Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera i alpin miljö!

Produkter
(logga in för att koppla)

KJohanJ

Medlem
Ska ned och jobba i Alperna under vintersäsongen.
Har nydligen köpt en Canon 40D som jag hoppas kunna ta några iktigt bra bilder med under mina 6 månader där nere.
Jag undrar dock om ni har lite bra tips på hur jag bör "förvara" kameran när jag ska ta den med ut i skidbacken?
40D är ju lite mer rubust, men hur kan jag hålla den så skyddad som möjligt?
Bör jag lägga den i något extra i väskan så som ett örngott? Plastpåse?
 
Eftersom det normalt är mindre fuktigt ute när det är kallt bildas det en del kondens på/i kameran om du tar in en iskall kamera i ett varmt hus. Det avhjälps igenom att lägga kameran i en plastpåse innan man går in för att få kondensen på utsidan plastpåsen.
Jag brukar även plocka ut minneskort innan jag går in så jag inte behöver plocka upp kameran ur väskan så den får tina lite långsammare.
Vill man vara lite försiktig kan man ju även låta kameran kylas i väskan långsamt innan man använder den efter man gått ut.
 
Snabb nedkylning borde inte vara något problem med en sådan kamera. Om det inte är -30*C och snöstorm förståss.
 
Jag använder en lite specialväska som jag har fästad på bröstet, väskan är fullständigt vattentät när jag så önska (vattentät packpåse med en rullstängning) men jag kan även välja att ha väskan öppen och då tjänar den som en djup skål där kameran kan ligga helt öppet utan att jag behöver ha den dinglande i kameraremmen. Givetvis har jag kameraremmen runt halsen men den är så lång att den inte belastas utan är lite slapp.
På detta sätt har jag kameran mycket snabbt tillgänglig och den är inte ivägen för mig.

Nu har jag inte använt detta i skidbacken då jag inte åkt utförs på snart 10 år men det fungerar mycket bra för vandring och liknande då man inte vill kränga av sig en rygga för att för fram kameran för att skjuta lite.

Kondens när grejerna åker in igen är nog det största problemet. Använd en zip-lock påse för kameran som du klär på innan du kliver in i värmen (oavsett var det är, kan ju vara en mysig liftstuga eller liknande också som hotar) och vill du ta ut minneskortet för att kunna ladda in bilderna direkt så bor du ha en liknande liten påse för kortet.
 
Bäst skyddar du kameran på magen.

När jag tar med kameran under en skiddag så gör jag följande.

1 Sätter på mitt 80-200/2,8 eller 85/1,8 med motljusskydd.
2 Kortar ner remmen så att den går att tav utan att ta av hjälmen.
3.1 80/200 Huset hamnar med botten på bröstet och objektivet släpps ner innanför salopettbyxorna.
3.2 85 objektivet pekar rakt fram och man ser lite tjock ut.
4 Drar åt "remmarna" i jackan.

Det här är ett bra sätt om du kan leva med att endast ha med ett objektiv.

Nackdelar:
Största nackdelen är imman som snabbt bildas på både objektiv och kamera.
Det enda som hjälper är att vänta.
Fukten talar också för att inte byta objektiv.

Nacken får en del stryk.
OBS en bred rem är ett måste.
Har hört att de sviktande neoprenremmarna är mycket bra under aktiv användning.

Film stoppar jag i fickan.

På detta sättet så kan jag köra puckelpist.

Mvh Erik Schalin

Sök lite här på FS så hittar du lätt förslag till andra väskor & ryggsäckar också. Men JAG använder inte det.
 
Jag kör på en Dakine Sequence. Har aldrig haft några problem trots några rejäla vurpor. Brukar undvika att byta objektiv under full snöstorm men under normala förhållanden har det aldrig varit några problem. Efter en dag på berget brukar jag låta kameran tina upp långsamt i ryggsäcken under ett par timmar för att undvika kondensbildning inne i hus och objektiv.
 
ANNONS