Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skakningsoskärpa på nästan alla bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Alagazam

Avslutat medlemskap
Brukar väl stå i "manualen" Finns ju en hel hög med dessa objektiv. Vissa känner ju igen vilken typ av panorering man gör så man slipper använda knapparna.

/Stefan
Därav min fråga. Källan är intressant eftersom den ju "stänger" diskussionen om det är direkt från Canon.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag läste Hogans artikel. En del saker håller jag med om, men inte allt. I vissa fall har han direkt fel, fast han väver in det bland referenser och fakta på ett sådant sätt att det blir riktigt plausibelt.
På så sätt kan man bevisa lite av varje, som att en hare aldrig kan springa ikapp en sköldpadda, eller att bilbältet är meningslöst, för det finns ingen människa som hinner sätta på det när det håller på att smälla. Att det finns andra sätt att tänka på bortser man då lämpligen från, antingen för att man inte har kompetens nog att se dem, eller för att man inte vill se dem.

I andra sammanhang kallas det "valpropaganda".

Nu är jag ju, till skillnad från Mikael och en del andra, inte någon yrkesfotograf, så man kan förstås undra varför jag tror mig begripa någonting? Det är dock så att jag är yrkesverksam inom bland annat avancerade motorstyrningar, och den tekniken skiljer sig i princip inte alls från IS (jag använder nu Canons beteckning). Därför ser jag att Hogan har missförstått en del som har med servostyrteknik att göra. Sen behöver ju inte det medföra att de saker han säger sig ha sett, på bilder tagna med kort slutartid, inte är faktum. Jag tror inte han ljuger, men vad som nu är anledningen är det knappast det han redogör för.

Jag ska återkomma till vad jag menar senare. Jag hinner inte nu.
 

Nils-Erik Eriksson

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Canon EOS 550D med ett 18-135mm objektiv. Har inte haft kameran i cirka en månad. Jag har upplevt ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska åda bot på.

Det är så att typ 9 av 10 bilder som jag fotar, är det skakningsoskära på, det spelar ingen roll vilken brännvidd jag fotar med, det spelar heller ingen roll om jag kör med manuella eller automatiska inställningar. Det enda som jag kan göra för att inte få skakningsoskärpa är att ställa kameran på stativ o sätta på självutlösaren. Men jag tycker inte att det ska behöva vara nödvändigt. Ska man inte kunna fota normala bilder med en sådan kamera med det objektivet i dagsljus utan att behöva använda stativ?

Jag har tidigare erfarenheter av diverse Nikon kameror (D40, D70, D3000 och nån mer) och aldrig upplevt samma problem. De objektiv jag använt til de kamerorna är normalobjektiv (18-55, förutom till D70n som hade ett 18-70 objektiv.)

Så om någon kan tala om för mig hur jag ska göra för att i högsta grad undgå detta problem vore jag ytterst tacksam

Hej Willim! Tråkigt att du upplever okärpa på dina bilder. Jag förstår att det är roligt med ny teknik, som tex. stabilisering i kamera eller objektiv. Jag skulle föreslå, om du inte redan har gjort det att slå av allt vad stabilisering heter och lita på din egen förmåga att fotografera under ogynsamma förhållanden. Prova med olika slutartider och bländarsteg och se vad du kan åtadkomma själv. När du upplever att det hela inte fungerar, så prova med hjälpmedlet stabilisering, jag skulle tro att din förmåga tillsammans med kamerans grundläggande funktioner kommer att ge dig många bra bilder I sämsta fall så är kameran eller objektivet skadat


Mvh


NE
 
ANNONS