Annons

Canon EF 70-200 mm f?.?L USM

lodin

Medlem
Det blev ett 2.8 is... nån sa att blodpudding är gott!..
jag testade iaf det utan IS för att se hur det blev jag är nöjd,

iso 400 1/50 2.8

http://photos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs100.snc3/16747_235412572467_792252467_4440882_3802569_n.jpg
Ja, med den upplösningen går det ju lika bra med en kikare från Clas Ohlson. Nej, skämt å sido. Det är ju två gluggar i toppklass som jämförs.

Hoppas du blir nöjd med penisförlängaren. ;-)
 

bengt-re

Aktiv medlem
1/30 vid 70mm motsvarar ungefär 1/90 vid 200mm. Den nya generationens IS som sitter i F/4 ger dig fyra steg vilket för dig då ska möjliggöra slutartider uppåt 1/6 sekund.

Inte så dumt!
Beror ju vad man fotar... Om objektet ändå kräver mellan 1/160 och 1/500 för att bli skarpt så spelar det inte så stor roll om objektivet kan teckna den oskarpa bakgrunden utan rörelseoskärpa...

70-200 f/2.8 är inte så illa som vissa vill göra gällande, det är tungt och aningen mjukt vid f/2.8, men inte är det dålig om det är ett bra exemplar - Visst oki, på pixelstinna APS-C hus så räcker väl inte upplösningen riktigt till och sätter man på en TC så blir det självklart inte bättre - detta tål f/4 varianterna bättre då de har lite skräpeöverskott att ta av.

Jag väljer alla gånger 70-200 f/4L USM utan IS då jag inte har någon nytta av IS och IS-utgåvan är dyrare och lättare går sönder utan att ge mig några betydande andra födelar - oki, det är tätat, men jag har inget tätat hus, skärpan är lika, AR är lite bättre så i mörkerfoto (där även IS kan göra nytta) har IS utgåvan en fördel, men för mig är f/4 för dåligt ändå vid mörker och då använder jag hellere fasta ljusstarkare 50/70/85/135 som man får råd med om man skippar IS.

Det händer att jag vill ha 70-200 f/2.8 ibland, men det är för tungt och dyrt med tanke på hur sällan jag skulle ha nytta av det. 135 f/2.0 däremot är något som skulle ge mig ett bländarsteg till och dessutom skarpt och lätt - en juvel som kan fylla många syften.
 
ANNONS