Annons

Canon S90 - nöjda?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Varför väljer man en S95 istället för en G12 eller tvärtom, förutom storleks skillnaden med mera? Jag funderar på att skaffa en andra kamera och funderar på dessa två modeller.
Jag tror att just storleksskillnaden är det som fäller avgörandet för de allra flesta. Kan man acceptera en lite större kamera så tar man väl G12 och får sökare, blixsko och lite mer zoom. Prioriterar man att kameran skall gå ner i fickan så väljer man S95.
 

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Hur är kvaliten på bilderna? Läste att man fota i raw med S95 så därför verkar den mest intressant för min del.

Jag tror att just storleksskillnaden är det som fäller avgörandet för de allra flesta. Kan man acceptera en lite större kamera så tar man väl G12 och får sökare, blixsko och lite mer zoom. Prioriterar man att kameran skall gå ner i fickan så väljer man S95.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Varför väljer man en S95 istället för en G12 eller tvärtom, förutom storleks skillnaden med mera? Jag funderar på att skaffa en andra kamera och funderar på dessa två modeller.
S95 är billigare och mindre. G12 har en optisk sökare, vilket många tycker är trevligt. Personligen tycker jag dock sökaren är så dålig att det inte är värt pengarna och vikt/storlek. Sen är det iofs olika optik också; den på G12 är lite längre, S95 har bättre ljusstyrka i 28 mm-läget medan G12 har bättre ljusstyrka på längre brännvidd.
 

AFJ

Aktiv medlem
Hur är kvaliten på bilderna? Läste att man fota i raw med S95 så därför verkar den mest intressant för min del.
Jag kan inte jämföra eftersom jag inte har båda.

Jag förstod inte din andra mening. Både G12 och S95 har RAW-format.

Jag fotar än så länge i JPG med S95 eftersom jag använder Lightroom och det har (ännu) inte stöd för S95.
 

iqläskback

Avslutat medlemskap
Har nu efter ca 2 veckors användande av kameran dragit vissa slutsatser:
Om man kör jpeg så är det aningen mjukare än ex G10. Man bör nog ställa upp skärpan i inställningarna i "my colors", vilket jag kan tycka ligger lite konstigt gömt i menyerna....
Men skillnad blir det, och man kan undra om tex Cyberphoto gjorde detta i sitt test av kameran. Man kan också undra varför Canon inte informerar bättre om detta.
Jaså man kan ställa in skärpan ? Har letat efter det men inte hittat någon sån inställning .
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag kan inte jämföra eftersom jag inte har båda.

Jag förstod inte din andra mening. Både G12 och S95 har RAW-format.

Jag fotar än så länge i JPG med S95 eftersom jag använder Lightroom och det har (ännu) inte stöd för S95.
Varför inte fota Raw+Jpeg o slänga jpeg när stöd finns?
 

AFJ

Aktiv medlem
Det går utmärkt att konvertera RAW med Canons egen konverterare som följer med.
Självklart och tack för tipset.

Nu är det så att jag föredrar att jobba med LR, så jag sitter lugnt tills Adobe uppdaterar LR. Stödet kommer säkert med nästa version om någon månad eller två.
 
ANNONS