag tycker det är roligare med större bildvinkel = mer vidvinkel. Men jag kan hålla med om att jag borde ha skrivit: "Jag tycker att ett 17-40..."

För övrigt köper man knappast en vidvinkelzoom om man är ute efter tele.
 

apersson850

Aktiv medlem
Nja, sånt som ofta kallas vidvinkelzoom i katalogerna, sådana som fortfarande ofta är baserade på hur ett objektiv fungerar på en kamera för film, eller motsvarande digitala sensorstorlek, kan ju bli lite åt telezoom om det hamnar på en APS-C. Ta exempelvis EF 24-105 mm f/4L IS USM. Det är ju en typisk zoom med vidvinkel till kort tele på en kamera för film, men hamnar det på en APS-C kamera blir det mer en moderat telezoom.

Hur du sen uttrycker din åsikt om vilken bildvinkel som är bäst bryr jag mig inte så mycket om. Var och en får ju ha sin åsikt, men det gäller förstås mig också. Varför jag alltså förfäktar att 24-105 mm är en roligare optik på en APS-C än vad 17-40 mm är på fullformat. Vilket i sin tur beror på att jag tycker det är roligare att kunna plocka ut lite detaljer ur ett motiv än att få med allt, fast i mikroformat. Men jag har haft en vidvinkelperiod också. Tror jag har vuxit ur den med åren. Även om jag sätter på EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM på min 40D ibland. Senast idag. Den är ju i så fall ännu roligare på en APS-C än 17-40 är på fullformat.
 

gedjan

Aktiv medlem
Motsvarar brännvidden någon annat än just 17-40 om man sätter ett
EF17-40mm f/4L USM på en Crop kamera, typ 40-50D ?
Du har fått svar om brännvidder... Hade/har 17-40 som standard objektiv på min 40D till 90%. Perfekt på en croppad kamera enl. mitt tycke. Lite väl vidvinkligt/kort på FF, och där vinjetterar det dessutom. Vilket går att fixa i PS eller i DPP som korrigerar det automatiskt. Men inga problem på en 40 eller 50D. Lycka till med ditt köp!
 
ANNONS