Annons

bästa makro - handhållet

ViktorK86

Ny medlem
Hej!

Inför resa i sydostasien med alla de reptiler och diverse kryp som kallar denna del av världen för sitt hem tänkte jag införskaffa bra macroobjektiv.

Har kikat på Sigma 105mm, Sigma 150mm, Tamron 90mm, även sneglat på Tamron 60/2.0..
Kameran är en Canon 400d, dvs 1.6x förstoring.

När det gäller att fotografera småkryp har jag förstått att längre brännvidd är bra för att slippa krypa allt för nära inpå t.ex alla giftiga ormar.. Samtidigt får man väl balansera mot vad som fungerar att fotografera handhållet för jag kommer inte ha möjlighet att bära med mig ett stativ i djungeln.

Fungerar Sigma 150/2.8 handhållet eller blir det svårt att få till skarpa bilder pga skakningar? Vilken optik skulle ni rekommendera för syftet?

Mycket tacksam för svar
Viktor
 

Olle

Aktiv medlem
Nu tillhör jag de ormrädda, så jag skulle nog inte våga ta några närbilder på giftormar med så kort brännvidd som 150 mm. :) Angående skakningar så finns Sigmas 150 mm numera i en version med bildstabilisering. Kanske inte är till så mycket hjälp för de allra minsta krypen, men på lite längre avstånd är det säket mycket bra.
Vad har du för objektiv idag? Om du har t ex ett telezoom kanske det är ett bättre alternativ för ormbilderna.

Olle
 
Ett 100/105mm(går ju att komplettera med en telekonverter för att öka arbetsavståndet) eller sigmas 150 är ett bra val. Sedan bör du skaffa en bra blixt samt monopod(bättre än inget stativ alls) då ljusförhållanderna inte alltid är det bästa.
 

continental

Aktiv medlem
EF 100/2,8L IS MACRO är ett fantastiskt objektiv, med hybrid IS. Vädertätat dessutom. Kolla på det. Finns nu till bra erbjudande hos några nätleverantörer.
 

bengt-re

Aktiv medlem
jag kan hålla med om rådet ef 100 f/2.8l IS USM - det är som sagt tätt och IS är till nytta om ljuset tryter. En ringblixt är bra också, men då stiger kostnaden lite tyvärr. Är krypen läskiga och ljuset gott så är ett 300mm med 1.4x TC (och eventuellt en lite mellanring för att korta av närgränsen lite) trevlig - dyrt tungt och klumpigt iofs, men med läskigare kryp så är det värt lite omak att öka säkerhetsavsåndet lite.... .)
 

ViktorK86

Ny medlem
Nu tillhör jag lyckligtvis de få ormälskare världen över ;) så jag har inte jättemycket emot att krypa hyfsat nära. men vill samtidigt hålla mig undan huggavstånd

När det gäller blixt och macrofoto, är det ringblixt som är att föredra eller blir det bättre med en traditionell blixt?
 
ANNONS