Annons

7D, ibland tänds inte fokuspunkten

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel R

Aktiv medlem
Ibland när jag fokuserar i ljusa miljöer, snö eller vita objekt, så tänds inte fokuspunkten i sökaren. Dock tänds en lilla gröna pricken i högra nedre hörnet. När jag fokuserar på något som inte är så vitt, tänds fokuspunkten vid fokusering. Det verkar som om kameran hittar fokus även om inte fokuspunkten tänds

Jag har kameran inställd, så att jag själv väljer någon av alla fokuspunkter (är inte helt säker på vad inställningen heter)

Antar att det är någon inställning jag inte förstått...

Ha det gott! DR
 
Ibland när jag fokuserar i ljusa miljöer, snö eller vita objekt, så tänds inte fokuspunkten i sökaren. Dock tänds en lilla gröna pricken i högra nedre hörnet. När jag fokuserar på något som inte är så vitt, tänds fokuspunkten vid fokusering. Det verkar som om kameran hittar fokus även om inte fokuspunkten tänds

Jag har kameran inställd, så att jag själv väljer någon av alla fokuspunkter (är inte helt säker på vad inställningen heter)

Antar att det är någon inställning jag inte förstått...

Ha det gott! DR

Hej,

Kameran gör en bedömning om miljön är mörkt eller ljus. Är miljön ljus (tex foto i mot snö) så tänds inte fokuspunkten. Du kan även uppleva detta om du fotar i mörka miljöer med en eller flera ljuskällor. Fokuserar du i närheten av ljuskällan tänds inte fokuspunkten, fokuserar du längre från ljuskällan tänds fokuspunkten.

Precis som du själv säger hittar den fokus ändå vilket syns genom att den gröna punkten nere till höger lyser fast (blinkar=hittar inte fokus).

//Olof
 
Den lyser bara upp då det är lite dunkelt. Och BTW, för AI Servo lyser den aldrig, och pipet uteblir också. Se C.Fn.III - 8 f.ö.
 
7D är känd för att vara lite konstig ibland , och ha en del problem , så tyvärr är det inte helt ovanligt med problem med den kameran .
 
7D är känd för att vara lite konstig ibland , och ha en del problem , så tyvärr är det inte helt ovanligt med problem med den kameran .

Nu verkar ju iofs de flesta "problem" jag läst om vara att man inte läst manualen tillräckligt... :)
(vilket iofs är förståligt, man vill ju använda den, inte läsa om den... :) )
 
7D är känd för att vara lite konstig ibland , och ha en del problem , så tyvärr är det inte helt ovanligt med problem med den kameran .

Vet inte vad du syftar på. Man kan välja att fokuspunkterna alltid ska lysa, eller bara lysa om det är mörkt, eller aldrig lysa. Min 7D har bara strulat när jag gjort fel eller inte förstått funktionerna. Det är ingen kompaktkamera direkt.
 
Som jag säger till de flesta: "Ju mer avancerad kamera desto mer kräver den av både objektiv och fotografen"
Eller med andra ord. Skit bakom spakarna!

/Stefan
 
ANNONS