Annons

LR 3 släppt

Produkter
(logga in för att koppla)

The_SuedeII

Aktiv medlem
Att "bandningen" eller rättare sagt moire-mönstret (synbart) förstärks när du har skärmen i 50%-läge eller lägre kan bero på att skärpningen inte sker på fullstorleksbilden innan den skalas ner - förhandsvisningen skalas först och skärps sedan med en viss procentdel av orginalstyrkan (procentdelen bestäms av skalningsstorleken). Detta för att spara processorkraft / göra programmet mer responsivt och bläddringen snabbare med 20+ MP-kameror...

Vad jag hörde var de inte riktigt nöjda med denna avvägning skärpa/skala än, det skulle justeras en bit till efter att kunderna fått säga sitt. Men nu FINNS det iaf skärpning på skalor lägre än 100%, det gjorde det inte tidigare.
 

eek

Aktiv medlem
Ah... Nu tittade jag närmre på dina exempelbilder. Det där är inte "bandning", det är färgmoire - orsakad av samma saker som jag nämnde tidigare. Att de finns i den nya, men inte i den gamla interpoleringsmotorn är kanske inte så konstigt då du verkligen valt ett tortyrtest.... Högfrekvent luminansinfo i ett dubbelriktat mönster (tyg), och detta korsas av ett överlagrat mönster av "veck" som blivit blekslitna.

Är mönstrena inte större än så här går de alldeles utmärkt att måla över med lite kraftig "colour noise Reduction" i ett korrektionslager direkt i LR.

Adobe kanske uppdaterar sina kameraprofiler ganska snart - det händer med jämna mellanrum vid varje större programuppdatering. Tyvärr brukar de inte skriva ut detta i sina "version histories", men att alltid uppdatera så snart det är möjligt är alltid en bra ide. Uppdateringarna brukar bara anges som "stöd för den nya kameran bla, bla, bla" osv, men de innehåller också ofta småkorrigeringar på tidigare kameror. Tydligt är att vissa kamerors grundvärden från den gamla motorn blivit lite optimistiska med den nya motorn.

Om du vill kan jag skicka över råfilen till Eric på Adobe, de är ganska bra på att svara på konstruktiv kritik.
jag håller med !
upptäckte det precis själv, att det försvinner när jag färg brus reducerar, så det va ju inget större problem, så håller precis på att göra nya tester för att få bort och se hur det blir mot gammla verisonen och en med färg-brus ränder.

Tusen tack för era svar !

/Erik
 

Rommel

Avslutat medlemskap
jag håller med !
upptäckte det precis själv, att det försvinner när jag färg brus reducerar, så det va ju inget större problem, så håller precis på att göra nya tester för att få bort och se hur det blir mot gammla verisonen och en med färg-brus ränder.

Tusen tack för era svar !

/Erik
Ett annat tillägg är att motorn på 2010 har lite ljusare demosaicing... Dvs ju ljusare en bild blir desto mer framträder brus.

Titta på bilden så märker du att den gamla versionen är mörkare och därmed redan döljer färgbruset.

/Stefan
 

naylor83

Aktiv medlem
Inköpstips

Ett litet tips för att spara några hundringar.

Om ni ändå ska fejka en USA-adress, se till att fejka en stat där man slipper sales tax. Först beställde jag "från Washington", då la de på $25.

Lyckades avbryta beställningen och gjorde om, denna gång "från Alaska". Då blev det $299 + 0.

=)
 
Senast ändrad:

naylor83

Aktiv medlem
Ett litet tips för att spara några hundringar.

Om ni ändå ska fejka en USA-adress, se till att fejka en stat där man slipper sales tax. Först beställde jag "från Washington", då la de på $25.

Lyckades avbryta beställningen och gjorde om, denna gång "från Alaska". Då blev det $299 + 0.

=)
Kan väl tillägga att man måste använda en riktig adress där gatuadress stämmer med postnummer och stat för att det ska funka. Telefonnumret vet jag däremot inte hur viktigt det är.
 
ANNONS