Annons

Negativscanner för 135-film

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig för att börja fotografera lite med film, och eftersom jag tänker göra allt själv så måste jag ha en scanner. Jag har inget intresse av att förstora bilderna på papper, utan kommer istället att publicera dem på internet, så det måste vara en relativt bra scanner. Dock behöver upplösningen inte vara särskilt hög (ca 4 megapixlar).

Jag kikade lite på Photax hemsida där de säljer två scannrar till skapliga priser, men som jag förstår det är de inte i första hand avsedda för negativ. Och det framgår inte vilken upplösning man får vid så små format.

Några förslag? Budgeten är några tusenlappar, så inga tokdyra proffsgrejer;-)

Tillägg: Det vore förstås fint om scannern klarar 120-film också!
 
En sak till. Den behöver absolut inte vara snabb eller kunna ta mer än en bild i taget. Jag ska nämligen fotografera ganska sparsamt och bara skanna några bilder per rulle, och jag har inga gamla bilder som måste digitaliseras.
 
Epson V500 verkar prisvärd Kolla på den.
Den ligger helt rätt i pris i alla fall! 4800 dpi borde räcka och bli över tycker man. Frågan är mest hur bra det blir med genomlysbara material som film. Det är många som klagat på resultaten från allehanda skannrar av denna typ trots att de utger sig för att vara ämnade för ändamålet.
Jag får bestämt gräva fram lite tester!
 
Den ligger helt rätt i pris i alla fall! 4800 dpi borde räcka och bli över tycker man. Frågan är mest hur bra det blir med genomlysbara material som film. Det är många som klagat på resultaten från allehanda skannrar av denna typ trots att de utger sig för att vara ämnade för ändamålet.
Jag får bestämt gräva fram lite tester!

Det är den som Steve Huff använt för att scanna sina nytagna analoga bilder som han lagt upp på sin sajt. Den verkar helt ok tycker jag. Har man lite extra fils så är det ju V700 som gäller, men man får ju tre stycken V500 för samma pris :)

I den här posten pratar han om scannern som helt ok: http://www.stevehuffphoto.com/2010/04/06/pop-quiz-film-or-digital/
 
Canoscan 8800F är ett bra köp. Då får du också med Silverfast som programvara, vilken fungerar bättre än Canons egna.
 
Det är den som Steve Huff använt för att scanna sina nytagna analoga bilder som han lagt upp på sin sajt. Den verkar helt ok tycker jag. Har man lite extra fils så är det ju V700 som gäller, men man får ju tre stycken V500 för samma pris :)

I den här posten pratar han om scannern som helt ok: http://www.stevehuffphoto.com/2010/04/06/pop-quiz-film-or-digital/
Det tråkiga är att jag tycker att hans resultat där inte uppfyller mina krav. För dålig stuns! Och det tror jag inte beror på filmen. Kanske har han valt för låg scanningsupplösning, eller så har han inte skärpt bilderna ordentligt innan nedskalning. Svårt att veta.
 
Det tråkiga är att jag tycker att hans resultat där inte uppfyller mina krav. För dålig stuns! Och det tror jag inte beror på filmen. Kanske har han valt för låg scanningsupplösning, eller så har han inte skärpt bilderna ordentligt innan nedskalning. Svårt att veta.

Jag har en gammal scassi-skanner från nikon som jag inte fått att fungera med min utrustning här hemma som du kan få försöka med om du vill...minns inte vilken modell det är såhär på rak arm men men kolla upp den om du vill. Maila mig isf.
 
Det tråkiga är att jag tycker att hans resultat där inte uppfyller mina krav. För dålig stuns! Och det tror jag inte beror på filmen. Kanske har han valt för låg scanningsupplösning, eller så har han inte skärpt bilderna ordentligt innan nedskalning. Svårt att veta.

Jag kan rekommendera Reflecta Crystalscan 7200, kolla på min sida i analogt svartvitt albumet. Den funkar bra och är inte så dyr, scannar korn på det mesta och har ICE om man råkar smutsa ned negget. Nackdelen är att den då inte tar 120 film.

http://www.filmscanner.info/en/ReflectaCrystalScan7200.html
 
Jag kommer troligtvis att köpa en Epson 700 eller 750 flatbädd för ändamålet (när slantar finns i plånboken), då jag har behov av att skanna både 135 och 120-film. Dessa får lysande omdömen av användare och testare överallt som några av de mest prisvärda skannrarna på marknaden. Skillnaden dessa emellan är mjukvaran och att 750 tydligen är bestyckad med ett bättre glas (reflexfritt). Båda klarar 24st 135-bilder i stöten, tror jag.

Min ganska nyinköpta och avsevärt billigare multimaskin "Canon 980" lär ha en hyffsad skannerdel (vilket jag ännu inte provat), men klarar antagligen inte alls av att återge toner och färgdjup som den ovan nämnda. Men jag ska givetvis ge den en chans.

Mina krav är: Avvägningen att kunna skanna 135 och 120-film i så bra kvalitet (även filer för större utskrifter i framtiden) och till så rimligt pris som möjligt , samt någorlunda snabbt. Jag har några pärmar att beta av.
Mitt val lutar därför åt Epson V700, som verkar klara mina krav med bravur.

/K
 
ANNONS