Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Essen

Aktiv medlem
Jag är framförallt ute efter bättre ljusegenskaper. Det händer att jag plåtar i sporthallar och då med inställningarna 1/200s, f2.8, ISO1000 (min absoluta smärtgränsen) på min D200. Söker kortare slutartider och lägre ISO utan att behöva acceptera mer brus än vad D200 erbjöd.
I övrigt kan jag nog säga att kameran levde upp till mina krav.

Vilka alternativ finns det egentligen? Jag funderar på en D300, men tvekar. Ska jag gå D700 och FX, eller finns det andra altenativ? Jag är trots allt ändå "bara" en glad amatör. Att köpa en D3 är som att kasta pärlor efter svin.

Jag har kvar mina gluggar: DX 17-55/f2.8 och 80-200/f2.8. Så hur sresonerar medlemmarna på Fotosidan? Det vill jag veta.
 

tannler

Aktiv medlem
D700, bör ger Dig ytterligare två steg. Jag tror inte att D300 löser Ditt problem - i alla fall inte om man tittar på mätvärdena på DxO-mark. D3 och D3X är rediga klunsar till kamera - stabila som stridsvagnar, men med vikt därefter, så jag kan förstå Din aversion.
 

Essen

Aktiv medlem
Tack för tipset, det var en intressant sida *bookmarked*.
Hade fått för mig att D300 låg i paritet upp till c:a 1600ISO med D700/D3. Men så är det alltså inte enligt DxO-mark som dessutom hävdar att D300 bara är snäppet bättre än D200 :(

Börjar låta som en dyr historia...
 

tannler

Aktiv medlem
Precis min tolkning av resultaten på DxO-mark - D300 är för lika D200 för att tillföra Dig det Du letar efter. Det kostar att stå på topp ;D.
 

Essen

Aktiv medlem
Retar mig dock på D700:ans minneslucka. Testade handhavandet och då åkte luckan upp ett par gånger. Tror det var när jag tryckte på Info-knappen. Så billigt. Såg att man gjort samma på D300s. Sådant kan jag störa mig ordentligt på.

Det är till att fundera...
 

dumbo

Aktiv medlem
Jag har ofta tyckt att DXO-marks siffror känns "konstiga" och tycker kanske att det är bättre att gå på vad man själv tycker visuellt istället. Det är ju ganska många saker som spelar in vad gäller hur brus upplevs. Canons kameror har ju ofta fått lägre mätvärden är Nikons, men jag har ändå alltid tyckt att bruset ser ut som skräp på Canons och att nikons kameror "presterar bättre". Jag skulle personligen säga att skillnaden mellan D200 och D300 är ungefär ett steg. Därefter är det ytterligare ett (lite drygt) steg upp till D700. Om ett steg är lite eller mycket eller om det är värt pegnarna... Tja...

Jag skulle klassa D300 som en värdig upgradering, men köper man ändå en D300 så är ju inte priset SÅ mycket högre för en D700. Beror väl lite på hur mycket pengar man vill göra av med.

Glöm dock inte att D700 har större sensor, så du får ju sämre "räckvidd" med den. Ligger du exempelvis på 200mm med D200:an så får du beskära D700-bilden till 5Mpix för att få samma utsnitt. Då försvinner den extra fördelen vad gäller brus jämfört med D300.
 

Essen

Aktiv medlem
Självklart är det resultatet som skall avgöra, och det är lite av dilemmat; utan tillgång till båda, eller alla tre, är det svårt att jämföra dem under samma förhållanden. Jag är utlämnad till tester osv som på ett sätt är väldigt abstrakt och svårtolkade för mig.

Prisskillnanden mellan D300 och D700 är inte så stor, men det stannar ju inte där. Jag är fullt medveten om crop-faktorn och att jag inte kan utnyttja min DX-glugg fullt ut vilket leder till ytterligare investeringar om jag vill täcka motsvarande bränvidder och utnyttja de bättre brusegenskaperna.

D300 kanske inte är det jättelyftet jag hoppats på, men ekominskt kanske det enda rimliga alternativet med tanke på att jag är hobbyfotograf.
 

Essen

Aktiv medlem
Det blev en D300s och vilka problem jag fick på köpet... CS3 och Lightroom klara inte D300:ans NEF-format! Fick det inte att fungera med senaste Camera Raw heller. Nu måste jag gå via Capture NX.

Prövar just nu Photoshop CS4 30dgr utvärdering och det fungerar. Men jisses 11.000kr!
Har aldrig tittat på Photoshop Elements (för "bara" 1000kr i sammanhanget) men det kanske är ett alternativ? Undrar om den klarar lager? Det är ju en finess jag använder i CS3.

Inte heller fungerar Lightroom (3000kr) med RAW-filerna från D300. Lite googlande ska nog fixa det...

Detta blev en dyr historia.
 
ANNONS