Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos 1000d eller nikon d3000

Produkter
(logga in för att koppla)

Annelie72

Ny medlem
Jag har en canon ixus 850is nu, har tagit snart 13000 kort och är helt supernöjd. Nu har jag blivit sugen på att köpa en systemkamera. Jag har kollat på dom två modellerna jag skrev i rubriken, men förstår inte riktigt skillnaden mellan de båda.

Är det nån som kan hjälpa mej med köpråd? Eller har nån en annan modell som är bra, för ca 6000 kr.

Tacksam för svar och råd! :)
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
De är två instegsmodeller som är så lika att man kunde tro att de kommer från samma tillverkare! Det är en smaksak. Båda leverar bra bilder och en del dillar Canons något varmare hudtoner andra föredrar Nikons svalare. Det går förstås att justera i efterbearbetningen. Eftersom du kör Canon nu så kan hända att du känner igen dig lite mer med 1000D men gå helst o känn på båda husen för att känna vilken som ligger bäst i dina händer.

Jag har en canon ixus 850is nu, har tagit snart 13000 kort och är helt supernöjd. Nu har jag blivit sugen på att köpa en systemkamera. Jag har kollat på dom två modellerna jag skrev i rubriken, men förstår inte riktigt skillnaden mellan de båda.

Är det nån som kan hjälpa mej med köpråd? Eller har nån en annan modell som är bra, för ca 6000 kr.

Tacksam för svar och råd! :)
 

dumbo

Aktiv medlem
Eftersom du kör Canon nu så kan hända att du känner igen dig lite mer med 1000D men gå helst o känn på båda husen för att känna vilken som ligger bäst i dina händer.
Som du skriver så kan det vara bra att testa båda litegrann. Jag använde en Canonkompakt innan jag köpte systemkamera, men gillade Nikon bättre (föredrar dock fortfarnde Canons kompakter framför Nikons.).
Sedan vänjer man väl sig med det mesta iofs...
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Ett tips

fundera över vilka objektiv du tror du kommer att köpa på lite sikt. Där skiljer det sig lite mellan Nikon o Canon. Preastanda, vikt och pris. Nikon är lite vassare på vidvinkelsidan (zoom) medan Canan är ett snäpp vassare på teelsidan.

Som du skriver så kan det vara bra att testa båda litegrann. Jag använde en Canonkompakt innan jag köpte systemkamera, men gillade Nikon bättre (föredrar dock fortfarnde Canons kompakter framför Nikons.).
Sedan vänjer man väl sig med det mesta iofs...
 

Chril

Aktiv medlem
Kör nikon, de är helt överlägsna på allt!.... ;P

Hahah, nä jag håller med de andra tipsen, känn och prova. Jag tror du kan lära dig vilken av dom du än väljer.

Ett tips som kan vara värt att tänka på, även om inte de ska styra valet. Så är de om du har nån kompis med ett visst märke så kanske de kan vara kul att kunna låna och prova nån av deras objektiv...

Fast de är inte det som ska styra vad du väljer, utan hur du upplever det.
 

lars2

Avslutat medlemskap
Det går säkert bra vilket som, uppenbarligen klarar bägge märkena av att skapa hängivna fans som tycker att det ena märket är "överlägset" det andra. Egentligen vet man inte förrän man köpt och verkligen provat och använt. Hur det känns och vilket märke som det för närvarande finns det bästa erbjudandet på räcker nog långt som utslagsgivare. Förmodligen är det ingen större skillnad på sensorns bildkvalitet. Liveview trodee jag bara skulle vara något som kom på köpet men av ringa praktisk nytta men det har varit väldigt användbart för att ställa in fokus manuellt när man fotar på stativ och att man slipper stå böjd över sökaren.
 

tommyli

Medlem
Hmm

Jag hade helt klart kört på Nikon D3000 i det här fallet. Mest pga att Canon 1000D helt saknar spotmätning som ljusmätningsmetod.

Jag kan även starkt rekommendera Sony A330 som går lös på ca 6000:- bland annat pga inbyggd bildstabilisator, inbyggd fokusmotor och liveview som är otroligt snabb på att fokusera. Man får även tiltbar skärm =)=)

Går själv från Nikon D80 till Sony A500/A550
 

Eriksoder

Medlem
Samma fråga.

Hej jag är helt ny här, bara så ni vet om jag gör nått fel xD ;)

Jag undrar också vad som är bra ocg dåligt med dessa kameror ,
D3000 har ingen AF motor va?

Lite därför funderar jag på att skaffa mig en EOS 1000D med detta objektivet. http://http://www.fotosidan.se/cldoc/4758.htm

Jag ska främst fota cykling och andra sporter samt så kommer min familj också använda kamerna på t.ex skolavslutningar m.m. och lite naturbilder.

Tror ni det kan funka bra för en nybörjare ? :p Tack i förhand

P.S.
Snabba svar uppskattas
 

VickiochTova

Aktiv medlem
Hej jag är helt ny här, bara så ni vet om jag gör nått fel xD ;)

Jag undrar också vad som är bra ocg dåligt med dessa kameror ,
D3000 har ingen AF motor va?

Lite därför funderar jag på att skaffa mig en EOS 1000D med detta objektivet. http://http://www.fotosidan.se/cldoc/4758.htm

Jag ska främst fota cykling och andra sporter samt så kommer min familj också använda kamerna på t.ex skolavslutningar m.m. och lite naturbilder.

Tror ni det kan funka bra för en nybörjare ? :p Tack i förhand

P.S.
Snabba svar uppskattas
Nej, en Nikon D3000 har inte AFmotor i kameran utan i objektivet.. Men detta spelar egentligen mindre roll eftersom de flesta nya objektiven har motor! Är väl om man har en del äldre objektiv eller är "snål" som mej som man vill ha en autofocusmotor i huset..
 

Eriksoder

Medlem
Nej, en Nikon D3000 har inte AFmotor i kameran utan i objektivet.. Men detta spelar egentligen mindre roll eftersom de flesta nya objektiven har motor! Är väl om man har en del äldre objektiv eller är "snål" som mej som man vill ha en autofocusmotor i huset..

Passar det objektivet jag föreslog till en 1000D ? är den iövrogt bra amatör och nybörjar kamera?
 

VickiochTova

Aktiv medlem
Passar det objektivet jag föreslog till en 1000D ? är den iövrogt bra amatör och nybörjar kamera?
Canon är inte mitt område tyvärr.. Jag prövade att hålla i de olika modellerna när jag skulle köpa och Nikon passade mej bäst!
Men ett 55-200 skulle säkert passa(om det var det du menade, länken funkade inte), hade själv ett 70-300 som jag använde ständigt första året!
 

tommyli

Medlem
Jag skulle föredra ett bildstabiliserat objektiv som Canons 55-250mm (går lös på ca 3000:). Det är även bättre autofokus i detta än i tamrons motsvarighet.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Jag skulle läsa råd och röns och aftonbladets tester (hehe)
Ja, det skulle inte bli såå tokigt.

Om du läser R&R test och jämför de rekommendationer som förekommer i denna tråd, kommer du se att det är samma råd och i den ordningen som R&R kom fram till.
D90 (el motsvarande för andra tillverkare) kommer på sista plats och en instegsmodell kommer på första plats. :-D


Michael - Fel i teorin och rätt i praktiken? -
 

Eriksoder

Medlem
Jag skulle föredra ett bildstabiliserat objektiv som Canons 55-250mm (går lös på ca 3000:). Det är även bättre autofokus i detta än i tamrons motsvarighet.
Vad är grejjen med bildstabilisator? :p
Min budget är nog inte så stor så jag kan lägga ut mer än 2lök för objektiv om en det .
 
Senast ändrad:
ANNONS