Annons

Liten blixt till Canon EOS 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

jhnlgrn

Ny medlem
Hej,

Jag har en EOS5D idag - den funkar ypperligt när jag använder den till 'jobb'. Dessvärre funkar den mindre bra när jag vill ta bilder inomhus på fester etc. detta pga avsaknaden av bilxt.

Frågan är nu - för att kunna fotografera smidigt inomhus skulle jag behöve en LITEN smidig blixt till min EOS5D alternativt köpa en annan EOS som har inbyggd blixt.

Jag kan alltså kompromissa lite med bildkvalitet på mina inomhusbilder - men inte på smidigheten. Jag har en Speeblite 580 blixt till kameran men den är alldeles för stor.

Jag har sett att det släppts en ny 270 Speedlite nu - den känns dock inte speciellt smidig heller?

Finns det mindre blixtar som passar en EOS5?

Tack för hjälpen!
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har en Speedlite 270EX som jag köpte främst för att använda med min G7. Jag har använt den på EOS 40D också, och tycker att den duger rätt bra om man inte försöker gå utanför begränsningarna.

Den är lite klen, men för korta avstånd blir det bra resultat om man vinklar den mot taket. Den är bra mycket smidigare än de stora Canon-blixtarna.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
jag har en 270EX som upplättningsblixt till min 5D Mk II. Du hittar nog ingen mindre smidigare blixt än den, vad skulle det vara? Enda kruxet är kanske att den hjälpfokuserar med hjälp av blixtblink. Den äldre lill-blixten, 220EX, som jag också har gör det med hjälp av infraljus, det är diskretare och tystare och trevligare, men den blixten är ju lite större fast den inte är starkare, har fyra batterier istället för två. Men någon av de två är nog vad du skall ha.
 

jhnlgrn

Ny medlem
Tack för era synpunkter och svar...

Förhoppningen jag hade var nog egentligen att det skulle dyka upp någon slags tredjeparts-blixt som var 4x4cm stor som jag aldrig hört talas om :)

Det lutar nu helt klart mot att jag får köpa en mindre EOS med inbyggd blixt för att använda mer för hemmabruk (typ middagar) där man inte har tid/plats/lust att montera på en extern blixt.
 

apersson850

Aktiv medlem
När du har tagit några bilder med den inbyggda blixten lär du få lust att sätta på en riktig sen.
Det där brukar reglera sig självt, om man har det minsta krav på hur bilderna ska se ut. Vilket man brukar ha, om man har gjort sig omaket att skaffa en systemkamera.

Sen jag skaffade några 580 EX II använder jag aldrig den inbyggda blixten till något annat än möjligen lite skuggupplättning utomhus.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Jag kan bara hålla med föregående talare - inbyggda blixtar är verkligen nöd nöd val. Jag har dessutom sällan blixten i skon längre heller då det ofta är mycket trevligare att flytta bort blixten några dm eller meter ifrån kameran. Oki innomhus så duger det bra att slå blixten i taket (om det är vita tak iaf - bruna tak och så lång exponeringstid att man får med lite av det naturliga ljuset gör det det en mardröm att försöka få en vitballans som ens påminner om något normalt...)

270EX är ju annars rätt söt - inte stör den att ha monterad på en så pass stadig kamera. På en lite xxxD och en 580 EXII hade jag förstått att man tycker att det blir lite vinglig, men en 5D och 270EX är ju inte någon dålig kombo om effekten räcker.

http://translate.google.com/translate?prev=hp&hl=en&js=n&u=http://dc.watch.impress.co.jp/docs/review/item/20090609_280809.html?ref=rss&sl=ja&tl=en&history_state0=
 

apersson850

Aktiv medlem
Det var ju kul att vi är överens om nåt, för en gångs skull!

På 400D tycker jag att 580 EX II fungerar hyfsat. Kanske för att jag har batterigrepp på den kameran också.
Däremot provade jag den på en G10, men det blev något av det mest krampaktiga kameragrepp jag varit med om.
 

Swappo

Aktiv medlem
Jag sökte efter en liten smidig blixt att ha till min 5D, mest som ersättning för avsaknaden av inbyggd blixt då jag redan hade en Sigma EF DG500 som gott och väl duger, men inte är speciellt smidig att ha med sig alla gånger.

Fastnade tillslut för Canon 270EX och är väldigt nöjd med den.
Liten och smidig, märks knappt på kameran och skulle den av någon anledning vara i vägen är den bara att plocka av och stoppa i fickan.

Den är naturligtvis klenare än en stor blixt, men den ska nog snarare ses som ett alternativ till en inbyggd blixt snarare än en stor, åtmindstånde när den används på en kamera typ 5D.

Den största nackdelen som jag upplever är att det ej går att ha snabbare blixtsynktider än 1/200. Har ett par gånger försökt fota kompisar som åker skateboard och då bara haft den blixten med mig vilket inte blivit speciellt bra...

Som upplättningsblixt fungerar den dock helt perfekt.
Det är även en stor fördel att kunna slå blixten i taket vid fotografering inomhus, dock är det lite begränsande att man bara kan vinka den uppåt och inte åt sidan, så man får slå blixten i väggen om man absolut vill undvika att slå den rakt fram om man fotograferar med kameran vertikalt.

Den suger batterier ganska duktigt, vet inte hur många exponeringar den klarar på en laddning, men jag upplever att det ganska snabbt börjar ta längre tid att ladda upp blixten igen.

Den fungerar förstås hjälpligt när ljuset tryter också.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Det är inte blixtens fel att den inte fungerar på tider under X-synk. Det är bara en konsekvens av konstruktionen hos en (D)SLR med ridåslutare. Det går med kraftiga blixtar fuska och köra blixten som en lampa vilket innebär att den fyrar av flera gånger under exponeringen och därmed kan ge blixtfunktion även på tider kortare än X-synk. Nackdelen är att man slösar energi på att göra så vilket innebär att denna teknik bara är användbar på starka blixtar som har råd att slösa energi på ett egentligen felaktigt sätt.
 

PMD

Aktiv medlem
Den största nackdelen som jag upplever är att det ej går att ha snabbare blixtsynktider än 1/200.
1/250 sekund får jag som max synktid med 270EX och både min G7 och min EOS 40D.

På 40D kan jag dessutom i kamerans menyer ställa in "high speed sync" som fungerar som Bengt beskriver i inlägget ovan. Kameror äldre än 40D har begränsad kontroll över funktionerna i 270EX, men med 40D och nyare kameror finns det en hel del man kan styra.
 

Swappo

Aktiv medlem
1/250 sekund får jag som max synktid med 270EX och både min G7 och min EOS 40D.

På 40D kan jag dessutom i kamerans menyer ställa in "high speed sync" som fungerar som Bengt beskriver i inlägget ovan. Kameror äldre än 40D har begränsad kontroll över funktionerna i 270EX, men med 40D och nyare kameror finns det en hel del man kan styra.
Ah, du har förstås rätt...
Likaså du Bengt.

Bra att ni klargjorde detta.

Mitt omdöme om att blixten är utmärkt som upplättningsblixt osv kvarstår dock. :)
 
ANNONS