Annons

Canon EF 100/2,8 L IS USM MACRO

Produkter
(logga in för att koppla)

kennycanon

Avslutat medlemskap
Funderar på att köpa denna glugg, Canon EF 100MM 2.8L IS USM MACRO.
Någon som provat den på en 550D? Tänkte ta bilder på blommor, småkryp osv....
Någon som vet om det finns bilder på Fotosidan med denna glugg o kamera?
 

apersson850

Aktiv medlem
Canon MP-E 65 mm macro

Köp inget sånt om du inte verkligen är säker på att det är det du vill ha.

Alla "vanliga" makroobjektiv når avbildningsskalan 1:1. Brännvidden avgör sedan hur långt från motivet du befinner dig då. Sen finns det mellanringar och närbildslinser att ta till, i kombination med ett makroobjektiv, exempelvis.
 

Gulo

Aktiv medlem
Denna gluggen borde väl fungera hyfsat även till konsert- och sportfoto?

Men undrar hur den står sig mot t.ex.:

Canon EF 100/2,0 USM
Canon EF 135/2,0L USM
Canon EF 70-200/2,8 L USM
 

kennycanon

Avslutat medlemskap
Canon MP-E 65 mm macro

Köp inget sånt om du inte verkligen är säker på att det är det du vill ha.

Alla "vanliga" makroobjektiv når avbildningsskalan 1:1. Brännvidden avgör sedan hur långt från motivet du befinner dig då. Sen finns det mellanringar och närbildslinser att ta till, i kombination med ett makroobjektiv, exempelvis.
Tack för info, googlade lite och fick fram bilder tagna med denna 65:an dom såg mycket bra ut. Kan kanske vara svårt iblad och komma så nära objeket utan att skrämma bort det om det nu inte är en blomma förståss. Några extra laxar kostade det också men det tål att tänka på.
 

kennycanon

Avslutat medlemskap
Denna gluggen borde väl fungera hyfsat även till konsert- och sportfoto?

Men undrar hur den står sig mot t.ex.:

Canon EF 100/2,0 USM
Canon EF 135/2,0L USM
Canon EF 70-200/2,8 L USM
Det har du rätt i. Har även en EFS 18-135 IS USM som går att komma hyfsat nära med (macro 0,45m). Undra hur stor skillnaden blir med EF 100 2,8L IS USM Macro?
 

Gulo

Aktiv medlem
Det har du rätt i. Har även en EFS 18-135 IS USM som går att komma hyfsat nära med (macro 0,45m). Undra hur stor skillnaden blir med EF 100 2,8L IS USM Macro?
Det har ju sämre ljusstyrka. Vid 100mm är det något mellan 4-5,6 så det blir ju 1-2 steg längre tider.
 

kennycanon

Avslutat medlemskap
Det har ju sämre ljusstyrka. Vid 100mm är det något mellan 4-5,6 så det blir ju 1-2 steg längre tider.
Ja det har du ju rätt i men om man fotar på dagen kanske det inte spelar så stor roll eller?
Jag är nybörjare som ni säkert redan har märkt. Det ser ju så läckert ut med närbilder som har den där knivskarpa skärpan.
 

Bilagor

Bee

Aktiv medlem
Funderar på att köpa denna glugg, Canon EF 100MM 2.8L IS USM MACRO.
Någon som provat den på en 550D? Tänkte ta bilder på blommor, småkryp osv....
Någon som vet om det finns bilder på Fotosidan med denna glugg o kamera?
Hej!
Jag har tagit många bider med denna glugg. Jag är helnöjd med objektivet, faktiskt min favvisglugg. Jag tror inte du blir missnöjd. Du hittar bilderna under min profil Bee Thalin
//Bee
 

kennycanon

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har tagit många bider med denna glugg. Jag är helnöjd med objektivet, faktiskt min favvisglugg. Jag tror inte du blir missnöjd. Du hittar bilderna under min profil Bee Thalin
//Bee
Wow, kikade på ditt album "Droppar" verkligen fina bilder just så som man tänkt sig, tex Droppar av silver o fruktis. Grymt bra, nu blir man ju ännu mera sugen......
 

LeffeHP

Aktiv medlem
Jag har också denna glugg sedan några veckor.
Jag upplever att skärpan är fantastisk. Jag använder den mest som tele för porträtt etc och den är underbar till det, men den gör även ett bra jobb vid macrofotografering!
Den är min favorit o sitter för jämnan på min 5D MkII.
/L
 

Frocli

Aktiv medlem
Det har ju sämre ljusstyrka. Vid 100mm är det något mellan 4-5,6 så det blir ju 1-2 steg längre tider.
Om du använder som macro, så spelar inte så stor roll att den är 2,8 eller mer, du bländar ner i alla fall kraftigt. Dessutom vid 1:1 är största bländaren ändå 2 steg sämre, 5,6.
Men ska du ha macro måste du oftast blända ner rejält för att få lite skärpedjup. Vid full öppning och 1:1 är skärpedjup bara 1-2 mm.
Vid macro har du inte heller så mycket nytta av IS, ofta är det objektet som rör sig, och du behöver oftast ändå stativ.
2,8 har du nytta mest om du använder det vid porträtt, vilket är objektivet riktigt bra till. Det blir helt annat bakgrundsoskärpa vid 2,8 än med en kitobjektiv teleläge och 5,6.
Och då har du nytta av IS också, du kan gå ner till minst 1/50.

100 /2,8 IS är onekligen bra objektiv, men jag undrar om IS motiverar 4000 kr prisskillnad jämfört med tex Tamron 90/2,8 macro.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Jag har också denna glugg sedan några veckor.
Jag upplever att skärpan är fantastisk. Jag använder den mest som tele för porträtt etc och den är underbar till det, men den gör även ett bra jobb vid macrofotografering!
Den är min favorit o sitter för jämnan på min 5D MkII.
/L
l
Jag kan hålla med om att den fungerar bra till 5D mkII och där duger till mycket mer än bara macro (vilket innom parantes sagt kan lösas minst lika bra med billigare prylar). Dock så krävde iaf mitt exemplar focusjusering om man vill använda af, men det är väl mest som vanligt med canon numera att man MÅSTE lämna in allt innan det ens presterar focus i närheten av där det var tänkt....

IS är mycket trevligt vid lite längre avstånd, men IS till macro är bara ett skämt så länge de inte löser problemet med att rörelsekompensera focusläget då detta är minst lika stort problem som rörelserna i de andra ledderna, men till lite längre avstånd och med lite mindre bländare så är IS rätt kul idé på ett macroobjektiv då det iaf ger ett steg till och med en kamera som 5D mkII som går pina långt i ISO så öppnas helt nya möjligheter som inte fanns utan blixt tidigare.

Som rent macroobjektiv skulle jag INTE rekomendera detta eftersom tamron sp90 är minst lika bra som macroobjketiv och klart mycket billigare. Det som detta objektiv kan erbjuda är bra macro och en massa extra som vädertätning, IS och If.
 

Nessse

Aktiv medlem
Funkar det bra till porträtt eller är det bättre att skaffa ett billigare macro samt en 100/2 eller 85/1.8 till 5Dmk2? Blir ungefär samma pengar.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Svårt att råda då det beror så mycket på vad man prioriterar, men det är ett väldigt universellt och bra objektiv som duger till mycket och på ff hus så räcker f/2.8 rätt långt. Jag upplever att af var snabbare på 100 f/2.0 USM, men svårt att säga då jag inte äger någon sådant nu att jämnföra med.

Är man lat och inte vill byta objektiv så ofta så är EF 100 f/2.8L IS USM ett bra val helt klart då det klarar macro, allmänfoto, porträtt och är vädertätat, tyst och relativt diskret.
 

LeffeHP

Aktiv medlem
Funkar det bra till porträtt eller är det bättre att skaffa ett billigare macro samt en 100/2 eller 85/1.8 till 5Dmk2? Blir ungefär samma pengar.
Jag sålde bl.a 85/1.8 när jag köpte den och det har iaf inte jag ångrat.
Svårt att råda Dig, kanske Du kan testa ett 100/2.8L innan Du bestämmer Dig?
/L
 

jukkas

Aktiv medlem
Hej alla

Köpte detta objektiv för ca en månad sedan..."canon"nöjd ;)

Till problemet..

Fokus vill vandra iväg när jag använder AF..det jag menar är att när jag trycker ner avtryckaren för att focusera så blir det skarpt direkt..sedan vill focusen vandra iväg så focuspunkten hamnar längre bort om jag håller in avtryckaren en stund innan jag avfyrar...vandrar oxå iväg fast jag avfyrar direkt men inte lika "långt" om ni förstår....har provat alla tre lägen för avstånd, av å på is.
samma sak händer när jag använder af-on för focusering.

vid MF inga problem...skarpt som bara den....

Problemet verkar sitta i objektivet...upplever inte samma sak med mina andra objektiv...
(15-85 is, 70-200 /f4 is)

Har en canon 7D som jag använder med objektivet.
 
Senast ändrad:

kennycanon

Avslutat medlemskap
Jag har också denna glugg sedan några veckor.
Jag upplever att skärpan är fantastisk. Jag använder den mest som tele för porträtt etc och den är underbar till det, men den gör även ett bra jobb vid macrofotografering!
Den är min favorit o sitter för jämnan på min 5D MkII.
/L
Nu har gluggen anlänt, det blev en EF 100 2,8L IS USM Macro.
Har lagt upp några bilder, hittade bla en snigel som blev hyffsad tycker jag.
Så nu är det väl bara att öva vidare.....
 
ANNONS