Annons

Objektiv till både digital & analog kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

LSW

Aktiv medlem
Kan man ta ett objektiv som tillhör en digital Canon-kamera och använda på en analog Canon-kamera?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Kan man ta ett objektiv som tillhör en digital Canon-kamera och använda på en analog Canon-kamera?
Ja, alla EF-objektiv passar på alla EOS-kameror. Men EF-S-objektiv funkar bara på digitala kameror med mindre bildsensor, alltså de med två-, tre- och fyrsiffriga modellnummer plus 7D.
 

defiant

Aktiv medlem
Ja, alla EF-objektiv passar på alla EOS-kameror. Men EF-S-objektiv funkar bara på digitala kameror med mindre bildsensor, alltså de med två-, tre- och fyrsiffriga modellnummer plus 7D.
undantaget EOS 10D, D30 och D60. fast dom är väl så pass gamla nu så troligen springer man inte på dom så ofta längre
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Det beror ju på vad det är för analog kamera. Innan EF-fattningen kom hade ju Canon en annan fattning som hette FD t.ex.
Där passar inte EF-objektiven.

Ett tips när du ställer frågor är att lämna så mycket information som möjligt. Vilken kamera du menar t.ex. Då slipper vi gissa och kanske lämna felaktiga svar.
 

LSW

Aktiv medlem
Ett tips när du ställer frågor är att lämna så mycket information som möjligt. Vilken kamera du menar t.ex. Då slipper vi gissa och kanske lämna felaktiga svar.
fel av mig :) borde kanske varit lite mer specifik.
jag har köpt två analoga Canon-kameror, en EOS 1000fn & en EOS 300. Har sedan tidigare en digital Canon EOS 400d med tillhörande kitobjektivet EFS 18-55mm och ett Tamron AF 70-300mm, och undrar helt enkelt om man kan använda dem objektiven till de två analoga kamerorna (eftersom jag bara köpt kamerahusen).
 

ErlandH

Aktiv medlem
jag har köpt två analoga Canon-kameror, en EOS 1000fn & en EOS 300. Har sedan tidigare en digital Canon EOS 400d med tillhörande kitobjektivet EFS 18-55mm och ett Tamron AF 70-300mm, och undrar helt enkelt om man kan använda dem objektiven till de två analoga kamerorna
Du kan alltså använda Tamron 70-300, men inte kitobjektivet eftersom det är ett EF-S-objektiv.
 
ANNONS