Annons

Hur sparar ni era bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasP

Aktiv medlem
Nu när man är ny inom foto så undrar jag hur andra sparar sina bilder

Jag fotar i raw sen redigerar i lightroom lite smått sen lägger in min signatur på bilderna sen sparar ag j över dom i 90 % bildkvalite till .jpg

Och sparar även raw filen till bilden


Är det onödigt ?

Hur gör ni ?
 

Mesch

Aktiv medlem
Nu när man är ny inom foto så undrar jag hur andra sparar sina bilder

Jag fotar i raw sen redigerar i lightroom lite smått sen lägger in min signatur på bilderna sen sparar ag j över dom i 90 % bildkvalite till .jpg

Och sparar även raw filen till bilden


Är det onödigt ?

Hur gör ni ?
Jag rensar väldigt hårt i bland korten och sparar inga "skräpkort" eller hela serier längre. Fixar och trixar med kort allt eftersom jag tänkt skriva ut eller använda dem på något sätt. Innan dess får de vara enbart i RAW.
 

Haifisch

Aktiv medlem
Det enda jag tar bort är 'dåliga' bilder. T.ex. bilder som blivit misslyckade pga någon har vänt sig precis eller fokus är helt ur etc. Annars sparar jag allt. Fotar iof både i RAW och JPG samtidigt.

Det kräver lite utrymme till sist men det är det nog värt i lång loppet.

Speciella bilder hamnar på backup skiva.
 

NiklasP

Aktiv medlem
Okey bra, då fortsätter jag gör som jag alltid gjort får nog köpa en extern hårddisk snart, tur att dom har sjunkit till vettigt pris nu
 

strix nebulosa

Aktiv medlem
Fotar i raw och konverterar bra bilder till jpg. Slänger misslyckade bilder men sparar många okonverterade rawfiler. Sparar allt på två separata hårddiskar, hoppas att inte bägge hårddiskarna kraschar samtidigt. En hårddisk går sönder förr eller senare så man kan inte vara nog försiktig:)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
mm tänkte så med, fast tänkte mer bränna ut på dvd skivor
100 DVD är tråkigt att ta fram bilder från. Enklare att köpa nyare o nyare HD hela tiden. Billigare och smidigare i längden. Visst kan en HD gå sönder. Men att både backup HD:n och primär HDn ska kasta in handduken exakt samtidigt är ganska osannolikt.

Jag lägger in alla bilder i LR3 och konverterar efter hand dom till DNG som är ett öppet format och är bakåtkompatibelt med programmen.

JPG konverteras endast när jag ska ha dom till nåt. Ex betalande kunder. Till min hemsida, Visa upp för er etc.

Jag tittar på mina bilder i LR när jag vill se dom. Och så har jag en liten katalog för bakgrundsbilderna som roteras varje 5 min så jag kan njuta av mina alster...

/Stefan
 

equinoxus

Aktiv medlem
En extern hårddisk nämnde nån... hmm.. sitter på 15 stycken tror jag.

Tycker det helt klart är bästa och med prisvärda lösningen.

Att lagra på DVD är inte alls framtidssäkert. Vissa skivor slutar att fungera snabbare än andra. Min gamla brännare fungerade "bra" (trodde jag), men i och med bytet av brännare så upptäckte jag att skivor brända med den gamla brännaren var mkt svåra/omöjliga att läsa i flertalet andra datorer. Hittade tillslut en dator på jobbet som skivorna gick att läsa i. Blev att sitta där några timmar och försöka kopiera över allt till en extern hårddisk.

Var en jobbig känsla att tro att allt på skivorna var förlorat... Helt slutat med DVD nu.
 

NiklasP

Aktiv medlem
En extern hårddisk nämnde nån... hmm.. sitter på 15 stycken tror jag.

Tycker det helt klart är bästa och med prisvärda lösningen.

Att lagra på DVD är inte alls framtidssäkert. Vissa skivor slutar att fungera snabbare än andra. Min gamla brännare fungerade "bra" (trodde jag), men i och med bytet av brännare så upptäckte jag att skivor brända med den gamla brännaren var mkt svåra/omöjliga att läsa i flertalet andra datorer. Hittade tillslut en dator på jobbet som skivorna gick att läsa i. Blev att sitta där några timmar och försöka kopiera över allt till en extern hårddisk.

Var en jobbig känsla att tro att allt på skivorna var förlorat... Helt slutat med DVD nu.
Okey, Får nog inskaffa mig en extern hårddisk, Sen kör jag väll som alla andra spara alla bilder i Raw sen konvertera över bilderna till jpg som jag ska lägga upp nånstans
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Spara alltid råfilerna, råkonverterarna förbättras ständigt. Se bara på nya ACR6/LR3. Med råfiler i behåll kan vi ta del av dessa förbättringar även för äldre bilder.

Själv rensar jag främst bort rena missar och dubletter, resten sparar jag. Diskar är ganska billiga idag, och vi får kontinuerligt mer kapacitet för pengarna. När nuvarande diskar är fulla byter jag bara till en större storlek (bytte nyligen från 3x200GB till 1x1.5TB disk), 200 GB diskarna kostade ungefär lika mycket i kronor styck när de var nya som 1.5TB disken kostar idag.
 

erro.se

Aktiv medlem
Om du använder Lightroom så behöver du ju bara exportera till JPG om du faktiskt behöver JPG-filerna till något, t.ex. för att maila, framkalla, publicera på webben, eller själv kunna titta på bilderna utanför Lightroom.
 
Jag använder följande flöde för alla mina bilder
1. Laddar ner från kameran till datorn och en extra HD
2. "Framkallar" i cameraraw.
3. När alla bilder är framkallade tar jag backup på alla filerna till 2st HD.
4. Varje dag kl 18:00 kör jag en schema lagd backup av mina diskar.

På det här sättet får jag mina bilder på minst 3 olika diskar, då är jag säker på att dom inte försvinner. En av diskarna är en 1,5 Tb intern disk resten är externa diskar.


Hängslen och livrem är det som gäller :)
//Nicklas
 

NiklasP

Aktiv medlem
Om du använder Lightroom så behöver du ju bara exportera till JPG om du faktiskt behöver JPG-filerna till något, t.ex. för att maila, framkalla, publicera på webben, eller själv kunna titta på bilderna utanför Lightroom.
mm, är helt ny på lightroom men jag kan redigera dom så sparas dom så i lightroom jag behöver inte exportera ut dom, Även så är original Raw sparad?
 
Senast ändrad:

KGS

Aktiv medlem
Jag använder följande flöde för alla mina bilder
1. Laddar ner från kameran till datorn och en extra HD
2. "Framkallar" i cameraraw.
3. När alla bilder är framkallade tar jag backup på alla filerna till 2st HD.
4. Varje dag kl 18:00 kör jag en schema lagd backup av mina diskar.

På det här sättet får jag mina bilder på minst 3 olika diskar, då är jag säker på att dom inte försvinner. En av diskarna är en 1,5 Tb intern disk resten är externa diskar.


Hängslen och livrem är det som gäller :)
Jag gör ungefär likadant, tyvärr har jag alla hårddiskarna på skrivbordet runt datorn, så visst kan bilder försvinna om olyckan är framme...
 

erro.se

Aktiv medlem
mm, är helt ny på lightroom men jag kan redigera dom så sparas dom så i lightroom jag behöver inte exportera ut dom, Även så är original Raw sparad?
Precis. Du har ju dina originalfiler någonstans på hårddisken. Desa känner LR till i.o.m. att du importerar dem. Information om bilderna hamnar då i LR's databas (catalogue). Allt du sen gör med bilderna (justeringar, keywords, collections...) sparas som instruktioner i databasen. Originalfilen påverkas aldrig. Så om du bara har koll på dina originalfiler samt databasen så har du allt. Exporterar gör man bara när man behöver en fil med redigeringarna applicerade utanför LR.

Men detta innebär också att det är viktigt att du gör backup. Inte bara på själva bildfilerna, utan även LR's databas. Det är ju i databasen alla dina justeringar finns. Utan databasen så har du "bara" originalfilerna som de var från kameran.

Viktigt att inse är också att dina bilder finns inte i LR's databas. Bilderna finns där du har sparat dem. Databasen (som också är en fil) finns där du valt att spara den. Vet du var du har allt?

Sen kan man faktiskt även välja att spara justeringar, keywords m.m. direkt till bildfilen (Ctrl-S). Men allting sparas inte (bl.a. collections) och beroende på vilken filtyp bilden är så sparas informationen antingen direkt inbakad i filen (JPG, DNG) eller som en separat XMP-fil brevid bildfilen (CR2, NEF m.fl. egna råformat).
 

bengt-re

Aktiv medlem
Skaffa ett riktigt NAS att lägga filerna på - kör RAID på det och förvara det på något ställe där det inte är så troligt att det blir hittat vid inbrott. Ta backupp på separata hårddiskar med regelbundna intervall och förvara dessa på ANNAN plats än ditt hem - det kan börja brinna....

Viktiga, speciella bilder lagra dessa på nätet någonstanns så att du kan komma åt dem.
 

dl-larsson

Aktiv medlem
Skaffa ett riktigt NAS att lägga filerna på - kör RAID på det och förvara det på något ställe där det inte är så troligt att det blir hittat vid inbrott. Ta backupp på separata hårddiskar med regelbundna intervall och förvara dessa på ANNAN plats än ditt hem - det kan börja brinna....

Viktiga, speciella bilder lagra dessa på nätet någonstanns så att du kan komma åt dem.
Har hört att sättet ovan ska vara det bästa, men också det dyraste.
 

NiklasP

Aktiv medlem
Okey, låter utmärkt får köpa mig en extern hårddisk snart så jag får ordning på allt från början,

NAS är väll det bästa, men har inte pengar till det just nu.
 
ANNONS