Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska jag köpa en Canon EOS 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
hit och dit kan man argumentera om det ena och det andra, men jag tror ändå att alla, liksom jag, som gått från kroppad kamera till fullformat ALDRIG återvänder. Sen kan man alltid ha en krop också, det har jag. Men går ALDRIG att jämföra kvaliteten på filerna, oavsett vilken av 5d modellerna vi snackar om. Sen är väl kropp bra om man behöver hastighet och liknande, men blir aldrig ens jämförelsevis så bra filer med det.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
[Det är på ett ungefärlika stor skillnad mellan en kompakt och en cropkamera som meööan en cropkamera och fullfornmat. Och ingen skulle väl ifrågasätat skilnaden mellan en kompankt och en crop-DSLR?

QUOTE=Håkan Bråkan;1429723]hit och dit kan man argumentera om det ena och det andra, men jag tror ändå att alla, liksom jag, som gått från kroppad kamera till fullformat ALDRIG återvänder. Sen kan man alltid ha en krop också, det har jag. Men går ALDRIG att jämföra kvaliteten på filerna, oavsett vilken av 5d modellerna vi snackar om. Sen är väl kropp bra om man behöver hastighet och liknande, men blir aldrig ens jämförelsevis så bra filer med det.[/QUOTE]
 

lusidor

Aktiv medlem
Det där får jag inte alls ihop...


Det håller jag med om...


Försökte få svar i nedanstående tråd men fortfarande får jag inte ihop varför så många fotografer verkar tycka att förändringen i bildutsnittet med en större sensor påverkar fotograferandet mer än perspektivförändringen i bilden vid byte till ett objektiv med större brännvidd.

Självklart vill man utnyttja den större sensorn när man komponerar bilden men det förutsätter också att man kan förflytta sig längre från motivet när man byter till ett objektiv med längre brännvidd.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=113483

Eller är jag ute och cyklar ändå?
Cyklar vet jag inte, men nånting är det som du inte förstått. Det är många begrepp som beskriver samma sak på olika sätt. Dina citat ovan (av mig) beskriver samma sak med olika ord. Det ena förstår du tydligen, medan det andra är oklart för dig.

Men vet du vad, vi flyttar den diskussionen tillbaka till din gamla tråd. Jag skriver ett inlägg där sen jag har läst igenom den, så ska vi se om jag kan klara ut begreppen.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
[Det är på ett ungefärlika stor skillnad mellan en kompakt och en cropkamera som meööan en cropkamera och fullfornmat. Och ingen skulle väl ifrågasätat skilnaden mellan en kompankt och en crop-DSLR?

QUOTE=Håkan Bråkan;1429723]hit och dit kan man argumentera om det ena och det andra, men jag tror ändå att alla, liksom jag, som gått från kroppad kamera till fullformat ALDRIG återvänder. Sen kan man alltid ha en krop också, det har jag. Men går ALDRIG att jämföra kvaliteten på filerna, oavsett vilken av 5d modellerna vi snackar om. Sen är väl kropp bra om man behöver hastighet och liknande, men blir aldrig ens jämförelsevis så bra filer med det.
[/QUOTE]

Sant, men crop-fantasterna förstår inte riktigt det där innan de prövat. Argument hit och dit som iofs är ok, hastighet, pris etc, men vad gäller bildkvalitet så är det precis som Sven säger, som skillnaden mellan Aps-c och en kompaktkamera.
 

lusidor

Aktiv medlem
Sant, men crop-fantasterna förstår inte riktigt det där innan de prövat. Argument hit och dit som iofs är ok, hastighet, pris etc, men vad gäller bildkvalitet så är det precis som Sven säger, som skillnaden mellan Aps-c och en kompaktkamera.
Och sen har vi 1D-serien med 1,25-1,3 ggr bildförslängning ;). Ett mellanting i det avseendet.

Den här artikeln tyckte jag var rätt kul ändå, som perspektiv: http://www.luminous-landscape.com/reviews/kidding.shtml
 

lusidor

Aktiv medlem
Bildkvalitet är ganska mångfacetterat. Därför går det att göra olika prioriteringar.

- Jag har en lägsta nivå för upplösning, men tar gärna mer om jag får. 8mp från 1Dmk2 eller 10mp från 40D är den nivå jag valt, i mina ögon är de relativt likvärdiga. (Och jag kan alla abrovinklar vid det här laget...;o))

- Jag har en lägsta nivå även för Af, men den är svårare för mig att ringa in. Det är därför jag ber om hjälp. 30D är för svag. Jag tror att 40D räcker till, och att 1D har så det blir över. Och så har jag insett att jag inte vet vad 5D går för.
 

casting

Aktiv medlem
Bildkvalitet är ganska mångfacetterat. Därför går det att göra olika prioriteringar.

- Jag har en lägsta nivå för upplösning, men tar gärna mer om jag får. 8mp från 1Dmk2 eller 10mp från 40D är den nivå jag valt, i mina ögon är de relativt likvärdiga. (Och jag kan alla abrovinklar vid det här laget...;o))

- Jag har en lägsta nivå även för Af, men den är svårare för mig att ringa in. Det är därför jag ber om hjälp. 30D är för svag. Jag tror att 40D räcker till, och att 1D har så det blir över. Och så har jag insett att jag inte vet vad 5D går för.
När det gäller AF så ligger inte 5d (Mark I iaf) inte i nivå med 40d. (Jag äger båda). Den ligger nog snarast i nivå med det jag hade i min gamla 20d. (Jag tror att 20 och 30d är någorlunda jämna där) Du får väl kolla om du har någon fotosidan medlem i närheten med en 5 d och fråga om du får prova. Har du vägarna förbi Skåne så får du gärna prova min.
 

Magnus77

Aktiv medlem
Jag har kört min 5D ett tag nu och AF är verkligen nyckfull tycker jag. Det verkar inte alltid bero på vilken ljusstyrka man har, utan även vilken typ av ljus.

I visst inomhusljus kan autofokusen fungera utmärkt men ibland är det hur svårt som helst i svagt utomhusljus. För skojs skull provade jag i tisdags att fotografera inne i ett mörkrum och tänkte att det skulle bli i princip omöjligt att få AF-systemet att låsa på något. Ändå gick det förvånansvärt bra i det otroligt svaga ljuset.

Min kompis som är yrkesfotograf och också använder 5D tyckte sig också ha erfarenhet att rött ljus passade kameran utmärkt medan annat ljus kunde krångla...

Bildspel från mörkrumsarbetet: http://halmstad.lbs.se/magnus.persson/lithframkallning/

Är det bara inbillning att ljuskälla/färg/nyans kan påverka AF mer än bara styrkan på ljuset?
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är inte alls inbillning. AF-sensorerna är olika känsliga för olika våglängder. Dessutom bryts ljus med olika färg på olika sätt i optiken, vilket ger upphov till kromatisk abberation. Detta syns i bilderna, men ställer även till problem för AF-sensorn, som ju är en bildsensor den också, bara annorlunda.
Detta är en anledning till att de senare kamerorna försöker skaffa sig information om vilken färg ljuset har, när det träffar AF-sensorn. Man kan mäta frekvensen på variationer i intensiteten hos ljuset, för att se om det verkar troligt att det kommer från lysrör (50D & 5D Mark II), man kan ha en separat färgsensor för omgivningsljuset (1D Mark IV) eller man kan ha en färgkänslig exponeringsmätare, där vissa av mätarens zoner (för evaluerande mätning) sammanfaller med de delar av motivet som AF-sensorn ser, och på så sätt veta vilken färg man har att göra med (7D).
Vet man vilken färg man har att jobba med kan man räkna bort den kromatiska abberationen.
 

Magnus77

Aktiv medlem
Det är inte alls inbillning. AF-sensorerna är olika känsliga för olika våglängder. Dessutom bryts ljus med olika färg på olika sätt i optiken, vilket ger upphov till kromatisk abberation. Detta syns i bilderna, men ställer även till problem för AF-sensorn, som ju är en bildsensor den också, bara annorlunda.
Detta är en anledning till att de senare kamerorna försöker skaffa sig information om vilken färg ljuset har, när det träffar AF-sensorn. Man kan mäta frekvensen på variationer i intensiteten hos ljuset, för att se om det verkar troligt att det kommer från lysrör (50D & 5D Mark II), man kan ha en separat färgsensor för omgivningsljuset (1D Mark IV) eller man kan ha en färgkänslig exponeringsmätare, där vissa av mätarens zoner (för evaluerande mätning) sammanfaller med de delar av motivet som AF-sensorn ser, och på så sätt veta vilken färg man har att göra med (7D).
Vet man vilken färg man har att jobba med kan man räkna bort den kromatiska abberationen.
Tack för undervisningen! Alltid roligt att få lära sig mer om sånt här. Har du eventuellt några länkar på lut med mer läsning?
 

apersson850

Aktiv medlem
Detta är en sammanställning av sånt jag har plockat upp från Canons "white papers" (50D, 5D Mark II & 1D Mark IV) samt Canon Europes tekniska dokumentation av 7D.
 
ANNONS